missä iässä

hormonikorvaushoidosta kiin...

olette aloittaneet hormonikorvaushoidon?Miksi lääkärit sitä herkästi suosittelee,jopa yleislääkärit?

14

1487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvaushoidon

48 vuotiaana ja nyt olen 51. Taukoja olen pitänyt noin vuoden välein. Minulla oli sietämättömät oireet ja verikoekin osoitti vv.alkaneen.

• verikokeita..

Itselläni oli aivan selvää, koska mulle alkoi vaihtarit pukata päälle. Menkat alkoi heittelehtiä ja emättimen ja virtsarakon limakalvot alkoivat osoittaa kuivumisen merkkejä. Samoihin aikoihin alkoi hikoilu, jonka jälkeen seurasi yöunen huononeminen. Ikää oli n.51-52v.

• ed.vastaaja
        verikokeita.. kirjoitti:

Itselläni oli aivan selvää, koska mulle alkoi vaihtarit pukata päälle. Menkat alkoi heittelehtiä ja emättimen ja virtsarakon limakalvot alkoivat osoittaa kuivumisen merkkejä. Samoihin aikoihin alkoi hikoilu, jonka jälkeen seurasi yöunen huononeminen. Ikää oli n.51-52v.

terv.keskuslääkäri halusi varmistaa verikokeella hormooniarvot ennenkuin kirjoitti reseptin. Oireethan minulla olivatkin jo olemassa.

• Hikoilija
        ed.vastaaja kirjoitti:

terv.keskuslääkäri halusi varmistaa verikokeella hormooniarvot ennenkuin kirjoitti reseptin. Oireethan minulla olivatkin jo olemassa.

Aloitin hormonikorvaushoidon n.51v., koska en pystynyt enää nukkumaan hikoilupuuskien takia. Olen käyttänyt korvaushoitoa nyt n. kaksi vuotta. Pakko käyttää edelleen, koska olen työelämässä. Hommista ei tule mitään parin tunnin yöunilla. Hormonikorvaushoito on vaikuttanut minulla selvästi myös mielialaan elikkä ei ole masentunut olo.

• 48v

Aloitin korvaushoidon 46-vuotiaana. Oireita oli ollut jo vuosia ennen sitä. Olisin työkyvytön, jos en käyttäisi hormoonihoitoa. Oireet olivat sietämättömät ja olin jo sairauslomalla, kunnes FSH-koe näytti toista sataa ja sain oikean lääkkeen.

• hoidon

Aloitin hoidon 46-vuotiaana esivaihdevuosioireisiin, jotka tosin olivat yhtä pahat kuin varsinaisetkin. Kuukautiset tulevat vielä 23-26 päivän välein. Sain omalta gyneltäni välittömästi estrogeenigeeli-reseptin valitettuani oireita. Minulla oli unettomuutta, mielialan laskua, kovia lihas- ja nivelsärkyjä, pissavaivoja yms. Kaikki eivät saa mitään hikoilupuuskia. Estrogeeni auttoi kuudessa viikossa. Otan sita pienen määrän (mittatikulla) iltaisin, siis sivelen vatsaan. Uni on katkeamatonta ja syvää. Lihassärkyjä ei enää ole. Mieliala täyteläisempi. En ikinä lopeta tätä. Äitini on 75-vuotias ja käyttää yhä geeliä. Hän on erittäin nuorekas ja reipas.

• ???????

määrän laitat geeliä? Itselläni on Estrogel-geeli käytössä ja levitän sitä myös käsivarsiin ja reisiin.

• geeliä
        ??????? kirjoitti:

määrän laitat geeliä? Itselläni on Estrogel-geeli käytössä ja levitän sitä myös käsivarsiin ja reisiin.

iltaisin vain n. 25 mikrogrammaa eli reilun sentin mittatikulla. Joskus laitan 30 mikroa. 40 on minulle liikaa: se tekee pahoinvointia ja turvotusta sekä päänsärkyä. Tuo on hyvä, että voi itse säädellä ja pienentää pienimpään tehoavaan annokseen, niin ei ole mitenkään vaarallista. Geeli ei mene maksan kautta joten ei rasita sitäkään, eikä se nosta veritulpan riskiä.

• luin
        geeliä kirjoitti:

iltaisin vain n. 25 mikrogrammaa eli reilun sentin mittatikulla. Joskus laitan 30 mikroa. 40 on minulle liikaa: se tekee pahoinvointia ja turvotusta sekä päänsärkyä. Tuo on hyvä, että voi itse säädellä ja pienentää pienimpään tehoavaan annokseen, niin ei ole mitenkään vaarallista. Geeli ei mene maksan kautta joten ei rasita sitäkään, eikä se nosta veritulpan riskiä.

Luin tutkimuksesta, jonka mukaan geeli on aina yhtä vaarallista, käytti sitä sitten vähän tai paljon. Pillereitä syövän syöpäriski pienenee annosta pienenettäessä, mutta geeliä käytävän riski on koko ajan sama, oli annos sitten iso tai pieni. Ja riski oli siinä tutkimuksessa geelin käyttäjillä ihan sama kuin pillereitä käyttävillä. Siinä oli tutkittu vain pelkkää estrogeeniä käyttäviä.

• Hormoonihurmio

Aloitin korvaushoidon reilu vuosi sitten 55-vuotiaana, koska en pystynyt kunnolla nukkumaan ja hikipuuskia tuli puolentoista tunnin välein. Lisäksi psyykkiset oireet olivat aika pahoja, kiukuttelin kaikille ja mielialat ailahtelivat kuin murrosiässä. Ei sellaisessa kunnossa pysty töissä olemaan, puhumattakaan, että saisi jotain aikaan.

Suosittelevatko lääkärit "herkästi" korvaushoitoa? Minulla ei ole sellaista kokemusta, olen lääkkeet saanut, kun olen ihan itse niitä halunnut. Toki he kertovat oireita valittaville, mitä mahdollisuuksia on niitä helpottaa, mutta esimerkiksi minun gynekologini neuvoi alkuun vitamiineja ja muita pehmeitä keinoja ennen kuin tilanne meni niin pahaksi, että ne eivät enää riittäneet.

• kokeiltu on

ja sain activelle reseptin,minulle tulee sydämentykytystä,josta seuraa yskäkohtaus.
        Olen kokeillut,mutta aina olo huononeen,käytön aikana saan myös hengenahdistusta,kuin kurkkua kuristaisi ja ilma loppuisi samalla sydän pompottaa.
        Vaikeaa on,kun ei auta mikään.

• kokeiltu on
        kokeiltu on kirjoitti:

ja sain activelle reseptin,minulle tulee sydämentykytystä,josta seuraa yskäkohtaus.
        Olen kokeillut,mutta aina olo huononeen,käytön aikana saan myös hengenahdistusta,kuin kurkkua kuristaisi ja ilma loppuisi samalla sydän pompottaa.

syy olla muukin,kun vaan kehtais taas mennä lääkäriin.Olen käyny lääkärissä,jo riesaksi asti.
        Päälle nelikymppisenä alko kierre ja ei lopu.

• parasta että
        kokeiltu on kirjoitti:

hakeudut kuitenkin lääkärille, koska kuulostaa aivan sydänyskältä tuo sinun kuvauksesi. Yskiminen voi olla merkki sydämen vajaatoiminnasta.

• hikipuuskiin

48-v, pyysin itse estrogeeniä ja lääkäri (gynekologi) suositteli geeliä, myöhemmin pyysin myös pillereitä ja sain reseptin niihinkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5269
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      78
      4704
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2494
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1901
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe