Ketään sormella osoittamatta, koitan nätisti kysyä tämän.
Miksi viet lapsesi hoitoon loma-aikonakin jos itse olet kotona? Enkä tarkoita, että kaikki tekisivät niin, moni kotona oleva pitää lapsen loma-aikoina kotona.
Enkä halua syyllistää ketään, tahtoisin vain kuulla perusteita. Se tuntuu nimittäin vähän oudolta, mutta varmasti siihen(kin) löytyy järkisyitäkin.
Koitan nätisti
30
2154
Vastaukset
- kiltisti vaan
Monelle yh:lla silloin ns. omaa aikaa, jos muulloin on töissä ja vapaat lasten kanssa.
Joskus teen itsekin niin että jos on vapaata vien lapset hoitoon että saa tehdä rauhas kotihommia tai sitten vaan nauttia yksin olosta. - miksi viedään hoitoon kun...
hoitaja on lomalla, eli vieraaseen paikkaan varahoitoon. kun vanhempi on kotona pienen kanssa.
kysymys kahden aikuisen talouksille.- miksi lomalla
hoitoon. Eräs äiti ilmaisi asian näin, että tuo lapsensa hoitoon päiväkotiin, koska ei saa maksualennusta siitä jos pitäisi hänet kotona (kysymys oli talvilomasta)
- ...........
miksi lomalla kirjoitti:
hoitoon. Eräs äiti ilmaisi asian näin, että tuo lapsensa hoitoon päiväkotiin, koska ei saa maksualennusta siitä jos pitäisi hänet kotona (kysymys oli talvilomasta)
Tämä ei kuulu suoranaisesti tähän aloittajan kysymykseen, mutta nuo maksualennushommat toimisivatkin, jos ne laitettaisiin toimimaan. Meillä on muksut eri paikoissa hoidossa. Toisesta saa hyvityksen, mutta toisesta ei. Eli koska olemme molemmat töissä, olemme pakotetut viemään molemmat hoitoon päivystykseen, kun taas jos molemmista saisi hyvitykset, voisimme ostaa palvelun loman ajaksi kotiinkin laittamalla itse hiukan vähemmän lisää.
Mikä tulee noihin miksi viet lapset hoitoon, jos olet itse kotona. Sitä minäkin ihmettelen, miten päivähoidon työntekijät suorastaa kehottavat sellaiseen. Meillä oli tilaisuus pitää muksut yli kolme viikkoa joulun seutuun kotona, niin kyllä meille useammin kuin kerran mainittiin, että muistattehan, että tottakai muksut saa tuoda hoitoon. Miksi olisin tuonut, en keksinyt yhtään hyvää syytä itse. Mehän saimme olla kotona. Lomien jälkeen ei ollut mitään ongelmaa aloittaa hoitoa uudestaan.
sama homma oli myös sairaslomani (2 viikkoa)vuoksi. Suorastaan oletettiin, että tuon lapseni hoitoon silloinkin, vaikka sairaslomani syy ei todellakaan ollut sellainen, etten olisi voinut lapsiani itse hoitaa kotonakin. Suurempi rasite olisi ollut se, että olisin aamuisin heidät kuskannut sinne, ja sitten taas iltapäivällä takaisin. - lapsi vai rahat
miksi lomalla kirjoitti:
Eräs äiti oli ilmeisesti sitä mieltä, että jotta hän saisi rahoilleen täyden vastineen, hän vie lapsen lomalla hoitopaikkaan.
Monille em. kaltaisille vanhemmille on tärkeämpää rahallinen hyöty kuin oman lapsen paras. - nurinkurinen
miksi lomalla kirjoitti:
niinpä niin...
lapsiko ei ansaitse lomaa?
saahan lomallaoleva vanhempikin lomanajalta palkkaa vaikkei tee töitä, ansaittua sekin???
Meidän kunnassa muuten lapsen pitää olla lomalla tietty määrä vuodessa, että saa 12. kuukauden ilmaiseksi... joten sieltähän se raha palautuu lomalla vietetyistä päivistä.
Uskoisin, että käytäntö on voimassa useimmissa suomalaisissa kunnissa. - ph93
........... kirjoitti:
Tämä ei kuulu suoranaisesti tähän aloittajan kysymykseen, mutta nuo maksualennushommat toimisivatkin, jos ne laitettaisiin toimimaan. Meillä on muksut eri paikoissa hoidossa. Toisesta saa hyvityksen, mutta toisesta ei. Eli koska olemme molemmat töissä, olemme pakotetut viemään molemmat hoitoon päivystykseen, kun taas jos molemmista saisi hyvitykset, voisimme ostaa palvelun loman ajaksi kotiinkin laittamalla itse hiukan vähemmän lisää.
Mikä tulee noihin miksi viet lapset hoitoon, jos olet itse kotona. Sitä minäkin ihmettelen, miten päivähoidon työntekijät suorastaa kehottavat sellaiseen. Meillä oli tilaisuus pitää muksut yli kolme viikkoa joulun seutuun kotona, niin kyllä meille useammin kuin kerran mainittiin, että muistattehan, että tottakai muksut saa tuoda hoitoon. Miksi olisin tuonut, en keksinyt yhtään hyvää syytä itse. Mehän saimme olla kotona. Lomien jälkeen ei ollut mitään ongelmaa aloittaa hoitoa uudestaan.
sama homma oli myös sairaslomani (2 viikkoa)vuoksi. Suorastaan oletettiin, että tuon lapseni hoitoon silloinkin, vaikka sairaslomani syy ei todellakaan ollut sellainen, etten olisi voinut lapsiani itse hoitaa kotonakin. Suurempi rasite olisi ollut se, että olisin aamuisin heidät kuskannut sinne, ja sitten taas iltapäivällä takaisin.Minä kyllä olen sanonut sairauslomalla olevalle vanhemmalle sen, että lapsen voi tuoda normaalisti hoitoon vanhemman sairastaessa. Tämä siksi, etten välttämättä tiedä vanhemman työkyvyttömyyden laatua ja oletan, että yleensä tuolloin ihminen saattaa kaivata lepoa ja unirauhaa. Paljon on kuitenkin niitäkin vanhempia, jotka eivät kehtaisi tuoda lasta hoitoon, vaikka itse olisivat korkeassa kuumeessa kotona tms. Tarkoitukseni ei ole rohkaista vanhempia tuoman lapsia päivähoitoon turhaan, vaan tarkoitukseni on tarjota tilaisuus ja ikäänkuin "lupa" sairastaa ja levätä rauhassa.
- ph93
miksi lomalla kirjoitti:
olen minäkin kuullut moneen kertaan. Jotkut nyt vaan haluavat kai rahoilleen vastinetta... Eräskin äiti viime keväänä oikein ääneen iloitsi, kuinka hänellä kerrankin on oikein kuuden viikon kesäloma. Pienehkön painostuksen avulla saatiin lapsillekin järjestymään kaksi viikkoa lomaa. Siitäkin äiti manaili, että sinne meni hänen pitkä lomansa.
- Silloin tällöin
Jos paikkakunnalla ei asu yhtään ainutta sukulaista ja kaikki vähätkin ystävät ovat päiväsaikaan töissä, samoin puoliso (kas, lomat eivät kaikilla puolisoilla ole samaan aikaan!),niin omaan loma-aikaan voi uhrata muutaman tunnin esim. omaan parturikäyntiin tai hammaslääkärikäyntiin tai johonkin muuhun menoon ja silloin ainoa vaihtoehto on viedä lapsi päivähoitoon siksi päiväksi tai edes osaksi. Alennustahan hoitomaksuista ei saa, joten en todellakaan palkkaa kotiin ventovierasta MLL:n hoitajaa, kun jo kerran maksan hoitopaikasta, jossa on tutut hoitajat.
Päiväkotiin ei tarvitse tiedottaa, onko vanhempi sairauslomalla. Jos oma toipuminen vaatii lepoa, vien lapsen hoitoon.
Ja nyt sitten vaan joukolla parjaamaan. Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mummon naapurissa asujat ette nimittäin todellakaan tiedä, millaista on, jos ei ole yhtään ihmistä, jolle lapsen voisi kiikuttaa hoitoon edes hätätilanteessa.- on kuitenkin
ihan eri asia kuin mistä tässä todennäköisesti on kyse. Ei ole mitään järkeä esimerkiksi ottaa lasta mukaan pitkästymään kampaajalle tai ostosreissullekaan, jos hänet kerran voi siksi aikaa viedä hoitoonkin. Mutta jos ei halua olla lapsensa kanssa sitäkään aikaa, jolloin voisi, niin se on kummallista. Ja itse koen kyllä suuremmaksi vaivaksi viedä lapset hoitoon ja hakea sieltä pois kuin olla heidän kanssaan saman tien koko päivä.
- et joskus vie, vaikka ite k...
mutta kyse on , jos isä ja äiti kotona ja pienempi sisaruskin... miksi isomman pitää mennä aina ja aina sinne tarhaan.
silloinkin kun se oma hoitaja on kesälomalla tms.
ja lapsen joutuu vievään uppo outoon paikkaa, moneksi viikoksi.
- Loma-aikaa, onhan sitä
Ap. kirjoitti näin: "Miksi viet lapsesi hoitoon loma-aikonakin jos itse olet kotona? Enkä tarkoita, että kaikki tekisivät niin, moni kotona oleva pitää lapsen loma-aikoina kotona."
Mitä täsmälleen tarkoitat loma-ajalla? Jos vanhempi on täyspäiväisesti kotona (työttömänä, äitiys- tai vanhempainvapaalla, kotiäiti tai -isä), eihän silloin ole mitään loma-aikaa vai onkohan se elämä silloin yhtä lomaa. Vai tarkoitatko loma-ajalla vanhemman loma-aikaa varsinaisesta työstään ja ovatko vuorotyöläisen arkivapaat lomaa? Vai tarkoitatko koulujen ja päiväkotien loma-aikoja? Nehän eivät todellakaan ajoitu aina yksiin työssäkäyvien vanhempien lomien kanssa. Täsmennätkö hieman, niin kunkin on helpompi vastata. - loma asiaa
Niin tosiaan. En kyllä itsekään tajua miten voi muka olla sellaisia vanhempia jotka haluavat viedä lapsensa hoitoon vaikka ovat lomalla jos tällä todella tarkoitetaan niitä harvoja lomia mitä vakituinen työntekijä yleensä saa vuodessa eli 1 viikko talvella ja 4 viikkoa kesällä. (yleisin lomakäytäntö yritysmaailmassa) Kunnan työntekijöillä on kai pidemmät lomat?
Ainakin minä kun olin työssä ja itselläni oli todellakin vain 5 viikkoa vuodessa lomaa pidin aina jokaikisen lomapäivän lapseni kanssa koska lomia oli muutenkin niin vähän en olisi raaskinut pitää enää "omia lomia". Toivottavasti kuitenkin hoitohenkilöstö muistaa ja tajuaa että monella vanhemmalla on todellakin vain ne 5 viikkoa vuodessa ja ne eivät riitä kattamaan läheskään kaikkia koulujen loma-aikoja. Joskus tuntui että automaattisesti jotenkin oletetaan että lähes kaikilla vanhemmilla on lomaa koulujen loma-aikaan varsinkin jos perheessä on koululaisia mutta näinhän ei suinkaan ole!
Ja mitä tulee siihen että lomia voi vanhemmat pitää eri aikaan niin näinhän ei moni kuitenkaan tee tai halua tehdä koska onhan se tärkeätä koko perheen myös pystyä viettämään yhdessä lomaa.
Sairaslomat ovat sitten asia erikseen. Kyllä itsekin joskus kun olin sairiksella työstä vein lapsen päiväkotiin koska silloin todellakin olin sairas joten lapsi olisi sitten pitänyt pistämään katsomaan videoita koko päivän. Ei kovin kivaa lapselle jos aikuinen ei jaksa paljon sängynpohjalta nousta. Tuollaisesta on ihan turha kenenkään mitään syyllisyyttä kokea.
Herää pieni epäilys siitä että monikohan lomatapaus on ihan oikeasti lomatapaus eli tietääköhän se hoitohenkilöstö ihan varmasti että vanhemmalla on lomaa silloin kun lapsi on hoidossa?
Olen ollut myös vuorotyössä ja tällöin vein joskus lapseni hoitoon vaikka oli arkipäivänä vapaata. No, lapseni oli ihan normaalissa "päivä" päiväkodissa ja ei siis joutunut olemaan päiväkodissa ikinä iltaisin tai viikonloppuisin koska isä haki aina kun minulla oli iltavuoro. Joskus pidimme lomapäiviä keskellä viikkoa joten vapaata hänelle tuli jokatapauksessa enemmän kun jos en olisi ollut vuorotyössä eli joka päivä työssä päivisin. En nyt siitäkään koe mitään syyllisyyttä että muutamana päivänä pidin omia lomia eli muutamana arkivapaana sillä lomaa kuitenkin lapseni sai aina ne täydet viikot mitkä itselläni oli vapaata töistä aina muutama ylimääräinen vapaapäivä väillä arkisin.
Olen myös ollut työttömänäkin pidemmän jakson ja voin kertoa että tämä aika oli kaikkein parasta aikaa jos ajatellaan muita kun rahallisia seikkoja. Nimittäin itse sain vaikka kuinka paljon sitä omaa aikaa ja lapseni hoitopäivät pystyin pitämään lyhyinä koska vein hoitoon melko myöhään ja en takuulla ikinä hakenut viimeisten joukossa. Lomaakin tuli pidettyä lapsen kanssa aina silloin tällöin: kaikki koulujen loma-ajat sekä yksittäisiä lomaviikkoja ja päiviä silloin tällöin. Eli yhteensä tuona työttömyys aikana lapseni oli lomalla varmaan ainakin kolme kertaa enemmän mitä silloin kun olin töissä eli kyllä me sitä lomaa pidettiin ihan tarpeeksi!
Eli en nyt ainakaan minä kuulunut siihen kotonaolevien vanhempien joukkoon jonka lapset ovat kaikkein pisimpään ja ilman lomia päiväkodissa niinkuin täällä on joskus väläytelty.
Vein siis lapseni kuitenkin päiväkotiin vaikka olin kotona ja huom! lapseni oli reilusti yli 3-vuotias ja mielestäni lapselle itselle on tuossa iässä jo hyvä käydä päiväkodissa varsinkin jos päivät ovat kohtuullisia ja lomaa pidetään tarpeeksi mutta siitähän voisi kirjoittaa taas jo oman avauksen "miksi työttömät vievät päiväkotiin" jne. Tähän en nyt jaksa eritellä muuta kun että mielestäni on paljon positiivisempi kokemus lapselle että saa osallistua päiväkodin toimintaan ja saa mahdollisuuden samanikäisten kavereiden kanssa leikkimiseen sekä muuhunkin toimintaan kun äidin helmassa olemiseen eikä tarvitse äidin kanssa mennä kylille etsimään leikkikavereita. (joita ei siellä edes ole) En oikein ymmärrä miksi se pitäisi tehdä niin vaikeaksi kun päiväkoti tarjoaa tämän tosi mutkattomasti.- hoitomaksu
Kunnallahan on eri käytäntö yleensä hoitomaksuissa jos lapsi lomalla niin saa hyvitystä.
Mutta muutamalla muulla puolella on silleen että jos on pieni päivähoito yksikkö, jossa vain muutama hoitaja ja paikka koko kesän auki niin ymmärrän kyllä täysin että ei voida antaa hyvityksiä kesällä vaikka lapsi poissa hoidosta.
Yksityisen päivähoidon on maksettava joka kuukausi kuitenkin tietyt maksut vaikka kaikki lapset olisivat lomalla. Kuinkas he silloin päivähoidon laskut maksavat jos ei ole tuloja. Kuten vuokra jossa päivähoito toimii, verot, vakuutukset, omat palka jne jne.
Kyseisissä hoitopaikoissa on se hyvä puoli ettei tartte viedä lasta toiseen hoitopaikkaan kesällä jos paikka koko kesänkin on auki aivan normaalisti. Ei vieraita hoitajia ja vierasta hoitopaikkaa. Tämäkin on sellainen aihe jossa on monenmoista mielipidettä. - niin välittää
hoitomaksu kirjoitti:
Kunnallahan on eri käytäntö yleensä hoitomaksuissa jos lapsi lomalla niin saa hyvitystä.
Mutta muutamalla muulla puolella on silleen että jos on pieni päivähoito yksikkö, jossa vain muutama hoitaja ja paikka koko kesän auki niin ymmärrän kyllä täysin että ei voida antaa hyvityksiä kesällä vaikka lapsi poissa hoidosta.
Yksityisen päivähoidon on maksettava joka kuukausi kuitenkin tietyt maksut vaikka kaikki lapset olisivat lomalla. Kuinkas he silloin päivähoidon laskut maksavat jos ei ole tuloja. Kuten vuokra jossa päivähoito toimii, verot, vakuutukset, omat palka jne jne.
Kyseisissä hoitopaikoissa on se hyvä puoli ettei tartte viedä lasta toiseen hoitopaikkaan kesällä jos paikka koko kesänkin on auki aivan normaalisti. Ei vieraita hoitajia ja vierasta hoitopaikkaa. Tämäkin on sellainen aihe jossa on monenmoista mielipidettä.No minulla itselläni ei ole ollut ikinä kynnyskysymys se maksanko hoidosta vai en tai saanko hyvitystä vai en. Tärkeintä on se että lapseni saa pidettyä tarpeeksi lomaa päiväkodista. Ihan naurattaa nuo jutut että "pitää viedä kun siitä kerran maksetaankin".
Maksuvapauden saan vain yhdestä kesäkuukaudesta eli heinäkuusta. Omassa kunnassani se on heinäkuu vaikka lomaa ei pidettäisikään heinäkuussa. Se että hyvityksen saa vain yhdestä kuukaudesta ei tarkoita ettenkö sitten haluaisi pitää lasta posi hoidosta muulloinkin jos vaan on mahdollista eli silloinkin kun en saa hyvitystä.
Haluan vielä korostaa sitä että mielestäni ei ole synti jos äiti joskus pitää "omaa lomaa" ja on kotona ja vie lapsen hoitoon jos lapsella muuten on tarpeeksi lomaa pitkin vuotta. Se mikä on tarpeeksi on tietenkin jokaisen ihan oma mielipide mutta jokaisella lapsella pitäisi olla vähintään yhden kuukauden kesäloma ja viikon talviloma niinkuin aikuisillaklin yleensä on töistä. Tietysti poikkeuksiakin on. Jos on vaikka yksinhuoltaja ja juuri aloittanut työt ei ole välttämättä paljon yhtään kesälomaa.
Muistakaan muuten että ei kaikki vanhemmat eivät saa kesälomaa juuri heinäkuuksi tai siksi aikaa kun päiväkoti on kiinni. Mutta mikä ongelma se sinänsä on viedä lasta varapäiväkotiin? Näinhän on pakko tehdä jos töihin on mentävä. Turha siitä mitenkään vanhempia syyllistää. Sitäpaitsi varapäiväkoti voi olla ihan miellyttävää vaihtelua joillekin lapsille.
Jos taas vanhempi on kotona esim. työtön tai äitiys- tai hoitovapaalla niin voi minusta silloinkin viedä vanhemman lapsen hoitoon kunhan vaan pitää lapsen tarpeeksi usein lomalla ja varsinkin silloin pitää lomalla kun on esim. koulujen loma-ajat ja hoidossa on mahdollisesti poikkeusjärjestelyjä eli varahoito tai muuta vastaavaa. En todellakaan ymmärrä sitä että joku kotonaoleva vanhempi haluaa viedä lapsensa lähes joka päivä hoitoon, ilman kunnon lomia.
- on hirvittävän surullista
että on vanhempia, jotka eivät soisi lapsilleen samaa määrää vapaapäiviä, jotka heillä on. En ylipäätään tajua, miksi niitä lapsia pitää tähän maailmaan pykätä, jos on saatava säännöllisesti omaa aikaa ja saatava vapaasti olla ja mennä. Lapsiperheen elämään kuuluu se, että lapset rytmittävät menoja ja niin sen kuuluukin olla. Kyllä siellä kampaajilla ja kahveilla ehtii istuskella elämänsä aikana ihan tarpeeksi. Pikkulapsiaika on tosi lyhyt!
Minä en ikimaailmassa suostuisi viemään lastani hoitoon, jos olen itse vapaalla! Haluan viettää kaiken mahdollisen ajan lapseni kanssa - hän on osa meidän perhettä ja hänelläkin on oikeus vapaaseen!- .............
olen itse osa-aikainen työssä käyvä nuori äiti.viikolla saattaa joskus olla vaikka kolmekin vapaa päivää ja mielelläni vien yhtenä vapaa päivistä hoitoon.lapseni saa ikäistänsä seuraa ja viihtyy.en näe siinä mitään pahaa.itse en kuitenkaan esim viikon lomalla veisi joka päivä hoitoon että saisin sitä hoettua omaa aikaa.nautin kun saan viettää lapseni kanssa aikaa:)ja ei ole kiire mihinkään.
- yks-äitee
............. kirjoitti:
olen itse osa-aikainen työssä käyvä nuori äiti.viikolla saattaa joskus olla vaikka kolmekin vapaa päivää ja mielelläni vien yhtenä vapaa päivistä hoitoon.lapseni saa ikäistänsä seuraa ja viihtyy.en näe siinä mitään pahaa.itse en kuitenkaan esim viikon lomalla veisi joka päivä hoitoon että saisin sitä hoettua omaa aikaa.nautin kun saan viettää lapseni kanssa aikaa:)ja ei ole kiire mihinkään.
mul sama homma, et keskel viikkoo meil on vapaita välil kolme tai jopa 4 päivää. mut sit taas viikonloput teen melkein aina töitä, eli kun lapset ovat isällään ja sais miehenkaa kahen keskistä laatuaikaa, ni minä olen töissä! sen takia nyt lähetäänkin kahdestaan lomalle. aiemmin en ole koskaan laittanut lapsiani tarhaan vapailla tai lomalla, ei ole tullu mieleenkään. enkä usko et täst eteenpäinkään näin teen... tai eihän sitä tiedä. eihän se pahakaan ole :)
- ja laitostuu
Olen pk:ssa töissä ja tunnen surua niiden lasten puolesta joilla ei ole lomaa juuri koskaan. Kyllä ne lapset oireilee mutta vanhemmat voivat luulla lasten kiukuttelevan.
Meidän ryhmässäkin on kolme lasta joiden äidit ovat kotona pienemmän kanssa. Nämä lapset kiukuttelevat enemmän kuin muut.
Tulevat helpommin aikuisen luo vakuuttamaan kuinka he rakastavat meitä. Ehkäpä he pelkäävät meidänkin "hylkäävän" heidät kun kiukuttelevat meille. Mutta luojan kiitos meillä on ainakin toistaiseksi riittänyt ymmärrystä näitä pieniä kohtaan ja olemme pitäneet heitä usein sylissä.
Voi teitä vanhempia, oletteko niin itsekkäitä että teidän pienokaisenne jää itsekkyytenne varjoon. Leikki- ikä ja lapsuus on hetkessä eletty ja teillä on kohta murrosikäinen johon ette saa enää otetta. Suhteen luominen lapseen luodaan jo silloin kun lapsi on pieni.- mammalomalla
Ehkäpä olet väärällä alalla, kun näin kirjoitat. On tosi ikävää kuulla, että te päiväkotien hoitajat keskenään pyörittelette päätänne ja tuomitsette vanhempia. Teidän tehtävä on hoitaa lapsia, ei moralisoida.
Meinaatko, että kotihoidossa oleva lapsi, jolle on syntynyt pikku sisar, ei oireile esim. kiukuttelemalla? Jos päiväkodissa pikkusisaren saanut lapsi kiukuttelee, niin sekö sitten johtuu pelkästään siitä, että lapsi kokee olevansa hyljätty?
Ja sitten sekin on ilmiselvästi merkki hyljätyksi tulemisen pelosta, kun lapsi kertoo sinua rakastavansa...Meillä rakastaminen on vakio puheenaihe varsinkin nyt, kun pikkusisar on tullut taloon. Ja tottakai lapsi puhuu myös päiväkodissa niistä jutuista, joita kotona käydään läpi.
Mitä oikein tarkoitat tuolla, että " luojan kiitos meillä on ainakin TOISTAISEKSI riittänyt ymmärrystä..". Et kai vaan kosta lapselle sitä, että et suvaitse vanhempien valintoja?
Meidän esikoinen on osittain päiväkodissa, vaikka olen äitiyslomalla. Onneksi meidän päiväkodissa on mukavat hoitajat ja voin luottaa, että lastani kohdellaan siellä hyvin.
Ketjun alkuperäiseen aiheeseen voin todeta, että liekö kovin yleistä pitää lapsia päivähoidossa vanhempien loma-aikana. Tässäkin ketjussa esim. yh äidit ovat kertoneet omat syynsä ja minusta syyt ovat olleet ymmärrettäviä. Minulla on niin ihanne tilanne, ettei ole tarvinnut lasta loma-aikana päivähoidossa pitää. On mummua ja vaaria ja aviomiestä, jos itse haluan esim. kampaajalle lähteä. Kaikilla ei ole näin hienosti asiat. - joskus yleistää
mammalomalla kirjoitti:
Ehkäpä olet väärällä alalla, kun näin kirjoitat. On tosi ikävää kuulla, että te päiväkotien hoitajat keskenään pyörittelette päätänne ja tuomitsette vanhempia. Teidän tehtävä on hoitaa lapsia, ei moralisoida.
Meinaatko, että kotihoidossa oleva lapsi, jolle on syntynyt pikku sisar, ei oireile esim. kiukuttelemalla? Jos päiväkodissa pikkusisaren saanut lapsi kiukuttelee, niin sekö sitten johtuu pelkästään siitä, että lapsi kokee olevansa hyljätty?
Ja sitten sekin on ilmiselvästi merkki hyljätyksi tulemisen pelosta, kun lapsi kertoo sinua rakastavansa...Meillä rakastaminen on vakio puheenaihe varsinkin nyt, kun pikkusisar on tullut taloon. Ja tottakai lapsi puhuu myös päiväkodissa niistä jutuista, joita kotona käydään läpi.
Mitä oikein tarkoitat tuolla, että " luojan kiitos meillä on ainakin TOISTAISEKSI riittänyt ymmärrystä..". Et kai vaan kosta lapselle sitä, että et suvaitse vanhempien valintoja?
Meidän esikoinen on osittain päiväkodissa, vaikka olen äitiyslomalla. Onneksi meidän päiväkodissa on mukavat hoitajat ja voin luottaa, että lastani kohdellaan siellä hyvin.
Ketjun alkuperäiseen aiheeseen voin todeta, että liekö kovin yleistä pitää lapsia päivähoidossa vanhempien loma-aikana. Tässäkin ketjussa esim. yh äidit ovat kertoneet omat syynsä ja minusta syyt ovat olleet ymmärrettäviä. Minulla on niin ihanne tilanne, ettei ole tarvinnut lasta loma-aikana päivähoidossa pitää. On mummua ja vaaria ja aviomiestä, jos itse haluan esim. kampaajalle lähteä. Kaikilla ei ole näin hienosti asiat.Todellakin en usko että tuo on kovin yleistä että vanhemmat vievät lapsensa hoitoon loma-ajallaan jos todella puhutaan vanhemmista jotka ovat töissä ja saavat harvakseltaan lomaa.
Kuulostaa uskomattomalta: "äiti kehui kuinka nyt oli 6 viikkoa lomaa ja pitkään intettyä hoitohenkilöstö sai äidin pitämään lasta kahden viikon lomalla..." tai "hoitovapaalla- tai äitiyslomalaisen vanhempi lapsi tuodaan hoitoon vartavasten sellaisena päivänä kun oma hoitopoaikka on kiinni ja joutuu varahoitoon."
Niin uskomattomia että on melkein vaikea uskoa todeksi. Taas joku varmaan että "kyllä tätä tapahtuu" no uskotaan mutta ei voi olla kovin yleistä! Ja turha sitten yleistää eli on paras tehdä selvä edellämainituiden kummajaisten välille ja sen välille että jos äiti tai isä on vuodessa joskus omalla lomalla muutaman päivän mutta lapsi saa tästä huolimatta aivan riittävästi lomailua ja taukoa päiväkodista!
- yks-äitee
nyt tulevana talvilomana aion lähteä avomieheni kanssa kahdestaan lomalle ja lapset menevät isälleen ja siis ovat isän työpäivät tarhassa.
sovittiin, että nyt mennään ensimmäistä ja viimeistä kertaa (näillä näkymin) kahdestaan. ensi vuonna sitten lapsetkin tulee mukaan. yhteistä aikaa mieheni kanssa ei ole liiemmin ollut, saatika kahden keskistä, kun työajat menee niin ristiin...- näillä näkymin
Siinä taas itsekäs p. Mitäs jos luopuisit koknaan lapsista, niin saisitte olla miehenne kanssa AINA kaksistaan.
- tarvii lomaa
Pitää muistaa että lapsikin tarvitsee lomaa. Ei päiväkodissa oleskelu ole lapselle pelkkää leikkiä.Se melu ja hälinä väsyttää. Kyllä huomaa ketkä lapset ovat vuodessa lomalla korkeintaan kaksi viikkoa, kun vanhemmat haluavat viettää paljon kahdenkeskistä aikaa lomilla.Ymmärrän, että joskus halutaan omaa aikaa, mutta on muistettava lapsenkin tarvitsevan lepoa..
- pitäis "tehdä"
tarvii lomaa kirjoitti:
Pitää muistaa että lapsikin tarvitsee lomaa. Ei päiväkodissa oleskelu ole lapselle pelkkää leikkiä.Se melu ja hälinä väsyttää. Kyllä huomaa ketkä lapset ovat vuodessa lomalla korkeintaan kaksi viikkoa, kun vanhemmat haluavat viettää paljon kahdenkeskistä aikaa lomilla.Ymmärrän, että joskus halutaan omaa aikaa, mutta on muistettava lapsenkin tarvitsevan lepoa..
vasta sitten kun on tarpeeks lomailtu kahdestaan. Ei kait se lapsestakaan tunnu mukavalta jos vanhemmat kahdestaan lähtee lomalle, ja tavallaan viestittää että "sua ei haluta mukaan".
Ja tosiaan, työstä se päivähoidossa oleminenkin käy, sen vois yrittää muista. - toisten asioista
tarvii lomaa kirjoitti:
Tuostahan ylläolevasta kirjoituksesta ei oikein selvinnyt paljon lapselle nyt sitten kokonaisuudessa tulee lomaa vuodessa mutta jos lapsi saa vähintään kuukauden kesäloman ja vähintään viikon talviloman niin silloin en pidä sitä niin hirveänä jos vanhemmat käyttävät jonkun ylimääräisen loman vielä kaksistaan. Sitä en pidä sopivana että lapselle ei järjesty paljon yhtään lomaa mutta vanhemmat pitävät omia lomiaan.
Itselläni on esim. lomaa koko kesän koululoma viikot 10 viikkoa mutta lapsi on lomalla n. 8 viikkoa eli omaa lomaa jää n. 2 vko. Voi hirveetä jonkun mielestä mutta ei minun. Kyllä se 8 viikon loma on jo tosi pitkä loma päiväkodista ja riittävä aika yhteiseen lomailuun kesällä. - yks-äitee
tarvii lomaa kirjoitti:
en oo koskaan ajatellu itseäni itsekkäänä p.nä... sukulaisetkin on patistanu, et olkaa vähän aikaa kahestaan jne.
siis meidän tilanne tämä: lapseni ovat 1-3päivää viikossa päiväkodissa. ainoastaan jos mulla on aamuvuoro, yleensä teen iltaa/yötä ja viikonloput lähes aina! eli iltasin mies hoitaa. nähdään vaan ohimennen ovel kun mies tulee töistä ja minä lähden...
ja mitä pahaa siinä on, et lapset menee viikoks omalle isälleen? harmihan se tosin on, että sitten joutuvat menee joka päivä tarhaan, kun isän loma ei satu samaan aikaan. ja hän ei muuten kuulemma lomalla haluakaan lapsia. koska se on "hänen lomaa". viime kesänä olivat tosin viikon ja ihan niin että isäkin oli lomalla! olinko silloinkin itsekäs p? olin tosin sen viikon töissä, että en kyllä lomaillut. oman 4 viikon kesäloman olin lasten kanssa mökillä ja käytiin muumimaailmassa :)
lapseni muuten ovat 3-ja 5-vuotiaat. - no niin
yks-äitee kirjoitti:
en oo koskaan ajatellu itseäni itsekkäänä p.nä... sukulaisetkin on patistanu, et olkaa vähän aikaa kahestaan jne.
siis meidän tilanne tämä: lapseni ovat 1-3päivää viikossa päiväkodissa. ainoastaan jos mulla on aamuvuoro, yleensä teen iltaa/yötä ja viikonloput lähes aina! eli iltasin mies hoitaa. nähdään vaan ohimennen ovel kun mies tulee töistä ja minä lähden...
ja mitä pahaa siinä on, et lapset menee viikoks omalle isälleen? harmihan se tosin on, että sitten joutuvat menee joka päivä tarhaan, kun isän loma ei satu samaan aikaan. ja hän ei muuten kuulemma lomalla haluakaan lapsia. koska se on "hänen lomaa". viime kesänä olivat tosin viikon ja ihan niin että isäkin oli lomalla! olinko silloinkin itsekäs p? olin tosin sen viikon töissä, että en kyllä lomaillut. oman 4 viikon kesäloman olin lasten kanssa mökillä ja käytiin muumimaailmassa :)
lapseni muuten ovat 3-ja 5-vuotiaat."ja mitä pahaa siinä on, et lapset menee viikoks omalle isälleen? harmihan se tosin on, että sitten joutuvat menee joka päivä tarhaan, kun isän loma ei satu samaan aikaan. ja hän ei muuten kuulemma lomalla haluakaan lapsia. koska se on "hänen lomaa". viime kesänä olivat tosin viikon ja ihan niin että isäkin oli lomalla! olinko silloinkin itsekäs p?"
No et ehkä sinä ollut vaan lastesi isä.
- Ja loma
Työskentelen päiväkodissa. Vanhemmat eivät ehkä arvaakaan kuinka innoissaan lapset lomista ja vapaapäivistä hoitajille tulevat kertomaan.
Nekin, jotka muuten eivät kovin innokkaita ole omista asioistaan puhumaan.
Niistä vapaista aletaan puhua jo pitän aikaa ennen kyseistä ajankohtaa. Samoin jos lapsella on paljon normaalia lyhempi päivä, se on kova juttu pitkän aikaa:)- kuin aikuisellekin
loma tai ylityövapaa tms.
Aikuinen iloitsee ja nauttii lomasta. Niin tekee lapsikin. Päivähoito on lapselle TYÖTÄ oli siellä miten kivaa tahansa.
Oma koti ja omat vanhemmat tulee ykkösenä. Ainakin pitäisi.
Toki vanhemmilla on oikeus omaankin aikaan joskus, mutta lasten ehdoilla kuitenkin yleensä mennään niin kauan kun lapset ovat pieniä. Ei se pikkulapsiaika todellakaan ole pitkä, eikä sitä saa takaisin myöhemmin vaikka kuinka haluaisi.
Nauttikaa lapsistanne silloin kun he ovat pieniä. Kyllä he aikanaan irrottautuvat vanhemmistaan ihan itse ja sitten on omaa aikaa mielinmäärin. Ehkä liikaakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16212387
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454640Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1393659Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392758Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3641617Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021516Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461