Labradorinnoutaja

tietoa

Olisin kysynyt:

Kyseessä on kaksi eri pentuetta, toisen pentueen sukusiitosprosentiksi tulee n.3.5 ja toisen pentueen sukusiitosprosentiksi alle 1. Vaikuttaako tämä jo koiran terveyteen? Alle 6:han sen on oltava mutta.
Toisena olisin kysynyt nuoren uroksen käyttämisestä astutuksesta. Onko vaaraa, että kun esim. 2vuotiasta urosta käytetään astutuksessa, että silloin ei tiedetä vielä kaikkea uroksen terveydestä? Eli onko varmempi, että uros olisi esimerkiksi 5 vuotias? Onko vaikutusta pentueen tulevaan terveyteen uroksen iällä? Lähinnä tahtoisin tietää siis, onko sairauksia, jotka puhkeavat myöhäsemmällä iällä ja saattavat vaikuttaa tulevaan pentuun ja uroksen astutuslupaan.
Itse siis en ole astuttamassa vaan hankkimassa pentua.

Asiallisista vastauksista kiitollinen (ei kiitos: kysy kasvattajalta).

4

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lumpukka

      Sukusiitosprosentin on näytettävä täysin 0.00! Pienikin sukusiitosprosentti on merkki huolettomasta jalostuksesta ja voi johtaa sydänvikoihin. Kuka edes kehtaa tehdä pentuja koirille, joilla sukusiitosprosentti on jopa 3.5.

      Valitettavasti monet sairaudet havaitaan vasta koiran ollen monen vuoden ikäinen, mutta se riippuu myös yleensä sukusiitoksesta. Yleensä jalostuksessa käytetyt urokset ovat noin 4-7-vuotiaita, jotta niiden terveystilastoista ollaan ehditty ottaa kunnolla selvää.

      Mutta noin suurten sukusiitosprosenttien omaavia koiria on aivan järjetöntä käyttää jalostuksessa.

      • sukusiitos

        Jopas on taas tiukka piposta jalostus neuvontaa,heh. Sukusiitos prosentti ei tartte mikään nolla olla,heh,heh. o


      • sukusiitorpsosentti
        sukusiitos kirjoitti:

        Jopas on taas tiukka piposta jalostus neuvontaa,heh. Sukusiitos prosentti ei tartte mikään nolla olla,heh,heh. o

        yhdistelmä jolla sukusiitos% on 0!!!:D Hah, sanon minä!sitäpaitsi on todistetusti saatu jalostuksellisesti parempaa tulosta jos käytetään esim. linjasiitosta kun täysin ulkosiitosta. Ja 0%:lla ei ole taetta mistään koiran terveydestä,kyselkää, seuratkaa ja tutkikaa sukuja missä linjassa mitäkin.


    • leenukka-79

      Hei!

      Mitä pienempi prosentti, sitä parempi tietenkin..mutta ei takaa kuitenkaa terveyttä(esim hyviä lonkkia). Ota selvää, onko urokselle tehty kaikki tarkastukset(virallinen lonkka- ja kyynärnivellausunto sekä silmätarkastuslausunto)ja millainen uroksen suku on, onko siinä ilmenny sairauksia jotka puhkeavat myöhemmin?

      Ja eikun onnea pennun hankintaan! =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe