Irc-galleria

minäx

Hei,
Seuraatteko nuortenne keskusteluja irc-galleriassa?
Meidän tyttö jaksaa vielä yömyöhään keskustella netissä, on niin ovela että kun luulee vanhempien nukkuvan niin menee uudelleen koneelle vaikka koneen pitäisi olla kiinni viimeistään klo 22 ja mielestäni sekin jo liian myöhä 13-vuotiaalle.
Mitä sanktioita voisi tehdä? Olen vetänyt piuhat irti ja kuunnellut raivoamista yöllä tuntitolkulla.
Ajattelin viedä koko masiinan tytön huoneesta muualle kun ei pidä sovituista ajoista kiinni.
Miten muut? Myöhästelyjä koulusta on ollut tämän irkkaamisen takia.

21

2757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.,.,

Irkkaus ja irc-galleria ovat kaksi eri asiaa!

• minäx

..että valaisit asiaa:-)
        Mistähän sitä tällaisen termin on saanut päähänsä?

• ...

Kyllä seuraan tyttöni irg-galleria touhuja sen verran että tiedän suunilleen missä mennään. Meillä tietokone on olohuoneessa ja pysyy. Kone laitetaan viimeistään kiinni klo 22, viikonloppuna voi koneella olla myöhempään. Suosittelisin koneen siirtoa kokonaan pois tyttäresi huoneesta, jos kerran homma ei pysy hanskassa, niin ja saahan koneeseen laitettua salasanat jos ei muuten usko.

• ja kone pois omasta huonees...

toimii meidän 14 v pojalla, viikonloppuna voi olla myöhempään. Klo 22 on jo syytä alkaan hakeutumaan yöunille ja tietsikalla oleminen on aivoille erittäin aktivoivaa ... ei tule uni. Siksi kone kiinni klo 20

• blondeistablondein72hki

ja siinä salasana jonka vain minä ja lasten isä tiedämme eli kontrolli pelaa.

Helppoa;)

Tiedän kyllä irc-puuhat ja en anna liian myöhään olla koneella enkä ees joka päivä.

• .............

Kuule, et voi tehdä mitään jos pelkäät lapsesi raivoamista.
      Mitä siitä jos se raivoaa, sinä olet aikuinen, maksat tietokoneet ja
      netin käytöt ja olet vastuussa lapsestasi joten sinä määräät.
      Mikä tässä on vaikeaa, imoitat lapsukaisellesi, että netin käyttö loppuu esim. klo 21.30 jonka jälkeen pesulle, pisulle ja iltapalalle ja nukkumaan.
      Jos sopimus ei pidä kävelet kullanmurusi huoneeseen ja otat esim. näppiksen itsellesi ja se on siinä vai pelkäätkö, että lapsesi ei enää pidäkään sinusta.

Älä ole lapsesi kaveri vaan vastuullinen aikuinen!!

• datiszz

"...Jos sopimus ei pidä kävelet kullanmurusi huoneeseen ja otat esim. näppiksen itsellesi ja se on siinä vai pelkäätkö, että lapsesi ei enää pidäkään sinusta..."

On ne koneet jo sen verran kehittyny siinä missä nuoretkin että osaavat laittaa OnScreen-näppäimistön päälle..
        Anteeksi pilkun n*ssiminen..

• helinä.keiju

eivät ole kiinnostuneita näistä jutuista
      mutta kone kiinni 20.00 se on sääntö
      eikä aamulla auki ollenkaan.

• ämiiaa

Onko silloin sama juttu?

• galleristi-nainen

Kai vanhemmat tiedätte, että galleriassa voi lähettää myös yksityisiä viestejä sekä piilottaa kansioita. Te ette välttämättä näe mitään, mikäli teillä itsellänne ei ole tunnusta. Lisäksi vaikka tunnus olisi, voi lapsi rajata tietyn ryhmän näkemään "salaiset kansiot".

Tämä siksi vaan, että usein näkee teini-ikäisillä näitä piilotettuja kansioita, jotka näkyvät vain kirjatuneille ja rekisteröityneille jäsenille ja heidän kansioissaan on sitten nämä herutus ja dokauskuvat.

Mutta on kyllä hienoa, jos näin moni vanhempi tietää lapsensa galleriatouhut ja tietää ettei mitään salailtavaa ole :)

• jäljillä

En niinkään keskusteluja, mutta käyn katsomassa mihin "ryhmiin" on liittynyt ja minkälaisia kuvia on esille laittanut. Sen olen tehnyt selväksi että mitään "tissikuvia" tai vastaavia ei sinne laiteta, ja jos laittaa, niin loppu galleriassa käynnit.

• ...
        jäljillä kirjoitti:

En niinkään keskusteluja, mutta käyn katsomassa mihin "ryhmiin" on liittynyt ja minkälaisia kuvia on esille laittanut. Sen olen tehnyt selväksi että mitään "tissikuvia" tai vastaavia ei sinne laiteta, ja jos laittaa, niin loppu galleriassa käynnit.

Varmaan jokainen vanhempi tekee lapselle selväksi että "tissit tiskissä" kuvia sinne ei laiteta.Mutta kuvien näkeminen edellyttää että ole kirjautunut galleriaan sisälle ja sekää ei takaa että näet kaikki kuvat.. profiilikuva ei paljoa totuuksia kerro.

• ....
        ... kirjoitti:

Varmaan jokainen vanhempi tekee lapselle selväksi että "tissit tiskissä" kuvia sinne ei laiteta.Mutta kuvien näkeminen edellyttää että ole kirjautunut galleriaan sisälle ja sekää ei takaa että näet kaikki kuvat.. profiilikuva ei paljoa totuuksia kerro.

Näköjään asia olikin jo selvennetty:)

• sannatuula

...meneekin sivuhistorian yksitellen läpi eli ei tunnuksen kautta, niin salautuisivatko silloinkin tietyt kuvat. Nyt näyttävät kaikki kuvat näkyvän ja katselen myös niin, että seurailen joskus samojen "ryhmien" jäsenten kuviae eli vaikka se on järjetön työ, niin klipsuttelen auki eri yhteisöjen kaikki kuvat.

• eikö teillä
        sannatuula kirjoitti:

...meneekin sivuhistorian yksitellen läpi eli ei tunnuksen kautta, niin salautuisivatko silloinkin tietyt kuvat. Nyt näyttävät kaikki kuvat näkyvän ja katselen myös niin, että seurailen joskus samojen "ryhmien" jäsenten kuviae eli vaikka se on järjetön työ, niin klipsuttelen auki eri yhteisöjen kaikki kuvat.

osaa poistaa sivuhistoriaa nuoriso, itse ainakin poistan joka kerta. Ja loput lähtee ccleanerilla

• hohoho

Hah, tunnutte olevan aika pihalla koko hommasta. onneksi ette näytä tietävän paljoa, alkaisi vituttamaan tuommoinen "salainen" vakoilu jos tietäisitte enemmän... hehheh

• 121212

meillä ei oo konetta mutta tääl äidin luona on ei se vahi mun irc touhuja ja jos vahtis nii siitä syntys riita se mitä jutteloee sähköpostilla,mesessä,irg keskusteluissa, kirjeissä teksti viesteisssä yms. on kirje salaisuutta! ei niitä saa lukee ja töllätä! meidän kone on olohuoneessa mulla ei oo mitään kone aikoi paitsi viikol ku äiti on töissä ja se haluu nukkuu,nii mäki..:) mut sen takii joudun yöllä olee koneella koska mun isäpuoli kyttää mitä teen koneel olevinaa kävelee ohi,paskat muuten vaa jää siihe taakse seisoo se tressaa kauheesti kun yrität esim. täne kertoo ongelmista joita ei halua perheen tietävän.. antakaa lasten olla rauhassa mutta tetokoneel olo ajat pittää olla

• psa

säännöllisesti. Itselläni on myös tunnukset sinne, joten pääsen julkiset keskustelut lukemaan, yksityisviestejä en tietenkään. Minulla oli aluksi pieni moraalinen ongelma tästä, koska teinit eivät tosiaan tiedä, että myös minä käyn heidän juttujaan lukemassa. Mutta koska varsinkin vanhemman teinin kanssa on ollut ongelmia, ja koska hän ei itse kerro mitään asioitaan, on IRC Galleria ainoa paikka, josta vähän pysyn kärryillä missä mennään.

Ongelmia on tuottanut jonkun verran se, että ihan kaikki jutut mitä teinit siellä kirjoittaa, ei ole täysin totta, juttuja liioitellaan ja jopa valehdellaan, kun halutaan antaa itsestä mahdollisiman "hyvä" kuva (näin vanhemman kannalta se harvoin on oikeasti hyvä, siksi hipsut). Olen joskus vähän turhastakin hermostunut tämän vuoksi. Toisaalta olen tämän vakoilun ansiosta osannut ennakoida jotain juttuja ja estää teiniä tekemästä joitain typeryyksiä (en toki kaikkia, joista en kyllä edes tietäisi ellen olisi niistä lukenut galtsusta)

Nykynuorten pitäisi kyllä olla selvillä siitä, että kaikki mitä nettiin julkisesti laittaa tai kirjoittaa, on kaikkien nähtävissä, ja että se voi tulla vastaan milloin ja missä tahansa. Ja että myös me vanhemmat olemme ihmisiä, jotka saatamme niitä juttuja nähdä.

• kyllähän

lapsi voi nähdä jos käyt katsomassa hänen profiilia.

• juuuuuuuuuu
        kyllähän kirjoitti:

mutta jos ei ole vieraslista äipällä päällä niin eikai sitten.. mutta jos tyttö huomaa tunnuksesi syystä tai toisesta, voi hän pistää sut mustalle ja et pysty enää kyttäämään.

• psa1
        kyllähän kirjoitti:

sitä päälle omassa profiilissani. Mutta totta on, että voin jäädä lapsille kiinni, mutta sittenpä jään.

Olen muutenkin ajatellut, että joskus saattaa tulla tilanne, jolloin joudun avoimesti puuttumaan johonkin asiaan ja paljastamaan, että olen käynyt lasten sivuilla. Itse asiassa näin jo kerran kävi nuoremman tytön kohdalla, mutta se on ehkä unohtanut asian, oli vielä aika nuori silloin, eikä vissiin ole tullut maininneeksi asiaa isosiskolleen (koska tällä ei ainakaan ole aavistustakaan siitä, että minä siellä käyn, nuorempi sen kyllä tietää). En tahtoisi paljastaa itseäni, tyttö vaan turhaan nolostuisi, mutta teen sen jos joskus on pakko, eli jos tytön oman edun vuoksi niin täytyy tehdä (toki nuoret itse ovat varmaan eri mieltä siitä, mikä on heidän etunsa, mutta minun täytyy toimia niin kuin itse tunnen olevan oikein, muuta ei kai voi tehdä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6084
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3055
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2863
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe