Olen vaihtamassa alaa, koska en koe tekeväni merkityksellistä ja tarpeellista työtä ravintolapuolella.
Ravintolatyö on myös erittäin raskasta. Tietysti riippuu paikasta. Mutta jos esim. sadalle ihmisille teet yksin lounaan (3 lämmintä vaihtoehtoa) salaatit. Leivot tuoreet leivät leivonnaiset esivalmistelet jälkiruoat tiskit ja muut hinkkaukset tilaukset jne. ala carte. Niin kyllä siinä saa kirjaimellisesti hiki persiissä tehdä sitä TYÖTÄ TYÖTÄ TYÖTÄ. Jatkuvaa seisomista ja raskaita nosteluja, kuormia, tiukkoja aikatauluja, suunnittelua.....
Niin sitten kun olen kertonut ammatinvaihdosta ulkopuolisille, niin harva ymmärtää miten raskasta se työ oikeasti on. Ja jos järjellä miettii niin saman palkan saisit jossain kahvilassa. Leikkaisit jotain valmista pullaa siivuiksi ja keittäisit kahvia. Tai istuisit päivät toimistossa ja lipittäisit kahvia.
siis oikeesti kuka jaksaa vuodesta toiseen tappaa itsensä työllä, kun helpommallakin raha irtoaisi??
Tässä nyt on "hivenen" katkeruutta entistä työpaikkaa kohtaan. Siellä oikeasti sai tehdä niska limassa töitä. Ei ne missään ketjuravintoloissa anna työntekijän yksin hoitaa sadan hlön lounasta. ( huom ei mitään esivalmisteltuja pöperöjä) vaan kaikki alusta asti itse tehtyjä.
Ravintola-alan työntekijän työolosuhteita ja työnmäärää voisi paremmin valvoa.
Vai mitä mieltä olette? Ymmärtääkö kukaan muu kuin ravintola-alantyöntekijä työn vaativuutta ja raskautta? Kun olen kertonut alan vaihdosta, niin ihmiset pyörittelee päätänsä ja sanovat, että ei ne muutkaan työt sen helpompia ole. Minä en vähättele mitään muita ammatteja, mutta välillä tekis mieli sanoa eräälle jos toisellekin, että menepä päiväks töihin johonkin kiireiseen raflaan ja kerro sitten kokemuksias.
ravintolatyön raskaudesta
20
2346
Vastaukset
- kuulostaa!
Työsi kuulostaa tosi raskaalta. 100 hengen ruokien järjestämiseen tarvittaisiin 2-3 henkilöä vähintään. Kaikkein ihmeellisintä on, että Suomessa on neljännesmiljoona työtöntä.
Eikö työtä voitaisi alkaa tulevaisuudessa jakaa niin, että työtä riittäisi useammalle ja että töissä olevia ihmisiä ei laitettaisi liian lujille?
Sinunkin työpaikassasi voisi olla esim. 2 työllistettyä tekemässä ohjeittesi mukaisesti hommia.- Larry The Chef
100 hlö:n ruokkimiseen 1 kokki on ihan normaalia.
Itse teen tällä hetkellä n.100 safkat, tiskaan, siivoan, laskutan, ja aikaa on normaali 7.5h .
Ja työaika on 21.00- 04.30 .
Saahan siinä töitä tehdä, mutta ei se nyt ihan mahdotonta ole.
Ainoa mikä tehokasta toimintaa haittaa on paikan koko. Et pysty tiskaamaan ja salia siivoamaan yhtä-aikaa kun edestakaisen juoksemiseen menee niin paljon aikaa hukkaan.
- hepuhi
Ei muiden alojen ihmiset ymmärrä kuinka raskasta ravintolatyöskentely on. Ne olettavat, että ehdimme pitää samanlaiset puolen tunnin lounastauot kuin normaalit toimistorotatkin ja että istumme alas kahvitauoille. Eräs harjoittelija oli ihan kauhuissaan, kun sai kuulla, että emme voi pitää kahden tunnin välein taukoja, koska olemme lähes aina yksin töissä.
- ihmettelevä mies maalta
mitä vitt.. valitat(nössö)?sie et kuule tiiä ees mitä on raskas työ,jos tuo edellä kertomasi on muka raskasta työtä ni kokeileppa perhana hoitaa aamusta iltaan 150 päistä karjaa yli 10v ja siinä samalla n.40hehtaaria peltoa yksin ja tule sitte itkemään et kuinka safkan tekeminen on raskasta...en tiiä mikä perhana teitä kaupunkilaisia vaivaa ku pitää koko ajan itkee jostakin
- mmaää
tuu ite tänne stadiin kaupungin kireisiin rafloihin tai henksu paikkoihin ..niin menis maajussiltaki pupu pöksyyn.. kirjottele sä vaan tukiaislappuja ja kaivele lehmän paskaa kynsien välistä....
- kahdesta
pitää valita niin kyllä ravintolatyö on henkisesti raskaampaa kuin maajussin hommat. Eipä maajussilla ole "sekuntti aikataulua", ei tiettyä aikarajaa kauanko työn tulee kestää, yms, yms.
- tympääntynyt
kahdesta kirjoitti:
pitää valita niin kyllä ravintolatyö on henkisesti raskaampaa kuin maajussin hommat. Eipä maajussilla ole "sekuntti aikataulua", ei tiettyä aikarajaa kauanko työn tulee kestää, yms, yms.
ei ole aikataulua maajusseilla vai??mitä vittua sä muka siitä tiedät??tasan vitun varmasti joka helvetin aamu samaan aikaa hoitaan karjaa jne..jne..ja kateelliselle kusipäille tiedoksi voitte tulla millon vaan tarkistaan kirjanpitoni/tiliotteeni ni en todellakaan ole saanu senttiäkään mitään tukea viimeseen 4v otin helvetillisen lainan pankista jonka olen kohta maksanu takas ja sen jälkeen pärjään omillani
- lassa
tympääntynyt kirjoitti:
ei ole aikataulua maajusseilla vai??mitä vittua sä muka siitä tiedät??tasan vitun varmasti joka helvetin aamu samaan aikaa hoitaan karjaa jne..jne..ja kateelliselle kusipäille tiedoksi voitte tulla millon vaan tarkistaan kirjanpitoni/tiliotteeni ni en todellakaan ole saanu senttiäkään mitään tukea viimeseen 4v otin helvetillisen lainan pankista jonka olen kohta maksanu takas ja sen jälkeen pärjään omillani
pakkaa kuule bönde kimpsus ja tuu tänne duuniin.jos noin koville ottaa..jokainen valitsee hommansa . ja joko kärsii nahoissaan tai sit kandee harkita alan vaihtoa.. sitä paitsi jos oikein luin niin tämä palsta taitaa olla keskustelua ravintolatyöstä.....
- opetelkaa apinat lukemaan
lassa kirjoitti:
pakkaa kuule bönde kimpsus ja tuu tänne duuniin.jos noin koville ottaa..jokainen valitsee hommansa . ja joko kärsii nahoissaan tai sit kandee harkita alan vaihtoa.. sitä paitsi jos oikein luin niin tämä palsta taitaa olla keskustelua ravintolatyöstä.....
oletteko aivottomat kaupunkilais apinat lukeneet että olisin jossai kohtaa valittanu työni raskaudesta??en todellakaan se vaan että teistä kaupunkilais pennuista ja hemmotelluista hellan pikku tuuteleista ei kukaan pärjäis 1päivää mun hommissani...mutta raskasta on minullaki mut en valita siitä kuten jotku onnettomat ravintola työntekijät...ihan alun perinhä kerroin et jokaisella on mahollisuus valita työnsä eikä itkee täälä eli opetelkaa apinat lukemaan vai pitääkö tulla opettaan?
- kirjoittaja
tympääntynyt kirjoitti:
Eipäs nyt haistatella siinä. Ota kuule se lehmänläjä pois silmistäsi ja lue tämä muutamaan kertaan:::: Aikatauluista,ne lehmäsi eivät tykkää pahaa jos olet vaikka 5-10 minuuttia joskus myöhässä tai etuajassa. Kyllähän suomalaiselle maajussille maksetaan tukia monessakin muodossa, jos suoraan rahaa ole saanut niin ainakin TODELLA halpaa lainaa, mitä ei stadissa työtätekevä voi edes kuvitella. Kirjoitin työn henkisestä raskaudesta,tiedän ettei maajussin työ ole niin raskasta kuin kiireinen ravintolatyö( ruumiillisesta puolesta en nyt kirjoita). Niin mistäkö tiedän???
Olen aikoinani ollut maajussi ja vaihtanut ammattia ravintolatyöhön. - ei ainakaan
opetelkaa apinat lukemaan kirjoitti:
oletteko aivottomat kaupunkilais apinat lukeneet että olisin jossai kohtaa valittanu työni raskaudesta??en todellakaan se vaan että teistä kaupunkilais pennuista ja hemmotelluista hellan pikku tuuteleista ei kukaan pärjäis 1päivää mun hommissani...mutta raskasta on minullaki mut en valita siitä kuten jotku onnettomat ravintola työntekijät...ihan alun perinhä kerroin et jokaisella on mahollisuus valita työnsä eikä itkee täälä eli opetelkaa apinat lukemaan vai pitääkö tulla opettaan?
käytöstapoja tunnu löytyvän.
- hoh hoijaa
ei ainakaan kirjoitti:
käytöstapoja tunnu löytyvän.
voi teitä kaupunkilais tolloja...navetan taakse ja niskalaukaus ni säästys yhteiskunta monelta harmilta
- itsestäsi
hoh hoijaa kirjoitti:
voi teitä kaupunkilais tolloja...navetan taakse ja niskalaukaus ni säästys yhteiskunta monelta harmilta
vähän tyhmän kuvan..
- kannakse poikii
mitä sie niitä peltoi talvel hoitelet?miekö oon seurn tei hommelo ni työ kyykitte siel trakrori pukil (mis o kai jo kaik sateliitti kanavatkii näkyvis)viiko verra kevvääl ja puimuri kopis toise syksyl.paris päiväs nuo siu mantaalit kynnetty syksyl.siin siu peltohommat.karja kans ei juttu,automaatit ruokkii ja paskat kouruu mis imuri imasee pois.sähkökatko ku tulloo ni siehä uusavuttoman soittaamaa vpk,et tuokaaha vettä ja kuopii paskat pois.kerroha mil sie pääsit alkuu,tuski lottovoitol.mie en tiiä yhtää viljelijää joka ei jottai tukkee saa.jokane myö noustaa aamul,jos ei nousta,ni kalmistooha hyö kärrää.oot kova poika kiroilee,voist sie luppo aikana lukkee muutakii,ku kallee ja erotiikamaailmaa.ota vaik pari lammast sinne jos ei viel oo ja nokia kumisaappaat saat niihi hyväs takajajat,jottei armas pääse karkku.täl viisi myö eletää
- sitten...
töihin istumaan toimistoon ja lipittämään kahvia, niin katsotaan maksetaanko siitä palkkaa. Saman voit tehdä kotonakin.
- yx alan harjoittaja
Luin tossa vain pari vastausta ja sit meni mielenkiinto:( ja edelleen mua ihmetyttää se että jos joku kertoo tuntemuksiaan niin aina saa paskaa silmilleen. Itse olen ravintola alan ammattilainen ja teen vaan pelkkää yö työtä eli menen nukkumaan noin 06.00 joten tiedän 14 vuoden kokemuksella että se on raskasta. Joten älkää kukaan vähtelköö kenenkään ammattia jokainen tekee arvokasta työtä sarallaan jolla niitä vielä on. Voimia kaikille ja sinulle joka aloitit keskustelun niin toivottavasti löydät ratkaisun ja se olisi sit se oikea äläkä välitä noista jotka eivät osaa lukea luettua tekstiä:)
- sulle!
ihan kiva toisaalta kuulla, että ei se oma työ olekaan ainoa raskas työ. olen itse hotellissa vastaamassa kerroshuollosta. siinä saa miettiä kerrallaan 400 huonetta, tilaukset ja kaikki. tilaus tulee kaks kertaa viikossa, jos joku päässä pettää saa kaiken muun ohella juosta esim pesemässä pyykkiä. aina pitäs muistaa vaihtaa sana asiakkaan kanssa ja hymyillä. välillä se on vaikeeta, kun eteen ei hikikarpalpoilta näe. lisää työtekijöitä ei saa palkata, tulee firmalle tappiota. hitto, ett taas alko sattua mahaan kun ajattelenkin. vaikka taas kolmen viikon työputki takana ja vielä viikon jatkuu sunnuntai olis vapaa....niin aina sen vapaan pitäs tulla, mutta ei se tuu.
- vihreälllä(?) oksalla
Olen tehnyt muinoin lukion jälkeen siivoojana hommia (aivan helvettiä!) ja myöhemmin Helsingissä ravintola-alalla monta vuotta töitä. Ketjuraflaa, cartea, baaria, yksityistilaisuuksia.
Ala on raskas kokonaisuutena katsoen, mutta paikoissa on eroa. Suhteutettuna palkkaan joku osuuskaupan ketjuraflan kyypparin homma stadissa on todella raskasta. Ja se on totta myös ettei tuota asiaa täysin pysty ymmärtämään ihminen joka ei ole alalla itse ollut.
Ite huomasin todella merkittävän kohenemisen elämänlaadussa, jaksamisessa, mielialassa jne kun vaihdoin päiväduuniin toimistohommiin saatuani opinnot loppuun. ei ikinä takasin ravintola-alalle, mutta olen erittäin kiitollinen siitä kokemuksesta jonka olen sieltä saanut!
Ja haistattelijoille ym provoilijoille - kaikki hyvin tehty rehellinen työ ansaitsee arvostuksen.
- preeriankoira
Mun mielestä työ kuin työ voi olla raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ei voi vähätellä toisen työtä.
Ymmärrän sinua, joka puhuit ravintolatyön raskaudesta. Olen itsekin raflassa töissä, tarjoilijana/esimiehenä. Päivät saattavat venyä (10h on aika normipäivä), kiireessä ei kerkeä syömään (miten edes voi silloin, kun on yksin vuorossa ja asiakkaita lappaa), työ on iltaan/yöhön keskittyvää, välillä saa kuunnella asiakkaiden huutoa (esim. silloin kun on paikka täynnä ja palvelu kestää), töissä ei kerkeä istahtamaan eli jaloillaan saa "juosta" yleensä koko työpäivän...
Mieheni ei ymmärrä miten olen kymppi tuntisen päivän jälkeen aivan poikki ja haluan vain istahtaa ja nostaa jalat kattoon. Enkä voi häntä siitä syyttää, miten hän voisi edes ymmärtää, kun ei ole päivääkään duuniani tehnyt. Kaikesta huolimatta, sairaalla tavalla nautin työstäni :) Miten ihana tunne päästä kiireisen päivän jälkeen kotiin, ja koko kroppa on puhki. Tietää tehneensä töitä. Ja parhaita ovat ne hetket, kun asiakas antaa kiitosta!
Ravintolatyö on minulle sitä mitä haluan tehdä nyt, mutta en todennäköisesti tulevaisuudessa. Tälläkin hetkellä kouluun hakeutumassa... - liisukka
kanssasi samaa mieltä. johtaja määräs vaan töitä lisää ja ihmetteli jos yritin sanoa tarvitsevani apua.olet rohkea.hyvä kun huomasit ajoissa.minä hölmö odotin että kyllä se joskus helpottaa.onnea uuteen elämääsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481239Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753