Liikaa vastuuta

salkkarifani95

Eli siis ongelmani on se että vanhempani tekevät toinen tällä hetkellä 15 tuntista työpäivää ja toinen 10 tuntista. Olen 13-vuotias ja joudun hoitamaan kotona kaiken. Siivon, laitan ruokaa koko perheelle, autan 10-vuotista pikkuveljeäni joka asiassa. On myös minun asia huolehtia pikkuveljeni kotiintuloajoista, siitä että hänellä on ulkona tarpeeksi päällä ja että hänellä on kaikki muutenkin hyvin. Minua ahdistaa kamalasti ja energia on aivan loppu. Kaikki ylimääräinen energia menee siihen kun joudun koulussa esittämään että kaikki on hyvin, vaikka todellakaan ole. Minusta tämä kaikki vastuu on kolmetoistavuotiaalle liikaa vastuuta. Entä teistä?? Olen aivan poikki, harkitsin jo meneväni kuraattorille, mutta pelkään että vanhempani saisivat tietää... Heilläkin on rankaa joten an halua huolestuttaa heitäkää... Ajattelenko liikaa muita?? Pitäisikö minun ajatella enemmän itseäni?? Kertokaa jos jollain on kokemusta tai muuten vaan hyviä neuvoja sille että kuinka jaksan.

6

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusavuton on

pikku-veli jos ei 10-vuotiaana jo osaa itse pitää itsestään huolta. Itse kävin tarhassa jo itsenäisesti 6 vuotiaana (oli tosin siinä muutaman sadan metrin päässä). Äiti teki (yksinhuoltaja) kanssa pitkää työpäivää 7-17. Osasin itse kyllä laittaa ruuan ja pukea tarpeeksi päälle. 10-vuotiaana äiti teki vielä kahta työtä eli oli lähes koko päivän aamusta myöhään iltaan poissa. Mutta ei tuottanut ainakaan minulle mitään ongelmia. Koulun jälkeen vietin aikaa kavereiden luona, kotona ja harrastusten parissa.

Mieti sitten niitä lestadiolaisperheitä, jossa sinun ikäisesi hoitaa useita lapsia. Eli kannaa puhua vanhemmillesi, että opettavat pikku-veljesi huolehtimaan itsestään. Muuten kannattaa sitten kertoa jos et jaksa.

• oiuyui

Keskustelkaa tästä.

Ei sinunn tarvitse kaikesta huolehtia.

• mayura

Tiedän tunteen varsin hyvin. Tosin omat vanhempani eivät tee noin pitkiä työpäiviä, mutta isäni on alkoholisti ja äitini kolmivuorotyössä. Joudun vahtimaan ettei isä jätä pullojaan koirien lähelle sammuessaan, suljen tv:n, laitan viltin hänen päälleen, jos hän alkaa huudattamaan musiikkia niin raahaan koirat mukanani yläkertaan, vahdin ettei isä lähde koirien kanssa ulos, katson ettei hän riko liikaa tavaroita yms. Tuntuu siltä kuin olisin perheen toinen äiti.

Neuvon sinua puhumaan tästä vanhemmillesi, varmasti jonkinlainen ratkaisu löytyisi. Sinun kuuluisi keskittyä koulutöihin ja nauttia nuoruudestasi. Nosta kissa pöydälle.

• salkkarifani95

En viitsi puhua heille kun heillä on muutenkin niin paljon omia huolia... He ovat tosi väsyneitä koko ajan jotan en viitsisi millään aiheuttaa heille lisää sterssiä. Ja kyllä pikkuveljeni sinällään kait pärjäisi, mutta minä vaan pelkään koko ajan että jos hänellä on joku ongelma hän ei puhu siitä minulle, ja siksi yritän kovasti autaa häntä joka asiassa.

• lawww
        salkkarifani95 kirjoitti:

En viitsi puhua heille kun heillä on muutenkin niin paljon omia huolia... He ovat tosi väsyneitä koko ajan jotan en viitsisi millään aiheuttaa heille lisää sterssiä. Ja kyllä pikkuveljeni sinällään kait pärjäisi, mutta minä vaan pelkään koko ajan että jos hänellä on joku ongelma hän ei puhu siitä minulle, ja siksi yritän kovasti autaa häntä joka asiassa.

Sinun kannattaisi ihan tosissaan kertoa kuraattorille, terveydenhoitajalle tai puhua vanhemmillesi, olet ihan liian nuori kantamaan sellaista vastuuta jonka vanhemman ihmisen pitäisi kantaa. Vaikka sinusta tuntuu että vanhemmillasi olisi jo ihan liikaa huolia niin he ovat sinun huoltajiasi ja heidän tulisi huolehtia sinusta eikä sinun heistä! Kyllä he kestävät jos vain kerrot miltä sinusta tuntuu. Ei ole oikein että lapselle tai nuorelle sysätään heti vanhemman vastuu. Ja nuorempien sisarusten päävastuu on sinun vanhemmillasi, ei sinulla. Jos et kuitenkaan uskalla puhua vanhemmillesi niin kerro vaikka opettajalle, kuraattorille tai terveydenhoitajalle!

• kenenkään 13vuotiaan ei tule huolehtia koko perheen asioista. Sano vanhemmillesi! Muuten palat loppuun ja et jaksa käydä enää koulussa. Ole itsekäs, ajattele itseäsi ja puhu vanhemmillesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7133
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      95
      5204
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      114
      3463
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3372
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2504
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1846
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1481
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1431
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1336
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1094
    Aihe