mistä netistä löydän piirilevyjen kytkentä symbolit *? esim pallo, jonka sisällä s vaakatasossa, tai sisältä tyhjä nuoli alaspäin...???
ei löydy millään..
perustiedot on hallinnassa, ja krocoklip, ja yenka-ohjelmat on kokeilussa.. mutta missä ne ohjeet on että mitä laitteita ne oikein on ,mitä mä pistelen sinne piirille, ja mitä kytkentöjä voin kytkeä sisältä tyhjään nuoleen joka on alaspäin.
niinku liikennemerkeistä löytyy jostain netistä tietoa, mitä mikäkin tarkoittaa. missä on tieto piirilevyliitäntäkytkennöistä?
symboolit piirilevyskemassa
10
615
Vastaukset
- Reerari
Voi olla, että kadun syvästi tätä vihjettä. Tietämättä mikä on tämän hetken tietämytksesi taso voisi "karin kotisivuilta" löytyä se tarvitsemasi. Siellä on myös varoituksia asioista ja niitä on syytä myös kunnioittaa. Kun komponentit ja niiden toiminta tulee tutuksi piirilevyohjelmia löytyy netistä. Ilmaisiakin joillakin rajoituksilla. Esimerkiksi EAGLE.
- teew
myös tartten valmiin näytön tai kirjan tai jonkun mistä nään ledien vastus-arvot, ettei tartte aina hajottaa 3 mea lediä, ennenku löytää oikean vastuksen kulloisellekin ledille , ja voltille.
mul on jo noi piirilevyn rakennus ohjelmat, mutta kukaan ei kerro mitä ne merkit tarkottaa!? - Reerari
teew kirjoitti:
myös tartten valmiin näytön tai kirjan tai jonkun mistä nään ledien vastus-arvot, ettei tartte aina hajottaa 3 mea lediä, ennenku löytää oikean vastuksen kulloisellekin ledille , ja voltille.
mul on jo noi piirilevyn rakennus ohjelmat, mutta kukaan ei kerro mitä ne merkit tarkottaa!?Tungetteleva kysymys, mutta mitä ikäluokkaa edustat? Kysymys sen takia että osaan asetella vastaukset parhaitten palvelevaksi. Ennen sitä sanoisin kumminkin. Laitteita rakennetaan usein sen vuoksi ettei valmista
laitetta "minuntarpeisiin" löydy. Valmiit kytkennät, joissa on jo komponettien arvot, löytyy "minuntarpeisiin" melko harvoin. Komponettien oikeaa arvoa ei silloin kokeilla millä se nyt sattuu kestämään. Oikean arvon selvittäminen alkaa esimerkiksi nyt ledin ollessa kyseessä ledin datalehdistä. Sieltä haetaan se virta millä led antaa halutun kirkkautensa ja käyttöaika. Samoista lehdistä selviää myös kynnyjännite ja miten se suhtautuu lämpötilaan. Ledikin vaikka sitä väitetään ikuiseksi himmenee käytössä koko ajan. Näillä tiedoitta Lasketaan ledin etuvastuksen arvo. Edellä olevan vuoksi liittyy tähän harrasteseen matematiikka aika kiinteästi ja komponettien kuvat ovat osa sitä matematiikkaa. - kohta 30
Reerari kirjoitti:
Tungetteleva kysymys, mutta mitä ikäluokkaa edustat? Kysymys sen takia että osaan asetella vastaukset parhaitten palvelevaksi. Ennen sitä sanoisin kumminkin. Laitteita rakennetaan usein sen vuoksi ettei valmista
laitetta "minuntarpeisiin" löydy. Valmiit kytkennät, joissa on jo komponettien arvot, löytyy "minuntarpeisiin" melko harvoin. Komponettien oikeaa arvoa ei silloin kokeilla millä se nyt sattuu kestämään. Oikean arvon selvittäminen alkaa esimerkiksi nyt ledin ollessa kyseessä ledin datalehdistä. Sieltä haetaan se virta millä led antaa halutun kirkkautensa ja käyttöaika. Samoista lehdistä selviää myös kynnyjännite ja miten se suhtautuu lämpötilaan. Ledikin vaikka sitä väitetään ikuiseksi himmenee käytössä koko ajan. Näillä tiedoitta Lasketaan ledin etuvastuksen arvo. Edellä olevan vuoksi liittyy tähän harrasteseen matematiikka aika kiinteästi ja komponettien kuvat ovat osa sitä matematiikkaa.no jopas nyt on.
siis jos mulla on 6 volttia, ja ledi on joku 3, siis ihan sama, koska ne on kaikki suunnilleen 3,jotain volttia, niin minkä vastuksen laitan tähän väliin ?
kun asiahan oli ainakin ennen niin, että vaikka mulla olisi 1,5 voltin paristo, tartten lediin silti aina etuvastuksen. en tosin koskaan ymmärtänyt, miksei ledille voi antaa juuri sitä volttia, ku sille kuuluu, esim 3,6 volttia. suoraan esim 3,5v paristoilla, ilman vastuksia.
jos 12 volttia on virtalähde, niin paljoko sitten tartten vastusta, ledit on 3.0 v ja 3.6 v ja 2.3 v(niin pakkauksessa lukee){ vai tartteeko tähän joitain ampeereja tms?}
ja ne saisivat palaa kirkkaasti, muttei hajota, ja kuitenkin kestää ikuisuuden ehjänä.
siis kai tähän nyt on joku laskukaavalehtinen netissä. siis lista. ??? mitä järkeä on antaa ihmisten ite laskea aina ledille vastus, kun siitä voisi olla valmis lista ainakin -noin- arvoilla. joista voisi sitten poiketa sen verran kun tarvitsee. ?? kaikkihan voi electroniikassa ennustaa ennalta? vai voiko ledejä? - Reerari
kohta 30 kirjoitti:
no jopas nyt on.
siis jos mulla on 6 volttia, ja ledi on joku 3, siis ihan sama, koska ne on kaikki suunnilleen 3,jotain volttia, niin minkä vastuksen laitan tähän väliin ?
kun asiahan oli ainakin ennen niin, että vaikka mulla olisi 1,5 voltin paristo, tartten lediin silti aina etuvastuksen. en tosin koskaan ymmärtänyt, miksei ledille voi antaa juuri sitä volttia, ku sille kuuluu, esim 3,6 volttia. suoraan esim 3,5v paristoilla, ilman vastuksia.
jos 12 volttia on virtalähde, niin paljoko sitten tartten vastusta, ledit on 3.0 v ja 3.6 v ja 2.3 v(niin pakkauksessa lukee){ vai tartteeko tähän joitain ampeereja tms?}
ja ne saisivat palaa kirkkaasti, muttei hajota, ja kuitenkin kestää ikuisuuden ehjänä.
siis kai tähän nyt on joku laskukaavalehtinen netissä. siis lista. ??? mitä järkeä on antaa ihmisten ite laskea aina ledille vastus, kun siitä voisi olla valmis lista ainakin -noin- arvoilla. joista voisi sitten poiketa sen verran kun tarvitsee. ?? kaikkihan voi electroniikassa ennustaa ennalta? vai voiko ledejä?Hyvä. Ei se ole pelkkää kiusantekoa laskettaa tarvitsemaasi tilanteeseen esimerkiksi sopivaa etuvastusta. Tutustuin yhteen valkoiseen 5mm halkaisialtaa olevaan ns. superkirjasledi. Ei se kumminkaan mikään teholedi ollut. Muisti pikkuisen pätkii ja arvot voi hiukan heittää, mutta kyse onkin siitä yhdestä versiosta. Taulukosta luettuja arvoja 5mA virta valoteho n.8Cd käyttöikä 80000h valoteho puolittunut, 10mA n.15Cd 60000h, 20mA n.25Cd 40000h, 30mA n.30Cd 15000h. Tuo oli siis ledin datalehdiltä luettavissa josta voikin päätellä tuolle hyvä virta on 20mA korvalla. Suurempi virta lyhentää ledin ikää hyvinkin nopeasti. Miksi sitten ei syötetä jännitettä. Led on epälineaarinen komponetti eli kaikilla jännitteillä virta ei ole samassa suhteessa toisiinsa. Esimerkiksi valkoinen led 1V syötettynä ei aiheuta virtaa 2V samoin 3V voi joissakin versioissa aiheuttaa virtaa ja 4V ledi on käristynyt kytkennästä. Puolijohteen ominaisuudet eivät tietenkää lopu tuohon vaan vielä lämpötila vaikuttaa niin, että lämmetessään johtamisen kynnysjännite pienenee joka suurentaa virtaa joka taas aiheutaa lisää lämpöä ja niin edelleen kunnes tuho tulee. Tämän välttämiseksi ledille asetetaan virta. Ledin kynnysjännite on pitkälti kiinni siitä mitä aineita puolijohteen seostamisessa on käytetty. Sitä ei tarvitse minun eikä sinunkaan tietää, mutta siitä johtuu ledien hiukan toisistaan poikkeavat kynnysjännitteet samalle virralle. Jännite alueta on suunnilleen punainen 1,4-1,9V keltainen 2,1-2,3V vihreä 2,4-2,7V valkoinen ja sininen 3,2-4,5V. Olen nähnyt joskus vihreitä jotka on jotenkin tehty keltaisista kehittämällä tai ainakin kynnysjännitteestä jäi sellainen kuva. Se kynnysjännite ei ole joku 3 vaan se on datalehdistä valmistuserän mukaisella leimauksella nähtävissä oleva arvo tai sitten mittaamalla saatava arvo. Mittaus suoritetaan rittävän isolla jännitteellä esim. 12-15V johon ohmin lakia soveltamalla lasketaan vastus. Lasketaan aluksi likiarvoilla lähelle. Virtalähde 15V-3,2V(oletus led)=11,8V. Haluttu virta esim. 20mA. 11,8V/20mA=590ohmia. Tuon kokoista vastusta ei E12 sarjasta löydy, mutta 560 löytyy jolla voi mitata ledin kynnys jännitteen. Kun oikea jännite käyttämälläsi ledillä on tiedossa saat laskettua sen oikean kokoisen etuvastuksen jokaiselle virtalähteelle. Sitten on myös huomioitava onko kyseinen jännite nimellinen kuten 12v akussa ei suinkaan ole 12V vaan se vaihtelee lataustilan mukaan ja onko menossa lataus vai purkaus. Mitä pienempi kynnys virtalähteen jännitteessä verrattuna ledin kynnysjännitteeseen on vastuksen arvon mitoitus tarkempi virran pitämiseksi oikeana. Jäi varmasti jotain epäselvää. Yritän selittää jos mahdollista. Ne karin kotisivut ja tuolta lisää http://elektroniikkaabytane.blogspot.com/ löytyy asiaan liittyvää ja varsinkin asia muustakin.
- jooseppi11
kohta 30 kirjoitti:
no jopas nyt on.
siis kai tähän nyt on joku laskukaavalehtinen netissä. siis lista. ??? mitä järkeä on antaa ihmisten ite laskea aina ledille vastus, kun siitä voisi olla valmis lista ainakin -noin- arvoilla. joista voisi sitten poiketa sen verran kun tarvitsee. ?? kaikkihan voi electroniikassa ennustaa ennalta? vai voiko ledejä?pitkiä listoja eikä kaavakirjoja vaan yksi kaava
R=U/I ja hiukan taitoa. - katoin
jooseppi11 kirjoitti:
pitkiä listoja eikä kaavakirjoja vaan yksi kaava
R=U/I ja hiukan taitoa.karin sivut, toinen hyötypiste on
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/
(eli "tomin" kotisivut)
no on se kumma, kun toi matematiikka jotenki jäi heikoks.. sähkötyöt kun kiinnosti enempi, eikä kukaan kertonu et siinä tarvitaan oikeesti matikkaa, kun tietokoneet on keksitty.
mutta mä testaan tolla yenka-ohjelmalla(entinen krokoclip), ne ledit, millon ne palaa rikki, ja millon ne näyttäis toimivan jotenkuten.. kaikki mun ledit on 20mA mallia..
tyhmä vaan. että ohjelmassa ledien arvoja ei voi säätää.. eli se on vaan "noin" arvo.. mutta kyllä se sillä toimii.
mutta kyllä se lista helpottais ja nopeuttais maallikoiden (ja lasten) työtä ja paljon! - Reerari
katoin kirjoitti:
karin sivut, toinen hyötypiste on
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/
(eli "tomin" kotisivut)
no on se kumma, kun toi matematiikka jotenki jäi heikoks.. sähkötyöt kun kiinnosti enempi, eikä kukaan kertonu et siinä tarvitaan oikeesti matikkaa, kun tietokoneet on keksitty.
mutta mä testaan tolla yenka-ohjelmalla(entinen krokoclip), ne ledit, millon ne palaa rikki, ja millon ne näyttäis toimivan jotenkuten.. kaikki mun ledit on 20mA mallia..
tyhmä vaan. että ohjelmassa ledien arvoja ei voi säätää.. eli se on vaan "noin" arvo.. mutta kyllä se sillä toimii.
mutta kyllä se lista helpottais ja nopeuttais maallikoiden (ja lasten) työtä ja paljon!Muuten niistä ledien virrasta. Mulla on tuossa punaista lediä hyllyssä joitten max virta on 3mA. Ovat suht kirkkaita jo silloin. Tosessa laatikossa 7-segmet näyttöjä myös 3mA staattiselle virralle. Ei niissä ledeissä kaikissa ole sama käyttövirta.
- jooseppi11
Reerari kirjoitti:
Muuten niistä ledien virrasta. Mulla on tuossa punaista lediä hyllyssä joitten max virta on 3mA. Ovat suht kirkkaita jo silloin. Tosessa laatikossa 7-segmet näyttöjä myös 3mA staattiselle virralle. Ei niissä ledeissä kaikissa ole sama käyttövirta.
datalehdet pitää lukea ja ymmärtää mitä lukee. Täältä: alldatasheet.com löytyy paljon tarpeellista tietoa. Elekroniikassa ei ole mitään viisastenkiveä, jolla kaikki salat aukeaa, vaan pitää itse nähdä vaivaa, opiskella ja ottaa selvää. Sitä kautta salaisuudet aukeaa. Kyse ei ole salatieteestä vaan usein kysymykset tällä palstalla paljastaa kysyjän niin syvän tietämyksen puutteen ettei siihen voi vastata. Opetelkaa mitä on virta, jännite, teho ja yleismittarin käyttö, jotta voitte esittää järkeviä kysymyksiä.
- mutt
jooseppi11 kirjoitti:
datalehdet pitää lukea ja ymmärtää mitä lukee. Täältä: alldatasheet.com löytyy paljon tarpeellista tietoa. Elekroniikassa ei ole mitään viisastenkiveä, jolla kaikki salat aukeaa, vaan pitää itse nähdä vaivaa, opiskella ja ottaa selvää. Sitä kautta salaisuudet aukeaa. Kyse ei ole salatieteestä vaan usein kysymykset tällä palstalla paljastaa kysyjän niin syvän tietämyksen puutteen ettei siihen voi vastata. Opetelkaa mitä on virta, jännite, teho ja yleismittarin käyttö, jotta voitte esittää järkeviä kysymyksiä.
niissä mun ledeissä kun lukee 20 mA kaikissa. siis siinä datasiitissä osto-paperin takana.. ne kun on ostettu klaus olseenilta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454990Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121570Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481119- 131053
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17987Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy75950Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella8927Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2852Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah56751Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27713