Hei!
En tiedä, joko täältä joku osais avittaa asiaa...
Mut ite pohdin kestovaippa asiaa, halu olis kova kokeilla niitä ja mielellää tekisin itse ne.
Mutta, nyt yrittänyt netistä löytää tietoa tuosta
mutta silti tuntuu et viel et on isoja aukkoja...
Meillä esikoista odotellaan ja mulla yhdet kestovaipan kaavat on olemassa (sisavaippa kuorivaippa)
Mutta, ne jotka ovat itse tehneet näitä, niin minkä materiaalin olette kokeneet hyväksi?
Mie ihan pihalla noista ja into olis nyt kova ompelemaan..
Sit kiinnostaa viel ne villapöksyt, mutta neuleohjetta en siihen ole kotona olevista käsityölehdistä löytänyt, netistäkin tuntuu löytyvän kyllä juttua niistä, muttei ohjetta...
Voi olla et tästä tekstistä ei kukaan saa mitään tolkkua, mutta toivottavasti nyt joku osaa antaa edes pientä vinkkiä...
Kestovaipat!
3
1170
Vastaukset
- --------
http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/
Olisikohan täällä jotain mitä etsit? - toinen aloittelija
Hei,
Kestovaippainfon
http://www.kestovaippainfo.fi/
ja kestovaippayhdistyksen
http://www.kestovaippayhdistys.fi/
sivuilta löytyy paljon tietoa vaipoista. Tee-se-itse -osioissa on paljon tietoa materiaaleista ja ompeluohjeita, ohjeita myös villahousujen tekoon. (Kestovaippayhdistyksen sivulla mene "kestovaipat" ja sieltä "tee-se-itse")
Itselläni on 5 kk vanha poika ja vielä toistaiseksi minusta toimivin paketti on sisävaippa villahousun kera. Sisävaippana olen käyttänyt niin harsoja kuin muotoonommeltujakin vaippoja. Etukäteen olin ajatellut, että taskuvaipat olisivat varmaan kätevimmät ja olenkin niitä ommellut muutaman (PUL-kuorella), mutta ilmeisesti tällaiset taskuvaipat toimivat paremmin vähän isommilla muksuilla, sellaisilla, jotka eivät enää ole kokoajan makuulla. Vielä toistaiseksi ohivuotoja tulee paljon.
Olen käyttänyt myös muita (osto-)kuoria, kuin villahousuja (esim äitiyspakkauksessa tulee yksi kuorivaippa, joka oli minusta hyvä, mutta on jo käynyt pieneksi), mutta ne ovat tuntuneet kovilta, kankeilta ja hiostavilta.
Villahousuja olen neulonut hahtuvasta tuolta kestovaippainfon sivuilta löytyvällä ohjeella.
Sisävaippoja en ole vielä toistaiseksi tehnyt itse, olen ostanut IguLee-velourtaskuja ja olen tykännyt niistä. Nyt ajattelin tehdä itse kaavat tuon vaipan perusteella ja kokeilla ommella niitä itse. Sellaisen vinkin voisin antaa sisävaipan ompeluun, että itse vaippaan ei kannata ommella kovin montaa kerrosta imua, koska vaipan kestää sitten kuivua ikuisuuden, ellet meinaa käyttää kuivausrumpua. Eli sisävaippaankin kannattaa tehdä tasku, jossa käyttää irrallisia imuja. Näin vaipat kuivuvat huomattavasti nopeammin.
Jatkossa ajattelin myös kokeilla fleece-kuorivaippoja. Niistäkin minulla on sellainen tuntuma, että ihan pienelle ne eivät välttämättä sovi ohivuotojen vuoksi, mutta tämä on vain tuntuma, kokeillut en ole.
Imuiksi suosittelen bambua ja hamppua sisältäviä kankaita (saa kestovaippoja myyvistä putiikeista, tosin myös kangaskauppoihin on nyt alkanut tulla kestovaippoihin soveltuvia kankaita), niissä imukyky on parempi kuin esim froteessa ja vaippapaketista saa näin ohuemman.
Mutta siis vastauksena kyssäreihisi: kuorivaipaksi suosittelen pienelle villahousuja. Sisävaipan materiaaleilla ei ole niin merkitystä, mutta imukankaiksi tosiaan suosittelen näitä bambua ja hamppua sisältäviä kankaita. Sellainen vinkki vielä, että bambu- ja hamppukankaat imevät nestettä ainakin uutena vähän hitaammin kuin esim. frotee. Niinpä lähimpänä ihoa kannattaa olla kerros jotain nopeammin imevää kangasta, joka imaisee pissan heti ja sen alla sitten kerros (tai useampi) tällaista hitaammin imevää, silti imukykyisempää kangasta.
Toivottavasti sepustuksestani oli jotain iloa. Joka tapauksessa kestovaippainfon ja -yhdistyksen sivuilta löydät paljon lisää tietoa! - =)...
mistä olet saanu kaavat??? ite kaipailen kuoriin kaavoja....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812