miksi opiskelijat

eivät kerro

työharjoittelupaikkojen huonosta kohtelusta? Itse olen kokenut jokaisessa paikassani enemmän tai vähemmän simputusta, annetaan kyseenalaisia tehtäviä, sinuun suhtaudutaan väheksyen/vihamielisesti ja puheestasi tai käytöksestäsi yritetään löytää jotain huomautettavaa jo ensimmäisenä päivänä. Kokemukseni ovat hoitoalalta ja hotelli ja ravintola-alalta. En usko, ettei ikäviä kokemuksia ole vaan omat luokkatoverini eivät kerro jottei saisi "vaikean" opiskelijan mainetta. Sen saa helposti harjoittelussa jos yhtään omaat ylpeyttä tai yrität pitää kiinni oikeuksistasi. Tänään hotellissa ensimmäisenä päivänä kerroshoidon puolella yksi siivoja otto nokkiinsa ihan harmittomasta lausahduksesta (ei ollu tarkoitettu loukkaamaan) sen vuoksi hän simputti koko päivän ja kävi vielä valittamassa hotellin päällikölle. Mulla rupee oleen mitta täynnä tätä huonoa kohtelua mitä saa jokaisessa paikassa, meidät koetaan vissiin uhkana jotenkin? Mulla nämä rankat kokemukset rupee käymään jo mielenterveyden päälle, varsinkin eka päivänä tämmönen sattuu.

9

1293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittajalle

Kyse voi olla myös siitä, ettet ole soveltuva ammattiin, jossa tarvitaan ihmissuhde- ja vuorovaikutustaitoja. Kyse ei välttämättä ole siitä, että muut opiskelijat vaikenisivat simputuksesta. Heillä on vain paremmat vuorovaikutustaidot ja osaavat ratkoa ongelmia rakentavammin.

• vaikea työntekijä

vuorovaikutustaidoissa on kysymys usein ns.
        nuoleskelutaidoista, joita ei riittävän
        rehelliseltä ihmiseltä löydy.

• Ei toimi

Sano ihmeessä kaikesta sellaisesta, mihin et missään tapauksessa kykene tai voi tehdä. Tuolla lailla seuraa ennenpitkää armoton masennuskausi.

• Pirjo- Irmeli

Aika helposti olet valmis luokittelemaan ihmisiä ja tekemään heistä kaikenlaisia ennakkoasetuksia.Kerrossiivoojan työ on raskasta eikä siinä ole aikaa jäädä hölöttämään, ilmeisesti et kykene ottamaan vastaan ohjeita tai neuvoja, jotka käsität simputtamiseksi. Olen samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa omituisten kirjoitustesi kanssa, että et sovellu alalle, jossa ollaan tekemisisissä ihmisten kanssa,- saati hoito- tai palvelualalle.Tosiaan taitaa olla paras että käyt juttelemassa lääkärin / psykiatrin kanssa, sinulla vaikuttaa olevan käsitys automaattisesti että sinusta ei pidetä, todella omituista. Hyvä psykiatri auttaa mielenterveydellisissä ongelmissasi.Normaali ihminen olisi hoitanut homman eikä jäänyt miettimään tuollaisia outoja asioita.Et taida olla todellakaan ihan terve.

• Vaikea työntekijä
        Pirjo- Irmeli kirjoitti:

Aika helposti olet valmis luokittelemaan ihmisiä ja tekemään heistä kaikenlaisia ennakkoasetuksia.Kerrossiivoojan työ on raskasta eikä siinä ole aikaa jäädä hölöttämään, ilmeisesti et kykene ottamaan vastaan ohjeita tai neuvoja, jotka käsität simputtamiseksi. Olen samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa omituisten kirjoitustesi kanssa, että et sovellu alalle, jossa ollaan tekemisisissä ihmisten kanssa,- saati hoito- tai palvelualalle.Tosiaan taitaa olla paras että käyt juttelemassa lääkärin / psykiatrin kanssa, sinulla vaikuttaa olevan käsitys automaattisesti että sinusta ei pidetä, todella omituista. Hyvä psykiatri auttaa mielenterveydellisissä ongelmissasi.Normaali ihminen olisi hoitanut homman eikä jäänyt miettimään tuollaisia outoja asioita.Et taida olla todellakaan ihan terve.

Jopas oli "rakentavaa" ja asiantuntevaa palautetta "normaalilta" ihmiseltä!

• väsynyt opiskelija

Itse koin hyvin huonoa kohtelua eräässä vanhustenhoito paikassa, että itkin melkein joka ilta väsymyksestä ja siitä, että yritin jaksaa, koska halusin todellakin valmistua lähihoitajaksi.

Alku alkoi mahtavasti ja innostuin entisestään, että "Tämä on ihanaa, että voisin tehdäkkin tätä!" Ja ohjaajakin oli mukavan kohtelias, että innostusta riitti. Tasan viikon.

Mutta eipä ollut enää kauaa, kun piti alkaa näyttöjä, sekä kirjallinen näyttösuunnitelma piti palauttaa. Olin palauttanut näyttösuunnitelmani ohjaajalleni, kun samana iltana ystäväni soittaa (olimme samassa harjoittelu paikalla), että ohjaajani ja varaohjaajani olivat nauraneet minun näyttösuunnitelmalleni, niin että ystäväni oli kuullut. Olin järkyttynyt.

Samana päivänä ohjaajani toteaa tyynesti: Tämä ei ole tarpeeksi tarkka meidän sairaanhoitajan mielestä. Jouduin siis uusimaan kyseisen paperin 2-4 kertaa, vaikka opettajani oli hyväksynyt sen ekalla kerralla jo.

Onneksi asiani selvisi hieman mutkien kautta, sillä kivahdin äidilleni puhelimessa pahasti ja viimein myönsin suoraan, että olin väsynyt ja kerroin mitä oli tapahtunut, kunnes puhelu meni suoraan rehtorille ja siitä opettajalleni, joka sentään kysyi, miten jaksoin.
      Minulla on tuuria, että opettaja oli tässä harjoittelussa puolellani ja kyseli aina, miten olen jaksanut ja jaksanko vieläkin.

Onneksi pääsin kyseisen harjoittelun läpi hampaida purren. Minua vieläkin inhotti se, kuinka vanhuksille annettiin "vähän" ruokaa ja hoitajat itse söivät sitten jämät. Kait se oli jotain "säästämistä", mutta edelleen kartan kyseistä paikkaa, kuin ruttoa. Ja myös olen kuullut juttuja, ettei paikka ole mitenkään opiskelija ystävällinen.

Eli, olemmeko nuoret uhka vanhemmille työntekijöille? Vai oliko väärin ohjaajani mielestä, että osoitin myötätuntoa vanhemmalle ihmiselle ja juttelin tämän kanssa?!

• puuuuurt

Kuulostaapa tutulta. Näistä asioista pitäisi aina tehdä valitus ainakin opiskelupaikkaan, jotta kyseistä harjoittelupaikkaa osataan jatkossa välttää.

• tulevattekijät

Minä kerroin huonosta kohtelusta työharjoittelussa mm. opettajalle. Vastaanotto oli hämmästyneen varovaisen kannustava. Koeta jaksaa, sanottiin.
      Jollekulle olisi hyvä purkaa huonoja kokemuksia. Pahoissa tapauksissa voi tehdä valitusta. Siitä kannattaisi olla todisteita esim. työkaveri näkee kiusaamisen.

Miksi ei opiskelijayhdistykset ympäri Suomen voisi tarttua tähän asiaan ja huolehtia omiensa riittävän hyvästä kohtelusta.

• Simputettu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe