mistä isovanhemmat?

marjuska

Olemme uusiperhe.Lapsemme aloitti juuri koulun ja olemme tulleet uuden ongelman eteen.Ex:äni puolelta ei ole muita kuin mummo joka harjoitti lapseni pahoinpitelyä lapsen isän kanssa.Nykyisen mieheni vanhemmat eivät hyväksyneet minua saati lastani.(Nykyisin asuvat erillään jo itsekin).Omat vanhempani ovat jo luku sinänsä:Isäni on uhannut lyödä lastani ja haukkunut paska-lellipennuksi lasta hänen itsensä kuullen. Joten luonnollisesti kanssa käymistä ei enää ole. Nyt haluaisinkin tietää onko olemassa jotain mahdollisuutta saada ns. sijais isovanhemmat jotakin kautta?Lapseni jää kuitenkin paljosta vaille ja kun toiset sanovat käyvänsä mummolassa...Pikaisia neuvoja haluaisin...

14

2062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pinja

      ihanalta, että joku jaksaa miettiä tuollaisia asioita jo näin etukäteen! Valitettavasti en osaa auttaa. Ota yhetyttä vaikka Mannerheimin lastensuojeluliittoon. Kerrassaan ihanaa, että joku ajattelee lapsensa parasta ja tulevaisuutta!

      • mummo

        ja äimän käkenä, voiko joku aikuinen todella sanoa jotain niin kamalaa jonkun lapsesta?
        Jos voi, et todellakaan menetä mitään jos et ole kanssakäymisissä, mutta lapsesi tietysti haluaisi/tarvitsisi mummoa ja pappaa..itse olen onnellinen mummo enkä voi käsittää ihmisiä jotka eivät tuon taivaallista välitä jälkikasvustaan mutta viimeisetään vanhainkodin yksinäisyydessä he EHKÄ huomaavat että jaha, tais tulla tehtyyn jotain väärin...tsemppiä sinulle, katsele ympärillesi, ehkä ne varamummot ja papat löytyvät sittenkin? Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!


      • eppu
        mummo kirjoitti:

        ja äimän käkenä, voiko joku aikuinen todella sanoa jotain niin kamalaa jonkun lapsesta?
        Jos voi, et todellakaan menetä mitään jos et ole kanssakäymisissä, mutta lapsesi tietysti haluaisi/tarvitsisi mummoa ja pappaa..itse olen onnellinen mummo enkä voi käsittää ihmisiä jotka eivät tuon taivaallista välitä jälkikasvustaan mutta viimeisetään vanhainkodin yksinäisyydessä he EHKÄ huomaavat että jaha, tais tulla tehtyyn jotain väärin...tsemppiä sinulle, katsele ympärillesi, ehkä ne varamummot ja papat löytyvät sittenkin? Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

        Eri paikkakunnilla toimii Pelastakaa Lapset järjestön valvomat ja kouluttamat vapaaehtoistyöntekijät, joista voisi löytyä mummeli teillekin. On kaikkien lasten etu saada olla joskus vaikkapa varamummon sylissä. Vapaaehtoiset ovat olemassa pääsääntöisesti alle kouluikäisten lasten ja vanhempien hyvinvoinnin tukena lähinnä perheen omien tarpeiden mukaan. Vapaaehtoisissakin on erilaisia mummoja ja jopa vaareja (huom miehistä on PULA!)kuin muös ihan nuoriakin eri lähtökohdista mukaan tulleita auttajia, jotka saavat työstä palkaksi hyvän mielen. Eppu-projekti pitää huolta auttajista ja tarjoaa joskus jopa perheille pikkujoulut tms. Kaikkien meidän pienten nassukoiden hyväksi toimia haluavat voivat kysellä lisätietoja ainakin paikallisista Pelastakaa Lapset toimipisteistä, tosin voi olla että tarjonta ei aina kohtaa kysyntää eli vapaaehtoisista on ollut puutetta.


      • marjuska
        eppu kirjoitti:

        Eri paikkakunnilla toimii Pelastakaa Lapset järjestön valvomat ja kouluttamat vapaaehtoistyöntekijät, joista voisi löytyä mummeli teillekin. On kaikkien lasten etu saada olla joskus vaikkapa varamummon sylissä. Vapaaehtoiset ovat olemassa pääsääntöisesti alle kouluikäisten lasten ja vanhempien hyvinvoinnin tukena lähinnä perheen omien tarpeiden mukaan. Vapaaehtoisissakin on erilaisia mummoja ja jopa vaareja (huom miehistä on PULA!)kuin muös ihan nuoriakin eri lähtökohdista mukaan tulleita auttajia, jotka saavat työstä palkaksi hyvän mielen. Eppu-projekti pitää huolta auttajista ja tarjoaa joskus jopa perheille pikkujoulut tms. Kaikkien meidän pienten nassukoiden hyväksi toimia haluavat voivat kysellä lisätietoja ainakin paikallisista Pelastakaa Lapset toimipisteistä, tosin voi olla että tarjonta ei aina kohtaa kysyntää eli vapaaehtoisista on ollut puutetta.

        Kiitos kun otitte kantaa ja annoitte hyviä neuvoja mistä voin ruveta asiaa viemään eteenpäin.Sen olen jo tehnytkin että saa nähdä miten tässä käy.Haluaisin kuitenkin että lapsellani olisi mummola jossa olisi mukava käydä ja touhuta vanhempien ihmisten kanssa,jutustella aikaisemmista ajoista ja saada ihania muistoja joita sitten isompana voi muistella.Onneksi on näitäkin mummoja jotka ymmärtävät lasten lapsiensa arvon ja pitävät heitä sylissä ja kuuluvat lapsen elämään rakkaana ihmisenä.Mutta teen parhaani että onnistuisin löytämään meillekin sellaisen mummon...


      • varamummoja
        marjuska kirjoitti:

        Kiitos kun otitte kantaa ja annoitte hyviä neuvoja mistä voin ruveta asiaa viemään eteenpäin.Sen olen jo tehnytkin että saa nähdä miten tässä käy.Haluaisin kuitenkin että lapsellani olisi mummola jossa olisi mukava käydä ja touhuta vanhempien ihmisten kanssa,jutustella aikaisemmista ajoista ja saada ihania muistoja joita sitten isompana voi muistella.Onneksi on näitäkin mummoja jotka ymmärtävät lasten lapsiensa arvon ja pitävät heitä sylissä ja kuuluvat lapsen elämään rakkaana ihmisenä.Mutta teen parhaani että onnistuisin löytämään meillekin sellaisen mummon...

        Kun lapseni olivat pieniä, meille oli elossa silloin 4 mummoa (isoisoäitejäkin) ja kaksi pappaa. Siihen lisäksi tuli vielä kolme varamummoa, siis naapurin tätejä tai ystävien äitejä, jotka he estottomasti adoptoivat varamummoiksi ja jotka he hurmasivat lellimään heitä. Heti se hoksattiin että ketkä tädit tykkää. Heille sitten tehtiin pieniä jouluaskarteluja ja heiltä tuli syntymäpäivälahjoja. Eipä puuttunut lapsukaisilta villasukkia tai tumppuja, kun kulutuskin oli kova. Mutta lapsille ainakin jäi mielikuva ja turvallinen olo huolehtivista mummoista oli ne sitten oikeita tai lasten itse "adoptoimia". Vaareista on vaan ollut puute meilläkin, nyt isompana nuoret oisivat kaivanneet miespuolista luotettavaa keskustelukumppania. Papat tuppaavat elelemään enempi omissa oloissaan ja muutenkin haihtuvat täältä usein aiemmin. Sääli vaan että niin monien lasten maailmasta puuttuu isä ja vaarisuhde.
        terveisin myös yksi isättä kasvanut murkkujen äiti


      • Ei ole
        varamummoja kirjoitti:

        Kun lapseni olivat pieniä, meille oli elossa silloin 4 mummoa (isoisoäitejäkin) ja kaksi pappaa. Siihen lisäksi tuli vielä kolme varamummoa, siis naapurin tätejä tai ystävien äitejä, jotka he estottomasti adoptoivat varamummoiksi ja jotka he hurmasivat lellimään heitä. Heti se hoksattiin että ketkä tädit tykkää. Heille sitten tehtiin pieniä jouluaskarteluja ja heiltä tuli syntymäpäivälahjoja. Eipä puuttunut lapsukaisilta villasukkia tai tumppuja, kun kulutuskin oli kova. Mutta lapsille ainakin jäi mielikuva ja turvallinen olo huolehtivista mummoista oli ne sitten oikeita tai lasten itse "adoptoimia". Vaareista on vaan ollut puute meilläkin, nyt isompana nuoret oisivat kaivanneet miespuolista luotettavaa keskustelukumppania. Papat tuppaavat elelemään enempi omissa oloissaan ja muutenkin haihtuvat täältä usein aiemmin. Sääli vaan että niin monien lasten maailmasta puuttuu isä ja vaarisuhde.
        terveisin myös yksi isättä kasvanut murkkujen äiti

        Voi, kun olisikin mukava ruveta käymään esimerkiksi kylässä tai vanhainkodilla, katsomassa vanhoja ja yksinäisiä mummoja/vaareja, mutta minulle on tullut sellainen olo, että siinä voi joku ajatella heti, että noilla taitaa olla "ketunhäntä" kainalossa, vaikka se olisikin puhdasta molemminpuolista ilon saamista.

        Nykyään, kun on kaikenmaailman tallaajaa, niin se on arka asia. On tietysti ihan sama mitä muut ajattelee, kun itse tietää oikein tekevänsä, mutta sanon nyt mielipiteeni. Minuakin säälittää meen lapsista kaksi, joilla ei ole yhtään mummia eikä vaaria, ei minkäänlaisia tätejäkään, siis vanhempia. Taidan vaan uskaltaa kysyä vanhainkodin johtajalta, jos on yksinäisiä, tai muuten jotka tykkäis lapsista ja ottaa tavaksi viedä lapset sinne ja ehkä joskus tuoda sitten kotiinkin käymään.


      • marjuska
        Ei ole kirjoitti:

        Voi, kun olisikin mukava ruveta käymään esimerkiksi kylässä tai vanhainkodilla, katsomassa vanhoja ja yksinäisiä mummoja/vaareja, mutta minulle on tullut sellainen olo, että siinä voi joku ajatella heti, että noilla taitaa olla "ketunhäntä" kainalossa, vaikka se olisikin puhdasta molemminpuolista ilon saamista.

        Nykyään, kun on kaikenmaailman tallaajaa, niin se on arka asia. On tietysti ihan sama mitä muut ajattelee, kun itse tietää oikein tekevänsä, mutta sanon nyt mielipiteeni. Minuakin säälittää meen lapsista kaksi, joilla ei ole yhtään mummia eikä vaaria, ei minkäänlaisia tätejäkään, siis vanhempia. Taidan vaan uskaltaa kysyä vanhainkodin johtajalta, jos on yksinäisiä, tai muuten jotka tykkäis lapsista ja ottaa tavaksi viedä lapset sinne ja ehkä joskus tuoda sitten kotiinkin käymään.

        Olen samaa mieltä siinä että näissä vanhainkodeissa on paljon sellaisia vanhuksia joita ei käy kukaan tapaamassa tai jos käy niin todella harvoin.Mutta jos sinne menet lapsen/lapsien kanssa käymään mitä ajattelee vanhusten sukulaiset siitä.Me saimme yhteydenoton omaan hakuumme eräältä vanhemmalta mummo ihmiseltä mutta viikonlopun mietittyään hänkin perui tapaamisen koska lapsemme oli väärää sukupuolta ja liian vanha(7v).Jatkan etsimistä...


      • Mummoja ja vaareja
        marjuska kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siinä että näissä vanhainkodeissa on paljon sellaisia vanhuksia joita ei käy kukaan tapaamassa tai jos käy niin todella harvoin.Mutta jos sinne menet lapsen/lapsien kanssa käymään mitä ajattelee vanhusten sukulaiset siitä.Me saimme yhteydenoton omaan hakuumme eräältä vanhemmalta mummo ihmiseltä mutta viikonlopun mietittyään hänkin perui tapaamisen koska lapsemme oli väärää sukupuolta ja liian vanha(7v).Jatkan etsimistä...

        Eri puolilla Suomea ymmärtääkseni viritellään erilaisia projekteja mm. lähimmäis jne. tarkoituksiin. Seurakunnat ja muutkin järjestöt koettavat saada aktivoitua ihmisiä käymään vanhustenkin luona. Kaikissa niissä vanhainkodeissa, missä olen käynyt on oltu oikein ilahtuneita vierailijoista. Uskoisin että kun menee johonkin kyselemään, vaikkapa olisko teillä jotain yksinäistä mummoa tai pappaa jolla ei ole sukulaisia jotka käyvät katsomassa, se on mahdollista. Silloin kun minun lapseni olivat pieniä, heidän temmellyksensä ilahdutti tasapauolisesti vanhainkodin asukkaita. Monilla heillä oli myös kuvia lastenlapsista pöydällään, mutta sitten on niitäkin joiden sukulaiset ovat jo kuolleet. Miksei sellaisia voisi käydä katsomassa?


      • Minkähänlainen
        marjuska kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siinä että näissä vanhainkodeissa on paljon sellaisia vanhuksia joita ei käy kukaan tapaamassa tai jos käy niin todella harvoin.Mutta jos sinne menet lapsen/lapsien kanssa käymään mitä ajattelee vanhusten sukulaiset siitä.Me saimme yhteydenoton omaan hakuumme eräältä vanhemmalta mummo ihmiseltä mutta viikonlopun mietittyään hänkin perui tapaamisen koska lapsemme oli väärää sukupuolta ja liian vanha(7v).Jatkan etsimistä...

        Vähän vaikutti krantulle, onhan niitä mummojakin monelaisia. kaikki ei kelpaa kaikille, onnea yritykselle.


    • yhden mummon perhe

      Toivon,että lapsesi saa kokemusta lapsenlapsena.
      Olisiko teillä mahdollisuutta tehdä tuttavuutta vaikkapa naapurissa asuvan vanhemman väen kanssa, ehkä yksenäisenkin. On sellaisia iäkkäitä ihmisiä, jotka kaipavat ystävää ja ilahtuvat todella pienistäkin ystävistä. Onnea teille etsintään.

      Oikeassa olet siinä,että lapsi tarvitsee isovanhempaa. Sen kautta lapsi kokee jotain ainutlaatuista,rakkautta ja luopumista.Se on tärkeä eväs tasapainoiseen elämään.

    • Marjuska

      Olenpa tässä kaikkeni yrittänyt muttei tässä 50^tuhannen asukkaan kaupungissa ole vanhukset niin seuraa vailla että kelpaisimme seuraksi lapsemme kanssa.Ehkä meidän on muutettava Kirkkonummelle jossa asialle on jo jotain tehtykin..

    • Mielipaha

      Neljä vuotta sitten minusta tuli mummo voi miten ihanaa, olin niin onnellinen. Jouluisin lapset tulevat mummolaan. Viikonloppuisin saan leipoa ja askarrella heidän kanssaan, mitä kaikkea suunnittelin ja haaveilin tekeväni heidän kanssa. Veisimme mökille Urjalaan opettaisin heidät käymään siellä, minun vanhassa mummolassa, koska tulevaisuudessa se on heidän paikka. Mutta mitenkäs tässä on käynyt, en ole saanut kertaakaa viettää joulua pienten kanssa paitsi tapaninpäivänä käyvät syömässä. Nyt tämä mummo on kaksi kuukautta pyytänyt viikonlopuksi lapsia mukaani mökille, pappa on päivät metsällä ja sillä välin voisimme leipoa yhdessä ja lämmittää Papalle saunan, touhuta jotain mukavaa. Mutta eipä käy eikä lapsia näy. Minun sydäntä kiristää. Lasten äiti on psyykkisesti sairas eikä voi pitää lapsia kuin oman äitinsä kanssa valvotusti eli toisen mummon kanssa. ( kateellinen ) Lapset asuvat siaisperheessä muutaman kuukauden ja kun tulevat sieltä Isälle välillä viikonlopuksi, niin ei ole sosiaaliviraston mukaan hyvä, että lapset lähtevät reissuun mummon ja pappan kanssa. Kahtena kesänä olemme saaneet tytön toiselle mökille jopa viikoksi ja se on ollut ihanaa aikaa. Ehkä ensi kesänä saamme molemmat mukaamme. Tunnen itseni niin epäonnistuneeksi ja turhana mummona oloon, olen äärettömän kateellinen ystävilleni kun kertovat Lasten Lasten olleen kylässä.

    • oikohansittenkin

      lapsen äiti, joka harjoitti lapsen pahoinpitelyä erottamalla lapset isästään, isovanhemmastaan ym. suvustaan- toiseksi ei ole sinun lapsesi- vaan on yhteinen lapsenne, jota ei voi omistaa- miten olisi lapsenne huoltajuuden-
      ja asuinpaikan vaihtaminen lapsen isälle, huoltajalle.

    • yer7e7e

      Kysy huvin vuoksi ikäryhmät-palstalta esim seittemänkymppisistä. Usein myös senikäiset tykkää olla varamummiona/pappoina lapsille. Hyöty on molemminpuolinen, koska skidit voi esim käydä kaupassa mummon/papan puolesta, koska jalat toimii paremmin ja muutenkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe