Olen alkanut nyt voidella itse, aiemmin teetin tuttavalla mutta päätin opetella itse.
Jos sulattelen ja siklaisen ja harjailen parafiineja, niin voinko polttaa suksenpohjat voiteluraudalla. Siinä on Max-lämpötila, jossa parafiini sulaa ja leviää hienosti, mutta onko se liian kuuma? Jos oikein alas laitan lämpötilan(140 astetta) ei sinistä kovemmat, ei oikein sininenkään enää meinaa sulaa.
Muutaman naarmun olen siklillä onnistunut kaapaisemaan, mutta kyllä tämä tästä.
Voinko polttaa
7
2671
Vastaukset
- sukset hiontaan
Jos voide ei käryä, lämpötila on oikea.
Naarmuuntuneet suksen pohjat saat paremmaksi viemällä sukset hiontaan keväällä.- ei käryä
niin lämpötila on oikea voiteen suhteen, mutta ei välttämättä pohjan. Kuumalla raudalla polttaa tosi helposti pohjan pilalle.
Minulla ei koskaan voide ole kärynnyt, mutta pohja on mennyt reunoista rapeaksi kuin näkkileipä. - ei ole rapeana
ei käryä kirjoitti:
niin lämpötila on oikea voiteen suhteen, mutta ei välttämättä pohjan. Kuumalla raudalla polttaa tosi helposti pohjan pilalle.
Minulla ei koskaan voide ole kärynnyt, mutta pohja on mennyt reunoista rapeaksi kuin näkkileipä.Jaa, no mitkäs sukset ne noin rapeutuu?
Itellä ollut kilpa- ja aktiivihiihtäjän Atomicia ja Karhua, eivät ole rapeutuneet pohjistaan. Olen voidellut niitä tuolla ei saa kärytä -periaatteella. - jts-1
ei käryä kirjoitti:
Minulla ei koskaan voide ole kärynnyt, mutta pohja on mennyt reunoista rapeaksi kuin näkkileipä.reunat on niitä herkimpiä paikkoja..ja varsinkin madshus on tosi hankala ton lämmön suhteen..ja esim.reunan siklaus on ylitsepääsemätön juttu..ei kertakaikkiaan saa lastua..se on kyllä näkkileipää!
yleensä se on n.5-10mm leveydeltä siinä reunasta!
ja tarpeeksi kun toi merkki saa lisälämpöä niin pohja pettää alta..tapahtuu notkahdus keskeltä ja suksi on luistoltaan sitten nolla!
yhessä parissa oli olaksen kohta painunut alas n.2mm..ja melko uudet sukset..kyllä omistajaa harmitti ja kovasti!
ne sukset jäi sitten "hiekkakelin" suksiksi..
- jts-1
siklaus ei anna anteeksi mitään..se paljastaa pohjan entisen käsittelyn heti!
tänään laitoin SM-kisoihin jämille sukset..ja tuli liukkaat kuin mikä..ja niillä hiihdetään kilpaa!
muutama hyvä sijoitus on jo tullu siklipuikko suksella..tais olla tuolla länsirannikolla ihan ykkössija..
niin ja asiaan..82 astetta on se mitä ei oikeen kannata ylittää..siis jatkuvaa lämpöä!
140 astetta ja veto jää hetkeksi paikalleen pohjaa vasten..se on sitten siinä..poikittainen raudan polttama kuvio!
tai sitten reunat..ne on kaikista arkoja näkkileipäytymään..poltettuja pohjia on aika paljon..joka viides varmaankin!
poltto tekee kahdenlaista..kivikova..tai sitten kuin juustoa..jos on käyny niin hullusti että koko pohja on kärynnyt..niin niitä ei enää saa luistamaan vaikka tekis mitä!
tossa oli yhet fisserit missä pohja oli poltettu kivihionnalla..oli koko matkalta myös kuin äänisen aallot!
kyllä ne sai kuntoon kovalla siklaamisella/puikotuksella..onneksi on teräviä siklejä koska tässä tapauksessa oli kyseessä tämä näkkileipäilmiö!
salaisena aseena on super-taotut atomicit..ne vois ottaa vaikka sänkyyn eukon ja mun väliin..oon niistä ehkä vähän ylpeä..siis oikealla tavalla!- polttamaan
miten ihmeessä joku onnistuu suksen polttamaan? pitää vaa raudan liikkeessä nii ei pala.
- jts-1
polttamaan kirjoitti:
miten ihmeessä joku onnistuu suksen polttamaan? pitää vaa raudan liikkeessä nii ei pala.
liike ei aina olekkaan itsestään selvyys tossa pohjassa..nyt on huomattu kuinka paljon noita pohjia on kärähtänyt!
on koko matkalta..lyhyeltä matkalta..uhmpwe pohja ei kestä kovaa lämpöä jatkuvasti käytettynä..se on tekijän hyppysissä koko homma!
poltettua kun katsoo suurennoksena niin siellä se näkyy koko komeus..kehräämällä tehty pohja on muuttunut sanoisinko..ämpärimuoviksi..käytän sanontaa että "pohja on kuollut"..pituussuuntaisten kehruulankojen muodot on liimautuneet ja sulaneet toisiinsa jolloin koko materiaali on muuttunut sellaiseksi mitä ei saa luistamaan koskaan kunnolla!
nämä on sellasia asioita joista ei ENNEN ollut mitään tietoa..kukaan tai mikään taho ei niistä kertonut..saatikka tutkinut..ja se pitää muistaa että nyt on kysymys meidän kaikkien hiihtäjien yhteisestä asiasta..tieto ei ole pahasta..voitelu..siklaus..siitä voi valita kumman haluaa..on valinnan vapaus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996023
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282823Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774