oon yrittänyt netistä etsiä tietoa talopaketeista, ja lukea keskustelupalstoja, mutta silti mulle on jäänyt vähän epäselväksi, siis että onko talopaketti halpa vai kallis....
monet ihmiset sanoo et halpa on, se ja se sai talopaketin 110 000 euroon.... mietityttää että onkohn näin.... siis että sisälsiköhän se VAIN sen talopaketin...
ja oon kuullut paljon että talopaketit maksaa vähemmän kuin vanhemmat talot, eli siis kannattaa rakennuttaa talopaketti ennemmin kuin ostaa valmiin talon.... onkohan näin?!?? sittenhän kaikki ihmiset rakennuttas vaan talopaketteja eikä ostais valmiita taloja vai???
joo joo ja tiedän et talopaketin hinta riippuu niiiin monesta asiasta, vaikee sanoo hinta arvioo
oisin tosi paljon mieltynyt yhteen kannustalon talopakettiin ja mietin mitähä se koko helahoito tulis LOPPUJENLOPUKSI maksamaan.
http://www.kannustalo.fi/mallistot/ainola/ainola_162.html eli tuo ainola.
86 590 euroo maksaa tuo talopaketti. mutta osaisko joku nakata jonkun summan joka olisi edes suuntaa antava (jätetään mahdollisen tontin hinta nyt kokonaan pois)
tarkoitan niitä vesi sähkö viemäri liittymiä ja mitä kaikkee siihen nyt tuleekaan.... saako alle 200 000? 300 000?????
jos alkaa menemään nuinkin huimiin summiin miten ns. tavallisilla ihmisillä on varaa rakennuttaa tuollaisia???????????????????????
niin ja asutaan oulussa, jos sillä on mitään merkitystä tässä....
talopaketeista kysyttävää
23
3444
Vastaukset
- Rauno Kangas
...talopaketeista:
Lesson 1) Pääosa talopaketeista on osatoimituksia valmiin talon rakentamiseksi. Äärimmäisen harvoin talopaketin ostaja saa oikeasti valmiin talon - siis sellaisen, että talopakettitoimittaja kaivaisi perustusuopan ja lähtiessään kylväisi nurmikot. Ennenvanhaan talopaketteja oli kolmenlaisia 2...3...4-talopaketteja ja tuo luku paljasti sen, millä luvulla talopaketin hinta piti kertoa, että sai talon teetettyä valmiiksi asti. Nyttemmin tuohon kirjoon on lisätty nk. valmistaloja, jotka eivät ole "ihan valmiita" - niidenkin hinta pitää jotakuinkin 1,2...1,3 luvulla kertoa, että selviää rakentamisen kokonaiskustannukset.
Lesson 2) Enemmän kuin talopakettivalmistajan nimi, loppu kustannuksiin vaikuttaa se, mitä rakennetaan ja kuinka paljon. Rakennettavan kerrosalan kun kertoo luvulla 1200...1500...1800 saa karkeabudjetin valmiiksi tehdystä talosta hintatasolla edullinen...tavanomainen...edustava keskikokoiselle talolle. Pienessä talossa neliöhinta pakkaa nousemaan ja isossa laskemaan. Myös monet tekniset valinnat vaikuttavat hintaan, mutta "haaveiluvaiheessa" tuo kolmiasteikko riittää.
Lesson 3) Kohdassa 2 määritellystä budjetista osan voi rahoittaa omalla työllä. Oman työn osuus maksimissaan noin 30 % ja siitä sitten alaspäin nollaan asti ... riippuen omatoimisuusasteesta.
Ja sitte peruskurssin lopputyönä voisi vaikkapa tuota Ainolaa ruotia hieman. Sen kerrosala on jotain 180 neliötä mikä 1500:lla kerrottuna antaisi talon arvoksi 270.000 josta tyypillinen suomalaisrakentaja korkeintaan 12 % nipistää omalla työllä eli rahoitustarpeeksi jää jotain 235-240.000 (87 tuhannen Kannustalopaketti olisi siis jotakuinkin luokan-3 talopaketti).
Laaduista kovasti tinkimällä pääsisi kokoisessa talossa talossa jonnekin 220.000 kustannusarvioon ja 190.000 rahoitustarpeeseen, mutta sen jälkeen se talo tuskin olisi Kannustalo - tai ainakaan Ainola. Ainola kun on viehättävä muttei millään muotoa edullinen ratkaisu - eikä olisi kovin linjakasta tehdä Ainolaa täysin romuista tavaroista. - vasta rakentanut
Osta itsellesi ammattimies töihin vaikka kahdeksi työpäiväksi. Sellainen hlö joka tekee esim vastaavan mestarin hommia. Tai joku insinööritoimiston jylppy.
Esität sille tuon talotyypin ja saamasi tarjouksen. Keskustelette toiveistasi ja vaatimuksistasi.
Nuo Raunon argumentit on totta ja tulet saamaan vahvistuksen niille siltä konsultiltasi.
Tuo ammattimiehen apu on tietenkin maksullista, mutta ei hukkaanheitettyä rahaa. Kysele parilta tyypiltä hinnat ja tee selväksi, että on kyseessä nimenomaan tämmöinen alustava ja tidottava työkeikka.
Siitä se lähtee, onnea.
Minulla on talo jo valmis ja paljon oli työtä, vaikken itse varsinaisesti rakentanutkaan.- Rauno Kangas
...jota hieman täydentäisin.
Luulen, että useimmat vastaavan hommia tai projektiapua tarjoavat konsultit ovat budjetoineet lyhyen neuvonta ja kartoituspalaverin, jonka saa "ilmaiseksi" - siis ilman korvausta, jos ei tule diiliä. Voipi löytyä esim. maininta "makuttomasta työmaan arviointikäynnistä" tjsp. Kyllähän jokainen konsultti tuon hinnoittelee tuotteensa hintaan, mutta kynnys pitää madaltaa - ettei ihmiset arkailisi kutsua käymään.
Pientalohankkeessa kannattaa etsiä hyvissä ajoin - ainakin ennen kuin pistää nimeään yhteenkään hankintasopimukseen - vastaavaa työnjohtajaa, joka sitoutuu toimimaan tarvittaessa pääsuunnittelijana tai muissa tarvittavissa hommissa.
Ja pieni varoituksen sana vastaavista työnjohtajista:
Vastaavan työnjohtajan löytämistä pidetään hankalana. Ja erityisen hankalaa on löytää pientaloalasta tarpeeksi ymmärtävä vastaava työnjohtaja, jolla ei olisi liikaa sidoksia alalla toimiviin yrityksiin.
Sidonnaisuudet ei ole este, mutta ne pitää vastaavan avoimesti tunnustaa ja toimeksiantajan tiedostaa. Aivan liian moni vastaava työnjohtaja syö asiakkaalle talon toimittavan yrityksen kädestä - ilman että asiakas sitä aavistaa.
Erityisen varovaiseksi pitää heittäytyä, jos käyttää talopakettitoimittajan suosittelemaa vastaavaa työnjohtajaa tai muualta poimittu vastaava ryhtyy liiaksi kehumaan yhtä toimittajaa.
Puhdas omatunto on paras pään alunen, ja siksi suosittelenkin etsimään sellaista vastaavaa, jolle ei tuota tuskaa luetella kaikki paikkakunnan talotoimittajat ja kertoa omasta suhteestaan heihin - ja kantansa siitä, katsooko hän itsensä kelvolliskeksi valvomaan asiakkaan etua ko. toimittajan suhteen riitatapauksissa. Yksi rakennuslakimies sanoi, että halvimmaksi riiteleminen tulee silloin, kun riidat riidellään etukäteen. Eli ei pidä arkailla tarkastaa omien "palkollistensa" puolueettomuus etukäteen.
- ilman tonttia.
On muuten yhden Ainolan toteutunut hinta kokonaisurakalla v. 2006, eli 346.800 tontti.
- puhuu totuutta
Kerrankin joku puhuu täällä totuutta eikä heittele hinta-arvioita 100 000 alakanttiin.
Tollainen talo valmiiksi tehtynä maksaa varmasti sellaiset 350 000 - 400 000.
Itse tekemällä voit säästää vähän mutta jos et ole aiemmin mitään rakentanut niin unohda tämä vaihtoehto, sillä et saa loppujen lopuksi minkäänlaista säästöä.
Mitä olen täällä katellut tän palstan tarinointia niin hintoja arvioidaan aivan alakanttiin. Kyllähän niin voi tehdä mutta loppulaskun joudut kuitenkin maksamaan, jos se on esim. 100 000 enemmän kuin kuvittelit niin olet enemmän kuin kusessa!
Itsekin juuri rakentamassa olevana olin laskevinani niin että varmasti riittää mutta sittenkin taitaa mennä parikymppiä yli! "Varmasti riittää" oli "asiantuntijoiden" arviot joihin lisäsin varmuuden vuoksi esim. maatöihin melkein puolet enemmän ja ei riittänyt =)
Niin että uskokaa ihan huviksenne : rakentaminen M A K S A A. Ja vaikka miten lama on niin ei se siitä ole halventunut kuin ihan jonkun tonnin!
- alueesta
kannattaako vanhan osto vai uuden talopaketin/ valmistalon hankkiminen.
Paikkakunnalta mistä on juuri paperitehdasta lakkautettu saanee aika paljon halvemmalla vähän käytetyn talon kun mitä uuteen menisi rahaa.
Sitten taas jos esim. pk-seudulle ajattelee niin yleensä uuden valmiiksi teettäminenkin on halvempaa kun vanhan osto. (Enkä tässä tarkoita vanhalla mitään rintamamiestalon romua home kellareineen vaan 0-20 vuotta vanhaa)
Jos nyt laskee että lähes talo kun talo tuosta ikähaarukasta maksaa esim. vantaalla (jonne itse olen taloni tehnyt) sen 300 000. Ja tontteja joissa rak. oikeutta yli 150 m2 saa alle sadan tonnin.
Vielä jäisi siis yli 200 000 rakennuttamiseen ja sillä teettää valmistalon varmasti valmiiksi asti pihoineen kaikkineen.
Asia erikseen on sitten, että kannattaako erikoisemman ja kalliimman ainolan rakentaminen enää yhtä paljoa. Siitä kun pitäisi myydessä saada sata tonnia enempi, kun perus kastellista. Mutta siinä tulee sitten taas se etu että vaikka rakennuttamisella ei euromääräisiin säästöihin pääsisikään niin saa ainakin sellaista kun haluu - samalla rahalla.
Eli suosittelen kyllä sitten paketin hankkimista jos vaihtoehto on vanhan osto. - nupaha
Me ollaan asuttu nyt reilu 4kk Jetta-talossa eli suurelementti toimittaja sekin niin kuin Kannus. Paketti sisälsi väliseinätarvikkeet, säältäsuojaanasennus (aluskate), kattopellit (Ruukin Classic = kalliimpi kuin Tiilikainen ), terassilaudoitukset ja aidat, sisäverhouspaneelit kattoon, puhallusvillan (40cm), höyrysulkumuovit kattoon, kuvat (sähkö, vesi, jne ) ja jotakin varmaan vähän muutakin mitä en muista.
Meillä talon hinnaksi tuli noin 2,4 kertaa talopaketti. ASUINneliön ( =157 m2, yhdessä kerroksessa) ( kerrosala 174 m2 ) hinta on aika tarkka 1200€/neliö.
Tämä toki vaati sen, että sain timpurin verokortille (ei tarvi maksaa alv), isäni oli joka päivä timpurin apuna (osaa keskimääräistä enemmän timpurintaitoja), ja itse tein käytännössä kaiken vapaa-ajan (yli 500h) ja emäntä siivoili ja tapetoi ja teki vähän muutakin, mitä lastenhoidolta ehti. Kilpailutin tavarat hyvin omasta mielestäni.
Varustus meillä on mielestäni ihan OK. Tammiparketti (Parlafloor Tammi Alto), lattialämmitys, kaakelit pesutiloissa, khh:ssa, WC 1:ssa jokapaikassa, toinen vessa kaakeloitu osin. Tapetit lähes jokapaikassa, ei maalattu kuin 2 vaatehuonetta. Keittiössä AEG:n koneet mm induktioliesi.
Sanotaan nyt näin, että itse olen tyytyväinen ja se on tietenkin tärkeintä ja on onneksi muutkin tykännyt.- ekomiehet jyrää
Nämä on juuri niitä tarinoita mitä tälle palstalle syydetään. Tyyppi selittää kyllä parketeista, kattotiileistä, laatoista, kodinkoneista yms kaiken mahdollisen. Näiden kustannusvaikutus loppuhintaan on aivan mitätön, muutama tonni.
Tämä on tehnyt halvemmalla koska on maksanut palkan pimeänä. Tämä on laitonta, rikollista. Apuna lisäksi kyykytetty omaa isää henkihieveriin. Itse muka tehnyt vain 500 tuntia, aika vähän.
Tyyppi ei sano mitään siitä millaiset perustukset taloonsa laittoi. Tolla hinnalla ei saa kuin laatan ja se vaatii hyväpohjaisen tontin mitä et nykyisin kaupunkialueelta löydä mistään.
Ja niin edelleen.
Threadin aloittaja : sinä et 100%:n varmuudella tee taloasi tolla hinnalla. Varaudu maksamaan siitä Kannuksesta puolet enemmän. - vasta rakentanut
ekomiehet jyrää kirjoitti:
Nämä on juuri niitä tarinoita mitä tälle palstalle syydetään. Tyyppi selittää kyllä parketeista, kattotiileistä, laatoista, kodinkoneista yms kaiken mahdollisen. Näiden kustannusvaikutus loppuhintaan on aivan mitätön, muutama tonni.
Tämä on tehnyt halvemmalla koska on maksanut palkan pimeänä. Tämä on laitonta, rikollista. Apuna lisäksi kyykytetty omaa isää henkihieveriin. Itse muka tehnyt vain 500 tuntia, aika vähän.
Tyyppi ei sano mitään siitä millaiset perustukset taloonsa laittoi. Tolla hinnalla ei saa kuin laatan ja se vaatii hyväpohjaisen tontin mitä et nykyisin kaupunkialueelta löydä mistään.
Ja niin edelleen.
Threadin aloittaja : sinä et 100%:n varmuudella tee taloasi tolla hinnalla. Varaudu maksamaan siitä Kannuksesta puolet enemmän.Jos tarkoitit tolla tuplalla et 400 000, niin ei kyl välttämättä pidä paikkaansa. Siihen hintaan saa jo ihan luksusta.
Mie saatan vaikka myydä tän omani, enkä pyydä ku vähä yli 300 000. Saan siinä jo vähä työpalkkaa itelle. Neliöitä (huone) 220. - nupaha
ekomiehet jyrää kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Threadin aloittaja : sinä et 100%:n varmuudella tee taloasi tolla hinnalla. Varaudu maksamaan siitä Kannuksesta puolet enemmän.jotka ovat maanneet rakennusajan sohvalla, korkeintaan käyneet siivoamassa ja maksaneet omasta kämpästään yli 2000 € / m2, kun ovat ottaneet avaimet käteen.
Omat kokemukset on vain muutaman kuukauden takaa, joten sillä tohdin asian tuoda esille. Mulle on loppuviimein ihan sama, minkälaisia johtopäätöksiä siitä kukin tekee. Eihän tällä palstalla kuitenkaan ikään asiallista keskustelua saa aikaiseksi. Miksiköhän edes vaivaudun kirjoittamaan tänne ?
On totta, että jokainen rakennusprojekti on erilainen, johon vaikutaa mm tontin koko, muoto ja maaperä, mutta kerroinkin OMASTA projektistani. Jos joku on kaivanut johonkin kallion koloon kivitalonsa ja maksanut siitä 2500€ / m2, niin eihän se ole minun projekti.
On totta, että meillä oli hyvä tontti perustusten suhteen. Niin ja paikkana on Pohojanmaa.
Mitä tulee tuohon palkan maksuun, niin timpuri oli ihan rehellisesti verokortilla, jolloin säästin alv:n (vrt toiminimi) ja isäni voi hyvin ja on aina tykännyt tehdä puutöitä ja rakennushommia ja ainakin vielä eilen oli käynyt hiihtämässä, joten kyllä se hengissä on.
Oman työn osuuteen laitoin kyllä yli 500h, en 500 tuntia. Mulla ei ole dokumentoituna päiväkirjaan enää 250 tunnin jälkeen mitään, joten en voi sanoa tarkkaan tuntimäärää ja tuo oli arvio. Oli muutakin tekemistä kuin tuo päiväkirjan teko, kun samalla opiskelee kokopäivätyön ohella inssiksi viikonloppuisin, on pari pientä tenavaa ja meinaa vielä yhdessä vaimon kanssa muuttaakin tuohon taloon, niin tunnit on rajalliset. - nupaha
nupaha kirjoitti:
jotka ovat maanneet rakennusajan sohvalla, korkeintaan käyneet siivoamassa ja maksaneet omasta kämpästään yli 2000 € / m2, kun ovat ottaneet avaimet käteen.
Omat kokemukset on vain muutaman kuukauden takaa, joten sillä tohdin asian tuoda esille. Mulle on loppuviimein ihan sama, minkälaisia johtopäätöksiä siitä kukin tekee. Eihän tällä palstalla kuitenkaan ikään asiallista keskustelua saa aikaiseksi. Miksiköhän edes vaivaudun kirjoittamaan tänne ?
On totta, että jokainen rakennusprojekti on erilainen, johon vaikutaa mm tontin koko, muoto ja maaperä, mutta kerroinkin OMASTA projektistani. Jos joku on kaivanut johonkin kallion koloon kivitalonsa ja maksanut siitä 2500€ / m2, niin eihän se ole minun projekti.
On totta, että meillä oli hyvä tontti perustusten suhteen. Niin ja paikkana on Pohojanmaa.
Mitä tulee tuohon palkan maksuun, niin timpuri oli ihan rehellisesti verokortilla, jolloin säästin alv:n (vrt toiminimi) ja isäni voi hyvin ja on aina tykännyt tehdä puutöitä ja rakennushommia ja ainakin vielä eilen oli käynyt hiihtämässä, joten kyllä se hengissä on.
Oman työn osuuteen laitoin kyllä yli 500h, en 500 tuntia. Mulla ei ole dokumentoituna päiväkirjaan enää 250 tunnin jälkeen mitään, joten en voi sanoa tarkkaan tuntimäärää ja tuo oli arvio. Oli muutakin tekemistä kuin tuo päiväkirjan teko, kun samalla opiskelee kokopäivätyön ohella inssiksi viikonloppuisin, on pari pientä tenavaa ja meinaa vielä yhdessä vaimon kanssa muuttaakin tuohon taloon, niin tunnit on rajalliset.tontin hinta on pois laskuista. Senhän kukin hommaa tyylillään. Toinen saa ilman, toinen maksaa 200 t€.
- mrs utelias
Oliko teillä pakettina easy, optimi vai aktiivi?
Itse suunnitellut myös jettaa. Vähemmän rakennusalasta tietävänä kiinnostaisi tietää millä kertoimella noita kustannuksia pitäisi laskea. - sitten ole ylläritkään niin
mrs utelias kirjoitti:
Itse suunnitellut myös jettaa. Vähemmän rakennusalasta tietävänä kiinnostaisi tietää millä kertoimella noita kustannuksia pitäisi laskea.suuria kun on käyty mestarin kanssa läpi asiat pakettikohtaisesti. Siis yllätys ei ole yhtä suuri, mutta ylläri on odotettavissa joka tapauksessa.
- vasta rakentanut
mrs utelias kirjoitti:
Itse suunnitellut myös jettaa. Vähemmän rakennusalasta tietävänä kiinnostaisi tietää millä kertoimella noita kustannuksia pitäisi laskea.Joo unohda vaan ne kertoimet. Talopaketit sisältää ainoastaan ulkoseinät, eli se varsinainen rakentaminen tehdään siellä sisällä. Niissä varsinaisissa rakennustöissä ja valinnoissa se neliöhinta määrittyy.
Suurimmat hintaan vaikuttavat tekijät syntyvät kuitenkin paperilla ja pöydän ääressä, eli suunnittelussa. Jos sinä suunnittelet oikein vaikean, suuren ja laadukkaan talon, niin silloin rakennusvaiheessa niitä kustannuksia ei enää voi pienentää paljoakaan. Toki lattiapintaa saa 6€/neliö tai 66€/neliö, mutta ne on niitä tonnin ja kahden pikkujuttuja. Suunnittelussa hintahaarukat ovat kymmenien tuhansien luokkaa! - mrs utelias
vasta rakentanut kirjoitti:
Joo unohda vaan ne kertoimet. Talopaketit sisältää ainoastaan ulkoseinät, eli se varsinainen rakentaminen tehdään siellä sisällä. Niissä varsinaisissa rakennustöissä ja valinnoissa se neliöhinta määrittyy.
Suurimmat hintaan vaikuttavat tekijät syntyvät kuitenkin paperilla ja pöydän ääressä, eli suunnittelussa. Jos sinä suunnittelet oikein vaikean, suuren ja laadukkaan talon, niin silloin rakennusvaiheessa niitä kustannuksia ei enää voi pienentää paljoakaan. Toki lattiapintaa saa 6€/neliö tai 66€/neliö, mutta ne on niitä tonnin ja kahden pikkujuttuja. Suunnittelussa hintahaarukat ovat kymmenien tuhansien luokkaa!Sen verran ymmärrän että kaikki kromellus maksaa. Ajattelinkin hyvin simppeliä perustaloa yhdessä tasossa. Tonttini on tasamaa-tontti ja olen vasta suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen alkaa ehkä kesällä 2010.
Osaisitteko viisaammat sanoa paljonko hintaa nostaa ruokailuerkkeri? Toinen vaihtoehtoni on täysin suorakaiteen muotoinen ja toisessa on pieni erkkeri keittiön kohdalla (siis kaksi kulmaa lisää). - vasta rakentanut
mrs utelias kirjoitti:
Sen verran ymmärrän että kaikki kromellus maksaa. Ajattelinkin hyvin simppeliä perustaloa yhdessä tasossa. Tonttini on tasamaa-tontti ja olen vasta suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen alkaa ehkä kesällä 2010.
Osaisitteko viisaammat sanoa paljonko hintaa nostaa ruokailuerkkeri? Toinen vaihtoehtoni on täysin suorakaiteen muotoinen ja toisessa on pieni erkkeri keittiön kohdalla (siis kaksi kulmaa lisää).Viisaudesta en tiedä enkä tiedä nurkan hintaa. Sen kuitenkin tiedän, että ne nurkat hidastaa rakentamista alkaen anturamuotin teosta päättyen listoituksiin!
Pitäähän talossa kyllä jotain muotoja ollakin. Tee vaan se erkkeri jos kerta mieli tekee.
Ja vähän kyllä sais olla "hukkaneliöitäkin". - Kumpi parempi?
mrs utelias kirjoitti:
Sen verran ymmärrän että kaikki kromellus maksaa. Ajattelinkin hyvin simppeliä perustaloa yhdessä tasossa. Tonttini on tasamaa-tontti ja olen vasta suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen alkaa ehkä kesällä 2010.
Osaisitteko viisaammat sanoa paljonko hintaa nostaa ruokailuerkkeri? Toinen vaihtoehtoni on täysin suorakaiteen muotoinen ja toisessa on pieni erkkeri keittiön kohdalla (siis kaksi kulmaa lisää).Meilläkin pohdiskeltiin pari vuotta sitten tuota että erkkeri vai ei erkkeriä. Lopulta tultiin siihen tulokseen tupakeittiön osalta, että parempi on tehdä koko talosta sen verran pidempi, että sopii keittiön viereen reilun kokoinen ruokapöytä ja vaikka sellainen vanhan ajan puusohva, että on siis erkkerin veroinen paikka ruokapöydälle, mutta menee kaiken kaikkiaan vähemmän ikkunoita (erkkereissähän niitä piisaa) tulee vähemmän nurkkia ja saadaan käytännöllisemmän mallinen huone olohuoneen osalta. Makuasioita. Mutta haluttiinpa kuitenkin sitten umpikuisti, johon tulee neljä ikkunaa, että tulee sitten tavallaan se erkkerin "patti" eri puolelle taloa. Mutta ruokailutila - keittiö - olohuone -kompleksista tuli käytön kannalta parempi ja umpikuistilla on meidän talossa oma käyttötarkoituksensa myös, sinne tulee mm. ulkovaatteet ja kengät, jolloin niitä ei tarvitse tuoda sisemmälle taloon.
Minusta parhaaksi viisastenkiveksi on tähän mennessä osoittautunut se, että koittaa mahdollisimman realistisesti ajatella suunniteltavien tilojen käytettävyyttä arkielämässä ja omien elintapojen kannalta ja tekee sitten järkeviä ratkaisuja.
Meillä esimerkiksi suunniteltiin miehen työvaatteille säilytys teknisen tilan yhteyteen ja tavan vaatteille tilat kodinhoitohuoneeseen - kun on sellainen työ, että töistä tullessa menee suihkuun, sitten pukee - turha kai niitä vaatteita on kuljetella edestakaisin pitkin torppaa, vaan parempi niitä on säilyttääkin siellä, missä niitä pestään ja missä riisutaan pesulle mennessä ja pukeudutaan sieltä tullessa. Harvemmin käytetyille suunniteltiin erillinen vaatehuone makuuhuoneen yhteyteen.
Tilojen kokoja käyttötarkoitusten suhteen pystyi hyvin kartoittamaan leikkelemällä talopakettikuvastoista sänkyjä ja pöytiä jne. ja sijoittelemalla niitä omiin pohjakuviin. Sillä tavalla pystyi jotenkin havainnollisemmin näkemään, onko tilaa niiden ympärillä liian vähän vai liikaa - jos yritin piirtää huonekaluja, niiden mittasuhteista tuli epärealistisia. Kannattaa miettiä itsensä kulkemaan tiloissa niin huomaa, joutuuko niissä kiertelemään jotain huonekalua jatkuvasti turhaan.
Meillä kyllä mietittiin pitkään mutta se oli ihan kivaa, kun ei ollut siinä vaiheessa varaa rakentaa. Hommailtiin tontti pikkuhiljaa ja suunniteltiin hyvin. Nyt on jo maansiirtotyöt aloitettu ja toukokuussa tulee paketti. - Rauno Kangas
mrs utelias kirjoitti:
Osaisitteko viisaammat sanoa paljonko hintaa nostaa ruokailuerkkeri? Toinen vaihtoehtoni on täysin suorakaiteen muotoinen ja toisessa on pieni erkkeri keittiön kohdalla (siis kaksi kulmaa lisää)....että erkkerissä olevat neliöt ovat reilusti kalliimpia kuin asunnen keskimääräinen neliöhinta on - kenties jopa tuplahintaisia, mutta:
1) Joskus se erkkeri säästää neliöitä muualla eli kustannusvaikutus ei aina ole suoraan kerrottavissa
2) Varsin usein se erkkeri - ainakin osaavasti suunnitellen - tuottaa taloon merkittävää lisäarvoa
Esimerkkinä vaikkapa 3 neliön erkkeri talon kupeeseen. Tavanomainen keskineliöhinta on 1500 euroa eli erkkerin arvo haarukassa 4500...9000 euroa, mutta jos se ei suurenna ruokailutilaa, niin lisähintaa niistä mutkista ja koukuista tulee "vain" 1...4500 euroa. - nupaha
mrs utelias kirjoitti:
Itse suunnitellut myös jettaa. Vähemmän rakennusalasta tietävänä kiinnostaisi tietää millä kertoimella noita kustannuksia pitäisi laskea.ja toimitus oli 2008 maaliskuulla, jolloin sai vielä talviedun. Tuoloin ei vielä ollut Jetalla tarjolla tuollaisia pakettivaihtoehtoja ja sanoisin, että tuo meidän paketti oli lähinnä tuota aktiivia eli pidettiin paketti mahdollisiman yksinkertaisena jolloin talopakettien ( kaikki suurelementtitoimittajia ) vertailu oli mahdollisimman helppoa, kun ei oltu lykätty joukkoon sitä sun tätä. Kun pakettitoimittaja oli päätetty vertailujen avulla, täydennettiin vain hiukan Jetan kanssa pakettia. Itse hommaamalla jättää kilpailuttamisen mahdollisuuden. Kilpailuttaa tarvikkeet talotehtaalta ja muualta.
Meillä tuo kerroin "peruspaketille" (aluskate pystytys, väliseinätarvikkeet, kattopellit ( Ruukin Classic), sisäkattoverhoilut, höyrynsulkumuovit, harvalaudoitus, terassien runko kansitarvikkeet ) tuli noin 2,4. Tontti oli helposti rakennettavaa enkä laskenut tontin hintaa tuohon kertoimeen. - nupaha
nupaha kirjoitti:
ja toimitus oli 2008 maaliskuulla, jolloin sai vielä talviedun. Tuoloin ei vielä ollut Jetalla tarjolla tuollaisia pakettivaihtoehtoja ja sanoisin, että tuo meidän paketti oli lähinnä tuota aktiivia eli pidettiin paketti mahdollisiman yksinkertaisena jolloin talopakettien ( kaikki suurelementtitoimittajia ) vertailu oli mahdollisimman helppoa, kun ei oltu lykätty joukkoon sitä sun tätä. Kun pakettitoimittaja oli päätetty vertailujen avulla, täydennettiin vain hiukan Jetan kanssa pakettia. Itse hommaamalla jättää kilpailuttamisen mahdollisuuden. Kilpailuttaa tarvikkeet talotehtaalta ja muualta.
Meillä tuo kerroin "peruspaketille" (aluskate pystytys, väliseinätarvikkeet, kattopellit ( Ruukin Classic), sisäkattoverhoilut, höyrynsulkumuovit, harvalaudoitus, terassien runko kansitarvikkeet ) tuli noin 2,4. Tontti oli helposti rakennettavaa enkä laskenut tontin hintaa tuohon kertoimeen.Muistaakseni rakennusvalvoja oli laskenut kustannusarvioksi 208 000€ ja siinäkin oli jo laskettu, että osa ammattimiesten töistä tehdään itse.
Meillä loppusummaksi tuli 187t€ eli se 1200 €/asuinneliö (157m2).
Jos ei mitään suurempaa panostusta ajattele lähteä tekemään töiden osalta, niin jos lähtee laskemaan 1500€/asuinneliö, niin sillä pitäisi saada aikaan keskitasoinen talo. Tuossa ei ole tietenkään mukana tonttia ja talon jälkeisiä pihatöitä.
- Rooffeli
Tässä faktaa juuri Kannustalo Rauhalan (188 m2) rakennusprojektia päättelevältä - oman työn osuus apuhommissa kuten (pohja)maalauksissa, siivoamisessa, tavaroiden kantamisessa.
Eurot päivitetty lähimpään tuhanteen euroon.
Talopaketti 120000
Työnjohto 6000
Timpurityö 84000
Laattatyö 7000
Pohjat 19000
Perustus 13000
Lattiavalu 6000
LVI 44000
Sähkö 22000
Liittymät luvat11000
Rautatyöt 2000
Takka piippu 8000
Kalusteet 28000
Pinnat 16000
Sekalaiset 14000
Yhteensä 400000- nupaha
Kuten edlläkin mainitsin, niin kaikki projektit yksilöllisiä.
Esim mulla liittymät (kaukol, vesi, sähkö) yhteensä 6000€ ei 11 000€.
Työnjohto (valvoja) 2500€.
LVI 44 000€ ? Aikas paljon. Sanoisin monessa kohteessa liikaa ja joisskin ehkä liian vähänkin.
Timpurin töissä puolet liikaa, ainakin jos timpuri on verokortilla. Me säästettiin noin 5500€, kun oli verokortilla eikä jouduttu maksamaan alv:ia.
Että jos ei kannata uskoa välttämättä niitä 1000€/m2 rakentajia (pääsee muka helposti) niin kyllä tämä 400 000€ (2130€/m2) on aika paljon. - Rooffeli
nupaha kirjoitti:
Kuten edlläkin mainitsin, niin kaikki projektit yksilöllisiä.
Esim mulla liittymät (kaukol, vesi, sähkö) yhteensä 6000€ ei 11 000€.
Työnjohto (valvoja) 2500€.
LVI 44 000€ ? Aikas paljon. Sanoisin monessa kohteessa liikaa ja joisskin ehkä liian vähänkin.
Timpurin töissä puolet liikaa, ainakin jos timpuri on verokortilla. Me säästettiin noin 5500€, kun oli verokortilla eikä jouduttu maksamaan alv:ia.
Että jos ei kannata uskoa välttämättä niitä 1000€/m2 rakentajia (pääsee muka helposti) niin kyllä tämä 400 000€ (2130€/m2) on aika paljon.Totta mitä kirjoitat - tuo on faktaa vain minun tapauksessa. LVI oli itsellekin 10 keur suurempi mitä budjetoin, maalämpöhän siitä haukkaa ison osan.....44 jakaantuu: 15 maalämpöön (kaivo pumppu), 22 ilmastointi, viilennysyksikkö, lvi-kalusteet, sekä kaikki muut tarvikkeet ja työt.
Tuossa 84 k€ssa timuprityötä on 15 liikaa, koska se meni tallin tekemiseen - siis talon kustannukset alveineen ~70 keuroa.
Jos teetät talon, niin kyllä vaikeaa on päästä alle 2000 euron neliö, ainakaan meillä se ei onnistunut vaikka ollaan kaikki kilpailutettu huolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3945917- 805288
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484316- 523921
- 523709
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1623400Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1003164Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky503148- 432269
- 492195