tuliaiset

gambiaan

hei kaikki gambian kävijät! veittekö tuliaisia suomesta lapsille tai paikallisille oppaille? mitä suosittelette mukaan pakattavaksi?

23

3508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maimarla

Lapsille vihkoja , kyniä ,värikyniä ,liituja ,lippahattuja ja mitä vain keksit. Itse jätimme erääle pojalle mm. led-valon ja croksit ja saimme sieltä varmaan ikuisen ystävän.Suomessa saa led-valoja 3/ 7 euroa ja ne on siellä tosi tarpeen ,kun kaikilla ei ole sähköä. Aikuisille esim. partakoneet, saippuat, avainnauhat ja sukat olivat kysyttyjä.

• masa,

ainaski osaa saa ostettuu paikanpäältä,vai eikö löydy kaupoista? Eli ettei tarviis rahdata täältä asti ja siel varmaan halvempiakin.Ainaski sri lankasta löyty ja silti ihmiset vei sinne suomesta kynii ja paperia.

• paikalla käynyt
        masa, kirjoitti:

ainaski osaa saa ostettuu paikanpäältä,vai eikö löydy kaupoista? Eli ettei tarviis rahdata täältä asti ja siel varmaan halvempiakin.Ainaski sri lankasta löyty ja silti ihmiset vei sinne suomesta kynii ja paperia.

Kaikkea löytyy sieltäkin ja jos ostat sieltä, autat samalla paikallista saamaan elantonsa.

Sitä en tiedä onko kuinka halvempaa, ehkä hieman.

• *naana*

Meillä oli reilu matkalaukullinen viemisiä. Miehen kanssa saimme työpaikoiltamme kyniä, vihkoja, kopiopaperia, heijastimia yms. Lisäksi tyhjensin kotona kaapeista lasten pieniksi jääneet kengät ja kesävaatteet.

Vaatteet ja kengät veimme perheeseen, jossa näimme miten onnellisiksi lapset tulivat saatuaan sandaalit tai vaatteita. Kynät, vihot ja paperit jätimme yhteen kouluun, missä kuulemma niitä jaetaan lapsille kannustuspalkintoina.

Itse myös mietin etukäteen, mitä voisi viedä ja täältä hain vinkkejä. Oikeasti viedä voi lähes mitä tahansa. Kannattaa kuitenkin ehkä vähän miettiä, mihin tavaroita jättää, sillä kuulemma ainakin hotellien hlökunta myy saamiaan tavaroita eteenpäin.

• joka viikko

reissailuun. Kerrallahan ei saa kuin 20 kg viedä. Päätimme tilata kuljetusliikkeeltä vanhan DC -9:n. Johan mahtui tavaraa. Muistaakseni otti kuormaa monta tonnia. Pakkasimme sinne kaikki vanhat lumppumme ja rättimme sekä pianon. Lisäksi kävimme etukäteen kerjuureissulla ystäviemmme luona. Kaikki luopuivat mielellään vanhoista hynttyistään käyttötarkoituksen kuullessaan. Joka perheestä irtosi muutama jätesäkillinen rättejä.
        Iloisina lähdimme matkaan. DC-3 vaati julmetun monta välilaskua ja söi tuhottoman paljon kerosiinia. Joka kentälle sitä ei edes päästetty kun kone oli venäläinen. Mutta kustannuksia en murehtinut kun ajattelin gambialaislapsien nauravia kasvoja lahjoja saadessaan. Kohteeseemme saavuttuamme kaikki 20 tilaamaani kuorma- autoa olivat paikalla. Lastaus niihin saattoi alkaa.
        Joka autolle olimme antaneet orpokodin - leikki- tai jonkun koulun osoitteen minne tavaran voisi viedä. Itse asettauduimme yhden kuorma- auton hyttiin. Perillä orpokotiin saavuttuamme kohtasimme innokkaan lauman lapsia, edustimmehan heille joulupukkia. Ryhdyimme purkamaan kuormaa.. mutta voihan kauhistus, paketeissa ja jätesäkeissä oli ainoastaan talviurheiluvälineitä- ja vaatteita.. Hymyilin leveästi kun yksikin pikkutyttö keimaili pihalla vanha iso naistenturkki päällään. Helma laahasi metrin maassa. Pölypilvi seurasi perässä... Mutta eipä huolta; suksista ja sauvoista teimme iltasella nuotion jonka ympärillä tanssimme humba- jumpa- tanssia.

Seuraavana päivänä ryhdyin soittelemaan 19 muuhun paikkaan minne kuorma- autoja oli mennyt. Yksikään ei ollut päässyt perille. Kauhistuin; olivatko syinä rengasrikot,. ojaanajot tai pahimmassa tapauksessa ryöstöt?

Täällä vielä tarkempia tietoja odottelemme.....

sanailee 29 x....

• te olette
        joka viikko kirjoitti:

reissailuun. Kerrallahan ei saa kuin 20 kg viedä. Päätimme tilata kuljetusliikkeeltä vanhan DC -9:n. Johan mahtui tavaraa. Muistaakseni otti kuormaa monta tonnia. Pakkasimme sinne kaikki vanhat lumppumme ja rättimme sekä pianon. Lisäksi kävimme etukäteen kerjuureissulla ystäviemmme luona. Kaikki luopuivat mielellään vanhoista hynttyistään käyttötarkoituksen kuullessaan. Joka perheestä irtosi muutama jätesäkillinen rättejä.
        Iloisina lähdimme matkaan. DC-3 vaati julmetun monta välilaskua ja söi tuhottoman paljon kerosiinia. Joka kentälle sitä ei edes päästetty kun kone oli venäläinen. Mutta kustannuksia en murehtinut kun ajattelin gambialaislapsien nauravia kasvoja lahjoja saadessaan. Kohteeseemme saavuttuamme kaikki 20 tilaamaani kuorma- autoa olivat paikalla. Lastaus niihin saattoi alkaa.
        Joka autolle olimme antaneet orpokodin - leikki- tai jonkun koulun osoitteen minne tavaran voisi viedä. Itse asettauduimme yhden kuorma- auton hyttiin. Perillä orpokotiin saavuttuamme kohtasimme innokkaan lauman lapsia, edustimmehan heille joulupukkia. Ryhdyimme purkamaan kuormaa.. mutta voihan kauhistus, paketeissa ja jätesäkeissä oli ainoastaan talviurheiluvälineitä- ja vaatteita.. Hymyilin leveästi kun yksikin pikkutyttö keimaili pihalla vanha iso naistenturkki päällään. Helma laahasi metrin maassa. Pölypilvi seurasi perässä... Mutta eipä huolta; suksista ja sauvoista teimme iltasella nuotion jonka ympärillä tanssimme humba- jumpa- tanssia.

Seuraavana päivänä ryhdyin soittelemaan 19 muuhun paikkaan minne kuorma- autoja oli mennyt. Yksikään ei ollut päässyt perille. Kauhistuin; olivatko syinä rengasrikot,. ojaanajot tai pahimmassa tapauksessa ryöstöt?

sanailee 29 x....

todellisia hyväntekijöitä. Teidän kaltaisianne ei varmasti monta mahdu maailmaan - olette aivan Äiti Teresan veroisia hyväntekijöitä. Ja olet vielä jaksanut siitä tännekin kirjoittaa. Hieno juttu. Me tavalliset matkaajat emme ollenkaan vedä vertoja teille ja teidän anteliaisuudellenne.

• Käynnyt
        te olette kirjoitti:

todellisia hyväntekijöitä. Teidän kaltaisianne ei varmasti monta mahdu maailmaan - olette aivan Äiti Teresan veroisia hyväntekijöitä. Ja olet vielä jaksanut siitä tännekin kirjoittaa. Hieno juttu. Me tavalliset matkaajat emme ollenkaan vedä vertoja teille ja teidän anteliaisuudellenne.

"DC-3 vaati julmetun monta välilaskua ja söi tuhottoman paljon kerosiinia. Joka kentälle sitä ei edes päästetty kun kone oli venäläinen."

Muuten olisin uskonutkin mut DC-3 on mäntämoottoreilla ja käyttää lentobensiiniä eikä noita venäläisillä juuri ole.

• mielestäsi
        joka viikko kirjoitti:

sanailee 29 x....

vitsikäs. Ne aikaisemmatkaan kirjoitelmasi eivät naurattaneet, luuletko että vitsiäsi jatkamalla saat kiitoksia loistavasta muka-huumorintajustasi.

• aikaisemmat
        mielestäsi kirjoitti:

vitsikäs. Ne aikaisemmatkaan kirjoitelmasi eivät naurattaneet, luuletko että vitsiäsi jatkamalla saat kiitoksia loistavasta muka-huumorintajustasi.

kirjoitukseni? Sori, nyt ymmärrys jätti!!! Mutta viedään vaan tuliaisia, me kyllä viemme vaan lapsille kyniä ja jotain pikkutavaraa, jota voi ostaa marketeista. Vaatteita enkä kenkiä aio lähteä viemään - ja lähtö on 12.2. great!

• DC 3:n suhteen...
        Käynnyt kirjoitti:

"DC-3 vaati julmetun monta välilaskua ja söi tuhottoman paljon kerosiinia. Joka kentälle sitä ei edes päästetty kun kone oli venäläinen."

Muuten olisin uskonutkin mut DC-3 on mäntämoottoreilla ja käyttää lentobensiiniä eikä noita venäläisillä juuri ole.

olen siitä hypännytkin. Se oli neukkujen ja tuli vierailulle Malmille.
        Naureskelimme neukkujen varusteille, mm. korkeusmittari ei näyttänyt kuin yhden tonnin kierroksen...
        Yhdellä hypyllä oli pilvet aika alhaalla mutta venäläispilotti sytytti vihreävalon (saa hypätä) 400 metrissä. Se herätti hieman hilpeyttä.
        Mutta kun näimme venäläishyppääjät tositoimissa niin olimme aika hiljaa... Huippusuorituksiin ei aina tarvita huippuvarusteita.
        Edellistä tarinaa paukutellesani olin humba- jumpa juoman vaikutuksen alaisena.
        sanailee 29 x....

• paikallisen vaimo

Mun täytyy kyllä sanoa, että olin hämmästynyt Gambiaan saavuttuani kun ihmiset ei olleetkaan niiiin kamalan köyhiä kuin täällä annetaan ymmärtää. Ei minun nähdäkseni siellä suurin osa kulje rääsyissä ja asu ilman sähköä peltihökkeleissä ainakaan kaupunkialueilla. Maaseudusta en tiedä mitään.

Kuljimme pitkin poikin ja kävimme Senegambiassa ja Serrekundassa (ja ties missä muualla) useammissa kodeissa ja siellä tein huomioni.

Ilman muuta viemiset on kivoja, mutta jos et tunne ketään ennestään niin ei sinun odoteta mitään lahjuksia viemän. Jos et anna mitään niin that´s it, ei ne sun silmilles kai hypi siltikään. Lähes kaikkeahan saa sieltäkin jos rahaa löytyy.

Tottakai niitä köyhiäkin on, mutta esim. hotelleissa työskentelevät ei ymmärtääkseni ole niitä kaikkein köyhimpiä.Heillähän on sentään työ kun monella sitä ei ole.

• että olet gambialaisen

vaimo etkä ole käynyt lainkaan maaseudulla tai nähnyt hökkelikyliä??? Ei nyt mene läpi. Sitäpaitsi muiltakin osin tekstisi on falskia, joten jättäisit nuo sadunkertomiset vaikka lapsillesi.

• gambialaisen vaimo
        että olet gambialaisen kirjoitti:

vaimo etkä ole käynyt lainkaan maaseudulla tai nähnyt hökkelikyliä??? Ei nyt mene läpi. Sitäpaitsi muiltakin osin tekstisi on falskia, joten jättäisit nuo sadunkertomiset vaikka lapsillesi.

Mitähän falskia mun tekstissäni olkeen oli?

Näin minä asiat koin ja toin mielipiteeni ja havaintoni julki niinkuin moni muukin täällä tekee.

Sä taidat taas olla yksi niitä joiden mielestä kaikki se on roskaa mistä itse satut olemaan eri mieltä.

Mieheni suku asuu Serrekundassa ja lähialueilla, ei meillä ollut mitään syytä lähteä maaseudulle kun aikaakin oli vain viikko. Olin siis ensimmäistä kertaa Gambiassa.

Voit toki olla asiasta eri mieltä ja tuoda sen julki, mutta on aika "falskia" alkaa haukkumaan minun kokemuksiani. Eikös jokainen koe asiat vähän niinkuin omalla tavallaan.

• näin on

köyhä? Tutustuimme hotellimme siivooja poikaan joka kertoi että tienaa kuussa 1100 dalasia, riisi säkki maksaa tällähetkellä 800 dalasia ja riittää kuukaudeksi, loput rahat menevät siihen että saa riisin kylkeen jotain...Melko pienet on siis tulot vaikka olisikin esim.hotellissa töissä.Se on totta että hotellin työntekijät vievät markkinoille myyntiin turisteilta saamiaan lahjoja, en sitten tiedä onko se paha asia... Itse annoimme lahjoja vain lapsille ja kotiin lähtö päivänä jätimme tälle edellä mainitulle siivoojalle kaiken mitä emme viitsineet kotiin tuoda.

• kaltaisiasi
        näin on kirjoitti:

köyhä? Tutustuimme hotellimme siivooja poikaan joka kertoi että tienaa kuussa 1100 dalasia, riisi säkki maksaa tällähetkellä 800 dalasia ja riittää kuukaudeksi, loput rahat menevät siihen että saa riisin kylkeen jotain...Melko pienet on siis tulot vaikka olisikin esim.hotellissa töissä.Se on totta että hotellin työntekijät vievät markkinoille myyntiin turisteilta saamiaan lahjoja, en sitten tiedä onko se paha asia... Itse annoimme lahjoja vain lapsille ja kotiin lähtö päivänä jätimme tälle edellä mainitulle siivoojalle kaiken mitä emme viitsineet kotiin tuoda.

enemmänkin! Usein on vielä niin että hotellissa työssä olevalla on esim maaseudulla vanhemmat, sisaruksia ehkä omatkin lapset ja huolehtii ei pelkästään omasta vaan koko yhteisön kuluista. Gambiassa kun ei ole mitään eläkkeitä, työttömyys- tai muita päivärahojakaan, niin ei se hotellin palkkalistoilla olo todellakaan tarkoita sitä etteikö olisi kaikilla mittapuilla mitattuna köyhä. Lisäksi on vielä palkasta maksettavana työmatkakulut tai vuokra pienemmät työmatkakulut.

• on puutetta!
        kaltaisiasi kirjoitti:

enemmänkin! Usein on vielä niin että hotellissa työssä olevalla on esim maaseudulla vanhemmat, sisaruksia ehkä omatkin lapset ja huolehtii ei pelkästään omasta vaan koko yhteisön kuluista. Gambiassa kun ei ole mitään eläkkeitä, työttömyys- tai muita päivärahojakaan, niin ei se hotellin palkkalistoilla olo todellakaan tarkoita sitä etteikö olisi kaikilla mittapuilla mitattuna köyhä. Lisäksi on vielä palkasta maksettavana työmatkakulut tai vuokra pienemmät työmatkakulut.

Olin eka kertaa Gambiassa. Jos olisin tajunnut kirjoituksista OIKEASTI, että siellä maaseudulla eletään todella kurjasti, olisin ottanut "lippalakkien" lisäksi paljon lämpimiä vaatteita jaettavaksi. Illat ja yöt olivat kylmiä ja tuulisia, mutta lämpimiä vaatteita ei ole monellakaan. 20 kiloon mahtuu aika paljon!

• menin uudelleen
        on puutetta! kirjoitti:

Olin eka kertaa Gambiassa. Jos olisin tajunnut kirjoituksista OIKEASTI, että siellä maaseudulla eletään todella kurjasti, olisin ottanut "lippalakkien" lisäksi paljon lämpimiä vaatteita jaettavaksi. Illat ja yöt olivat kylmiä ja tuulisia, mutta lämpimiä vaatteita ei ole monellakaan. 20 kiloon mahtuu aika paljon!

käymään Gambiassa, otin mukaani matkalaukun täyteen vaatteita yms,kiloja oli alle 30 eikä niistä peritty maksua kun mainitsin että on "hyväntekeväisyystavaroita". Ne vaatteet sain kirpparilta 4 eurolla kun kerroin vieväni ne Gambiaan. Tapaamani perhe oli todella kiitollinen niistä sekä perheen pienimmät värikynistä, karkeista ja leluista. Tällaisilla pienillä teoilla saa todella hyvän mielen.

• gasa
        menin uudelleen kirjoitti:

käymään Gambiassa, otin mukaani matkalaukun täyteen vaatteita yms,kiloja oli alle 30 eikä niistä peritty maksua kun mainitsin että on "hyväntekeväisyystavaroita". Ne vaatteet sain kirpparilta 4 eurolla kun kerroin vieväni ne Gambiaan. Tapaamani perhe oli todella kiitollinen niistä sekä perheen pienimmät värikynistä, karkeista ja leluista. Tällaisilla pienillä teoilla saa todella hyvän mielen.

viettää vain lämpimässä lomaa ja nauttia auringosta?
        Jos me viisihenkinnen perhe ollaan maksettu matkasta n. 1100 euroo per nuppi, että päästään lämpimään täältä talvesta koulujen loman aikaan ja otetaan vain aurinkoa ja uidaan niin onko se jotenkin väärin?

• keep smile get brown
        gasa kirjoitti:

Jos me viisihenkinnen perhe ollaan maksettu matkasta n. 1100 euroo per nuppi, että päästään lämpimään täältä talvesta koulujen loman aikaan ja otetaan vain aurinkoa ja uidaan niin onko se jotenkin väärin?

Ensimmäistä kertaa osallistun tähän keskusteluun..Ei kai se väärin ole nauttia kalliista lomastaan. Niin mekin teimme. Mutta tietysti silmään pisti se köyhyys mitä näki jokapuolella. Kaikkiahan ei tiettenkään voi/pysty ikäväkyllä auttamaan..autoimme ihan omasta tahdostamme tapaamaamme nuortamiestä ja luultavasti niin tulemme jatkossakin tekemään täältä suomesta käsin mikäli matka ei vie uudestaan gambiaan...Loistopaikka, mukavat ihmiset...

• Bosslady
        menin uudelleen kirjoitti:

se ei tänä päivänä onnistu, ennen sai viedä hyväntekeväisyyteen 10 kg JOS koneen kapteeni niin salli (yleensä salli) tänään ja jo viime vuonna lentoyhtiö keksi periä 60 euroa jos haluat viedä hyväntekeväisyyteen tavaraa. Se pitää ennakkoon varata ja näyttää tilausvahvistus jos sinulla ei ole sitä maksat sen mikä on ylipainon hinta.

• samaa mieltä
        gasa kirjoitti:

Ei ole väärin mennä nauttimaan lomastaan. Mielestäni on aina parempi maksaa palveluista ym. kuin viedä jotain vanhoja vaatteita ja värikyniä.

Voihan se paikallinen ostaa ne kynät kaupasta kun on saanut maksun esim. opaspalveluista tai tertusta banaaneja(näin kärjistetysti sanottuna)

Tokikaan en kiellä ihmisiä viemästä sinne tavaraa, kukin tyylillään. Itse olen vain sen verran laiska rahtaamaan ylimääräistä tavaraa, että annan mielummin vaikka rahaa jotta saavat ostaa mitä itse haluavat.

• päivänselvää
        samaa mieltä kirjoitti:

Ei ole väärin mennä nauttimaan lomastaan. Mielestäni on aina parempi maksaa palveluista ym. kuin viedä jotain vanhoja vaatteita ja värikyniä.

Voihan se paikallinen ostaa ne kynät kaupasta kun on saanut maksun esim. opaspalveluista tai tertusta banaaneja(näin kärjistetysti sanottuna)

Tokikaan en kiellä ihmisiä viemästä sinne tavaraa, kukin tyylillään. Itse olen vain sen verran laiska rahtaamaan ylimääräistä tavaraa, että annan mielummin vaikka rahaa jotta saavat ostaa mitä itse haluavat.

että vastaanottaessaan palveluja tai banaaniterttuja ne maksetaan rahalla. Ei sinunkaan tarvitse matkallasi tehdä mitään mitä et itse halua. Monet kuitenkin haluavat viedä tavaroita paikallisille, vanhoja vaatteita yms. Joten hyväksy se että sinun tyylisi ei ole ainoa oikea, se sopii tässä tapauksessa nyt vain sinulle mutta ei kirjoittajalle jonka tyyliä pidit tarpeellisena arvostella.

• "kk:n palkka
        Bosslady kirjoitti:

se ei tänä päivänä onnistu, ennen sai viedä hyväntekeväisyyteen 10 kg JOS koneen kapteeni niin salli (yleensä salli) tänään ja jo viime vuonna lentoyhtiö keksi periä 60 euroa jos haluat viedä hyväntekeväisyyteen tavaraa. Se pitää ennakkoon varata ja näyttää tilausvahvistus jos sinulla ei ole sitä maksat sen mikä on ylipainon hinta.

Justiinsa noin se menee.

60 euroa on Gambiassa kahden kuukauden keskipalkka.

Voi sen viedä rahanakin ja ostaa siellä tutullensa sillä rahalla jotain

Bumsterille en antaisi yhtään.

he ovat siellä niitä jotka viihtyvät mieluummin hotellien ovilla pyydellen rahaa muuten vaan, niille jotka ovat "OIKEISSA TÖISSÄ" maksetaan lähes olematonta palkkaa.

Miettikäähän näin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      61
      3964
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      50
      3879
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2861
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2659
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1982
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1799
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1649
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1327
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe