Muistin heikentyminen

sytostaateista?

Onko kukaan huomannut kovien sytostaattihoitojen jälkeen ongelmia muistin kanssa? Intensiivihoidon jälkeen mun oli erittäin vaikea muistaa esim. työkaverien nimiä, jouduin jatkuvasti kyselemään "mikä sun nimi olikaan?", oli vaikea muistaa kaikkia annettuja ohjeita yms. Tilanne on parantunut jonkin verran, mutta edelleen tuntuu että välillä muisti on heikohko. En keksi mikä muukaan tämän aiheuttaisi, kun muuten olen terve, reilusti alle 3-kymppinen! Paraneeko muisti ikinä ennalleen? Ajattelin opiskelujen aloittamista, mutta vähän pelottaa tää muistin takkuilu, unohtaisinko liikaa asioita, oppisinko tarpeeksi hyvin..

21

4699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus.

      ..kyllä muisti palautuu vähitellen ja varmasti:)
      Kovasti nuorena olet joutunut kokemaan tämänkin jos haluat kertoa enemmän sairaudestasi,
      täällä on kuuntelijat ja jos haluat tukea,sitäkin uskon löytyvän:)

    • juttu...

      tuo huono muisti. Sytostaateista jo vuosi ja tässä yhtenä päivänä ihan tosissaan jouduin miettimään mikä on lapseni toinen nimi.

    • Elisama

      Kyllä niillä aineilla kaikenlaisia sivuvaikutuksia on.
      Muistihäiriöt poistuu ajan oloon, ei kuitenkaan kovin nopeasti.
      Määrään ja kestoon vaikuttaa moni asia joita en nyt lähde selvittämään.
      Syöpälääkäriltäsi kuulet niistä, koska hän tuntee sinun muut asiaan vaikuttavat seikat.

    • tässä ja nyt

      Sytot vaikuttivat muistiini ja näkökykyyni,mutta ennalleen on palautunut hoitojen jälkeen. Kyllä se siitä.

      • aamun-virkku

        olis paljoo varaa miu muistin tästää heikentyvän. poika jo uhkas käyttää sitä hyväksee jos nii käy ;)))


    • mökin muija

      on kyllä huonontunut leikkauksen eli siihen liittyvän nukutuksen,sitä pidän yhtenä syynä myös ja sytöt tietenkin lisää samaa muistin heikentymistä luulisin ,mulla on ainakin lähimuisti merkittävästi huonontunut ja se on itselle tosi rankkaa ja raivostuttavaa kun aijemmin olin aika nokkela niissä asioissa.Toivottavasti se palautuisi niin sulle kuin meille muillekkin,jää nähtäväksi.

      • huonontunut

        minullakin, vaikka en mitään myrkkyjä saanutkaan. Johtuu luultavasti siitä, että syovän toteamisen jälkeen keskittymiskyky on todella huono. Ajatukset lepattaa sinne tänne ja vaikka kuinka yrittäisi ajatella jotain tiettyä asiaa, huomaa kohta, että ajatukset on ihan muualla. Ihmekös sitten, ettei mitään jää mieleen.


      • Ira¤
        huonontunut kirjoitti:

        minullakin, vaikka en mitään myrkkyjä saanutkaan. Johtuu luultavasti siitä, että syovän toteamisen jälkeen keskittymiskyky on todella huono. Ajatukset lepattaa sinne tänne ja vaikka kuinka yrittäisi ajatella jotain tiettyä asiaa, huomaa kohta, että ajatukset on ihan muualla. Ihmekös sitten, ettei mitään jää mieleen.

        tulisi mitään ei jaksa keskittyä,eikä kaikkea edes muista.Minulla muisti ainakin huonontunut,samoin näkökyky.


      • sylvi!
        huonontunut kirjoitti:

        minullakin, vaikka en mitään myrkkyjä saanutkaan. Johtuu luultavasti siitä, että syovän toteamisen jälkeen keskittymiskyky on todella huono. Ajatukset lepattaa sinne tänne ja vaikka kuinka yrittäisi ajatella jotain tiettyä asiaa, huomaa kohta, että ajatukset on ihan muualla. Ihmekös sitten, ettei mitään jää mieleen.

        Kun sain tämän ed. viestin kirjoitettua, menin ottamaan imodiumia. Huomasinkin, että kauppakassi oli jäänyt purkamatta keittiön lattialle. Kun sain purettua kassin, piti oikein miettiä, otinko jo sen imodiumin. Hohhoijaa, ei hyvältä näytä tulevaisuus.


      • muisti palautuu
        Ira¤ kirjoitti:

        tulisi mitään ei jaksa keskittyä,eikä kaikkea edes muista.Minulla muisti ainakin huonontunut,samoin näkökyky.

        Älä ole huolissasi,pystyt aloittamaan opiskelun vielä - minulla nyt 14/kk.viimeisestä tiputuksesta ja muisti onpalautunut entiselleen - sama kuin ennen syöpää:)

        Älä murehdi,kaikki muuttuu hyväksi taas kun jaksat vaikean ajan yli:))


      • Ira¤
        muisti palautuu kirjoitti:

        Älä ole huolissasi,pystyt aloittamaan opiskelun vielä - minulla nyt 14/kk.viimeisestä tiputuksesta ja muisti onpalautunut entiselleen - sama kuin ennen syöpää:)

        Älä murehdi,kaikki muuttuu hyväksi taas kun jaksat vaikean ajan yli:))

        nyt olisi mahdotonta opiskella.


      • ajan myötä
        Ira¤ kirjoitti:

        nyt olisi mahdotonta opiskella.

        sinunkin oireer helpottavat , hoitojen loputtua päivä kerrallaan.
        Kevättä kohti menemme ja syksyllä varmaan olet jo valmis aloittamaan opiskelun
        Hoitojen jälkeen vie aikansa ennenkuin elimistö toipuu ja normalisoituu:))


      • Mitä ajattelit
        Ira¤ kirjoitti:

        nyt olisi mahdotonta opiskella.

        ruveta opiskelemaan?Oletko hakenut johonkin oppilaitokseen tai yliopistoon kenties?


      • Ira¤
        Mitä ajattelit kirjoitti:

        ruveta opiskelemaan?Oletko hakenut johonkin oppilaitokseen tai yliopistoon kenties?

        mikäli minut valitaan?


      • että saat .
        Ira¤ kirjoitti:

        mikäli minut valitaan?

        opiskelu paikan aina kannattaa yrittää elämässä eteen päin
        Jos olisin kymmenenkin vuotta nuorempi ehkä minäkin kouluttautuisin tai ainakin yrittäisin
        Mutta eläkeikään enää parisen vuotta

        mutta voisin sitten eläkepäivien kuluksi opiskella vireydeksi jos elon päiviä riittää..


      • ........... ..................
        Ira¤ kirjoitti:

        nyt olisi mahdotonta opiskella.

        hoidot läpi ; opiskelemaan ehtii myöhemminkin ,nyt on tärkeintä parantua ensin.


    • opiskelemaan..

      Parasta muistin palauttamista on muistin käyttäminen minä ratkon ristikoita ja siinäkin kehityn
      viikko viikolta taas.
      Olet nuori ja sinun muistisi uskon palautuvan nopeasti verraten minuun kuusikymppiseen:)

    • joyder

      Alle ja yli kolmekymppisenä sairastaneena, muistan, että muistini meni aika ohueksi ainaisista sytokuureista, jopa niin, että osa siitä ajasta on vieläkin päässäni kohdassa unhola.

      No mikäpähän jos semmosilla myrkyillä nyt muisti jonkin aikaa menisi huonoksi. Kyllä se palautuu vaikkakin hitaasti ennalleen. Minulla jäi muistoksi pieni änkytys kun olen oikein väsynyt, niin ei meinaa sanat tulla ulos oikeassa järjestyksessä.

      Mutta harrastan tällä hetkellä opiskelua vahvasti ja siihen se ei ole näyttänyt ainakaan vielä kovin paljon vaikuttavan. Saa nähdä kun ensimmäisiä tenttituloksia alkaa tulla...

      • toip. satunnaisesti vieraileva

        muistan sinut tuttuna nickinä. Aivan niin, muistijuttu pääsi erilaistumaan syövän hoidon aikana. Ja vielä minulla jatkossa häiritsi unohduksia. Kenties nyt pikkuhiljaa muisti palautuu.
        Hieno juttu, että entisenä syöpäpotilaana olet selvitytynyt hyvin. Kovasti tsemppaan sinulle tenteissä! :)


    • JHW.

      huomasin intensiivihoidon jälkeen. Lääkärit tosin olivat sitä mieltä ettei tämä ole hoitojen syytä. Ikävä kuulla että sinulla (ja muillakin) sama ongelma, tosin helpottaa itseäni sillä välillä lääkärien ja psykiatrien välisessä puristelussa tuntui että olen luulotautinen.
      Itse olen ottanut monia apuvälineitä käyttöön jolla helpotan asiaa. Työpöytäni vastaisella seinällä on yrityksemme esite missä työntekijöiden kuvat nimineen, laitan heti kaikki sopimani asiat Nokian kommarin allakkaan muistutushälytyksellä, puhelimessa sanon aina kaikille että laita sähköpostilla asiasta muistutus... En todellakaan uskalla jättää mitään muistini varaan. Kaikilla pienillä apuvälineillä pyrin auttamaan huonontunutta lähimuistia. Ja hyvin asiat hoituvatkin, sillä johdan menestyvää yritystä (tai voihan se olla että yritykseni menestyy koska johtaja=minä olen lahopää, ja työntekijät hoitavat asiat minua vaivaamatta. Mitäs sille lahopäälle mitään kertomaan. Eihän se kuitenkaan sitä viiden minuutin päästä muista....)
      Kumma kyllä, vanhat asiat muistan hyvin (asiat ennen hoitoja).
      Nyt intensiivihoidosta jo kolme vuotta mutta ei muisti ole entisellään. En tiedä onko muisti parantunut tänä aikana vai olenko vain oppinut elämään sen kanssa. Mutta asiaan jo tottunut.
      Kirjoituksessa tosin tahtoo mennä senat sakaisin, ja numerot vaihtelevat paikkaa. Joten kaikki pitää lukea useaan kertaan ettei tuota puutaheinää. Tutkimuksissa todettiin lukihäiriö!!! Ei ennen hoitoja tätä ongelmaa ollut. Eikä vielä ikäkään voi temppuja tehdä (reilusti alle 50v)
      Toivottavasti (ja uskon että) sinun muisti palautuu takaisin.

    • Anonyymi

      Itselläni olen huomannut myös muistin heikentymistä sytostaattihoitojen jälkeen, vaikka niistä on jo aikaa 2,5 vuotta.
      Tätäkin kirjoittaessa jää sanoista joku kirjain pois ja teksti pitää lukea kirjoittamisen jälkeen ennen kuin sitä lähettää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe