nimetön runo kohtaamisesta

aitiparta

---

Kädessäsi, nyrkkiin pusertuneessa kädessäsi
näen sinun ojentavan

kosketuksen pelkoa

minua kohti. Vastaanko. Vastaanko
pelkoon pelolla?

Ruudun takana
kaikkoamme kauemmas
toisistamme, irtoamme toisistamme
kuin vimmaisen voiman
työntäminä:

Omalla puolellamme -
alkukantaista reaktiota puolustellen
syytämme toista.

Sinun ymmärtämättömyytesi.

Sinun rakkaudettomuutesi.

Sinun haluttomuutesi tulla lähelle.

Vai asetunko alttiiksi?

Vihallesi. Kyynisyydellesi. Kaikelle sille
mikä sinussa tykyttää ja
vaatii, raivoaa ja huohottaa
ihosi alla.

Hiljaa ja haparoiden tartun lukittuun kouraan...

Silmissäni sanaton toive
jos ehkä viimein helähtäisi ikkuna
rikki.

Ja sielut toistensa läheisyyteen uskaltautuneina
näkisivät syvälle, syvemmälle.

Kädessäsi.

Nyrkkiin pusertuneessa kädessäsi
näen sinun ojentavan
hillitöntä kaipausta ihmistä kohti -
ja yö laitojaan vasten
ryskyy pimeää.

Rakkaani, jos nyt en uskalla, koska sitten?
Koska.

Ja kenen kanssa?

Nyt!

Pelottavinta elämässä on
että se on aina nyt.

Minä sanon itselleni:
uskalla, uskalla sittenkin, uskalla
elämän tähden.

Vaikka särkyisit tuhanneksi pirstaleeksi -
aamun valo ne lämmittää, aurinko sulattaa sieluksi jälleen.

16

1140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flaika

kukaan koskaan sanonut sulle, että sä olet aika vittumainen jätkä.

Ei millään pahalla, mutta kuitenkin.

• Ihmisillä on tapana sanoa sellaisia kun eivät tykkää jostain. Jälkilause onkin sitten jo monimutkaisempi kuinka se pitäisi käsittää: "Ei millään pahalla, mutta kuitenkin". Harvoin sellaisia asioita hyvällä sanotaan. Hyvällä tai pahalla, mielestäni tärkeää olisi nähdä sanojen läpi, oman reaktion läpi mitä sanottu lause synnyttää, nähdä omaan ja toisen sisimpään ainakin sen verran, että pystyy antamaan anteeksi ja vilpittömästi toivomaan toiselle hyvää. Ja hiljaa miettiä myös sitä, mikä toisen sanoissa ehkä pitää paikkansa. Että mitä itsessä on sellaisia piirteitä ja huonoa, vahingollista asennetta ja käyttäytymistä mitä voisi (kun sen ymmärtää) työstää. Itse ainakin tarvitsen siihen rukousta. Muuten en siihen kykene ja en sellaisia asioita käyttäytymisessäni edes huomaa välttämättä. Niin vittumainen jätkä olen.

Peace! ♥

Ja nyt saunaan...

• Flaika
        aitiparta kirjoitti:

Ihmisillä on tapana sanoa sellaisia kun eivät tykkää jostain. Jälkilause onkin sitten jo monimutkaisempi kuinka se pitäisi käsittää: "Ei millään pahalla, mutta kuitenkin". Harvoin sellaisia asioita hyvällä sanotaan. Hyvällä tai pahalla, mielestäni tärkeää olisi nähdä sanojen läpi, oman reaktion läpi mitä sanottu lause synnyttää, nähdä omaan ja toisen sisimpään ainakin sen verran, että pystyy antamaan anteeksi ja vilpittömästi toivomaan toiselle hyvää. Ja hiljaa miettiä myös sitä, mikä toisen sanoissa ehkä pitää paikkansa. Että mitä itsessä on sellaisia piirteitä ja huonoa, vahingollista asennetta ja käyttäytymistä mitä voisi (kun sen ymmärtää) työstää. Itse ainakin tarvitsen siihen rukousta. Muuten en siihen kykene ja en sellaisia asioita käyttäytymisessäni edes huomaa välttämättä. Niin vittumainen jätkä olen.

Peace! ♥

Ja nyt saunaan...

kaikelle tälle on se että osui... ja koski.

Hyviä löylyjä.

• Flaika kirjoitti:

kaikelle tälle on se että osui... ja koski.

Hyviä löylyjä.

Kieli on mielenkiintoinen väline.
        Vilpittömin halauksin

-parta.

• runoton

. olet tarkkanäköinen ihminen ja tarpeeksi vahva jakaaksesi. Vertaistuki taitaa olla se paras toiselle. Ihminen on tuskassaan ja raivossaan pelottava. Joskus toiselle on lähellä olevan mahdotonta kertoa, tarvitaan riittävän vieras kertomaan, jotta ihminen itsensä näkisi ja eheytyisi.

• Flaika

Kyllä mä näkisin, että mammaparta on antanut suurimman osan siitä vähäisestä kirjallisesta ja henkisestä annista jota täältä olen kahminut. Kiitän luojaani siitä, että hän on olemassa - vaikka en olekaan miesfanittaja. Mutta sillä tuskin on tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Mamma potkii koiraa sanan hyvässä merkityksessä eteenpäin, ja siten dogin ei aina tarvitse mennä kirjaston oven eteen odottamaan, että joku sattuisi menemään sisään tai tulemaan ulos, jotta voisi itse livahtaa ineen.

• runoton
        Flaika kirjoitti:

Kyllä mä näkisin, että mammaparta on antanut suurimman osan siitä vähäisestä kirjallisesta ja henkisestä annista jota täältä olen kahminut. Kiitän luojaani siitä, että hän on olemassa - vaikka en olekaan miesfanittaja. Mutta sillä tuskin on tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Mamma potkii koiraa sanan hyvässä merkityksessä eteenpäin, ja siten dogin ei aina tarvitse mennä kirjaston oven eteen odottamaan, että joku sattuisi menemään sisään tai tulemaan ulos, jotta voisi itse livahtaa ineen.

.meillä ihmisillä on erilaiset arvot ja oikeuskäsitykset, opittuna, perittynä ja imettynä jopa kotikasvatuksesta, tai kulttuuriperintönä. Toisen maailma saattaa tuntua vieraalta ja pelottavalta, varsinkaan jos asianosaisen oikeuskäsitys ei tue omaa käsitystä. Väkivaltaista tai uhkaavaa käytöstä on vaikeata hyväksyä, olipa se henkistä tai ruumiillista. Toista ihmistä ei myöskään tarvitse yrittää alistaa. Harvempi siihen edes suostuukaan nykypäivänä.

Jokaisen ihmisen käytöksessä on korjattavaa, itsetuntemuksella särmät hioutuvat. Pysähtymällä ja sisintään tutkimalla itsetuntemus kasvaa, ihminen oppii antamaan itselleen ja muillekin anteeksi, ja tietoisesti toimii virheitään korjaavasti. Ihminenhän on kokonaisuus hyvine ja huonoine puolineen. Ei kukaan ole absoluuttisen hyvä tai huono ihminen, eletty elämä opettaa hyväksymään erilaisuutta. Jotkut onnekkaat oppivat tuntemaan itsensä jo nuorempana, toiset joutuvat sen opettelemaan. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen joukkoon.

• Flaika
        runoton kirjoitti:

.meillä ihmisillä on erilaiset arvot ja oikeuskäsitykset, opittuna, perittynä ja imettynä jopa kotikasvatuksesta, tai kulttuuriperintönä. Toisen maailma saattaa tuntua vieraalta ja pelottavalta, varsinkaan jos asianosaisen oikeuskäsitys ei tue omaa käsitystä. Väkivaltaista tai uhkaavaa käytöstä on vaikeata hyväksyä, olipa se henkistä tai ruumiillista. Toista ihmistä ei myöskään tarvitse yrittää alistaa. Harvempi siihen edes suostuukaan nykypäivänä.

Jokaisen ihmisen käytöksessä on korjattavaa, itsetuntemuksella särmät hioutuvat. Pysähtymällä ja sisintään tutkimalla itsetuntemus kasvaa, ihminen oppii antamaan itselleen ja muillekin anteeksi, ja tietoisesti toimii virheitään korjaavasti. Ihminenhän on kokonaisuus hyvine ja huonoine puolineen. Ei kukaan ole absoluuttisen hyvä tai huono ihminen, eletty elämä opettaa hyväksymään erilaisuutta. Jotkut onnekkaat oppivat tuntemaan itsensä jo nuorempana, toiset joutuvat sen opettelemaan. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen joukkoon.

Vietin jouluni Moskovassa. Istuimme suuressa joukossa pienessä asunnossa ja nauroimme ja lauloimme... joimme ja etenkin söimme.

Oli hyvin raskasta kuunnella ystävieni kertomuksia siitä mitä Venäjällä tänä päivänä tapahtuu. Eräs nuori nainen kuvasi sitä kuolemaksi: murhia, silmitöntä väkivaltaa, raiskauksia, kiristystä, sensuuria ja jatkuvaa ja kaikkialle levinnyttä korruptiota. He eivät nähneet missään mitään kaunista. Ainoa kaunis asia elämässä olivat muut ihmiset, läheiset.

He kaikki elävät kuin viimeistä päivää, unelmoivat aivan käsittämättömiä ja pitävät onnena sitä, että ovat elossa, jotta voisivat juhlia.

• runoton
        Flaika kirjoitti:

Vietin jouluni Moskovassa. Istuimme suuressa joukossa pienessä asunnossa ja nauroimme ja lauloimme... joimme ja etenkin söimme.

Oli hyvin raskasta kuunnella ystävieni kertomuksia siitä mitä Venäjällä tänä päivänä tapahtuu. Eräs nuori nainen kuvasi sitä kuolemaksi: murhia, silmitöntä väkivaltaa, raiskauksia, kiristystä, sensuuria ja jatkuvaa ja kaikkialle levinnyttä korruptiota. He eivät nähneet missään mitään kaunista. Ainoa kaunis asia elämässä olivat muut ihmiset, läheiset.

He kaikki elävät kuin viimeistä päivää, unelmoivat aivan käsittämättömiä ja pitävät onnena sitä, että ovat elossa, jotta voisivat juhlia.

äärimmäisyyksiä, jotta ihmiset voisivat iloita elämästä ja toisistaan. Ihmisten ahneus, itsekkyys ja vallanhimo surettaa, vaikka Suomessa syntyneenä pidänkin itseäni onnekkaana.

Meillä suomalaisilla asiat ovat paljon paremmin. Silti yleinen tyytymättömyys tuntuu vaivaavan isoa osaa ihmisistä. Hirmuista taistelua käydään joutavista asioista. Ei osata nauttia elämästä, pienet asiat eivät merkitse mitään. Tai edes suuret, kuten terveys, tai että on elossa.

Oman jouluni vietin kotona, kiireettä hyvän ruoan parissa läheisteni kanssa, jokunen lahja kaikille, yhdessä valmisteltu joulu, siis stressitön pitkästä aikaa. Ei niin hirmuista juhlintaa, silti mukavaa ja rauhallista yhdessäoloa.

• Flaika
        runoton kirjoitti:

äärimmäisyyksiä, jotta ihmiset voisivat iloita elämästä ja toisistaan. Ihmisten ahneus, itsekkyys ja vallanhimo surettaa, vaikka Suomessa syntyneenä pidänkin itseäni onnekkaana.

Meillä suomalaisilla asiat ovat paljon paremmin. Silti yleinen tyytymättömyys tuntuu vaivaavan isoa osaa ihmisistä. Hirmuista taistelua käydään joutavista asioista. Ei osata nauttia elämästä, pienet asiat eivät merkitse mitään. Tai edes suuret, kuten terveys, tai että on elossa.

Oman jouluni vietin kotona, kiireettä hyvän ruoan parissa läheisteni kanssa, jokunen lahja kaikille, yhdessä valmisteltu joulu, siis stressitön pitkästä aikaa. Ei niin hirmuista juhlintaa, silti mukavaa ja rauhallista yhdessäoloa.

Minulla ei ole 'kotia', ei samaa uskontoa kuin sinulla. Istuin (24.12) yksin Helsingissä asunnossani ja katselin töllöstä piirrettyjä ja söin pasteijoita ja join punkkua, kun kaikki ystäväni ja tuntemani ihmiset viettivät joulua mainitsemallasi tavalla.

Olen hyvin kateelinen kaikelle "pienelle" elämässä.

Hain omani vasta tammikuussa.

Hyvin kaksijakoista, jopa jossain mielessä stressaavaa.

• oma päätös
        Flaika kirjoitti:

Minulla ei ole 'kotia', ei samaa uskontoa kuin sinulla. Istuin (24.12) yksin Helsingissä asunnossani ja katselin töllöstä piirrettyjä ja söin pasteijoita ja join punkkua, kun kaikki ystäväni ja tuntemani ihmiset viettivät joulua mainitsemallasi tavalla.

Sanotaan, että koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää. Ei tarkoita silti, että kaikkea pitää kokeilla. Onnellinen elämäkin on valinta.

• runoton
        Flaika kirjoitti:

on se paikka, jossa ihminen viihtyy. Samoja piirrettyjä ollaan sitten katseltu, ihan kiva tapa viettää joulua, kerran vuodessa aikuinen voi estoitta toimia lapsen lailla halutessaan. Pientä, mutta ilostuttavaa. Sinullahan on sitäpaitsi mahdollisuus viettää joulua kaksi kertaa vuodessa, joten ei niin huono juttu sekään, jos joulusta sattuu nimittäin tykkäämään.:)

• Flaika
        oma päätös kirjoitti:

Sanotaan, että koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää. Ei tarkoita silti, että kaikkea pitää kokeilla. Onnellinen elämäkin on valinta.

(ei muuta kommentoitavaa)

• Flaika
        runoton kirjoitti:

on se paikka, jossa ihminen viihtyy. Samoja piirrettyjä ollaan sitten katseltu, ihan kiva tapa viettää joulua, kerran vuodessa aikuinen voi estoitta toimia lapsen lailla halutessaan. Pientä, mutta ilostuttavaa. Sinullahan on sitäpaitsi mahdollisuus viettää joulua kaksi kertaa vuodessa, joten ei niin huono juttu sekään, jos joulusta sattuu nimittäin tykkäämään.:)

se seura.

• runoton
        Flaika kirjoitti:

se seura.

näkökantasi. Joulu on perhejuhla, mutta kyllä jouluna voi ystäviäkin kutsua kylään.:) Toki lahjojakin on mukava saada, erityisesti sellaisia, jotka on valittu ajatellen saajaa, oli tarpeen tai ei.

• Ilolias Rohmantti

Rohkeutta ei ole toimia kovin ottein silloin, kun se on turvallista ja helppoa. Rohkeutta on toimia vastuuntuntoisesti silloin kun pelottaa?

Kuinka paljon rohkeutta uskallamme tänään jättää käyttämättä?

Pidin rohkeuden kohtaamisestasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4234
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      98
      3675
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3379
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2920
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2408
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2379
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2112
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1736
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1577
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      33
      1552
    Aihe