Vaasalainen sivistys ja sen taso

Vaasalainen nyt ja aina.

Tyrmistyneenä ma seuraan tätä vaasalaisten keskustelua. Onko tosiaankin näin, että suuri osa vaasalaisista ei ole käynyt jäähallia etelämpänä ja vain murto-osa Laihiaa kauempana?

Vaikuttaa siltä, että viime vuosien kehitys on jäänyt todella monelta ohi. Kirjoitetaan kuin olisi luettu viimeksi paikallista lehteä, kun sen nimi oli Vaasan Lehti. Ja lauantaina sitten tönitään toisiaan nakkikoskin jonossa ja verrataan paikkaa Monacoon.

Mitä mieltä, ovatko tämän päivän vaasalaiset sivistyneempiä, verrattuna vaasalaisiin, jotka elivät ja vaikuttivat aktiivisimmin sanotaan vaikka 30 vuotta sitten?

Minä muistan, kun isä kävi raksalla töissä. Oli kaikesta puute ja kohokohta oli jouluna, kun äijä osti levysoittimen. Juhannuksena saatiin sitten toinenkin levy, Lasse Liemolan joku. Oli kaikesta pula, ihan kaikesta ja sitä s*****n läskisoosia syötiin joka toinen päivä. Äiti ompeli siskon housut minulle sopiviksi. Uusien osto ei tullut kysymykseenkään. Ei ollut edes lämmintä vettä.

Miten on nyt? Kotoa löytyy Play Stationit, tauluteeveet, stereot, autot ja pelit ja vehkeet, mutta siitä huolimatta vaan itketään ja valitetaan kaikesta.

Onko vaasalaisissa jotain vikaa?

Kyllä ne ihmiset ennenkin osasivat ajatella, mutta silloin ei vain itketty ja valitettu joka asiasta. Oli jotenkin miehekkäänpää hoitaa omat asiansa ja jättää valittaminen ämmille. Vai onko täällä vain ämmiä itkemässä?

12

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin

aivan oikeassa! Sinä muistat 30v. taakseppäin, minä muistan 70 v. taakseppäin. Isäukko taisteli Tienhaaran taistelussa ja sinne jäi. Jälki oli niin kurjaa että kun arkkua avattiin niin 3 ja 5v. vuotiaat pikkupojat eivät saaneet edes vilkaista. Talvi oli kova vuonna -41, talo puolivalmis,vesiämpäri jäätyi sisäällä,rahaa ei ollut,puita ei ollut,käpyjä ei voinut noukkia koska lunta oli paljon,Äiti oli siras ja paino 33 kg. En tänään ymmärrä kuinka me pysyttiin hengissä. Äiti lähti potkukelkalla Karperööhön maitoa hakemaan,sai 2 litraa,Sepänkylässä poliisisetä kaatoi sen ojaan,oli kuulemma laitonta.Pikkupojat istui sillä aikaa keittiön pöydällä ja tuijotivat pihalle,äiti saapui itkien ja naama paleltuna. Vaivaa vielä tänään. Tähän tyyliin jatkettiin vuosi vuodelta.

Tässä pieni kertomus ruotsinkielisen suomalaisen sotilaan ja perheen kohtalosta ! Kaiken muun lisäksi niin Suomen valtio ei maksanut tälle perheelle mitään Sotaleski-eläkettä ne seuraavat 40 vuotta !

Ollaan kaikki kolme hengissä vielä !

Lopettakaa valittaminen ! Kauas on vielä pitkä matka !!

• taaksepäin...

Mutta myös minun isäni oli sodassa. Hänet haettiin "vapaaehtoisena", vain 17-vuotiaana. Palasivat sitten kotiin, yhdessä vaarin kanssa rintamalta.

Isää ei saanut koskaan puhumaan sodasta. Sanoi vain, ettei siitä paskasta ole mitään sanomista. Sota vei nuoren miehen nuoruuden ja jätti jäljelle haavat, jotka eivät parantuneet kunnolla koskaan.

Itse synnyin tietenkin rauhan aikana. Mutta kovaa se vanhemmilla oli päästä kiinni elämään sodan jälkeen. Mitään ei ollut. Muistan kun äiti yritti päästä töihin. Työnvälitys oli silloin Raastuvankadun ja Vaasanpuistikon risteyksessä. Mielessä on yhä äidin kyyneleet, kun töitä ei saanut, eikä niitä kyllä silloin ollutkaan.

Äiti synnytti siinä sitten 5 lasta, mutta en kuullut ikinä, että hän olisi valittanut jostain - päinvastoin, äidin elämällä oli se oma merkityksensä. Hän piti huolta lapsista ja kodista ja lauloi aina tehdessään askareitaan.

Isä painoi 14-tunnin työpäiviä, eikä silloin ollut vielä edes lauantait vapaita. Sunnuntaina hän sitten sai huilia - iltaan asti. Sitten piti taas lähteä. Mutta en kyllä kuullut isänkään valittavan koskaan. Ei valittanut edes silloin, kun kuolema vei sairasvuoteelta, kovien kipujen jälkeen.

Kyllä miehet olivat silloin rautaa ja laivat puuta. Nyt on päinvastoin.

• jätkiä

ainakin isänne oli.

johan nyt valkes ymmärrys työttömänkin päähän miksi minun tulee antaa somalian veteraanille työllistämis rahaa.

• Miten työttömällä
        jätkiä kirjoitti:

ainakin isänne oli.

johan nyt valkes ymmärrys työttömänkin päähän miksi minun tulee antaa somalian veteraanille työllistämis rahaa.

voi olla aikaa roikkua täällä?

Itse olen ollut kerran työtön ja silloin oli niin paljon tekemistä, ettei olisi tullut mieleenikään tulla julistamaan tänne omaa surkeuttani.

• Näinhän

se toimii, ja pian sähköjunalla sinne pääsee ainakin alkumatkan.

"puolivalmis talo"

Eikös se ole niin että kaikki sodanjälkeen rakennetut talot on vieläkin puolivalmiita!

Elikkä tuohan kertoo hyvin, miksi meillä on vieläkin aihetta valittamiseen!

"Herrat" kun ovat saaneet heti ne valmistalot, josta me vaan saadaan haaveilla hautaan asti.

• Närpiöläinen yrittäjä.
        Näinhän kirjoitti:

se toimii, ja pian sähköjunalla sinne pääsee ainakin alkumatkan.

"puolivalmis talo"

Eikös se ole niin että kaikki sodanjälkeen rakennetut talot on vieläkin puolivalmiita!

Elikkä tuohan kertoo hyvin, miksi meillä on vieläkin aihetta valittamiseen!

"Herrat" kun ovat saaneet heti ne valmistalot, josta me vaan saadaan haaveilla hautaan asti.

Olen valitettavasti tänä iltana niin väsynyt, aikaeroista johtuien, että menen suoraan nukkumaan.Kaikkea hyvää sinulle!

• minäkin,
        Miten työttömällä kirjoitti:

voi olla aikaa roikkua täällä?

Itse olen ollut kerran työtön ja silloin oli niin paljon tekemistä, ettei olisi tullut mieleenikään tulla julistamaan tänne omaa surkeuttani.

jopa sen huomannut,että köyhällä on aina kiire oli työssä tai työtön.
        Suomalainen työn sankari lepää vasta haudassa.

• luzmu....
        taaksepäin... kirjoitti:

Mutta myös minun isäni oli sodassa. Hänet haettiin "vapaaehtoisena", vain 17-vuotiaana. Palasivat sitten kotiin, yhdessä vaarin kanssa rintamalta.

Isää ei saanut koskaan puhumaan sodasta. Sanoi vain, ettei siitä paskasta ole mitään sanomista. Sota vei nuoren miehen nuoruuden ja jätti jäljelle haavat, jotka eivät parantuneet kunnolla koskaan.

Itse synnyin tietenkin rauhan aikana. Mutta kovaa se vanhemmilla oli päästä kiinni elämään sodan jälkeen. Mitään ei ollut. Muistan kun äiti yritti päästä töihin. Työnvälitys oli silloin Raastuvankadun ja Vaasanpuistikon risteyksessä. Mielessä on yhä äidin kyyneleet, kun töitä ei saanut, eikä niitä kyllä silloin ollutkaan.

Äiti synnytti siinä sitten 5 lasta, mutta en kuullut ikinä, että hän olisi valittanut jostain - päinvastoin, äidin elämällä oli se oma merkityksensä. Hän piti huolta lapsista ja kodista ja lauloi aina tehdessään askareitaan.

Isä painoi 14-tunnin työpäiviä, eikä silloin ollut vielä edes lauantait vapaita. Sunnuntaina hän sitten sai huilia - iltaan asti. Sitten piti taas lähteä. Mutta en kyllä kuullut isänkään valittavan koskaan. Ei valittanut edes silloin, kun kuolema vei sairasvuoteelta, kovien kipujen jälkeen.

Kyllä miehet olivat silloin rautaa ja laivat puuta. Nyt on päinvastoin.

Vittu nyt on toiset ajat. paskaako meille manaat onnetonta lapsuuttas. Pitäskö aloittaa sota jotta mekin saatais kärsiä!

• saanut
        Närpiöläinen yrittäjä. kirjoitti:

Olen valitettavasti tänä iltana niin väsynyt, aikaeroista johtuien, että menen suoraan nukkumaan.Kaikkea hyvää sinulle!

sen käsityksen että olen Närpiöläinen??

• minä olen!!
        saanut kirjoitti:

sen käsityksen että olen Närpiöläinen??

Mitä sinä höpötät?? "Kirjoittanut":.....

• Tämä taitaa

olla laihialaisten ja kyröläisten palsta!!

• ja sen taso

on yhtä kuin nolla!! Ainakin tästä palstasta päätellen. Hyvä vaasalaiset, maineenne sen kun kasvaa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      73
      4527
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3463
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1219
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      127
      944
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe