Kestovaipat!

kestoilusta kiinnostunut

Hei!
En tiedä, joko täältä joku osais avittaa asiaa...
Mut ite pohdin kestovaippa asiaa, halu olis kova kokeilla niitä ja mielellää tekisin itse ne.
Mutta, nyt yrittänyt netistä löytää tietoa tuosta
mutta silti tuntuu et viel et on isoja aukkoja...
Meillä esikoista odotellaan ja mulla yhdet kestovaipan kaavat on olemassa (sisavaippa kuorivaippa)
Mutta, ne jotka ovat itse tehneet näitä, niin minkä materiaalin olette kokeneet hyväksi?
Mie ihan pihalla noista ja into olis nyt kova ompelemaan..
Sit kiinnostaa viel ne villapöksyt, mutta neuleohjetta en siihen ole kotona olevista käsityölehdistä löytänyt, netistäkin tuntuu löytyvän kyllä juttua niistä, muttei ohjetta...
Voi olla et tästä tekstistä ei kukaan saa mitään tolkkua, mutta toivottavasti nyt joku osaa antaa edes pientä vinkkiä...

3

1205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------
    • toinen aloittelija

Hei,

Kestovaippainfon
      http://www.kestovaippainfo.fi/
      ja kestovaippayhdistyksen
      http://www.kestovaippayhdistys.fi/
      sivuilta löytyy paljon tietoa vaipoista. Tee-se-itse -osioissa on paljon tietoa materiaaleista ja ompeluohjeita, ohjeita myös villahousujen tekoon. (Kestovaippayhdistyksen sivulla mene "kestovaipat" ja sieltä "tee-se-itse")

Itselläni on 5 kk vanha poika ja vielä toistaiseksi minusta toimivin paketti on sisävaippa villahousun kera. Sisävaippana olen käyttänyt niin harsoja kuin muotoonommeltujakin vaippoja. Etukäteen olin ajatellut, että taskuvaipat olisivat varmaan kätevimmät ja olenkin niitä ommellut muutaman (PUL-kuorella), mutta ilmeisesti tällaiset taskuvaipat toimivat paremmin vähän isommilla muksuilla, sellaisilla, jotka eivät enää ole kokoajan makuulla. Vielä toistaiseksi ohivuotoja tulee paljon.

Olen käyttänyt myös muita (osto-)kuoria, kuin villahousuja (esim äitiyspakkauksessa tulee yksi kuorivaippa, joka oli minusta hyvä, mutta on jo käynyt pieneksi), mutta ne ovat tuntuneet kovilta, kankeilta ja hiostavilta.

Villahousuja olen neulonut hahtuvasta tuolta kestovaippainfon sivuilta löytyvällä ohjeella.

Sisävaippoja en ole vielä toistaiseksi tehnyt itse, olen ostanut IguLee-velourtaskuja ja olen tykännyt niistä. Nyt ajattelin tehdä itse kaavat tuon vaipan perusteella ja kokeilla ommella niitä itse. Sellaisen vinkin voisin antaa sisävaipan ompeluun, että itse vaippaan ei kannata ommella kovin montaa kerrosta imua, koska vaipan kestää sitten kuivua ikuisuuden, ellet meinaa käyttää kuivausrumpua. Eli sisävaippaankin kannattaa tehdä tasku, jossa käyttää irrallisia imuja. Näin vaipat kuivuvat huomattavasti nopeammin.

Jatkossa ajattelin myös kokeilla fleece-kuorivaippoja. Niistäkin minulla on sellainen tuntuma, että ihan pienelle ne eivät välttämättä sovi ohivuotojen vuoksi, mutta tämä on vain tuntuma, kokeillut en ole.

Imuiksi suosittelen bambua ja hamppua sisältäviä kankaita (saa kestovaippoja myyvistä putiikeista, tosin myös kangaskauppoihin on nyt alkanut tulla kestovaippoihin soveltuvia kankaita), niissä imukyky on parempi kuin esim froteessa ja vaippapaketista saa näin ohuemman.

Mutta siis vastauksena kyssäreihisi: kuorivaipaksi suosittelen pienelle villahousuja. Sisävaipan materiaaleilla ei ole niin merkitystä, mutta imukankaiksi tosiaan suosittelen näitä bambua ja hamppua sisältäviä kankaita. Sellainen vinkki vielä, että bambu- ja hamppukankaat imevät nestettä ainakin uutena vähän hitaammin kuin esim. frotee. Niinpä lähimpänä ihoa kannattaa olla kerros jotain nopeammin imevää kangasta, joka imaisee pissan heti ja sen alla sitten kerros (tai useampi) tällaista hitaammin imevää, silti imukykyisempää kangasta.

Toivottavasti sepustuksestani oli jotain iloa. Joka tapauksessa kestovaippainfon ja -yhdistyksen sivuilta löydät paljon lisää tietoa!

• =)...

mistä olet saanu kaavat??? ite kaipailen kuoriin kaavoja....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      35
      9263
    2. "Mä elän vieläkin"

Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      29
      3760
    3. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      74
      2361
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      110
      2239
    5. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      18
      1896
    6. Miten ikinä kelpaisin sulle

Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      14
      1558
    7. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      29
      1374
    8. Kuinka kauan vielä

jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1237
    9. Esko ja Martina viettävät joulua

Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      1002
    10. Millaisia odotuksia ensi vuodelle?

Itse odotan parempaa taloudellista tasapainoa ja sen aion myös saavuttaa, kun onhan se vain minusta kiinni.
      Sinkut
      161
      889
    Aihe