Pitäisi yksinkertaisesti saada tietää onko työsuhteeni laittomasti irtisanottu. Tässä hieman faktaa tapahtuneesta. Jouduin sairaslomalle pudottuani tikkailta työtehtävissä. En käynyt välittömästi lääkärillä näyttämässä vammojani työkiireiden takia koska tiesin joutuvani sairaslomalle. Viikonlopun kipujen jälkeen päätin mennä ma ilmoittamaan työpaikalle että menen käymään lääkärillä koska kipeän jalan kanssa töistäni ei tulisi mitään. Lääkäri määräsi sairasloman kolmeksi päivää ja asiasta ilmoitettiin viipymättä työnantajalle. En vastannut pomoni puhelinsoittoon samana päivänä illalla koska olin nukkumassa kipulääkkeiden ottamisen jälkeen ja akku oli loppunut. Tästä syystä pomo suivaantui ja aamulla puhelimessa puhelimessa oli tekstiviesti että pidäppä nyt lomaa että seuraavan kerran on töitä maaliskuussa ja tehdään aina työsopimus viikoksi kerrallaan ja katotaan miten työt alkaa maistumaan... Viestin lopussa oli "TYöHARJOITTELU PÄÄTTYI xx.xx.08" Viestin saatuani soitin pomolle ja kuuntelin sen rähjäämistä ja pomo ilmoitti että työmaalle ei ole mitään asiaa ja ilmoitti että seuraavan kerran puhelimessa ollaan maaliskuun ensimmäisenä maanaitaina tasan klo 07:59 ja ilmoitan tulenko töihin. (en muuten mene). Tämän jälkeen kävin työpaikallani viemässä avaimet ja muun oheismateriaalin työpaikalle jotta minulle ei voida jupista mistään mitä firmalla tapahtuu ja pomoni sattui olemaan paikan päällä ja kysyin että onko kyseessä lomautus vai irtisanominen. Vastauksena tuli että ei kumpikaan koska ei ole työsopimusta!!! työsopimuksessa lukee (KOEAJAN) päättymis ja loppumisaika joka ylittyi yli kuukaudella töiden jatkuessa ilman mitäänmuutoksia. Tekstiviestissä mainitusta HARJOITTELUAJASTA ei ole ollut mitään puhetta koska työsopimuksessakin puhutaan KOEAJASTA.
Lisäksi pomo on sanonut ettei maksa ylitöistä mitään ja työaikalakia selvitellessäni löysin lain joka tekee tyhjäksi kaikki sopimukset jossa kieltäydytään maksamasta ylitöistä. Töiden loppumisen jälkeen soitin tilitoimistello joka hoitaa firman asioita ja pyysin lähettämään minulle kaikki tilinauhat joita olen kyseiseltä firmalta saanut. Siitäkin pomo soitti vihaisena että en saa omin luvin hakea minkäänlaisia tilinauhoja vaan kaikki pitää hoitaa firman kautta. (liekkö paskapuhetta) Muutenki tilinauhat tuntuu olevan joka kerta erilaisia ja ainoa mikä tilinauhasta oikeastaa selviää on kuukausipalkka ilman mitään tuntimääriä, tuntipalkkaa tai ylipäätään työtuntien määrää? Eli tässä faktoja:
-"irtisanominen? lomauttaminen? vai muuten vaan erottamiminen? tehty sairasloman aikana
-mitään syytä kyseiselle toimenpiteelle ei ole ilmoitettu eikä irtisanomista tai lomauttamista ole toimitettu kirjallisena.
-Ylitöiden maksaminen? (jälkikäteen)
-Juristin kanssa ruetaan setvimään asiaa mutta siihen menee aikaa ja olisin todella tyytyväinen jos joku osais hieman valottaa mitä tuleman pitää... Kiitoksia vastaajille jo etukäteen.
Laiton irtisanominen
5
359
Vastaukset
- vilkaista
Ehkä ensin olisi syytä vilkaista tänne.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/toimintaohjeita - niin mahdoton homma ajaa si...
ellet ole rikas.oikeuskäsittely kestää vuosia ja sen ajan sinä maksat itse kaikki kulut niin asianajajan ja muutkin.tietysti jos voitat saat ne takaisin,mutta kyllä 20-30000 pitää olla paalua jos aikoo siviilikannetta ajaa.liitot ei auta jos et ole kuulunut liittoon.
- heh
hehhehheh johan vitsin murjasit
- tilanne tuo
Ongelmana on nyt se että tehtyäsi jutun tapahtuneesta, sun entinen pomos muuttuukin äiti teresaks. Hän on ollu niin mukava ja ymmärtäväinen sinua kohtaan ja nyt sinä, häiriintynyt yksilö tet hänelle noin katalan tempun.
Ensinnäkin jos selkeästi paperilla ilmoitettu koeajan ajankohdan ja muuta ei ole ilmoitettu niin eiköhän sitten lasketa toistaiseksi voimassa olevaksi. Tais olla niin että uutta koeaikaa ei voi määrätä vanhan päälle.
Jos sinulla on ollut lääkärintodistus sairauslomasta niin sinulla laillinen suoja. Pomollasi on kuitenkin oikeus määrätä sinua töihin vaikka sinulla on sairauslomaa. Selvitä tämä tarkasti itsellesi, että tiedät mitkä ovat ehdot millä hän saa sinut kutsua töihin. Olisiko vielä ollu niin että pomos pitää ilmoittaa eteenpäin asiasta mikäli sinut kutsuu töihin, lähinnä ajattelin alueen työsuojelupiiriä.
Ylitöistä sen verran että sinulla on aina oikeus kieltäytyä työmäärästä joka ylittää työsopimuksessa mainitun määrän, käytännössä jos esim 37,5 tuntia viikossa niin ylityö alkaa muistaakseni 40 tunnin jälkeen.
Muista myös se että mikäli menet suorittamaan ylitöitä, vaikka miten hulluilla ehdoilla, niin jälkeenpäin lasketaan hyvin helposti että olet hyväksyny tilanteen kun menit tekemään ylityöt.
Eli ylitöiden kohdalla kannattaa sopia korvausasiat yms. mahdollissuksien mukaan etukäteen. Toiki olemassa säännöt tällekkin, juristisi selvittää kyl asiat sulle.
Koskien yhteydenottoa tilitoimistoon niin menee kyllä sun pomon kautta, vasta kun pomosi on selvästi kikkaillu tunneissa / maksuissa niin kannattaa ottaa yhteyttä suoraan tilitoimistoon. Silloinkin kannattaa antaa juristisi hoitaa tämä asia, lakimiestä eivät uskalla pyöritellä miten haluavat (jos sellanen sattuis käydä heil mieles)
Voin vain ottaa osaa sun kohtaloon. Itse olen myös kokenu hyvin pitkälle samoja asioita. Kolmen päivän saikku aiheuti myös huutoryppään minulle. Sain kuunnella miten myyjäpuolen pomo haukkui "firman toiminta ei ole minusta kiinni" yms. ja että "siellä on portti ja kuulemma voi sielt kävel samantien pihal" Sain myös kuulla miten "olen sairaslomalla miten haluan" jne. Täysin häikäilemätöntä toimintaa.
Lisäksi minä jouduin sietämään mytomanista valehtelua, ensin sonottiin suoraan miten haluavat asian menevän. Myöhemmässä vaiheessa kielsivät suoraan minulle sanoneensa mitään ! Syytöksiä sain miten olen pilannut projektia, missä herrat itse istuneet pätemässä alalla joka ei ole heille kuuluneet lainkaan !
Eli tunnistan sinun tilanteesi, sinulla on jokin mytomaaninen pikku psykopaattipomo joka sinua yrittää pompottaa ja alistaa miten haluaa.
Pidä huoli siitä että sinulla löytyy faktatiedot hänen toiminnasta, siis todisteineen. Ja pidä huoli siitä että lakimiehesi ajaa sinun asiaa viimeiseen asti toivomallasi tavalla.- niso
Nonii eli nyt asia on oikeusavustajan kanssa vireillä ja tässä nyt selvitellään kaikki asiat ihan perinpohjaisesti. Sen verran selvisi että minulla on tälläkin hetkllä laillinen työsopimus eli teko on mitä ilmeisimmin laiton irtisanominen.
Tämähän ei kuitenkaa riittänyt...
Pomo soitteli jostain reissun päältä tuhannen kännissä ja uhkasi pieksää ja kerto että hänellä on jo puukko valmiina kadessä ja hautuumaallaki on kuulemma tilaa. Sain nauhoitettua ainoastaan sen osan ku uhkas hakata minut mutta kaippa se virkavalta tarvittaessa saa kaiveltua tarvittavan matskun. Tämä sama pomo omaa liikennelupia ihmisten kuljettamisiin eri tahoilla ja eikös liikenneluvan omaavilla pidä olla kohtalaisen puhtaat paperit. En tiedä kannattaako tässä rikosilmoitusta tehdä enneku käyn taas oikeusavustajalla pyörähtämässä ja tämä ukko on muutenki nii arvaamaton että voi tehdä ihan mitä vaan, sen tiiän että lähestymiskielto pitää ainaki hommata omaksi turvaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m804424Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013850Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363519- 513150
- 402638
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182529Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222332- 232036
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami151752Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351715