Kerran kauan sitten saapui pienen kylän raitille joku kulkija.
Hän katseli ja kuunteli tarkkaavaisesti kylän keskustassa olevia ihmisiä. Tuntuivat älykkäiltä ja asioita miettiviltä.
Kulkija oli kuitenkin hiukan arka, joten hän vain hiljaa kuiskasi pulmansa: Huhuu, voisiko kukaan neuvoa minulle tietä eteenpäin? Vaikkapa sellaiseen kylään josta minun olisi helpointa jatkaa etsintääni.
Olen näet eksyksissä ja koska kylänne näytti ystävälliseltä niin uskaltauduin pyytämään neuvoa.
Toiveikkaana hän odotteli, odotteli ja odotteli.
Yö kulki kulkunsa ja saapui uusi kaunis aamu.
Kukaan ei kuitenkaan antanut vastausta.
Monet pysähtyivät hetkeksi, mutta eivät kuitenkaa sanoneet mitään.
Ei kuulunut edes sellaista murahdusta, jonka kulkija oli joskus muualla kuullut. Se on joidenkin sanakirjassa vakio:
Käytä sitä karttaa itse! Älä tule häiritsemään rauhaani. Minulla on taatusti tärkeämpää tekemistä kuin osoitella muille minne tielle heidän pitäisi suunnata!
Joissakin ohittajissa kulkija oli vaistovinaan ajatuksia:
En minä kehtaa sanoa mitään. Voin vielä vaikka sanoa jotain väärin ja sitten minä punastun ja kaikki näkee sen.
Yhden kerran kulkija oli myös kuulevinaan mutinaa:
Mistä hitosta tuo utelee. En ymmärrä, en ymmärrä ja sitäpaitsi en edes tunne. On se joo ihan tuntematonkin. Olkoon. Kai se joskus huomaa, että sen kartta vielä ihan väärinpäin. Kyllä se sitten löytää varmaan kun on aikansa sitä väännellyt ja teitä polkuihin vaihdellut. En minä viitsi. Kun en edes tunne. Tyhmäkin se varmaan on!
Yhden ajatuksen kulkija vielä lennosta nappasi, tunnistaen sen kaikkein yleisemmäksi:
Asia ei liikuta minua tippaakaan. Sitäpaitsi se ei kuulu ollenkaan minua kiinnostaviin projekteihin joten minä en ainakaan neuvo mitä reittiä voisi kokeilla. Kaiken lisäksi minä en alennu opettamaan jokaista avun tarvitsijaa. Olenhan myös niitä joiden aika on kortilla, sillä en toki huvikseni tässä aukealla pyöri!
Uusi ilta saapui eikä kulkija enää edes yrittänyt kiinnittää niidenkään huomiota, jotka kulkivat ohi häntä edes huomaamatta.
Hänelle tuli tunne kuin olisi pelkkää ilmaa. Läpinäkyvä hetki, joka ei kosketa joitakin koskaan.
Tuntiessaan aavistuksen verran itsensä kuin poispyyhityksi hän hetkeksi lamaantui, mutta silloin saapui:" Heureka!" ja kulkija muisti yhden tärkeääkin tärkeämmän jutun, jota hän oli kantanut syntymähetkestään lähtien mukanaa.
Se oli sisu!
Sen hän kaivoi heti pussistaan ja päätti taas kerran mennä rohkeasti suoraan eteenpäin, miettimättä ollenkaan sitä oliko tienhaara väärä vai oikea, sillä hän tiesi sisuksissaan sen, että jos hän ei osaisi omin neuvoin perille asti niin varmasti jossain olisi kyllä sellainen kylä jonka keskustassa tulisi ainakin se yksi joka edes yrittäisi neuvoa oikeaan suuntaan.
Tästä päätöksestä voimistuneena hän yllätti jopa itsensä ja aloitti.
Pikkuruisen kylän aukiollta kuultiin jonkun laulu:
Se kertoi naiviudesta, tiedon nälästä, halusta oppia, uteliaisuudestakin. Se laulu oli hetkittäin epävireinen, mutta suurimman osan aikaa se soi aivan vilpittömän puhtaasti.
Siinä soinnissa oli valitettavasti ihmetystäkin, sillä siinä kaikui myös sävel joka kyseli kylältä olisiko vastaaja saanut ehkä hyvän mielen jos olisi auttanut.
Siinä kuulsi myös suru siitä kuinka helposti moni tänäänkin kulkee jonkun ohi edes miettimättä voisiko antaa apua ja saada siitä hetkestä hymyn hyvyydeltä.
Näin kulki kylän läpi joku joka toivoi pelkkää aurikoiloa tuohon pieneen kylään.
ps.
Hän vilkutti mennessään kantaen sisupussukkaa tiukasti kainalossaan.
Tarina.
6
492
Vastaukset
- ei_sähkömies
Mulla on Carina II vm -89
Siihen pitäs asentaa lisäpitkät. En oo ennen tehny sellasta. Onx vaikee homma?- joku
taitaa olla ammattitaitoisen autonasentajan valojen asennuskin, mutta saat varmaan hyviä ohjeita tuolta Autot ja liikenne osiosta.
Turvallista matkantekoa toivottelen. - ei_sähkömies
joku kirjoitti:
taitaa olla ammattitaitoisen autonasentajan valojen asennuskin, mutta saat varmaan hyviä ohjeita tuolta Autot ja liikenne osiosta.
Turvallista matkantekoa toivottelen.Kuvataidetta se on lisävalojen asennuskin. Ihan kuin sinun tarina.
- joku
ei_sähkömies kirjoitti:
Kuvataidetta se on lisävalojen asennuskin. Ihan kuin sinun tarina.
matkantekoa sinulle.
ei toki lopu vielä.
Kulkija jatkoi itsepäisesti matkaansa. Hän kulki usean kylän kautta, eksyi välillä sivupoluille mutta palasi aina takaisin oikeaan suuntaan. Ja perillehän hän tuli sinne, minne oli halunnutkin. Vaivoja ja vastuksia matkalla toki oli ollut mutta nyt ne olivat kaikki jo takana.
Jotakin outoa tässä määränpäässä kuitenkin oli. Monet sinne hänen tavallaan kulkeneet toivottivat hänet tervetulleeksi ja iloitsivat siitä, että hän oli löytänyt perille. Mutta kaikki eivät sitä tehneet, oli muitakin.
Eräät olivat tulleet perille nopeampaa ja helpompaa tietä kievarien kautta ja monet heistä olivat nyreissään. He katsoivat pitkin nenänvartaan uutta tulijaa ja sanoivat: Väärin kuljettu. Tulit tänne ilman matkalippua, sinulla ei oikeastaan ole oikeutta olla täällä.
Vaan siellä hän oli ja pysyi elämänsä loppuun saakka onnellisena kyläläisyydestään.- joku
loppu.
Vautsi!
Paljon iloa myös sinun toiveisiisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674421
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684271Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112947Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv662835Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212119Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.552002Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151689- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1111373- 1821286