Harkitsemme sijaisperheeksi tai tukiperheeksi ryhtymistä.. Olen menossa nyt piakkoin Pride koulutukseen. En vaan ole vielä saanut aikaiseksi kysellä asioista hirveästi, siellä varmaan selviää, netistä olen kyllä lueskellut.. mutta olen miettinyt mitä muita tuki/sijaisperheitä tarvitaan kuin pitkäaikaissijoitukseen? Tarkoitan nyt siis esim "loma/viikonloppu"-perheitä... ja onko erikseen perheitä jotka ottavat lyhytaikaiseen sijoitukseen?
Mitä eri muotoja olla sijaisperheenä?
5
640
Vastaukset
- tulee mieleeni ainakin
Tulee mieleen, että..
- tukiperhe, jossa lapset käyvät esim. muutaman kerran kuussa/lomilla jne.
- kiireellisten huostaanottopäätösten sijoituspaikka
- lopullista sijoituspaikkaa odottavat lapset
- sijoitetut lapset
- adoptoidut lapset
Jatkakaa toki listaa. Itsekin haluaisin tietää. Alkuperäiseltä toivoisin myös tietoa koulutuksen sisällöstä, hyödyllisyydestä jne. kun sen aika on.- tarkennusta
Suurissa kaupungeissa on ollut käytäntönä, että kiireellisesti huostaanotetut lapset sijoitetaan vastaanottokotiin l. siihen tarkoitukseen varattuun lastenkotiin, mutta nyt on myös sellaista suuntausta, että ainakin alle 3-vuotiaat pyrittäisiin myös näissä tapauksissa sijoittamaan ns. kriisiperheisiin/päivystysperheisiin.
Lopullista sijoituspaikkaa odottavat lapset ovat joko näissä vastaanottokodeissa tai sitten heidät voidaan sijoittaa lyhytaikaista sijoitusta tarjoaviin perheisiin, näiden lasten joukossa yksi on erityisryhmä : adoptioon menevät vauvat, joiden on oltava jossain se 8 viikon harkinta-aika, joka biologisella äidillä on ennen lopullisen adoptiopäätöksen vahvistamista.
Toistaiseksi sijoitukseen tuleville lapsille etsitään pitkäaikaista sijaisperhettä l. perhettä joka voi sitoutua hoitamaan lapsen jopa aikuiseksi asti. - edellinen
tarkennusta kirjoitti:
Suurissa kaupungeissa on ollut käytäntönä, että kiireellisesti huostaanotetut lapset sijoitetaan vastaanottokotiin l. siihen tarkoitukseen varattuun lastenkotiin, mutta nyt on myös sellaista suuntausta, että ainakin alle 3-vuotiaat pyrittäisiin myös näissä tapauksissa sijoittamaan ns. kriisiperheisiin/päivystysperheisiin.
Lopullista sijoituspaikkaa odottavat lapset ovat joko näissä vastaanottokodeissa tai sitten heidät voidaan sijoittaa lyhytaikaista sijoitusta tarjoaviin perheisiin, näiden lasten joukossa yksi on erityisryhmä : adoptioon menevät vauvat, joiden on oltava jossain se 8 viikon harkinta-aika, joka biologisella äidillä on ennen lopullisen adoptiopäätöksen vahvistamista.
Toistaiseksi sijoitukseen tuleville lapsille etsitään pitkäaikaista sijaisperhettä l. perhettä joka voi sitoutua hoitamaan lapsen jopa aikuiseksi asti.Pienen kaupungin näkökulmasta tosiaan kerroin minä :) Meillä kun ei vastaanottokodeista ole lähimailla tietoakaan.
- teillä..
edellinen kirjoitti:
Pienen kaupungin näkökulmasta tosiaan kerroin minä :) Meillä kun ei vastaanottokodeista ole lähimailla tietoakaan.
On oltava vastaanottokoti?
Vai olisitteko te se?
Olen kyllä käsittänyt, että vastaanottokoti on aina kunnalla.
Ei siinä mitään, mutta, tuli heti mieleen kaverini joka ei halua mennä töihin vaan ajattelee sijaislapsia.
Tosin tämä on sellain tapaus, että on YH ei jaksanut edes oman lapsensa hammaskasvuja. - aikaisempi
teillä.. kirjoitti:
On oltava vastaanottokoti?
Vai olisitteko te se?
Olen kyllä käsittänyt, että vastaanottokoti on aina kunnalla.
Ei siinä mitään, mutta, tuli heti mieleen kaverini joka ei halua mennä töihin vaan ajattelee sijaislapsia.
Tosin tämä on sellain tapaus, että on YH ei jaksanut edes oman lapsensa hammaskasvuja.Meillä tosiaan kaikki tapahtuu määrätyissä perheissä. Vastaanottokotia ei ole, enkä tiedä pitäisikö moinen olla. Lähin taitaa sijaita 60km päässä, jonka piirissä kuitenkaan emme ole. En ole kuullutkaan, että kunnalla pitäisi olla vastaanottokoti ja kuulostaisi se aika hassultakin. Mitkä kustannukset ym. muodotuisikaan, kun ei meillä siihen olisi tarpeeksi suurta tarvetta. Käyttöaste jäisi hyvin pieneksi, ellei asiakaskuntaa haalittaisi kauempaakin. Ehkä pitäisi perehtyä lakiin tässä asiassa. Laittakaa ihmeessä faktaa tänne palstalle. Varmasti moni tiedosta hyötyisi. Näin kuitenkin meillä, pienessä kaupungissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.2811133- 498677
- 1375415
- 1443714
- 693608
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi353574- 403298
- 572618
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak532190- 281826