Millaisia omia pohjasäästöjä (tai vakuuksia) ovat vaatineet pankissa kun on mennyt hakemaan lainaa esim. 20-30 tuhannen euron asumisoikeus, tai osaomistus asunnon hankkimiseksi? Lähinnä meillä olisi kyseessä ilman takaajia tai vakuuksia tapahtuva osto, joten kiinnostaisi tietää millaisia omarahaosuuksia tarvitaan ennenkuin kannattaa vaivautua pankkiin asti? Varmaan tuo asumisoikeus tai omistusosuus kelpaa osan vakuudeksi vai?
Aso- tai Osa- laina pankista?
5
1001
Vastaukset
- Mjau
Hommattiin osaomistuskämppä (Saton 10%-kämppä)vajaa puolitoista vuotta sitten, jolloin käytäntö oli kait jokseenkin pankeille tuntematon. Nimittäin vain Nordea hyväksyi asunnon osaomistusosan vakuudeksi lainaa vastaan. Muut sanoivat, että ei passaa, tarvii olla jotain lisävakuutta. Ja lisäksi lainan tarve oli vain naurattavat 5000 euroa, omasta takaa löytyi 6000. Niinpä käännyimme sitten Nordeaan.
Luulisin kuitenkin, että nykyään tuo asumismuoto on jo sen verran yleinen, että pankitkin ovat joutuneet muuttamaan käytäntöjään. Toivottavasti! Mutta eikun vain reippaasti paikan päälle kyselemään, siitä se sitten selviää. Onnea kaikin puolin! - Sepi
Nykyisin aso-maksun vakuudeksi riittää täysin se asumisoikeus, muuta vakuutta tai omaa rahaa ei tarvita. Asian pättää pankki lainaa myöntäessä, joten käytäntö voi hieman vaihdella.
- Minä
Itse ostin osaomistusasunnon -98. Silloin Nordea vaati 50% omaosuudesta. Eli 10% omaosuus maksoi 20 000e, omaa rahaa piti olla 10 000e pankille.
Viime viikolla äitini kävi hakemassa lainan asumisoikeusasuntoon Sammosta. Hänen ei tarvinnut maksaa mitään omaosuutta pankkiin, vaan asunto kävi vakuudeksi koko lainalle.
Muissa pankeissa olisi vaadittu 40% omaosuutta!
Kylläpä käytäntö vaihtelee! - nih
Minä kirjoitti:
Itse ostin osaomistusasunnon -98. Silloin Nordea vaati 50% omaosuudesta. Eli 10% omaosuus maksoi 20 000e, omaa rahaa piti olla 10 000e pankille.
Viime viikolla äitini kävi hakemassa lainan asumisoikeusasuntoon Sammosta. Hänen ei tarvinnut maksaa mitään omaosuutta pankkiin, vaan asunto kävi vakuudeksi koko lainalle.
Muissa pankeissa olisi vaadittu 40% omaosuutta!
Kylläpä käytäntö vaihtelee!Kävin nyt kysäisemässä Handelsbankenista kun satuin muilla asioilla pankkiin. Sanoivat että ASO takaa itseään 70%, eli 30% pitää olla säästöjä tms. Sanoivat myös että lähinnä kelpaa näiden "isojen" firmojen (Suomen Asumisoikeus ja joku toinen) ASOt.
- tau
Onko joku saanut sen osa-omistushinnan suuruisen lainan pelkästään osuuden ollessa vakuutena..? 20000 olisi toiveissa täällä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693