Olisiko jollain ihan konkreettista tietoa ja kokemusta perunkirjoituksen tekemisestä itse? Tarkoitan tällä sitä ettei käytä mitään asianajajia, pankinjohtajia tai muita hintavia henkilöitä vaan hoitaisi kaiken itse. Itselläni tilanne sellainen, ettei edesmenneellä äidilläni ollun mitään omaisuutta (asui palvelutalossa jossa suurin osa kalusteistakin kunnan omaisuutta), pankkitilillä sen verran ettei piisanneet edes hautajaiskuluihin. Ei ole myöskään velkaa eikä takauksia, ei edes etukortteja kauppaketjuihin. Tuntuu jotenkin hölmöltä tässä tapauksessa maksaa jollekin asiantuntijalle satoja euroja. Eli käytännön vinkkejä tässä kaipaan. Ja mistä kannattaisi lähteä liikkeelle asian tiimoilta, auttaako esim. verotoimisto? Sieltä kai ainakin saa lomakkeita.
Perunkirjan tekeminen itse
6
5490
Vastaukset
- Volanki-Viljami
Ihan yksin ei onnistu, sillä tarvitaan kaksi uskottua miestä. Nämä tietysti voivat olla maallikkojakin, varsinkin tällaisessa tapauksessa kun mitään erityisempää omaisuutta ei ole arvioitavaksi.
Mitäpä ihmeellistä tuossa perunkirjoituksessa olisi. Tehdään luettelo varoista ja veloista ja pistetään nimet alle. - malleja googlesta
Minä tein aikanaan hiukan vastaavanlaisessa tilanteessa myös itse. Ohjeet perukirjan tekoon katsoin www.vero.fi -sivulta, jossa yläreunan hakukenttään kun kirjoitat hakusanaksi perukirja, niin tulee aiheeseen liittyviä linkkejä. Mm. löydät tiedon, mitä perukirjasta pitää ilmetä ja mitä liitteitä tarvitset. Lisäksi taisin silloin googlettaa perukirja-sanan, koska muistan löytäneeni jotain asiakirjamalleja. En tiedä, onko siihen valmiita lomakkeita olemassa.
Uskotut miehet tosiaan tarvitset joka tapauksessa, mutta ainakin omalla kohdallani siihen kelpasivat aivan maallikot. Jos sopivia henkilöitä ei löydy, niin sitten joudut niistä nimmareista jollekulle maksamaan. - J.T.
Minulla on melkein sama tilanne, kuin ketjun aloittaneella. Paitsi että äitini asui kuolemaansa saakka omistamassani asunnossa. Omaisuutena hänellä oli vain jotakin ihan pientä irtainta tavaraa.
Olin ajatellut myös tehdä perunkirjoituksen itse. Eräs viisas mies rupesi kuitenkin väittämään, että eihän sitä kuolinpesän osakas voi itse tehdä. Oli kuulema omakohtaista kokemusta jonkin lähisukulaisen kohdalla.
Miten asia on? Esim. netistä en ole löytänyt tukea tälle kylänmiehen väitteelle.- Näin.
Tosi on ettet itse voi tehdä perukirjaa.
Voit kyllä kirjoitta kaikki paperit itse mutta tarvitset 2 uskottua miestä (naisetkin käyvät) sinun lisäksi jotka virallisesti toimittavat perunkirjoituksen. Sinä toimit vain virallisesti pesän ilmoittajana.
Simppelin homman ollessa kyseessä niin ei tarvitse edes kokoontua yhteen vaan asian voi hoitaa niin että kirjoitat perukirjan valmiiksi ja kierrät sen kanssa uskottujen miesten luona ja näytät aineiston heille ja he allekirjoittavat sen.
Tätä samaa tekevät myös juristit, toinen uskottu mies voi olla sihteeri joka ei ole edes ollut läsnä koko toimituksessa mutta lyö kuitenkin nimen paperiin. Ihan normaalia jos luotto on kohdallaan. - Tahtoo säästää
Soitin veroviraston neuvontaan ja sieltä kerrottin aivan sama tieto kuin ed.vastaus. Paperit voit aivan hyvin täyttää itse, kaksi uskottua miestä (tai henkilöä) vain allekirjoittavat. Uskotut eivät saa olla kuolinpesän osakkaita ja heidän on oltava oikeustoimikelpoisia henkilöitä. Uskotun henkilön ammatilla, koulutuksella ja muullakaan tittelillä ei ole mitään merkitystä.
Verovirastosta myös sanottiin, että heille ei saa lähettää mitään muita papereita kuin alkuperäinen perunkirja allekirjoituksin varustettuna sekä osakkaiden virka-/elää-todistukset. Tietysti tämä minun äitini tapaus on simppeli, kun ei ole omaisuutta eikä velkoja. Tiedä sitten miten on jos on paljon jaettavaa.
Perunkirjalomakkeita voi ostaa kirjakaupoista, kun haet sellaisen niin huomaat ettei sen täyttäminen ole todellakaan kovin vaikeata. Ja veroviraston sivuilta löydät lisää tietoa sekä palvelunumerot perintöverotukseen liittyvissä kysymyksissä. Perunkirjahan on eräänlainen veroilmoitus. - nix nax
Tahtoo säästää kirjoitti:
Soitin veroviraston neuvontaan ja sieltä kerrottin aivan sama tieto kuin ed.vastaus. Paperit voit aivan hyvin täyttää itse, kaksi uskottua miestä (tai henkilöä) vain allekirjoittavat. Uskotut eivät saa olla kuolinpesän osakkaita ja heidän on oltava oikeustoimikelpoisia henkilöitä. Uskotun henkilön ammatilla, koulutuksella ja muullakaan tittelillä ei ole mitään merkitystä.
Verovirastosta myös sanottiin, että heille ei saa lähettää mitään muita papereita kuin alkuperäinen perunkirja allekirjoituksin varustettuna sekä osakkaiden virka-/elää-todistukset. Tietysti tämä minun äitini tapaus on simppeli, kun ei ole omaisuutta eikä velkoja. Tiedä sitten miten on jos on paljon jaettavaa.
Perunkirjalomakkeita voi ostaa kirjakaupoista, kun haet sellaisen niin huomaat ettei sen täyttäminen ole todellakaan kovin vaikeata. Ja veroviraston sivuilta löydät lisää tietoa sekä palvelunumerot perintöverotukseen liittyvissä kysymyksissä. Perunkirjahan on eräänlainen veroilmoitus.>>Verovirastosta myös sanottiin, että heille ei saa lähettää mitään muita papereita kuin alkuperäinen perunkirja allekirjoituksin varustettuna sekä osakkaiden virka-/elää-todistukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15111359
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485413Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p424296Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska372701Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1041623Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601586Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?901473Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311406