steinerkoulusta eronneet

koljovirtaan

Haluaisin tietää mielenkiinnosta kuinka moni vaihtaa pois steinerkoulusta ja mistä syystä?
Saankohan vastauksen?
Lisäksi haluaisin tietää raportoiko koulu mitenkään levottomuuden ja väkivallan ilmenemistä... löytyykö niistä tilastoja?

Ovatko steinerkoulusta eroamiset julkista tietoa vai saavatko he salata sen?



Kerro lyhyesti, miksi laitoit lapsesi steinerkoulusta peruskouluun.

kiitos!

24

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julkista tietoa? Kannattaa kysyä steinerkouluista, jos kiinnostaa. Varmasti tilasto on saatavilla. Ainankin meidän koulussa on vaihtuvuutta. Valitettavan usein menevät sukset ristiin vanhempien ja opettajan välillä mutta paria lasta enempää / luokka / 8 vuotta ei ovet paukkuen lähde. Siinä kohtaa olisi kuitenkin steinerkoululla paljon parannettavaa. Konfliktitilanteita ei osata aina hoitaa rakentavasti ja siitä jää pois lähteneiden vanhemmille arpia, jotka olisi voitu välttää oikeanlaisella asian käsittelyllä.

      • Entisen steinerkoululaisen ...

        Jouduimme ottamaan lapsemme pois steinerkoulusta, koska hänelle ei löytynyt kaveria luokasta. Eräs Steinerkoulun vahvuus onkin toisaalta sen heikkous. Kun vanhemmat osallistuvat paljon koulun toimintaan ja kuuluvat "sisäpiiriin", myös heidän lapsillaan on paljon vaikutusvaltaa luokassa. Sisäpiirin vanhemmat edistävät omien lapsensa kaverisuhteita muiden sisäpiiriläisten kanssa ja myös opettaja kuuluu tähän sisäpiiriin. Lapset voivat joutua ns. kahteen kastiin. Mikäli luokassa ei ole sopivaa määrää näitä ei-sisäpiiriläisiä, lapsi voi jäädä luokkayhteisön ulkopuolelle yksin ja joutua jopa kiusatuksi. Lapset ovat aika julmia ja osaavat käyttää valtaa silloin kun he huomaavat sitä itsellään olevan. Peruskoulussa on se hyvä puoli, että kaikki ovat samalla viivalla opettajaan ja luokkatovereihin nähden. Peruskousta löytyi kavereita ja elämä sujuu nyt hyvin, vaikka pelkkää koulua ja sen opetusmenetelmiä ajatellen olisin mieluummin pitänyt lapseni Steinerkoulussa. Käsitykseni mukaan Steinerkoulusta erotaan enemmän kuin 2 lasta/luokka/8 vuotta. Ainakin meidän tapauksessamme samana vuonna samalta luokalta lähti kolme oppilasta. Aikaisemmin oli lähtenyt ainakin yksi.


      • Entisen steinerkoululaisen ... kirjoitti:

        Jouduimme ottamaan lapsemme pois steinerkoulusta, koska hänelle ei löytynyt kaveria luokasta. Eräs Steinerkoulun vahvuus onkin toisaalta sen heikkous. Kun vanhemmat osallistuvat paljon koulun toimintaan ja kuuluvat "sisäpiiriin", myös heidän lapsillaan on paljon vaikutusvaltaa luokassa. Sisäpiirin vanhemmat edistävät omien lapsensa kaverisuhteita muiden sisäpiiriläisten kanssa ja myös opettaja kuuluu tähän sisäpiiriin. Lapset voivat joutua ns. kahteen kastiin. Mikäli luokassa ei ole sopivaa määrää näitä ei-sisäpiiriläisiä, lapsi voi jäädä luokkayhteisön ulkopuolelle yksin ja joutua jopa kiusatuksi. Lapset ovat aika julmia ja osaavat käyttää valtaa silloin kun he huomaavat sitä itsellään olevan. Peruskoulussa on se hyvä puoli, että kaikki ovat samalla viivalla opettajaan ja luokkatovereihin nähden. Peruskousta löytyi kavereita ja elämä sujuu nyt hyvin, vaikka pelkkää koulua ja sen opetusmenetelmiä ajatellen olisin mieluummin pitänyt lapseni Steinerkoulussa. Käsitykseni mukaan Steinerkoulusta erotaan enemmän kuin 2 lasta/luokka/8 vuotta. Ainakin meidän tapauksessamme samana vuonna samalta luokalta lähti kolme oppilasta. Aikaisemmin oli lähtenyt ainakin yksi.

        Minun oma mielipiteeni on, että suurin osa pettyneinä eronneista on niitä, joitten vanhemmat eivät ottaneet kunnolla selvää siitä, mihin lapsensa ovat laittaneet. Steinerkoulu ei mielestäni tee oikein jos se mainostaa itseään vajavaisesti, eikä kerro kaikkea. Pitäisi enemmän kertoa millaisia käytännön toimia on.

        En ole itse törmännyt siihen, että joku lapsi syrjäytyisi vanhempien aktiivisuuden puutteen vuoksi. Aika erikoinen käsitys. Meidän kummankin lapsen luokalta on lähtenyt oppilaita joiden vanhemmat ovat olleet todella aktiivisia. Toisen tapauksessa oli syykin sama kuin teillä - lapsi ei kotiutunut luokkaan.

        Syy on aina helpompi löytää muualta, joten ymmärrän kyllä suhtautumisesi. Hyvä kun nyt homma on kunnossa ja kavereita löytyi.


      • Entisen steinerkoululaisen ...
        Steinerfaija kirjoitti:

        Minun oma mielipiteeni on, että suurin osa pettyneinä eronneista on niitä, joitten vanhemmat eivät ottaneet kunnolla selvää siitä, mihin lapsensa ovat laittaneet. Steinerkoulu ei mielestäni tee oikein jos se mainostaa itseään vajavaisesti, eikä kerro kaikkea. Pitäisi enemmän kertoa millaisia käytännön toimia on.

        En ole itse törmännyt siihen, että joku lapsi syrjäytyisi vanhempien aktiivisuuden puutteen vuoksi. Aika erikoinen käsitys. Meidän kummankin lapsen luokalta on lähtenyt oppilaita joiden vanhemmat ovat olleet todella aktiivisia. Toisen tapauksessa oli syykin sama kuin teillä - lapsi ei kotiutunut luokkaan.

        Syy on aina helpompi löytää muualta, joten ymmärrän kyllä suhtautumisesi. Hyvä kun nyt homma on kunnossa ja kavereita löytyi.

        En tarkoittanut aivan tätä. Kyse ei ollut vanhempien aktiivisuuden puutteesta eikä vanhempien haluttomuudesta osallistua yhteisiin talkoisiin ym. tilaisuuksiin.

        Steinerkoulun ongelma on todella siinä, että siellä on asiaan perinpohjin vihkiytyneiden lapsia, joilla on omat juttunsa. Sitten on lapsia, jotka on laitettu Steinerkouluun "erityisestä syystä" ja niitä joilla ei ole mitään muuta erityistä syytä kuin se, että vanhempien mielestä steinerkoulun opetusmenetelmät ovat sinänsä parempia kuin peruskoulussa.

        Luokat ovat erilaisia. Ei aina ole lapsen henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni jos hän ei kotiudu juuri tiettyyn luokkaan. Aina ei edes opettaja pysty auttamaan vaikka haluaisikin.


      • välikäsien
        Entisen steinerkoululaisen ... kirjoitti:

        En tarkoittanut aivan tätä. Kyse ei ollut vanhempien aktiivisuuden puutteesta eikä vanhempien haluttomuudesta osallistua yhteisiin talkoisiin ym. tilaisuuksiin.

        Steinerkoulun ongelma on todella siinä, että siellä on asiaan perinpohjin vihkiytyneiden lapsia, joilla on omat juttunsa. Sitten on lapsia, jotka on laitettu Steinerkouluun "erityisestä syystä" ja niitä joilla ei ole mitään muuta erityistä syytä kuin se, että vanhempien mielestä steinerkoulun opetusmenetelmät ovat sinänsä parempia kuin peruskoulussa.

        Luokat ovat erilaisia. Ei aina ole lapsen henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni jos hän ei kotiudu juuri tiettyyn luokkaan. Aina ei edes opettaja pysty auttamaan vaikka haluaisikin.

        kautta eräästä lapsesta, joka keskeytti steinerkoulun ja siirtyi peruskouluun. En kuullut syytä, mutta sen, että kun lapsi sai uudet koulukirjat peruskoulusta, olikin hän jo monisteiden muodossa tehnyt steinerkoulussa samaisen kirjan sivuja. Voiko pitää paikkaansa? Eikös kirjoja tehdäkään itse?


      • exsteiner
        välikäsien kirjoitti:

        kautta eräästä lapsesta, joka keskeytti steinerkoulun ja siirtyi peruskouluun. En kuullut syytä, mutta sen, että kun lapsi sai uudet koulukirjat peruskoulusta, olikin hän jo monisteiden muodossa tehnyt steinerkoulussa samaisen kirjan sivuja. Voiko pitää paikkaansa? Eikös kirjoja tehdäkään itse?

        steinerkoulun opetuksessa käytetään kopioita ns normikoulun oppikirjoista. ne liimataan vihkoon ja väritetään.

        opetus on kylläkin normikoulua jäljessä: mm. kielet, matematiikka, fysiikka, kemia, historiassa ja uskonnossa aivan eri asioita kuin normikoulussa. käsityössä ei käytetä ompelukoneita (ainakaan lapseni koulussa ei ollut vielä 6.lklla), tietokoneita ei. muutoinkin opettava aines on suppeammassa muodossa kuin normikoulussa. onko se hyväksi koululaiselle? miten hän aikuisena pärjää tietotulvan kanssa kun ei sitä steinerkoulussa ole opetettu itse hallitsemaan?


      • arvelen,
        exsteiner kirjoitti:

        steinerkoulun opetuksessa käytetään kopioita ns normikoulun oppikirjoista. ne liimataan vihkoon ja väritetään.

        opetus on kylläkin normikoulua jäljessä: mm. kielet, matematiikka, fysiikka, kemia, historiassa ja uskonnossa aivan eri asioita kuin normikoulussa. käsityössä ei käytetä ompelukoneita (ainakaan lapseni koulussa ei ollut vielä 6.lklla), tietokoneita ei. muutoinkin opettava aines on suppeammassa muodossa kuin normikoulussa. onko se hyväksi koululaiselle? miten hän aikuisena pärjää tietotulvan kanssa kun ei sitä steinerkoulussa ole opetettu itse hallitsemaan?

        että tuollainen kirjojen kopiointi on kiellettyä!


      • olivatko kopiot
        arvelen, kirjoitti:

        että tuollainen kirjojen kopiointi on kiellettyä!

        suoraan oppikirjoista otettuja?


      • siellä steinerkoulussa
        olivatko kopiot kirjoitti:

        suoraan oppikirjoista otettuja?

        on lain mukaista? Vai rikotaanko siellä kopiointisäädöksiä?


      • exsteiner
        olivatko kopiot kirjoitti:

        suoraan oppikirjoista otettuja?

        kopiokoneella otettu peruskoulujen oppikirjoista. steinerkoulun toiminta osin laitonta. mm. salassapitosäädösten rikkomista.


      • olisi vanhempien
        exsteiner kirjoitti:

        kopiokoneella otettu peruskoulujen oppikirjoista. steinerkoulun toiminta osin laitonta. mm. salassapitosäädösten rikkomista.

        toimikunnille ja opettajien kollegioille miettimisen paikka. Siis se välikäsien kautta kuultu tieto oppikirjoista otetuista kopioista oli totta! Olen pettynyt. Olen luullut, että oppikirjat todella tehdään itse. Ai, että kopioidaan kopiokoneella.


      • salassapitosäännöksiä
        exsteiner kirjoitti:

        kopiokoneella otettu peruskoulujen oppikirjoista. steinerkoulun toiminta osin laitonta. mm. salassapitosäädösten rikkomista.

        rikottiin?


      • exsteiner
        salassapitosäännöksiä kirjoitti:

        rikottiin?

        luokassa jossa oli ollut koulukiusaamista, käytiin julkisesti läpi luokan vanhempien aikana erään perheen asioita. perhe menetti ns. kasvonsa- olin rinnakkaisluokkalaisen vanhempi ja olin koulussa paikalla kun tämä tapahtui: osallistuin erääseen toiseen koulussa järjestettävään tapahtumaan. luokassa käyty keskustelu kuului selvästi käytävälle. näin asiat tulivat paitsi luokan vanhempien tietoon, myös niille jotka käytävällä kulkivat.

        oppilaiden kotitaustatietoja ym. salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja tuli jatkuvasti ilmi. esim. eräs äiti oli rehtorin kanssa keskustellut lapseensa kohdistuvasta koulukiusaamisesta. rehtori kertoi tälle äidille kiusaajan perheestä arvostelevasti, kertoi perheen ongelmista ym. hyvin laajasti. kiusatun äiti kertoi sitten muille vanhemmille arvostelevaan sävyyn kiusaajan kotitilanteesta ja kertoi rehtorin kanssa käydyistä keskusteluista.

        steinerkoulussa ei ollut yksityisyyttä: kaikki henkilökohtaisina pidetyt asiat saattoivat nousta keskustelun ja yleisen arvostelun kohteeksi. oppilaat myös nälvivät toisiaan, puhuivat mitä olivat kuulleet.

        jos joku opettaja ei oppilaiden mielestä ollut tarpeeksi kiva, hänelle järjestettiin potkut. opettajan henkilökohtaisia asioita ruodittiin ja oppilaat huutelivat potkuista ym. oppilaat joiden vanhemmat kuuluvat vanhempainneuvostoon, olivat erityisen hyvin perillä asioista ja kertoivat muille. uusille työntekijöille sanottiin että jos sä vielä täällä yrität määräillä, sullekin järjestetään potkut ynnä muuta vastaavaa. jos tietyt opettajat tai joku muu henkilökuntaan kuuluva yritti jotain oppilasta syystä puhutella, myös vanhemmat uhkailivat työntekijää: "säkin saat potkut niin kuin se x:kin" jne. olen monta kertaa ollut näissä tilanteissa ja puolustanut aina kyseisiä työntekijöitä ja tuonut esiin sen ettei laittomasti voi ihmisiä irtisanoa jne.

        erotetut opettajat eivät aina itsekään tienneet miksi heidät oli erotettu vaikka he siitä yrittävätkin keskustella rehtorin ja vanhempaintoimikunnan kanssa. henkilökunnan palkoista päätti vanh.toimik.puheenjohtaja. palkkoja saatettiin alentaa tuosta vaan ilman minkäänlaista lainsuojaa. mutta täytyy ihmetellä miksi opettajat eivät kääntyneet ammattiliittonsa puoleen-ymmärsin että liittoon kuuluminen ei ole suotavaa. keskustelin tästä oman lapseni opettajan kanssa joka kertoi palkka-asioistaan, päivitteli palkkansa pienuutta ja miten sillä tulisi toimeen. mutta monet opettajat ovat riippuvaisia siitäkin vähästä mitä saavat. on asunto- ja opintolainaa. steinerkoulun opettajaksi kouluttautuminen on erittäin kallista eikä tutkinto pätevöitä tekemään muun alan töitä.


      • tarkkailijan apulainen
        olisi vanhempien kirjoitti:

        toimikunnille ja opettajien kollegioille miettimisen paikka. Siis se välikäsien kautta kuultu tieto oppikirjoista otetuista kopioista oli totta! Olen pettynyt. Olen luullut, että oppikirjat todella tehdään itse. Ai, että kopioidaan kopiokoneella.

        Koulukirjojen kopiointi on ehdottomasti LAITONTA.


      • tarkkailijan apulainen
        exsteiner kirjoitti:

        luokassa jossa oli ollut koulukiusaamista, käytiin julkisesti läpi luokan vanhempien aikana erään perheen asioita. perhe menetti ns. kasvonsa- olin rinnakkaisluokkalaisen vanhempi ja olin koulussa paikalla kun tämä tapahtui: osallistuin erääseen toiseen koulussa järjestettävään tapahtumaan. luokassa käyty keskustelu kuului selvästi käytävälle. näin asiat tulivat paitsi luokan vanhempien tietoon, myös niille jotka käytävällä kulkivat.

        oppilaiden kotitaustatietoja ym. salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja tuli jatkuvasti ilmi. esim. eräs äiti oli rehtorin kanssa keskustellut lapseensa kohdistuvasta koulukiusaamisesta. rehtori kertoi tälle äidille kiusaajan perheestä arvostelevasti, kertoi perheen ongelmista ym. hyvin laajasti. kiusatun äiti kertoi sitten muille vanhemmille arvostelevaan sävyyn kiusaajan kotitilanteesta ja kertoi rehtorin kanssa käydyistä keskusteluista.

        steinerkoulussa ei ollut yksityisyyttä: kaikki henkilökohtaisina pidetyt asiat saattoivat nousta keskustelun ja yleisen arvostelun kohteeksi. oppilaat myös nälvivät toisiaan, puhuivat mitä olivat kuulleet.

        jos joku opettaja ei oppilaiden mielestä ollut tarpeeksi kiva, hänelle järjestettiin potkut. opettajan henkilökohtaisia asioita ruodittiin ja oppilaat huutelivat potkuista ym. oppilaat joiden vanhemmat kuuluvat vanhempainneuvostoon, olivat erityisen hyvin perillä asioista ja kertoivat muille. uusille työntekijöille sanottiin että jos sä vielä täällä yrität määräillä, sullekin järjestetään potkut ynnä muuta vastaavaa. jos tietyt opettajat tai joku muu henkilökuntaan kuuluva yritti jotain oppilasta syystä puhutella, myös vanhemmat uhkailivat työntekijää: "säkin saat potkut niin kuin se x:kin" jne. olen monta kertaa ollut näissä tilanteissa ja puolustanut aina kyseisiä työntekijöitä ja tuonut esiin sen ettei laittomasti voi ihmisiä irtisanoa jne.

        erotetut opettajat eivät aina itsekään tienneet miksi heidät oli erotettu vaikka he siitä yrittävätkin keskustella rehtorin ja vanhempaintoimikunnan kanssa. henkilökunnan palkoista päätti vanh.toimik.puheenjohtaja. palkkoja saatettiin alentaa tuosta vaan ilman minkäänlaista lainsuojaa. mutta täytyy ihmetellä miksi opettajat eivät kääntyneet ammattiliittonsa puoleen-ymmärsin että liittoon kuuluminen ei ole suotavaa. keskustelin tästä oman lapseni opettajan kanssa joka kertoi palkka-asioistaan, päivitteli palkkansa pienuutta ja miten sillä tulisi toimeen. mutta monet opettajat ovat riippuvaisia siitäkin vähästä mitä saavat. on asunto- ja opintolainaa. steinerkoulun opettajaksi kouluttautuminen on erittäin kallista eikä tutkinto pätevöitä tekemään muun alan töitä.

        Koulu vaikuttaa varsinaiselta painjaiselta opettajan kannalta. Valta työrauhakysymyksissä tuntuu olevan OPPILAILLA. Palkkaus vaikuttaa todella surkealta ja mielivaltaiselta.


    • Limnadi

      Minä vastaan omasta puolestani, en vanhempieni. Vanhempani laittoivat minut peruskoulusta Steineriin koulukiusaamisen vuoksi. Olin kuitenkin kauhean ujo enkä osannut ottaa kontaktia luokkakavereihini, ja lisäksi ateisti. Opettajat alkoivat kohtelemaan minua nk. menetettynä tapauksena, eli jättivät huomiotta kokonaan. Numerot olivat kaikki heikkoja- kuutosta, vitosta, parhaatkin kasia. Lopulta kyllästyin itse ja lähdin lätkimään ennen abiluokkaa. Pidin pari välivuotta.

      Sitten iski inspiraatio ja palasin lukioon, nyt iltalukioon. Numerot (ja itsetunto!) nousivat valtavasti ja opettajat tyrmistelivät miten minulle oli annettu niin huonoja numeroita. Historiasta olin saanut Steinerissä kuutosta ja viitosta, iltalukiossa otin opettajan neuvosta kokeen kustakin kurssista, ja numerot olivat kahdeksaa ja yhdeksää. Englannista Steinerissä seiskaa, iltalukiossa täyttä kymppiä. Sama trendi kautta linjan. Yo-kokeesta kirjoitin Steinerin viitosen arvoisesta ruotsista magnan, ja se oli koko yo-tokarin heikoin numero.

      Eli Steiner oli ihan kivan pehmeä paikka niille lapsille jotka olivat siellä olleet nuoreista asti, mutta auta armias jos sinne laitetaan joku joka ei ole ollut alusta asti. Sisäpiiriintyvä meininki ja opettajien suosio ovat sellaisia asioita. Koulukiusaamista ei juuri ollut, ei siinä mittakaavassa kuin peruskoulussa, enemmän sellaista "tuosta oppilaasta ei tule mitään koska se ei ole Steinerin kasvatti"-meininkiä.

      • siirrettiin

        samaisesta syystä kanssasi erään steinerkoulun kuutoselle. Siinä oli kyseessä myös se, että siirtäjäperhe syytti aiempaa peruskoulua lapsen ongelmista (jotka ovat kuitenkin0 perheessä aiheutuneita): saas nähdä miten käy.


      • Meirään koulus on tullu vielä seiskallekin uusia oppilaita ja hyvin on otettu vastaan. Opettaja oli isossa osassa siinä, että uudet oppilaat otettiin osaksi yhtieisöä. Sinä tietysti (päätellen siitä, että olet saanut numeroita) tulit vasta ysille, jolloin luokanopettajaa ei enää ole. Tosin ei se ihan aina ole pelkästään koulun vika, mutta hirveän hyvä, että sait viimein omanlaisesi opinnot ja oikeat arvosanat ;o)


    • waldo955

      En ole eronnut steineristä mutta kyllä haluaisin,kehotan kaikkia jotka ovat laittaneet ja aikovat laittaa lapsensa tuohon pilipali runo leikki piirrustus kouluun missä ei muuta tehä kun lauleta ja piirretä peilipiirrustuksia 1-4.Muistan vielä kun kolmannella miirsimme tuorhia kuvia a3 kokoseen vihkoon hullua olen nyt 8silla ja haluaisin vaihtaa mutta tietenkin nyt kun yritin vaihtaa niin peruskoulun rehtori sanoi että olemme niin paljon jäljessä että joutuisin vuoden alemmalle luokalle ja runsaasti tukiopetusta päälle.ÄLKÄÄ IKINÄ LAITTAKO LASTANNE STEINERIIN JOLLETTE HALUA ETTÄ HÄN PIIRTÄÄ VIELÄ LUKIOSSA KAUNIITA KUVIA EIKÄ PÄÄSE TÖIHIN MUUHUN PAIKKAAN KUN STEINER KOULUUN TAI RAHALLA JONNEKKIN SIIVOJAKSI RUNOILIJAKSI TAI TAITEILIJAKSI. MEIDÄNKI MUSIIKIN OPETTAJA ON LASTENHOITAJA!!! Nyttenkin laulamme 8nella luokalla saksassa gryyn gryyn gryyn is alles.... elikä vihreä vihreä vihreä sen voit tietää kohta ja joka päivä on runot jotka kuuluvat opettajamme mukaan rutiiniin tapoihin ja jos tajuaa runon sisällön niin elämä on auennut tuohon kouluun EI kannata mennä. meidänkin tampereen ruudolf steiner koulun tiloissa seikkailee jotain vähä älysiä ja vammasii joka päivä bussi tlee hakemaan joonaskouluun erittäin vähäälyiset . otin kirjastosta kaikki kirjat mitä peruskoulussa on lainaksi ja poiskelen että voisin vaihtaa sinne.olen käynyt koulua 1-8 vuotta 4 vuotta leikittiin sitten alkoi vähän haasteellisemmat leikit 6,7,8 luokilla olemme jo niin jäljessä että pummi tuola kaduillakin tietää enemmän.Koulussa opetetaan aina valittamaan pienimmästäkin syystä ja kantelemaan.Kaikki opetus on sielä niin syvältä... ja eyrytmia mitä se on??? liikkeitä vai ? kuuntelemme ääniä ja tanssimme niiden ympärillä ja kerromme mitä kukin ääni merkitsee. tulimme tunnille kerrain ihan normaalisti mutta toiset myöhästyivät,pidimme tunnin loppuun ja ne ketkä tulivat myhässä häipyivät. ensi tunnilla meillä ei ollut tuntia koska olimme tulleet normaalisti tunnille... kerran tai siis aika montakertaa istumme lattialla ja kuuntelemme kun ope puhuu jos sitä poeks voi sanoo : "silmät kiinni ja kuunnelkaa ja syventykää mieleenne. olkapäänne ovat violetit , varpaat keltaiset , hampaat siniset jne... aivopesun jälkeen hypimme iloisesti tunnila. lalllallaaa... opetus perustuu johonkin 110 vuotta vanhaan teoriaan. nytkin meidän koululla tehdään päiväkotia ja juhlasalia mutta koulukirjoihin ei sitten tietenkään ole varaa joten vanhemmat joutuvat maksamaan neki 20e kirja ,mutta hienoon jamkalliiseen juhlasaliin on rahaa.En jaksa enään olla siellä. Minä aina vastustan opettajia siellä kaska jotkut opet ovat siellä niin ärsyttäviä ja kerrankin yks ope sano "mä en pidä sun naamasta" ja kaikkee muta hulluuu. opetus on niin vaivalloista ja hidasta LÄKSYKSI EI TULE MITÄÄN TAI SITTEN PIIRTÄÄ VIHON KANSI. TAI MUUTA VASTAAVAA.

      Jos haluaa olla kiusaamatta niin niinkun minä tein ja sen jälkeen kukaan ei sano sanakaan ja arvostavat niin: HETI KUN TULEE HETKI KU MOLLATAAN TAI JOTAIN NII TURPAAN VAAN NIIN ETTÄ VERTA LENTÄÄ! tai sitten saada toinen poraamaan. olin toissavuonna 6.nella ja 8.sit tuli haukkuu mua ryssäks koska äitini on venäläinen niin hiuksista vaan kii ja toisella kädellä nenään vaan ni kyllä kiusaaja nöyryyntyy silla lailla että sen kaverit alkaa kiusaan sitä meidänkin koulussa olin ekalla ja 3 luokkalainen alko ryppyileen ni kaadoin ja heitin maahan ni alko poraan sen jälkee ei oo tullu mitää. PITÄÄ NÄYTTÄÄ KUKA KUKIN ON!

      koulussamme on myös joka vuosi luokka eri värillä että kaivisimme oikein 12 vuodessa värit läpi---- yksi kerrallaan tietenkin . jos haluat tehdä vaikka rättikässässä housut jotka muka saa tehdä oman valinnan mukaan niin niistä tulee semmotteet niinkun se ope haluaa. yläaste alkaa 9.sillä ja se on naurettavaa.JOS LAITAT LAPSESI STAINERIIN NIIN JA HÄN KERTOO JOLLEKKIN TOVEREILLEEN MISSÄ KOULUSSA HÄN ON NIIN SIITÄ EI SIT HELPOLLA PÄÄSE EROON KU NAURAAA KAIKKI!TEEMME VIHOT ITSE JA MATKIMME OPETTAJAA KAIKESSA OPIMME SIIS NOTHING ---IHME ETTÄ OSAAN EES SANAN ENGLANTIA KUN KAIKKI OPET OPETTAA NIIN HUONOSTI !!! lopeta heti tämä koulu ja tee artikkeli nettiin kouonka huono koulu tämä oikein on. ajattele kun muut ovat jo aikuisena töissä omilla autoillaan ja palkallaan siin SINÄ opiskelet vielä miten teen villasta villasukat tai nuken...



      EI HELVETTI TÄN KOULUN KANSSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • kaaleppikuu

        Viestisi on harvinaisen selkeä otos siitä mitä steinerkoulu on.

        Olet kaiksesta huolimatta säilyttänyt oman arvostelukykysi ja tuet pääsemään sen kautta elämässäsi pitkälle. Vaikka steinerkoulu on ohjannut sinua omituisiin asioihin, tiedät entistä varmemmin ettei steinerlaisuus ole sinua varten.
        Kaikkea hyvää sinulle jatkossa!


      • Jaa'a. Mitä tähän sanoisi. Jospa miettisi vaikka, miksi oman ilmoituksensa mukaan 14-vuotias kaiffari hilluu pikkutunneilla tietokoneella lauantai-iltana, todennäköisesti päissään jostakin...

        Sellainen toiminta ensinnäkin ei ole koulun syytä vaan jossakin on vanhemmuus pahasti hukassa ja toiseksikin enemmänkin steinerfaijan hommia ;o)


      • rohto43
        Steinerfaija kirjoitti:

        Jaa'a. Mitä tähän sanoisi. Jospa miettisi vaikka, miksi oman ilmoituksensa mukaan 14-vuotias kaiffari hilluu pikkutunneilla tietokoneella lauantai-iltana, todennäköisesti päissään jostakin...

        Sellainen toiminta ensinnäkin ei ole koulun syytä vaan jossakin on vanhemmuus pahasti hukassa ja toiseksikin enemmänkin steinerfaijan hommia ;o)

        mestari kieltämään todellisuutta. Lööperiä, huhupuhetta tai päissään kirjoittelua -aina kun totuus tuntuu liian riipaisevalta.
        Mestarillisen aivopesun uhri kääntää totuudet aina kun oma sokea piste alkaa piipittämään.

        Okei, ymmärrettävää että tuo on sinun selviytymiskeinosi kun niin usein vähättelet toisten kirjoituksia.

        Juuri noin toimisi myös steinerkoulun opettaja kaunistellessaan asioita.
        Olet lahkosi ansainnut.


      • rohto43 kirjoitti:

        mestari kieltämään todellisuutta. Lööperiä, huhupuhetta tai päissään kirjoittelua -aina kun totuus tuntuu liian riipaisevalta.
        Mestarillisen aivopesun uhri kääntää totuudet aina kun oma sokea piste alkaa piipittämään.

        Okei, ymmärrettävää että tuo on sinun selviytymiskeinosi kun niin usein vähättelet toisten kirjoituksia.

        Juuri noin toimisi myös steinerkoulun opettaja kaunistellessaan asioita.
        Olet lahkosi ansainnut.

        Selväpäisen ihmisen harkittua tekstiä? Kerropa minulle miksi 14-vuotias hilluu netissä keskellä yötä? Onko sekin steinerkoulun vika.

        Onko sinun käsittääksesi steinerkoululaisissa enemmän häiriintyneitä ja tyytymättömiä lapsia kuin peruskoulussa?


      • exsteiner

        hyvä että kirjoitat kokemuksistasi. koulunvaihto ei ole liian myöhäistä, koska sinulla on halu oppia. olen nähnyt että koulunvaihto kannattaa vaikka joutuisikin menemään alemmalle luokalle. älä jää jahkaamaan vaan toimi. ota yhteyttä toisen koulun rehtoriin ja jutelkaa sinun koulutilanteestasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      783
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe