Unissa puhuminen

PiuPauPalikka

Moi!

Minulla on ongelma!

Puhun unissani lähes joka yö. Välillä sieltä tulee suomenkielen sanoja mutta pääasiassa se on täysin käsittämätöntä sekamelskaa. Emännän mielestä se kuulostaa saamen ja navajo-kielen sekoitukselta. Lisäksi siihen liittyy melkoisen voimakasta kääntelehtimistä, huitomista, nykimisiä, hytkynää ja tärisemistä. Kun minut herättää siitä niin olen kuulemma ihan kuin puulla päähän lyöty. Saa sellaisen vaikutelman että nyt tämä kaveri heräsi mutta tosiasiassa ei kuitenkaan herännyt. Tai toisinaan kyllä herääkin. Ja kun nukahtaa uudestaan niin hetikohta jatkuu sama peli. Toisinaan meno on oikeinkin villiä. Sitten tulee öitä ettei ollenkaan puhututa. Tätä on jatkunut minulla nuoruudesta asti. Nyt olen 35-vuotias. Ja tätä on siis aika ajoin. Tulee pitkiä kausia että ei mitään. Mutta sitten taas alkaa. Joskus tähän on liittynyt myös unissakävelyä.

Tämä alkaa tuntua. Unet jäävät huonoksi. Niin itsellä mutta myös emännällä. Tai varsinkin emännällä kun sehän se kuuntelee ja yrittää herätellä minua yökaudet:

Siis:

1) Mistä tämä voisi johtua?
2) Olisiko tähän mitään kotikonstia poistamaan ongelmaa?
3) Millaista apua on tarjolla lääkäreillä ja jos on niin missä sairaaloissa sitä voi saada?
4) Kuinkahan yleistä tämä on?

Vastatkaa minulle. Alkaa oikeasi olla aika tehdä asialle jotain. Kertokaa kokemuksianne jos sellaisia on. Kiitos niistä.


Ystävällisin terveisin
PiuPauPalikka

14

4716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PRKL!

      Hei,
      meillä on ihan samanlainen ongelma.
      Mieheni puhuu unissaan lähes joka yö.
      Yleensä ihan selvää suomen kieltä,
      joskus jopa englantia tai saksaa.
      Hän vastailee myös unissaan minulle,
      jos kysyn jotain. Kun herätän hänet, niin hän on ihan raivona ja siirtyy sohvalle nukkumaan. Aamulla ei ole sitten mitään havaintoa tapahtuneesta.
      Heillä tämä "vika" kulkee ilmeisesti suvussa.
      Myös hänen veli ja isä puhuvat unissaan.
      Tämä on todella raivostuttavaa,
      kun itse herään tähän lähes joka yö.
      Jos jollain on tähän jotain apukeinoja tiedossa, niin otetaan kyllä ilolla vastaan!
      Voisiko esim. hypnoosista olla apua!?

      • PiuPauPalikka

        Moi!
        Mukavaa että joku vastasi. Kiitos.
        Tuntuu siellä Teillä olevan vähän samanlaista kuin täällä meilläkin. Minä tosin en ole raivona kun herään vaan ihan pöljänä vaan että mitä on oikein tapahtunutkaan?

        Asialle alettiin kuitenkin tekemään jotain. Ensinnäkin kaikki stressaavat asiat työnsin KOKONAAN pois mielestä ja elämästä. Vähensin työntekoa, aloin harrastamaan liikuntaa, katson telkkaria vähemmän kuin ennen. Muutin ajatusmaailmaani radikaalisti kevyempään suuntaan. Ei tämä maailma tule yhtään valmiimmaksi vaikka kuinka hyppäisin ja stressaisin. En ole koskaan ollut mikään "stressi-ihminen" mutta senkin vähän työnsin pois.

        Sitten toinen juttu: Kun kuitenkin edelleen silloin tällöin uneksin (ehkä kerran viikossa) niin minun emäntäni ei yritäkään herättää minua enää ravistelemalla ja kovaäänisesti puhuttelemalla. Sen sijaan Hän tulee lähelle, ottaa kainaloon, silittää otsaa, puhuu hiljaa kauniita sanoja. Saattaa pussatakin. Tästä on seurannut se että en ehkä edes herää vaan rauhoitun ja lopetan uneksimisen. Ja jos herään niin olo on huomattavasti rauhallisempi ja rento. Tästä on seurannut myös se että hellyys ja läheisyys on lisääntynyt oikein reilusti noin muutenkin meidän suhteessa.

        Kokeile vaikka näitä konsteja siihen mieheesi. En tiedä minkäluontoinen kaveri miehesi on mutta luulenpa että hän ei tykkää ollenkaan huonoa jos stressitekijät poistetaan ja yöllä lähestyt Häntä silleen sievästi. Kokeile ihmeessä.

        Kerro sitten että oliko vaikutusta. Tehdään tästä sellainen oma metodi, jota sitten myydään Amerikkaan rikkaille :)

        Kauniita Unia

        PPP


      • PiuPauPalikka
        PiuPauPalikka kirjoitti:

        Moi!
        Mukavaa että joku vastasi. Kiitos.
        Tuntuu siellä Teillä olevan vähän samanlaista kuin täällä meilläkin. Minä tosin en ole raivona kun herään vaan ihan pöljänä vaan että mitä on oikein tapahtunutkaan?

        Asialle alettiin kuitenkin tekemään jotain. Ensinnäkin kaikki stressaavat asiat työnsin KOKONAAN pois mielestä ja elämästä. Vähensin työntekoa, aloin harrastamaan liikuntaa, katson telkkaria vähemmän kuin ennen. Muutin ajatusmaailmaani radikaalisti kevyempään suuntaan. Ei tämä maailma tule yhtään valmiimmaksi vaikka kuinka hyppäisin ja stressaisin. En ole koskaan ollut mikään "stressi-ihminen" mutta senkin vähän työnsin pois.

        Sitten toinen juttu: Kun kuitenkin edelleen silloin tällöin uneksin (ehkä kerran viikossa) niin minun emäntäni ei yritäkään herättää minua enää ravistelemalla ja kovaäänisesti puhuttelemalla. Sen sijaan Hän tulee lähelle, ottaa kainaloon, silittää otsaa, puhuu hiljaa kauniita sanoja. Saattaa pussatakin. Tästä on seurannut se että en ehkä edes herää vaan rauhoitun ja lopetan uneksimisen. Ja jos herään niin olo on huomattavasti rauhallisempi ja rento. Tästä on seurannut myös se että hellyys ja läheisyys on lisääntynyt oikein reilusti noin muutenkin meidän suhteessa.

        Kokeile vaikka näitä konsteja siihen mieheesi. En tiedä minkäluontoinen kaveri miehesi on mutta luulenpa että hän ei tykkää ollenkaan huonoa jos stressitekijät poistetaan ja yöllä lähestyt Häntä silleen sievästi. Kokeile ihmeessä.

        Kerro sitten että oliko vaikutusta. Tehdään tästä sellainen oma metodi, jota sitten myydään Amerikkaan rikkaille :)

        Kauniita Unia

        PPP

        Niin siis minun uneksiminen on vähentynyt huomattavasti, En tiedä onko normaalia kausivaihtelua vai onko konsteistamme ollut oikeasti apua, luulen kyllä että on.

        Unohdin tuossa äsken myös mainita että olen käynyt kolme kertaa avantouimassa. Sitä en ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Kokemus on toisaalta aivan mahtava mutta toisaalta aivan kamala. Ainakin sen jälkeisenä yönä on niin poikki että nukkuu kuin vainaja. Ei edes pihinää kuulu. En tiedä onko se edes terveellistä?

        Mutta Emäntäni on kyllä tykännyt - niin minäkin. Kokeilkaa ihan mitä vaan, pääasia että edes yrittää tehdä asialle jotain.

        Edelleen kauniita unia

        PPP


      • Prkl...
        PiuPauPalikka kirjoitti:

        Niin siis minun uneksiminen on vähentynyt huomattavasti, En tiedä onko normaalia kausivaihtelua vai onko konsteistamme ollut oikeasti apua, luulen kyllä että on.

        Unohdin tuossa äsken myös mainita että olen käynyt kolme kertaa avantouimassa. Sitä en ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Kokemus on toisaalta aivan mahtava mutta toisaalta aivan kamala. Ainakin sen jälkeisenä yönä on niin poikki että nukkuu kuin vainaja. Ei edes pihinää kuulu. En tiedä onko se edes terveellistä?

        Mutta Emäntäni on kyllä tykännyt - niin minäkin. Kokeilkaa ihan mitä vaan, pääasia että edes yrittää tehdä asialle jotain.

        Edelleen kauniita unia

        PPP

        Hei!

        Heh :) Kiitos hyvistä vinkeistä ja aivan ihanaa, jos teillä tuo yöllinen läheisyys ja silittely toimii :) Minä itse en siihen pysty, koska olen ennemminkin niin kiukkuinen, että voisin kumauttaa esim. marmorikaulimella päähän.
        Parempi kuitenkin keksiä jokin toinen ratkaisu...
        No meillä tämä tilanne kärjistyi niin, että minä revin pelihousuni ja päätin, että en enää nuku miehen vieressä, jos asialle ei nyt tosissaan yritetä tehdä jotain...
        En jaksa enää valvoa joka yö tämän puhumisen takia, kun pitäisi jaksaa töissäkin käydä.

        Mies kävi lääkärissä ja sai nyt melatoniinia, tätä kokeillaan kuukausi ja pidetään myös unipäiväkirjaa. Tämä ei siis ole varsinainen unilääke, eikä aiheuta riippuvuutta.
        Otetaan tunti ennen nukkumaan menoa.
        Ja tämä on oikeasti auttanut!
        Mies itsekkin nukkuu paremmin ja kertoo nähneensä yöllä unia, joita ei kuulemma ole vuosikausiin nähnyt.
        Ja minä olen saanut nukkua! Ah, ihanuus :)
        Joskus oikein herään yöllä ja kuuntelen korvat höröllä ihmeissäni, kun kuuluu vain tuhinaa.
        Tosin melkein joka yö mies puhuu jonkin yhden lauseen, mutta se on pientä se :)

        Ehkä tässä saadaan jossain vaiheessa vielä kaikki nukkua yömme rauhassa.

        Hyvää yötä ja kauniita unia.


      • PiuPauPalikka
        Prkl... kirjoitti:

        Hei!

        Heh :) Kiitos hyvistä vinkeistä ja aivan ihanaa, jos teillä tuo yöllinen läheisyys ja silittely toimii :) Minä itse en siihen pysty, koska olen ennemminkin niin kiukkuinen, että voisin kumauttaa esim. marmorikaulimella päähän.
        Parempi kuitenkin keksiä jokin toinen ratkaisu...
        No meillä tämä tilanne kärjistyi niin, että minä revin pelihousuni ja päätin, että en enää nuku miehen vieressä, jos asialle ei nyt tosissaan yritetä tehdä jotain...
        En jaksa enää valvoa joka yö tämän puhumisen takia, kun pitäisi jaksaa töissäkin käydä.

        Mies kävi lääkärissä ja sai nyt melatoniinia, tätä kokeillaan kuukausi ja pidetään myös unipäiväkirjaa. Tämä ei siis ole varsinainen unilääke, eikä aiheuta riippuvuutta.
        Otetaan tunti ennen nukkumaan menoa.
        Ja tämä on oikeasti auttanut!
        Mies itsekkin nukkuu paremmin ja kertoo nähneensä yöllä unia, joita ei kuulemma ole vuosikausiin nähnyt.
        Ja minä olen saanut nukkua! Ah, ihanuus :)
        Joskus oikein herään yöllä ja kuuntelen korvat höröllä ihmeissäni, kun kuuluu vain tuhinaa.
        Tosin melkein joka yö mies puhuu jonkin yhden lauseen, mutta se on pientä se :)

        Ehkä tässä saadaan jossain vaiheessa vielä kaikki nukkua yömme rauhassa.

        Hyvää yötä ja kauniita unia.

        Moi.

        Hyvä jos apua on löytynyt.

        Mutta huonointa on varmaan kuitenkin ehkä se, että muutat sohvalle nukkumaan. Nimittäin tämän avioläheisyyden takia.

        Tehkää ja kokeilkaa kaikkenne ihan oikeesti ennen sohvanukkumista.

        Meillä on alkanut kyllä ihan uusi elämänvaihe. Onnellista aikaa eletään ja uneksiminen on edelleenkin vähentynyt ja ollaan molemmat virkeämpiä kuin ennen. Ja onpa alettu taas kävellä kaupassakin käsikädessä.

        Eli siis jotain hyvääkin on seurannut unissapuhumisesta.

        Kauniita unia Teille!


    • yöaktivisti

      ongelma tämäkin!!öisin puhun selvää suomen kieltä pitkiä lauseit,huihon,potkin,nukun poikittain jne..en enää mielelläni lähde kavereille yökylään.oma mies onneksi tottunut.onko kellään neuvoa?alkoholilla ei ole asiaan vaikutusta!

    • unissapuhuminen

      Kyseessä vain unien välitys ilmaisuja.En ole varmaankin,että puhuinko suomen kieltä tai joku muu.Mielestäni,että unissa puhuminen aika lähes mahdoton poistaa.Olin itse tutkinut unissa puhumisesta ja miten apua,mutta olin jo unohtanut miten.Otan selvä vielä miten voisi apua.Olin myös unissakävelyä,mutta aika vaaraton koska aina takaisin sängylle normaalisti.Olin unissakävelyssä talven aikana vaikka pakkasta oli lähes 30 miinuksella ja menin ulos eli päälläni vain alushousut ja t-paita.En tiedä mitä tein ulkona ollut.Olin kerran joutunut ruumiin irtautuminen eli tarkoittaa ruumis jää sängyssä ja ruumiista ulos "sielu".Ystäväni yritti monta kerta herätellä vaikka olin jo jossakin "sielu" tekemässä.Unissakävely sellaista silmät pitää auki vaikkei itse näe ihmisiä kuin he näkevät.Kyllä minulle yksi mielenkiintoinen,että pikkuserkuni oli kai 8 vuotias silloin hän itse ei osata viittomankieltä.Oltiin nukkumassa pikkuserkun kanssa,huomasin yhtäkkiä..mitä?hän oli unissa puhuminen eli viittomalla.Aika hämmästyin täysin.

      • Sillei

        Olen ton PRKL entinen "unihäiriö" ja nukkumiseni on muuttunut osoitteen muuton kautta. Oli nimittäin sellainen ympäristö, jossa ei tervejärkinen saanut nukuttua. Eläimiä hyppi sängyssä ja toi toinen osapuoli kuorsasi ja potki nukkuessaan. Mut ihmisiä on monenlaisia. Niitä jotka ainoastaan syytävät ja niitä jotka haluavat ratkaista ongelman.

        Nykyinen nukuttaja ei ole puhunut mitään mun unissa puhumisesta, vaikka tietää kyllä asiasta, että saatan tehdä niin. Joten... ympäristö oli tässä tapauksessa aivan väärä minun nukkumiseen.

        Joten miettikää vaan niitä nukkumiseen liittyvää ympäristöä ja onko siinä normaalia nukkumista häiritseviä asioita.

        Nykyään onnellisesti nukkuva ja onnellisena heräävä...


    • unissaanhan

      mulla samoja "oireita".
      Mieheni naureskelee minulle melkein joka aamu, kun ole jaaritellut hänelle pitkin yötä.
      Joskus pomppaan istulleen ja kivenkovaa väitän jotain aivan puutaheinää ja sitten herään itse siihen kun istun ja lörpöttelen. Se ei ole kivaa siinä mielessä, koska se todellakin häiritsee unta.
      Olen huomannut, että elämässäni tapahtuneet suuret stressitilanteet ovat pahentaneet asiaa ja jopa saaneet kävelemään unissaan ja yrittämään kaikkea todella vaarallista. Silloin pelkäsin todellakin nukkumista ja siihen kun liittyi vielä kovia painajaisia.
      Mutta nyt kun elämä on paremmalla uomalla on yölliset häröilyni jääneet juuri tähän unissaan puhumiseen. Toivottavasti tämä lörpöttely joskus lakkaisi *hmph*

      • Sillei

        onneksi olet löytänyt ihmisen joka nauraa jutustelullesi. Keskustele hänen kanssaan päivän asioista ennen nukkumaan menoa ja "tyhjennä" pääsi muutenkin sinua vaivaavista asioista. Näillä keinoilla voit päästä eroon siitä, että menet hieman hämmentyneenä ja stressaantuneena nukkumaan peläten sitä, että aiheutat omalla puheellasi toiselle häiriöitä. Itselläni toi puhuminen vaan paheni, kun toinen osapuoli oli ainoastaan raivoissaan koko ajan siitä, että olen sanonut muutaman sanan. Kerro ihan avoimesti tosta sinua häiritsevästä asiasta niin hänkin ymmärtää sinua paremmin, koska hän näyttää osaavan suhtautua asiaan oikein.

        Se puhuminen on niitä samoja juttuja kuin unissakävely yms. Ja meitä unissa puhujia on todella paljon, mutta monet eivät vaan tiedä asiasta sen tarkemmin, unissaan potkivat ihmiset kuuluvat aivan samaan kategoriaan.


    • vastanuori

      Tää on rasittavaa ku ei enää kehtaa kaverille yöks ku kuitenkin herätän koko talon. oon vasta ala-asteella ja alkaa jo nyt harmittaan ku aina nauretaan ku on puhunu unissaan ja noussu istumaan ja huitonu kauheesti ja höpötelly jotaki siansaksaa ja välillä suomea jajoskus englantia. oisko tähän jotain hoitoa, terapiaa tai lääkkeitä. laittakaa pliis vinkkejä.

    • JK

      VAI NIIN

    • Mimill

      Minulla myös paha unissa puhumis ongelma.en kehtaa mennä yökyläänkään tämän takia.kiroilen ja huudan.puhun englantiakin.ja hyvin selvää puhetta.vastailen myös kusymyksiin.puhun rivoja.jota hereillä ollessani en todellakaan harrasta.jonkun tietämättömän mielestä tämä voi olla hauskaa.mutta todrllakin kaukana siitä.en löydä mitään selitystä tälle.ollut minulla kai lapsesta asti ja nyt olen jo aikuinen.

    • Anonyymi

      Nyt vastuu on lukijalla. Unissa puhuminen on autismin kirjon 0ire, Se muistuttaa tourettea Touretteen kuuluu niin ikään tahattomat äännädykšet ja lauseet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe