Vitamiineista

uneton nainen

Olen 44-vuotias nainen, ja olen jo pitemmän aikaa ottanut Beroccaa aamun vitamiinipläjäykseksi.

Tuossa kuukausi sitten lisäsin päivittäiseen vitamiiniannokseeni Magnesium 350mg sekä D-vitamiinia 10ug. Magnesium sen takia, että elohiiri vaivaa (vieläkin), sekä urheilijana suonenvetoja jaloissa. Perehdyttyäni magnesiumin muihiin hyviin ominaisuuksiin, olen ollut erittäin tyytyväinen tähän vitamiiniin.

Nyt kuitenkin unettomuus on alkanut vaivaamaan mua. On sitä ollut ennenkin, mutta nyt heräilen noin klo 2-3 aikoihin, sekä yöunien järjetön vähyys 4h/yö. Olen kaikenlisäksi jonkinlaisessa "horros-/valvetilassa" yön aikana.

Onko vitamiinit saaneet aivoni ylikierroksille? Onko muilla samankaltaista kokemusta?

15

812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googlaaja

Ei urheilijat syö beroccaa. On täysin synteettinen tuote ja pahaksi elimistölle.

D-vitamiinia tarvii kaikki.

Ota magnesium illalla. Joitakin se rentouttaa. Itse otan aamulla, vaikka se ei mulle mitään positiivista tuokkaa, mutta pillereitä vielä jäljellä, niin syön pois.

Sun täytyy syödä kunnon ruokaa jaksaaksesi urheilla.

Jos haluat lisäravinteita, niin spiruliina on hyvä ja edullinen täysin luonnonmukainen tuote.

• tokoferoli

Kyllä urheilijat käyttää Beroccaa ja muita vitamiineja - yleensä vielä voimakkaampina versioina.
        80 prosenttia huippu -urheilijoista käyttää lisäravinteita.
        Käytetyin lisäravinne on monivitamiini .

• en usko
        tokoferoli kirjoitti:

Kyllä urheilijat käyttää Beroccaa ja muita vitamiineja - yleensä vielä voimakkaampina versioina.
        80 prosenttia huippu -urheilijoista käyttää lisäravinteita.
        Käytetyin lisäravinne on monivitamiini .

Siis kukaan, joka jotain ravitsemuksesta tietää, ei todellakaan suosittele synteettisiä vitamiineja yhtään kellekkään.

Ja urheilijat kyllä syövät jotain ihan muuta kuin multitabsia.

• en usko

• ilma pilsuja
        en usko kirjoitti:

Mutta hoikkana pysyy.

http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/miksi-vitamiini-aiheuttaa-pahoinvointia-t36599.html

Kannattaisikohan kokeilla elämää vähän aikaa ilman noita vitamiinipläjäyksiä? Jos yöunet normalisoituvat siten, niin ehkä on parempi olla kokonaan ilman pläjäyksiä ja syödä runsaasti vitamiineja sisältävää oikeaa ravintoa, ei lisäravinteita ja pilsuja. Vaikka olisi kuin kävelevä vitamiinipommi, mutta unettomuuden takia zombia muistuttava olio, ei taitaisi olla hyvä sekään. Jatkuvasta unettomuudesta kärsivät altistuvat onnettomuuksille (vastaa kuulemma reipasta humalatilaa)ja sydänvaivoille, jopa sydänkohtauksille.

• tokoferoli
        en usko kirjoitti:

Siis kukaan, joka jotain ravitsemuksesta tietää, ei todellakaan suosittele synteettisiä vitamiineja yhtään kellekkään.

Ja urheilijat kyllä syövät jotain ihan muuta kuin multitabsia.

Urheilijoiden lisäravinteiden käyttö on hyvin yleistä. Nykyajan kiireisen elämäntavan seurauksena ruokailuun ja ruoan valmistukseen käytetty aika saattaa olla urheilijalla rajallista. Toisaalta lisäravinteiden käytön helppous ei saisi olla tekosyy säännöllisestä ruokailusta ja ruoan laittamisen taidosta luopumiseen. Suuri osa markkinoilla olevista lisäravinteista lupaa nopeita vaikutuksia tulosten suhteen; lihasmassan luvataan lisääntyvän, suorituskyvyn parantuvan ja rasvan palavan muutamassa viikossa, tämä kaikki kenties ilman muutoksia elämäntavoissa. Lukijan on tärkeää olla tietoinen lupausten, näiden tueksi valikoitujen tai jopa väärin tulkittujen tutkimusten lisäksi käsiteltyjen aiheiden muusta tutkimuskentästä. Erityisen tärkeää tieto on kasvavien urheilijoiden lisäksi heidän vanhemmilleen ja kasvatukseen osallistuville valmentajille. Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu täydentämään ruokavaliota. Toisaalta lisäravinteita (kiellettyjä aineita sisältäviä valmisteita lukuun ottamatta) ei tulisi rinnastaa dopingin käyttöön. Oikeissa tilanteissa käytettynä lisäravinteet antavat hyvän lisän päivittäiseen ravitsemukseen optimaaliseen urheilusuoritukseen tähtääville urheilijoille.
        Antti Alaranta
        Proviisori, Farmasian tohtori

Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa- kirja

• mihin on kiire???
        tokoferoli kirjoitti:

Urheilijoiden lisäravinteiden käyttö on hyvin yleistä. Nykyajan kiireisen elämäntavan seurauksena ruokailuun ja ruoan valmistukseen käytetty aika saattaa olla urheilijalla rajallista. Toisaalta lisäravinteiden käytön helppous ei saisi olla tekosyy säännöllisestä ruokailusta ja ruoan laittamisen taidosta luopumiseen. Suuri osa markkinoilla olevista lisäravinteista lupaa nopeita vaikutuksia tulosten suhteen; lihasmassan luvataan lisääntyvän, suorituskyvyn parantuvan ja rasvan palavan muutamassa viikossa, tämä kaikki kenties ilman muutoksia elämäntavoissa. Lukijan on tärkeää olla tietoinen lupausten, näiden tueksi valikoitujen tai jopa väärin tulkittujen tutkimusten lisäksi käsiteltyjen aiheiden muusta tutkimuskentästä. Erityisen tärkeää tieto on kasvavien urheilijoiden lisäksi heidän vanhemmilleen ja kasvatukseen osallistuville valmentajille. Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu täydentämään ruokavaliota. Toisaalta lisäravinteita (kiellettyjä aineita sisältäviä valmisteita lukuun ottamatta) ei tulisi rinnastaa dopingin käyttöön. Oikeissa tilanteissa käytettynä lisäravinteet antavat hyvän lisän päivittäiseen ravitsemukseen optimaaliseen urheilusuoritukseen tähtääville urheilijoille.
        Antti Alaranta
        Proviisori, Farmasian tohtori

Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa- kirja

Mutta ei takuulla vedä multitabsia ja vastaavia. Niissä ei ole vitamiineja lainkaan.

• tokoferoli
        mihin on kiire??? kirjoitti:

Mutta ei takuulla vedä multitabsia ja vastaavia. Niissä ei ole vitamiineja lainkaan.

Onko joku maininnut Multi-tabsin?
        Nimenomaan kirjoitin että vahvempia valmisteita.
        Urheijat käyttää mega-pakkeja ja laadukkaita monivitamiineja joita löytyy useita.

• beroccaaaa
        tokoferoli kirjoitti:

Onko joku maininnut Multi-tabsin?
        Nimenomaan kirjoitin että vahvempia valmisteita.
        Urheijat käyttää mega-pakkeja ja laadukkaita monivitamiineja joita löytyy useita.

Kyllä tässä viestiketjussa nyt puhutaan beroccasta ja vastaavista tavisten kemianmömmöistä.

Sitäpaitsi urheilijat kyllä syövät hyvin ja paljon. Heillä energiankulutus jotain aivan muuta kuin taviksella.

• faktaa todellakin
        vouhottamista kirjoitti:

No enpä usko tuohon höpinään. Kyllä tehoavat myös synteettiset.

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000404&posting=22000000040061597

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000404&posting=22000000040109853

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000404&posting=22000000040153916

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000404&posting=22000000025283766

http://www.sunergia.fi/index.php?pageid=5&aid=14&lang=fi

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu1002/2.htm

http://www.terveystaito.fi/Pages/lisaravinteet_valitse.htm

http://www.luontaisnetti.fi/artikkelit_vitamiinit.htm

• Kerzu

kaksikin magnesiumpuristetta illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Kahvia ei kannata juoda kovin paljoa, eikä muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Myöskään mitään liikuntaa ei kannata harrataa muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoa.
      Itse ainakin vähennän valot illalla minimiin, pieni pöytävalaisin vain jossa 15- 25W lamppu kun katselen illalla tallentimelta jotain saippuasarjaa (Tunteita ja tuoksuja ja Päivien viemää). Ne ovat sellaisia aikuiten satuja jotka rentouttavat ennen nukkumaanmenoa. Se valon määrän vähennyskin ennen nukkumaanmenoaon tärkeää koska jos on kirkkaassa valossa, se virkistää eikä melatoniinin eritystä tapahdu riittävästi. Nettailukin ennen nukkumaanmenoa piristää joitain liiaksi.
      Luontaistuotteiden puolella on turvallinen kauranversouute jota otan joskun aamuyöstäkin jos herään enkä meinaa saada unta. Siitä ei tule yhtään tokkuraista oloa ja sitä voi ottaa päivälläkin jos on hermostunut olo.

http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/681

• Kerzu

Tuota kauranversouutetta myydään kaikissa luontaistuotekaupoissa ja monien tavaratalojen luontaistuoteosastoilla, ainakin Anttilassa.

• vähäuninen

Mutta on tota ollut ennenkin, vaikka en ole lisäravinteitakaan käyttänyt. Lisäravinteiden suhteen on tarkkaa säätöä, ettei ne haittaa vähäunisen yöunta. Olen jotunut rukkaamaan aika rankasti.

Mm. D- vitamiinin ja omega-3:sen ottamaan pelkästään aamusta, eikä päivällä kuten aiemmin. Niiden olen huomannut antavan myös lisävireyttä, joten aivan aamusta otettuna eivät niin pahasti häiritse yöuntani.

• sai nukuttua

viime yönä ensin 2h putkeen, sitten 2,5h putkeen, ja sen jälkeen 2h putkeen, eli yhteensä 6,5h, joka alkaa olla jo kuukauden enkka.

Mä olen Berocan ja D-vitamiinin ottanutkin aamusta, ja magnesiumin jättänyt iltaan (olen ollut tietoinen väsyttävästä vaikutuksesta). Nyt jätin perjantaina katkolle D-vitamiinin, ja sen jälkeen olen todellakin nukkunut enkä vain "horrostanut".

Näköjään olen herkkä D-vitamiinille?

Kiitos kaikille puolesta ja vastaan kirjoittajille : ))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      140
      10506
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      40
      4070
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3612
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2664
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1582
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1428
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1386
    Aihe