Myooma

kivulias

Minulta löydettiin muutama vko sitten myooma kohdusta.

On kuulemma aika yleinen "vika" naisilla. Siksi kysynkin, että miten pian olette päässeet leikkaukseen keillä sellainen on ollut?

Lääkäri sanoi, että kohtu joudutaan poistamaan, koska myooma on kohdussa ja suurehko.

Kivut ovat aivan kamalat kuukautisten aikaan n. kolme päivää makaan vaan sängyssä ja tuntuu, että vuodan kuiviin.
Kuukautisten välilläkin on kipuja ja kaikenlaisia vuoroja. Ja vessassa joutuu ramppaamaan yölläkin useaan kertaan...

Ja tietääkö lääkäri ultralla katsoessaan, että se on varmasti myooma eikä mikään pahanlaatuinen kasvain?

12

14945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

Sinulla on aika paljon oireita myoomasta. Lääkäri tehnyt sen pohjalta kohdun poisto suunnitelman.
      Muutenhan niitä monesti seurataan, ja jos alkavat vaivata tai kasvaa enemmälti, niin ne sitten poistetaan. Kohdun poisto on vissiin aika tavallinen yli nelikymppisillä, joilla myoomia.
      Moni on kyllä sanonut, kellä on ollut kipuja ja vuotohäiriöitä, että vointi toinen leikkauksen jälkeen.
      Minkä ikäinen olet ? Minä olen ylittänyt 40:n rajapyykin,lääkäri väläytti kohdun poistoa edellisen kerran. Minulla ei ole vain vielä noita oireita/ vaivoja samalla tavalla kuin sinulla, kylläkin myoomat ovat vähän kasvaneet.

• kivulias

Minullakin on jo 40 tullut täyteen:)

Lääkäri sanoi, ettei oikeen muuta mahdollisuutta ole kuin kohdun poisto koska myooma on niin suuri.
        Kait siinä kuitenkin merkkaa tosiaan tää ikäkin...

• myomia

Niitä nyt seurataan.Ovat kuulema hyvänlaatuisia ja yleisiä. Kuinka suuria sinun myomat ovat kun aiheuttavat kovasti vaivaa?

• tehty ja myös

Kohtu poistettu. Minulla todettiin yli kymmenen vuotta sitten kaksi isoa myoomaa kohdussa.Silloin ikää oli 36. En osannut sanoa haluanko lapsia vai en. Kohtua ei sen vuoksi poistettu. Myoomat leikattiin isolla avoleikkauksella. Olin todella kipeä, sairaalassa olin viikon. Jos olisin tajunnut kuinka isosta operaatiosta oli kyse, en olisi mennyt.

Meni muutamia vuosia ja myoomia tuli lisää. Leikkaus oli siis ihan "turha". Viime vuonna kaksi myoomaa olivat niin suuria ja pahassa paikassa, että minulla oli ongelmia. Valtava painon tunne ja yksi myooma painoi virtsarakkoa. Kohtu poistettiin tähystämällä, helppo homma. Nyt olo upea...

• poistettiin alakautta

kohtu suurehkojen myoomien takia. Ikää oli silloin jo yli 50 v. Jos kipuja olikin niin en ole varma aiheuttiko myoomat niitä. Leikkaus tapahtui epiduraalipuudutuksessa, lääkäri oli tosi pätevä, toivuin suht nopeasti. Mukavaa siinä oli sekin että ei tarvitse enää mennä PAPA-kokeisiin, ehkä joku pitää niitä tärkeinä mutta sanottiin ettei tarvi enkä aio mennä ellei erityistä syytä ilmaannu. Koska lapsetkin tehtynä niin ei huono juttu. Tosin monet nykyään on sitä mieltä että kohdunpoisto on turhaa, että ne myoomat voisi muullakin tavalla poistaa mutta mielestäni näin poistettuna ihan näppärää, eikä tarvi pelätä kohtu- tai kohdunkaulasyöpää. Munasarjoja ei poisteta alateitse tapahtuvissa leikkauksissa.

• Rits

Synnytin 2. lapseni sektiolla syyskuussa 08 ja jälkitarkastuksessa löytyi molemmista munasarjoista kystat ja kohdusta myooma. Lapset on tehty ja saatu vaikeuksien kautta, onneksi olemme saaneet..Nyt odottelen viimeistä uä-tutkimusta, jossa päätetään asian kiireellisyydestä. En koe kohdusta luopumista isompana ongelmana, mutta harmittaa joutua jatkuvasti leikkauspöydälle..

• jatko selvityksen alla

Esikoiseni syntyi kiirellisellä sektiolla huhtikuussa 09. Samalla löytyi kohdunseinämässä takapinnalla pari sormenpään kokoista myoomaa. Asiasta ei kerrottu minulle sektion aikana eikä sen jälkeen, vaan sain lukea toimenpiteen yhteenvedon 2 päivää sairaalasta pääsyn jälkeen papereistani (Kättärillä oli vähän kiirettä, pääsin neljäntenä aamuna pois, sektiohaavaa ei tarkistettu, enkä saanut mitään papereita mukaani).

Minulla on ollut aina kivuliaat kuukautiset ja ensimmäinen päivä menee usein sängyssä maaten...kovaa kipua, kramppeja, oksentelua (täystyhjennys). Kivuista pääsin eroon e-pillereillä, joita en halunnut 10 vuoden käytön jälkeen jatkaa. Aloitin pillerit kipujen takia 16 vuotiaana. Muutakin alavatsakipuilua on ollut. Kevään 08 kovien kipuilujen jälkeen kävin kesäkuun alussa gynegologilla, mutta mitään ei näkynyt uä-tutkimuksessa. Endometrioosia epäiltiin ja lääkäri sanoikin että on viimeiset hetket lapsentekoon jos on tullakseen (tuolloin ikää 37). Heinäkuussa raskaustesti näytti plussaa...kyllähän se ihmeeltä tuntui!

Nyt pitäisi selvittää miten myoomien kanssa edetään, ovatko kasvaneet, poistetaanko jne.

• Leikattu
        jatko selvityksen alla kirjoitti:

Esikoiseni syntyi kiirellisellä sektiolla huhtikuussa 09. Samalla löytyi kohdunseinämässä takapinnalla pari sormenpään kokoista myoomaa. Asiasta ei kerrottu minulle sektion aikana eikä sen jälkeen, vaan sain lukea toimenpiteen yhteenvedon 2 päivää sairaalasta pääsyn jälkeen papereistani (Kättärillä oli vähän kiirettä, pääsin neljäntenä aamuna pois, sektiohaavaa ei tarkistettu, enkä saanut mitään papereita mukaani).

Minulla on ollut aina kivuliaat kuukautiset ja ensimmäinen päivä menee usein sängyssä maaten...kovaa kipua, kramppeja, oksentelua (täystyhjennys). Kivuista pääsin eroon e-pillereillä, joita en halunnut 10 vuoden käytön jälkeen jatkaa. Aloitin pillerit kipujen takia 16 vuotiaana. Muutakin alavatsakipuilua on ollut. Kevään 08 kovien kipuilujen jälkeen kävin kesäkuun alussa gynegologilla, mutta mitään ei näkynyt uä-tutkimuksessa. Endometrioosia epäiltiin ja lääkäri sanoikin että on viimeiset hetket lapsentekoon jos on tullakseen (tuolloin ikää 37). Heinäkuussa raskaustesti näytti plussaa...kyllähän se ihmeeltä tuntui!

Nyt pitäisi selvittää miten myoomien kanssa edetään, ovatko kasvaneet, poistetaanko jne.

Jos myoomat ei oireile, niin ei niitä tarvi poistaa. Niitä voidaan myös seurata ultralla esim kerran vuodessa. Itse kävin leikkauksessa vuosi sitten, koska myoomien uskottiin vaikeuttavan raskaaksi tulemista. Leikkaus tehtiin avona. Toivuin tosi hyvin ja itse olisin ollut valmis lähtemään kotiin jo leikkausta seuraavana päivänä, mutta eivät päästäneet. Minulla oli kolme myoomaa, joista suurin halkaisijaltaan noin 5 cm ja olivat kasvaneet vuodessa aika nopeasti.

• asiaa ihmettelävä
        Leikattu kirjoitti:

Jos myoomat ei oireile, niin ei niitä tarvi poistaa. Niitä voidaan myös seurata ultralla esim kerran vuodessa. Itse kävin leikkauksessa vuosi sitten, koska myoomien uskottiin vaikeuttavan raskaaksi tulemista. Leikkaus tehtiin avona. Toivuin tosi hyvin ja itse olisin ollut valmis lähtemään kotiin jo leikkausta seuraavana päivänä, mutta eivät päästäneet. Minulla oli kolme myoomaa, joista suurin halkaisijaltaan noin 5 cm ja olivat kasvaneet vuodessa aika nopeasti.

osaisiko joku kuvailla myoomien aiheuttamaa kipua, muuten kuin painon tunteena. Minulla on todettu n.6 cm myooma lähes vuosi sitten ja olen nyt seurannassa, koska myooma ei ollut kasvanut puolen vuoden aikana. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua ajoittain kiristävää tunnetta vasemmalla puolella . En voi sanoa, että se olisi kipua, mutta ikäänkuin jotain olisi kiinni vatsakalvossa (kuvittelen että se tuntuisi tällaiselta). onko kellään ollut vastaavia tunremuksia. Sekin vähän ihmetyttää, kun toinen gynegologi sanoo, että myooma voi olla tai muuttua pahanlaatuiseksi ja toinen sanoo, että ei voi. Jos myooman riski olla tai muuttua pahanlaatuiseksi 5% luokkaa, kuten ymmärsin toisen lääkärin puheista, niin tuntuisi, että eikö ne sitten pitäisi automaattisesti kaikki poistaa. ??

• Sanni 47v.
        asiaa ihmettelävä kirjoitti:

osaisiko joku kuvailla myoomien aiheuttamaa kipua, muuten kuin painon tunteena. Minulla on todettu n.6 cm myooma lähes vuosi sitten ja olen nyt seurannassa, koska myooma ei ollut kasvanut puolen vuoden aikana. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua ajoittain kiristävää tunnetta vasemmalla puolella . En voi sanoa, että se olisi kipua, mutta ikäänkuin jotain olisi kiinni vatsakalvossa (kuvittelen että se tuntuisi tällaiselta). onko kellään ollut vastaavia tunremuksia. Sekin vähän ihmetyttää, kun toinen gynegologi sanoo, että myooma voi olla tai muuttua pahanlaatuiseksi ja toinen sanoo, että ei voi. Jos myooman riski olla tai muuttua pahanlaatuiseksi 5% luokkaa, kuten ymmärsin toisen lääkärin puheista, niin tuntuisi, että eikö ne sitten pitäisi automaattisesti kaikki poistaa. ??

Minulta poistettiin kohtu 2 vuotta sitten. Myooma todettiin terpparissa papa-kokeen oton yhteydessä 06/2007 kun oli kierukan vaihtoaika. Itselläni oli ollut pientä turvotusta aiemmin, mutta en kiinnittänyt siihen kummempaa huomiota. Keskussairaalan lääkäri sanoi että katsellaan puoli vuotta ja kehoitti vaihtamaan uuden kierukan.
        Minusta tuntui kuitenkin hieman oudolta ja vatsan turvotus tuntui lisääntyvän joten menin yksityiselle gynekologille elokuussa. Hän sanoi ettei kierukkaa missään nimessä saa alkaa vaihtamaan tai alkaa kovat vuodot koska myooma on "kasvanut kaveriksi" kierukan kanssa.
        Hän sanoi myös että myooma on jo niin suuri että se pitää leikata vatsanpeiteen kautta ja laittoi lähetteen keskussairaalaan. Siellä sain jälleen hieman välinpitämättömän vastaanoton (syyskuu), mutta laitettiin kuitenkin leikkausjonoon ja luvattiin kahden kk:n sisällä tietoa.
        Joulukuussakaan ei vielä mitään kuulunut joten otin itse yhteyttä jälleen keskussairaalaan.
        Tammikuussa 2008 kohtu poistettiin ja kirurgi ihmetteli miksi myooma oli päästetty kasvamaan niin suureksi (nyrkin kokoinen), koska se aiheutti leikkauksessakin hankaluutta ja runsasta verenvuotoa.
        Joten pidä huolta että pääset ajoissa leikkaukseen. Itselläni oli pari viimeistä kuukautta aika turpea olo ja selälläänkin maaten näytti siltä kuin olisin raskaana:) Oikeastaan muunlaista kipua en tuntenut. Ja periaatteessa en voi sitä oikein kivuksikaan sanoa - sellainen ilkeä tunne kuitenkin koko ajan.
        Nyt on ihana olo - ei kuukautisia eikä mitään muutakaan vuotoa ja elämä jatkuu samaan malliin kuin aiemminkin. Moni pelkää seksielämän puolesta, mutta se on aivan turhaa.

• LindaEllen
        Sanni 47v. kirjoitti:

Minulta poistettiin kohtu 2 vuotta sitten. Myooma todettiin terpparissa papa-kokeen oton yhteydessä 06/2007 kun oli kierukan vaihtoaika. Itselläni oli ollut pientä turvotusta aiemmin, mutta en kiinnittänyt siihen kummempaa huomiota. Keskussairaalan lääkäri sanoi että katsellaan puoli vuotta ja kehoitti vaihtamaan uuden kierukan.
        Minusta tuntui kuitenkin hieman oudolta ja vatsan turvotus tuntui lisääntyvän joten menin yksityiselle gynekologille elokuussa. Hän sanoi ettei kierukkaa missään nimessä saa alkaa vaihtamaan tai alkaa kovat vuodot koska myooma on "kasvanut kaveriksi" kierukan kanssa.
        Hän sanoi myös että myooma on jo niin suuri että se pitää leikata vatsanpeiteen kautta ja laittoi lähetteen keskussairaalaan. Siellä sain jälleen hieman välinpitämättömän vastaanoton (syyskuu), mutta laitettiin kuitenkin leikkausjonoon ja luvattiin kahden kk:n sisällä tietoa.
        Joulukuussakaan ei vielä mitään kuulunut joten otin itse yhteyttä jälleen keskussairaalaan.
        Tammikuussa 2008 kohtu poistettiin ja kirurgi ihmetteli miksi myooma oli päästetty kasvamaan niin suureksi (nyrkin kokoinen), koska se aiheutti leikkauksessakin hankaluutta ja runsasta verenvuotoa.
        Joten pidä huolta että pääset ajoissa leikkaukseen. Itselläni oli pari viimeistä kuukautta aika turpea olo ja selälläänkin maaten näytti siltä kuin olisin raskaana:) Oikeastaan muunlaista kipua en tuntenut. Ja periaatteessa en voi sitä oikein kivuksikaan sanoa - sellainen ilkeä tunne kuitenkin koko ajan.
        Nyt on ihana olo - ei kuukautisia eikä mitään muutakaan vuotoa ja elämä jatkuu samaan malliin kuin aiemminkin. Moni pelkää seksielämän puolesta, mutta se on aivan turhaa.

Moi kaikki! Ajattelin ottaa osaa kiinostavaan keskusteluun, kun täällä on ollut puhetta myoomista ja esim. kohdunpoistoon liittyvistä ajatuksista.

Mä oon työni puolesta mukana tekemässä tässä ja ens kuussa haastattelututkimusta, jossa selvitetään, millasesta tiedosta olisi myoomapotilaille tai ylipäätään asiasta infoa hakeville eniten hyötyä. Siispä "kivulias" ja muut aktiiviset, ottakaa yhteyttä, jos teitä kiinnostais jakaa kokemuksia ja auttaa kehittämään tiedonvälitystä myoomien hoidosta!

Tästä linkistä pääsee jättämään omat yhteystietonsa: https://digiumenterprise.com/answer/?sid=492153&chk=Y3KXU73Z

Palkkiottakaan ei haastatteluun mukaan tulleet jää ;)

Tsemppiä kaikille! Ja aurinkoista kesän odotusta... :)

• LindaEllen
        LindaEllen kirjoitti:

Moi kaikki! Ajattelin ottaa osaa kiinostavaan keskusteluun, kun täällä on ollut puhetta myoomista ja esim. kohdunpoistoon liittyvistä ajatuksista.

Mä oon työni puolesta mukana tekemässä tässä ja ens kuussa haastattelututkimusta, jossa selvitetään, millasesta tiedosta olisi myoomapotilaille tai ylipäätään asiasta infoa hakeville eniten hyötyä. Siispä "kivulias" ja muut aktiiviset, ottakaa yhteyttä, jos teitä kiinnostais jakaa kokemuksia ja auttaa kehittämään tiedonvälitystä myoomien hoidosta!

Tästä linkistä pääsee jättämään omat yhteystietonsa: https://digiumenterprise.com/answer/?sid=492153&chk=Y3KXU73Z

Palkkiottakaan ei haastatteluun mukaan tulleet jää ;)

Tsemppiä kaikille! Ja aurinkoista kesän odotusta... :)

Kiitos kaikille, jotka tätä kautta ilmoittautuivat mukaan myoomatutkimukseen! Tiedolle myoomista ja niiden hoitovaihtoehdoista on selvästi tarvetta.

Tutkimus myoomista jatkuu, tällä kertaa nettikyselynä. Sitä kautta voitte ottaa kertoa oman kokemuksenne tiedon tarpeesta, ja jatkossa voitte saada tietoa vaihtoehtoisista myooman hoitomuodoista (Tulevaisuudessa kohdunpoisto ei välttämättä ole ainoa lopullinen hoito myoomille!).

Jos myoomat ja niiden hoito askarruttavat teitä, niin vastatkaa ihmeessä tähän kyselyyn ja saattakaa äänenne kuuluviin!

Tässä linkki kyselyyn :)
        http://digiumenterprise.com/answer/?sid=514222&chk=HZWK292R

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2218
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1843
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1450
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1434
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1104
    6. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1087
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      103
      1036
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe