Sanokaas rintaäänellä että tiedätte mikä ns normaalipyörä, mikä nyt suomen teillä kulkee,
pysähtyy nopeimmin !! Siis metreissä laskettuna
esim 80 km/h vauhdista.
Tai vastaavasti mikä menee pisimmälle ?
Oletetaan vielä että jarruteho on suht sama, eli että vaikka saa lukkoon jos haluaa.
Jarrutusteho on vissiin eri asia ?
Kuski on aina sama, eli taidosta ei ole kiinni.
Jarrutusmatka
42
3376
Vastaukset
Tööt tööt.
Älä ota enää vaikka nyt onkin helmikuu.- . ...
mihin pizzakuski jarrua tarvii?
- mieltä..
aina voi ajaa seinää päin.
- ei jarruja
Jarrutus-aika on se aika,kuinka kauan jarruttaja painaa jarrua. Mikä laite sitten pysähtyy nopeimmin on varmasti arvoitus. Mutta jarrutusmatkaa voidaan mitata mittanauhalla ja se riippuu kitkasta,nopeudesta ja massasta jne.
- mittanauha..
riippuu kitkasta niin mihin vuodenaikaan ajoittuu jarrutusaika? Onko jarrutus aika niin pitkä että voidaan puhua esim. kaudesta?
- häh?
mitä? eikä riipu.
- tosi on !
mittanauha.. kirjoitti:
riippuu kitkasta niin mihin vuodenaikaan ajoittuu jarrutusaika? Onko jarrutus aika niin pitkä että voidaan puhua esim. kaudesta?
Kitka voi tarkoittaa ainakin seuraavia asioita:
-liikevastusta
-Kitkan kylää Kuusamossa
-Kitkanjokea Kuusamossa
-Kitkajärveä Kuusamossa ja Posiolla .
Jarrutusaika on näissä paikoissa yleensä syksyllä,kun kesän piereminen alkaa hellittää...
- Jarru--Inkeri
Kaikkihan olemme kuulleet vasta-ohjauksesta ja useista erilaisista vänkäyksistä huolimatta, jokainen sen osaa jo äidinmaidosta jne..
Sama asia tietyissä olosuhteissa pätee myös vasta-jarrutukseen. Tästäkin olemme aiemmin vängänneet ja mm. korkeasti arvostamani jokapaikan-insinörtti Dick Shitthing on asiasta mielipiteensä esittänyt.
Tämä vastajarrutus toimii parhaiten jos kuljettaja laitteineen on törmäyskurssilla kiinteän esteen kanssa. Välittömästi havaittuaan esteen ja todettuaan, ettei väistö vastaohjauksella ole mahdollinen, on kiihdytettävä rajusti ja määrätietoisesti. Tämä on juuri se idea vastajarrutuksessa ! Näinollen kiinteä este saavutetaan nopeammassa ajassa ja kun siihen osutaan, osutaan kunnolla ja on pysähtyminen lähes täydellistä ja nopeampaa, kuin normaalisti jarruttamalla. Jarrumatkakin on paaaaaaaaljon lyhyempi, noin alle metri, kun osutaan reilusti, eikä aleta tilanteessa antamaan periksi.
Rohkeutta tämä toki vaatii, mutta me motoristithan emme riskeja vaista, kuten meilla taalla indiassa on hauskasti ja leikkisasti tapana sanoa.
Suosittelen, että ainakin kokeneempi motoristiväki ottaa tekniikan harjoituksen alle heti, kun kevätkelit vaan antavat myöden.
Hyviä ajokeleja toivottelee joors . Jarru--Inkku - pyörät
Parhaimmat pyörät ja autot pysähtyvät kuivalla asvaltilla 100km/h vauhdista n. 36-38m matkalla. Mutta tuohon 36 m matkaan pitää olla jo todella hyvä pyöräkuski.
- V 2
tien päällä jarrutusmatkaan vaikuttaa olennaisesti, kuljettajan reaktiokyky.
- on tienpäällä
V 2 kirjoitti:
tien päällä jarrutusmatkaan vaikuttaa olennaisesti, kuljettajan reaktiokyky.
vailinainen erektiokyky, seuraako siitä pitkäkestoinen seisokki liiketilan pysähdyttyä?
- se vaikuttaa
V 2 kirjoitti:
tien päällä jarrutusmatkaan vaikuttaa olennaisesti, kuljettajan reaktiokyky.
Se reaktiokyky vaikuttaa pysähtymismatkaan, joka on siis reaktioaikaan kuluva matka (n. 1 sek) jarrutusmatka. Jarrutusmatka alkaa siitä, kun pyörä alkaa hidastua. Se jarrutusmatka 100km/h vauhdissa on yleensä n. 40 metriä autolla ja pyörällä. Parhaimmat pysähtyy hieman alle 40 metrin matkalla ja heikoimmat hieman yli 40 metrin matkalla. Tämä siis kuivalla asvaltilla. Ja pyöräkuskilta toki vaaditaan jo hyvää taitoa, jotta voi pysäyttää pyörän alle 40 metrin matkalla. Kuka tahansa osaa kyllä painaa autossa jarrut pohjaan.
- pitsakuski
Tämähän porukka se viisasta, ainakin luulee olevansa! Ei noin yksinkertaiseen kysymykseen voi
kertakaikkiaan edes yrittää vastata !!
Sama jarrutuspaikka, samat olosuhteet, sama kaikki vaan pyörä vaihtuu. Olkoon nyt sitten
vaikka kuiva asvaltti...- haluat niin tässä.
Karkea jako: Mitä kevyempi pyörä sitä
lyhyempi jarrutusmatka.
Lisäksi on vielä kaksi muuttujaa.
Jarrupalojen ja jarrulevyjen pinta-ala ja näiden välinen kitkakerroin.
Renkaan ja tien valinen kitka.
Eli pyörä jossa on ensiasennuksena pehmeät
renkaat ja jarrupalat pysähtyy nopeasti.
Jarrujen helppo käytettävvyys on vielä plussaa,
ei niinkään väliä puristusvoimasta.
Pyörien merkki-ja malli paremmuudesta ei mitään
hajua. - "fyysikko"
haluat niin tässä. kirjoitti:
Karkea jako: Mitä kevyempi pyörä sitä
lyhyempi jarrutusmatka.
Lisäksi on vielä kaksi muuttujaa.
Jarrupalojen ja jarrulevyjen pinta-ala ja näiden välinen kitkakerroin.
Renkaan ja tien valinen kitka.
Eli pyörä jossa on ensiasennuksena pehmeät
renkaat ja jarrupalat pysähtyy nopeasti.
Jarrujen helppo käytettävvyys on vielä plussaa,
ei niinkään väliä puristusvoimasta.
Pyörien merkki-ja malli paremmuudesta ei mitään
hajua.Kun kyse on lukkojarrutuksesta, niin ei ole väliä jarrupalojen tai -levyjen kunnosta, kunhan lukkojarrutus onnistuu (teoriassa(huom. ohjaus)). Se liike-energian kaavahan on K=1/2mv2 eli 0,5*m*v^2, missä m on massa, v on nopeus. Eli pyörän kineettinen eli liike-energia on tuo E. Mitä suurempi se on sen vaikeempi on saada pyörä pysähtymään.
Toinen muuttuja on kitka renkaan ja alla olevan maan välillä. Löytynee taulukoista/tilastoista googlettamalla.
Voisin kuvitella kaavan johtuvan eteenpäin jtn. näin... v=sqrt(2*K/m) ... jonnekki tonne pitäs tymppää se kitka u ja matka s. Ei jaksa muistella pidemmälle.
Sit on olemassa vielä kineettinen energia E=mg^2 eli massa*kiihtyvyys^2.. - pitsakuski
"fyysikko" kirjoitti:
Kun kyse on lukkojarrutuksesta, niin ei ole väliä jarrupalojen tai -levyjen kunnosta, kunhan lukkojarrutus onnistuu (teoriassa(huom. ohjaus)). Se liike-energian kaavahan on K=1/2mv2 eli 0,5*m*v^2, missä m on massa, v on nopeus. Eli pyörän kineettinen eli liike-energia on tuo E. Mitä suurempi se on sen vaikeempi on saada pyörä pysähtymään.
Toinen muuttuja on kitka renkaan ja alla olevan maan välillä. Löytynee taulukoista/tilastoista googlettamalla.
Voisin kuvitella kaavan johtuvan eteenpäin jtn. näin... v=sqrt(2*K/m) ... jonnekki tonne pitäs tymppää se kitka u ja matka s. Ei jaksa muistella pidemmälle.
Sit on olemassa vielä kineettinen energia E=mg^2 eli massa*kiihtyvyys^2..Kiitos näistä kauniista laskelmista !!
Oletetaan vielä kerran että palat, pallot, renkaat, sokat, tapit ym ovat pyörissä
samat. Ainoa mikä ei oikein voi olla sama, on
pyörän paino, koska toinen on piikkinen ja
toinen iso kustom.
Minä nyt vain haluaisin kuulla jonkun pyörän
nimen ja kuutiomäärän mikä pysähtyy nopeimmin.
Todennäköisesti se ei ole kevyin pyörä.
Missä pyörässä on hyvät jarrutusominaisuudet ?!
BMW 1200 S voitti jonkun jarrutestin, siinä kun on tuo ESA lisävarusteenakin... - ei ole
pitsakuski kirjoitti:
Kiitos näistä kauniista laskelmista !!
Oletetaan vielä kerran että palat, pallot, renkaat, sokat, tapit ym ovat pyörissä
samat. Ainoa mikä ei oikein voi olla sama, on
pyörän paino, koska toinen on piikkinen ja
toinen iso kustom.
Minä nyt vain haluaisin kuulla jonkun pyörän
nimen ja kuutiomäärän mikä pysähtyy nopeimmin.
Todennäköisesti se ei ole kevyin pyörä.
Missä pyörässä on hyvät jarrutusominaisuudet ?!
BMW 1200 S voitti jonkun jarrutestin, siinä kun on tuo ESA lisävarusteenakin...Painolla ei ole merkitystä pysähtymismatkaan, eikä renkaan leveydellä. Tosin pyörän painopisteen muutos vaikuttaa hieman jarrutusmatkaan, koska jos paino siirtyy lähes kokonaan etupyörälle, niin renkaan kumi uppoaa asvaltin pieniin koloihin syvemmälle lisäten kitkaa.
- olet ollut
ei ole kirjoitti:
Painolla ei ole merkitystä pysähtymismatkaan, eikä renkaan leveydellä. Tosin pyörän painopisteen muutos vaikuttaa hieman jarrutusmatkaan, koska jos paino siirtyy lähes kokonaan etupyörälle, niin renkaan kumi uppoaa asvaltin pieniin koloihin syvemmälle lisäten kitkaa.
fysiikan tunneilla??
Painolla ei mer... - ei todellakaan
ei ole kirjoitti:
Painolla ei ole merkitystä pysähtymismatkaan, eikä renkaan leveydellä. Tosin pyörän painopisteen muutos vaikuttaa hieman jarrutusmatkaan, koska jos paino siirtyy lähes kokonaan etupyörälle, niin renkaan kumi uppoaa asvaltin pieniin koloihin syvemmälle lisäten kitkaa.
ole mitään merkitystä jarrutusmatkan laskemiseen. Matka s saadaan kaavasta F(jarruttava voima)x s(jarrutusmatka) = [m(massa)x v(nopeus) potenssiin 2. Jarruttava voima F = myy(kitkakerroin) x m(massa) x g. Massa esiintyy lausekkeen molemmilla puolilla, joten se supistuu pois ja jarrutusmatkan lausekkeeksi jää s= v potenssiin 2/ 2 x myy x g. Jos oletataan kitkakerroin kuivalla asfaltilla ykköseksi ja nopeus on 100km/h= 27,8m/s kaava antaa tuloksen s = 27,8 x 27,8 / 2 x 1 x 9,81 = 39,4m.
- jäi osa
ei todellakaan kirjoitti:
ole mitään merkitystä jarrutusmatkan laskemiseen. Matka s saadaan kaavasta F(jarruttava voima)x s(jarrutusmatka) = [m(massa)x v(nopeus) potenssiin 2. Jarruttava voima F = myy(kitkakerroin) x m(massa) x g. Massa esiintyy lausekkeen molemmilla puolilla, joten se supistuu pois ja jarrutusmatkan lausekkeeksi jää s= v potenssiin 2/ 2 x myy x g. Jos oletataan kitkakerroin kuivalla asfaltilla ykköseksi ja nopeus on 100km/h= 27,8m/s kaava antaa tuloksen s = 27,8 x 27,8 / 2 x 1 x 9,81 = 39,4m.
lausekkeesta pois. Matka s saadaan kaavasta F(jarruttava voima)x s(jarrutusmatka) = [m(massa)x v(nopeus) potenssiin 2]/2. Jarruttava voima F = myy(kitkakerroin) x m(massa) x g. Massa esiintyy lausekkeen molemmilla puolilla, joten se supistuu pois ja jarrutusmatkan lausekkeeksi jää s= v potenssiin 2/ 2 x myy x g. Jos oletataan kitkakerroin kuivalla asfaltilla ykköseksi ja nopeus on 100km/h= 27,8m/s kaava antaa tuloksen s = 27,8 x 27,8 / 2 x 1 x 9,81 = 39,4m.
- kaavoloeta, vuan
jäi osa kirjoitti:
lausekkeesta pois. Matka s saadaan kaavasta F(jarruttava voima)x s(jarrutusmatka) = [m(massa)x v(nopeus) potenssiin 2]/2. Jarruttava voima F = myy(kitkakerroin) x m(massa) x g. Massa esiintyy lausekkeen molemmilla puolilla, joten se supistuu pois ja jarrutusmatkan lausekkeeksi jää s= v potenssiin 2/ 2 x myy x g. Jos oletataan kitkakerroin kuivalla asfaltilla ykköseksi ja nopeus on 100km/h= 27,8m/s kaava antaa tuloksen s = 27,8 x 27,8 / 2 x 1 x 9,81 = 39,4m.
nuorempana ku olin heenätöesä nuapurissa, ni sitte saanan piäle vetelin 2 er kertoo pii koo per see see.
Eli oeskose niän ? 2Rx3.14/cc - että rekka ei
ei todellakaan kirjoitti:
ole mitään merkitystä jarrutusmatkan laskemiseen. Matka s saadaan kaavasta F(jarruttava voima)x s(jarrutusmatka) = [m(massa)x v(nopeus) potenssiin 2. Jarruttava voima F = myy(kitkakerroin) x m(massa) x g. Massa esiintyy lausekkeen molemmilla puolilla, joten se supistuu pois ja jarrutusmatkan lausekkeeksi jää s= v potenssiin 2/ 2 x myy x g. Jos oletataan kitkakerroin kuivalla asfaltilla ykköseksi ja nopeus on 100km/h= 27,8m/s kaava antaa tuloksen s = 27,8 x 27,8 / 2 x 1 x 9,81 = 39,4m.
kuiteskaan pysähdy yhtä nopeasti kuin
henkilöauto jos niihin kohdistuu sama voima.
Mitäs kaavat sanovat massan kiihtyvyydestä
ja hidastuvuudesta?? - ==^¨
ei todellakaan kirjoitti:
ole mitään merkitystä jarrutusmatkan laskemiseen. Matka s saadaan kaavasta F(jarruttava voima)x s(jarrutusmatka) = [m(massa)x v(nopeus) potenssiin 2. Jarruttava voima F = myy(kitkakerroin) x m(massa) x g. Massa esiintyy lausekkeen molemmilla puolilla, joten se supistuu pois ja jarrutusmatkan lausekkeeksi jää s= v potenssiin 2/ 2 x myy x g. Jos oletataan kitkakerroin kuivalla asfaltilla ykköseksi ja nopeus on 100km/h= 27,8m/s kaava antaa tuloksen s = 27,8 x 27,8 / 2 x 1 x 9,81 = 39,4m.
Matikka huullu taas täällä opettaa kirjastaoppimiaan asioita,olen ennenkin sanonut
ei ajamaan opi vaikka lukisit itses hulluksi,tai no
vieläkin vähän hullummaksi. - naurattaa
ei ole kirjoitti:
Painolla ei ole merkitystä pysähtymismatkaan, eikä renkaan leveydellä. Tosin pyörän painopisteen muutos vaikuttaa hieman jarrutusmatkaan, koska jos paino siirtyy lähes kokonaan etupyörälle, niin renkaan kumi uppoaa asvaltin pieniin koloihin syvemmälle lisäten kitkaa.
mutta... noh... ihan hyvä provo kyllä.. :)
- "fyysikko"
ei ole kirjoitti:
Painolla ei ole merkitystä pysähtymismatkaan, eikä renkaan leveydellä. Tosin pyörän painopisteen muutos vaikuttaa hieman jarrutusmatkaan, koska jos paino siirtyy lähes kokonaan etupyörälle, niin renkaan kumi uppoaa asvaltin pieniin koloihin syvemmälle lisäten kitkaa.
Mitä helv...iä oikein mun silmät lukikaan?!? En tiennytkään, että maailmassa on näin tietämättömiä ihmisiä.. Massalla ei ole merkitystä.. Pyh..
Mikäköhän olis tommosen 30tkg rekan pysähtymismatka, jos sen pysähtymiseen vaikuttaisi kaksi moottoripyörän levyistä rengasta 100km tuntivauhdissa?
Voipi olla, että lakuu jäisi asfalttiin aika monta sataa metriä.
Kannattaa oikeesti pysähtyä ja miettiä niillä molemmilla aivosoluilla, ennen kuin kirjoittaa mitään noin järkyttävää.
PS. Ei kukaan moottoripyörän valmistaja ilmota/taulukoi pyöränsä pysähtymismatkoja. Siihen vaikuttaa niin moni ulkopuolinen tekijä. - vaikutusta
"fyysikko" kirjoitti:
Mitä helv...iä oikein mun silmät lukikaan?!? En tiennytkään, että maailmassa on näin tietämättömiä ihmisiä.. Massalla ei ole merkitystä.. Pyh..
Mikäköhän olis tommosen 30tkg rekan pysähtymismatka, jos sen pysähtymiseen vaikuttaisi kaksi moottoripyörän levyistä rengasta 100km tuntivauhdissa?
Voipi olla, että lakuu jäisi asfalttiin aika monta sataa metriä.
Kannattaa oikeesti pysähtyä ja miettiä niillä molemmilla aivosoluilla, ennen kuin kirjoittaa mitään noin järkyttävää.
PS. Ei kukaan moottoripyörän valmistaja ilmota/taulukoi pyöränsä pysähtymismatkoja. Siihen vaikuttaa niin moni ulkopuolinen tekijä.Massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan. Jarrujen teholla toki on ja siinä, että kestääkö rekan renkaat massan alla esim lukkojarrtuksen. Älä nyt sotke tähän mitään rekka vs. moottoripyörä vertausta, koska siihen vaikuttaa muut asiat, kuten renkaiden sulaminen alle jne.
Jos otetaan 1000 kg painava henkilöauto ja 2000 kg painava henkilöauto, niin pysähtymismatka on käytännössä sama 100km/h vauhdista, n. 40 m. Miten se voi olla mahdollista, jos massa vaikuttaa pysähtymismatkaan?
Miten testien mukaan moottoripyörä pysähtyy 100km/h vauhdista myöskin n. 40 metrin matkalla, koska se painaa vain 200 kg ja auto painaa 2000 kg? - "fyysikko"
vaikutusta kirjoitti:
Massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan. Jarrujen teholla toki on ja siinä, että kestääkö rekan renkaat massan alla esim lukkojarrtuksen. Älä nyt sotke tähän mitään rekka vs. moottoripyörä vertausta, koska siihen vaikuttaa muut asiat, kuten renkaiden sulaminen alle jne.
Jos otetaan 1000 kg painava henkilöauto ja 2000 kg painava henkilöauto, niin pysähtymismatka on käytännössä sama 100km/h vauhdista, n. 40 m. Miten se voi olla mahdollista, jos massa vaikuttaa pysähtymismatkaan?
Miten testien mukaan moottoripyörä pysähtyy 100km/h vauhdista myöskin n. 40 metrin matkalla, koska se painaa vain 200 kg ja auto painaa 2000 kg?Kato tonne.. Ja jos et usko tarkista viddu vaikka kirjastosta!!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Energia#Liike-energia - nämä jarrutusmatka-aiheet
==^¨ kirjoitti:
Matikka huullu taas täällä opettaa kirjastaoppimiaan asioita,olen ennenkin sanonut
ei ajamaan opi vaikka lukisit itses hulluksi,tai no
vieläkin vähän hullummaksi.menevät aina tällaiseksi jankkaamiseksi. Totuus on kuitenkin se, että hyvin harva kokenutkaan motoristi pystyy pysäyttämään pyöränsä lyhyemmällä matkalla kuin kokematon autoilija. En edes minä, jolla on takana lähes 30 vuotta moottoripyörällä ajoa. Vaimo stoppasi auton useita metrejä lyhyemmällä matkalla, kun asiaa testattiin.
- nyt sotke
"fyysikko" kirjoitti:
Kato tonne.. Ja jos et usko tarkista viddu vaikka kirjastosta!!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Energia#Liike-energiaKerro miksi 1000 kg, 2000 kg autot ja 200 kg moottoripyörä pysähtyy käytännössä samalla matkassa (n. 40 m) 100 km/h nopeudesta, jos kerran massa vaikuttaa?
Mitä suurempi massa, sitä suurempi kitka --> massa ei vaikuta jarrutusmatkaa. Tää nyt on ihan perustieto fysiikasta. Älä nyt pelkkää liike-energiaa tähän sotke ja jätä kitkan merkityksen pois, jos perusasiat on hukassa. - fyysikolle
"fyysikko" kirjoitti:
Kato tonne.. Ja jos et usko tarkista viddu vaikka kirjastosta!!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Energia#Liike-energiahttp://fi.wikipedia.org/wiki/Työ_(fysiikka)
ja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitkakerroin
eli liike-energia kumotaan jarrutuksessa jarrutusvoiman tekemällä työllä. - "fyysikko"
fyysikolle kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Työ_(fysiikka)
ja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitkakerroin
eli liike-energia kumotaan jarrutuksessa jarrutusvoiman tekemällä työllä.No shit sherlock! Senhän takia ihmiset juuri jarruttavat, että saadan se liike-energia loppumaan. Mitä hyötyä olisi jarrutuksesta jos esine ei ikinä pysähdy.. Huoh..
Jos meidän fysiikanopettaja, autokoulun opettaja, Tekniikan fysiikka 1 ja Wikipedia, Einstein sanoo, että massa vaikuttaa pysähtymismatkaan, niin minkä ihmeen takia edes väittelen sun kanssas? Mun ei tartte todistaa enään yhtään mitään..
Vastaa viestiin jos haluut.. Mä en vastaa enään yhteenkään.. - "fyysikko"
nämä jarrutusmatka-aiheet kirjoitti:
menevät aina tällaiseksi jankkaamiseksi. Totuus on kuitenkin se, että hyvin harva kokenutkaan motoristi pystyy pysäyttämään pyöränsä lyhyemmällä matkalla kuin kokematon autoilija. En edes minä, jolla on takana lähes 30 vuotta moottoripyörällä ajoa. Vaimo stoppasi auton useita metrejä lyhyemmällä matkalla, kun asiaa testattiin.
Se johtuu siitä, että auton renkaiden yhteispinta-ala tiehen suhteessa auton massaan on isompi kuin moottoripyörän renkaiden kokonaispinta-ala tiehen suhteessa sen moottoripyörän massaan. Tämän takia autolla voi ajaa mutkiin suuremmalla nopeudella kuin moottoripyörä.
Eli vaikka olisi kuinka huono henkilöauton jarrutta, niin henkilöauto pysähtyy lähes varmasti nopeammin kuin moottoripyörä. - paikkaansa
"fyysikko" kirjoitti:
Se johtuu siitä, että auton renkaiden yhteispinta-ala tiehen suhteessa auton massaan on isompi kuin moottoripyörän renkaiden kokonaispinta-ala tiehen suhteessa sen moottoripyörän massaan. Tämän takia autolla voi ajaa mutkiin suuremmalla nopeudella kuin moottoripyörä.
Eli vaikka olisi kuinka huono henkilöauton jarrutta, niin henkilöauto pysähtyy lähes varmasti nopeammin kuin moottoripyörä.Ei pidä paikkaansa. Koita nyt uskoa, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan. Miksi 1000 kg:n auto ja 2000 kg:n auto pysähtyvät samassa matkassa, vaikka em autot varustetaan prikulleen samanlaisilla renkailla?
Toinen esimerkki: pakettiautojen vertailussa pakut pysähtyivät samassa matkassa niin täyteen lastattuina kuin tyhjinäkin (lastia oli maksimikantavuuden mukainen kuorma). Miten helevetissä voi olla mahdollista?
Ja heti perään toinen fakta, jota et varmasti myöskään usko, eli se renkaiden leveys (tai pinta-ala) ei myöskään vaikuta jarrutusmatkaan. Olipa autossa 155 tai 255 leveät renkaat (jos renkaan kumiaines on samaa), niin pysähtymismatka on sama 40 metriä 100km/h vauhdista kuivalla asvaltilla.
Toisekseen tuskin sen 2000 kg painavan auton 205 leveän renkaiden pinta-ala ole suhteessa sen suurempi kuin jonkun 200kg painavan m-pyörän. - wikipedia
"fyysikko" kirjoitti:
No shit sherlock! Senhän takia ihmiset juuri jarruttavat, että saadan se liike-energia loppumaan. Mitä hyötyä olisi jarrutuksesta jos esine ei ikinä pysähdy.. Huoh..
Jos meidän fysiikanopettaja, autokoulun opettaja, Tekniikan fysiikka 1 ja Wikipedia, Einstein sanoo, että massa vaikuttaa pysähtymismatkaan, niin minkä ihmeen takia edes väittelen sun kanssas? Mun ei tartte todistaa enään yhtään mitään..
Vastaa viestiin jos haluut.. Mä en vastaa enään yhteenkään..Sä et ymmärrä edes esittäämäsi wikipedian artikkelia. Sano nyt, että miksi auto pysähtyy tyhjänä ja 750 kg:n täydellä kuormalla käytännössäkin ihan samassa matkassa, jos kerran massa vaikuttaa? Siksi, koska 750 kg:n lisämassa kasvattaa kitkaa niin paljon, että ero jarrutusmatkassa on -0 metriä.
- pitsakuski
23 viestiä eikä vieläkään yhtään pyörämerkkiä !!
- "fyysikko"
muutama kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000017523893
Totta.. Auton renkaiden jarrutuspinta-ala on suhteessa asfalttiin suurempi kuin moottoripyörän..
Joten auto pysähtyy nopeammin kuin moottoripyötä.
Rekan.. Sanotaan 5-6 akselisen rekan renkaiden jarrutuspinta-ala asfalttiin suhteessa moottoripyörän on pienempi.. Tämän takia 30 000kg rekka pysähtyy hitaammin kuin moottoripyörä.. - "pizzakuski"
..ei kai merkeillä jarrutella??!!
Ehkä siksi et niitä kaipaamiasi "merkkejä" niin saanut esille.
Ts; provosi taisi olla kehno! - pitsakuski
"pizzakuski" kirjoitti:
..ei kai merkeillä jarrutella??!!
Ehkä siksi et niitä kaipaamiasi "merkkejä" niin saanut esille.
Ts; provosi taisi olla kehno!Ei ollut mitään provoja !!
Olen ollut muutamilla mp kursseilla ja todennut
että olen suoraan sanottuna huono jarruttamaan!
Kouluttajatkin hienosti, diplomaattisesti esittävät että hae joku helposti käsiteltävä, hyvät jarruominaisuudet omaavan pyörän.
Ne pyörät mitä mulla on ollut, ei niitä ominaisuuksia ole omistanut. Tämä oli aito kysymys, mulla ei ole minkäänlaisia ennakkokäsityksiä tai suosikkimerkkiä, en nyt vaan tiedä mikä pyörä pysää.
Harvoin näillä palstoilla saa yksinkertaiseen kysymykseen hyvän vastauksen, AINA joku kusipää esittää "hienoja" kommentteja luullen että ihmiset nauravat niitä koneillansa.
Olen kuullut että motoristit ovat reilua porukkaa, vitut, mulle riitti nää palstat, morjens ! - pitsakuskille
pitsakuski kirjoitti:
Ei ollut mitään provoja !!
Olen ollut muutamilla mp kursseilla ja todennut
että olen suoraan sanottuna huono jarruttamaan!
Kouluttajatkin hienosti, diplomaattisesti esittävät että hae joku helposti käsiteltävä, hyvät jarruominaisuudet omaavan pyörän.
Ne pyörät mitä mulla on ollut, ei niitä ominaisuuksia ole omistanut. Tämä oli aito kysymys, mulla ei ole minkäänlaisia ennakkokäsityksiä tai suosikkimerkkiä, en nyt vaan tiedä mikä pyörä pysää.
Harvoin näillä palstoilla saa yksinkertaiseen kysymykseen hyvän vastauksen, AINA joku kusipää esittää "hienoja" kommentteja luullen että ihmiset nauravat niitä koneillansa.
Olen kuullut että motoristit ovat reilua porukkaa, vitut, mulle riitti nää palstat, morjens !Olet oikeassa.Vittuiluksi se aina menee.
Moottoripyörällä jarruttaminen on ongelmallista, liekkö siinä suuria mestareita, se riippuu niin paljon olosuhteista.
Mulla 30 v kokemus ja sillä voin antaa vain yhden neuvon. Hanki pyörä jossa on abs. jarrut ja pidä ne hyvässä kunnossa, niin jarrutus onnistuu. Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle! - aika pitkälle
pitsakuski kirjoitti:
Ei ollut mitään provoja !!
Olen ollut muutamilla mp kursseilla ja todennut
että olen suoraan sanottuna huono jarruttamaan!
Kouluttajatkin hienosti, diplomaattisesti esittävät että hae joku helposti käsiteltävä, hyvät jarruominaisuudet omaavan pyörän.
Ne pyörät mitä mulla on ollut, ei niitä ominaisuuksia ole omistanut. Tämä oli aito kysymys, mulla ei ole minkäänlaisia ennakkokäsityksiä tai suosikkimerkkiä, en nyt vaan tiedä mikä pyörä pysää.
Harvoin näillä palstoilla saa yksinkertaiseen kysymykseen hyvän vastauksen, AINA joku kusipää esittää "hienoja" kommentteja luullen että ihmiset nauravat niitä koneillansa.
Olen kuullut että motoristit ovat reilua porukkaa, vitut, mulle riitti nää palstat, morjens !Olen ajanut ABS:jarruin varustettuja pyöriä jo 12v. Minä olen niihin hyvin tyytyväinen. Jarrutusmatkankin minimoiminen on niillä melko helppoa.
Eli suosittelen ABS-jarruin varustettua pyörää, merkistä niinkään riippumatta!
- k-pyörä
jottain satametrii se on satasen vauhista,molemmilla jarruilla ja jalat maassa.Ei ollu 20/30 luvun taitteessa niin hoppu.Ai nii pyörä on iso rojali.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀3116921Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2686445Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai475745Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1625118Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi503947Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main2523904Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1433549Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan263269HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok493202Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja3793009