Paras ystäväni sai muutama päivä sitten pennut, mutta nyt ei ole kaikki kunnossa: sai tänään oudon, pelottavan kipukohtauksen, johon eläinlääkärikään ei osannut antaa vastausta. Kipua ja "pieni kuolema". Tokeni kyllä sekunneissa, mutta outoa ajatella, että tulisi kohtaus ilman, että niitä tulisi lisääkin. Pelottaa niiiiin paljon, kamalasti. Emonmaidonkorviketta olen yrittänyt jo pienille syöttää, mutta ainakaan vielä ei ole onistunut.
Mistä siis keinoemo, jos siihen menee?
SIJAISEMOA???
7
482
Vastaukset
- näytille äiti-koira
Käytitkö emon eläinlääkärissä?
Vai pelkkä puhelinkysely?
Varmasti osaavat jotenkin auttaa, emo pitäisi tarkemmin tutkia nyt, jos tuollaista ilmenee =( .- pentujakin ja kyllä pennut ...
sitä korvikettakin jos ei muuta saa.
- terristi
välittömästi uusi yhteys eläinlääkäriin, kuulostaa kalkkikrampilta ja se voi viedä emän hengen.
Autan jos voin, mutta kerro mitä emä syö ja paljonko?
Voit antaa sitä emänmaidonvastiketta emälle myös, se lisää maidon tuloa, lisäenergiaa ja jaksamista emälle antaa esim. apteekista saatava Nutri Plus Gel mutta itse suosin raakaa sika-nautajauhelihaa jonka joukossa kermaviiliä ja raakaa kananmunaa, myös suolaton lihaliemi on hyvää.
Jos oikeasti tarvitset keinoemoa, laita viesti Lemmikkipalstojen keinoemot ja kätilöt palstalle: http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/Ultimate.cgi
Tsemppiä, yritähän vastailla, poikkean vielä lukaisemaan!
ps. tärkeintä on ettet itse menetä hermojasi vaan pysyt rauhallisena- NÄISTÄ VINKEISTÄ
Tosin, kalkkikramppiahan minä diagnoosiksi eläinlääkärillekin tarjosin, mutta ei yhdistänyt kuvailemiini oireisiin, plus kun pennut vielä noin pieniä. Eläinlääkäri oli myös sitä mieltä, että kalkkikramppi ei ole kivulias. (?)Ensiavuksi kuitenkin ihan omasta päästäni syötin ystävälleni pari kalkkitablettia, kun kohtaus oli ohi. Ja piimää meni varmaan pari litraa! Kananmunatkin olen ottanut ruokavalioon. Emonmaidonkorvike on apteekin Royal Canin Puppy Milk. Olenkin nyt antanut emon sitä latkuttaa, kun niin kovin siitä tykkää. Mutta mukava kuulla, että siitä saattaa olla jopa hyötyä :)
Täytyypä laittaa menuun tuota jauhelihaa ja kermaviiliäkin. Vaikkei olisi kalkkijuttu tuon kohtauksen takana, lienee syytä panostaa kuitenkin sellaisenkin ennaltaehkäisemiseen!
Nyt on siis mai pysynyt kohtauksitta, mutta koko ajan tietenkin pelottaa. Ajatuksella, että miksi ei tulisi toista, kun yksikin tuli.
Tuo lemmikkipalstan osato pitää pitää nyt kuitenkin mielessä!
Katsotaan, miten asiamme etenevät. Toivokaamme, että parhain päin. - terristi
NÄISTÄ VINKEISTÄ kirjoitti:
Tosin, kalkkikramppiahan minä diagnoosiksi eläinlääkärillekin tarjosin, mutta ei yhdistänyt kuvailemiini oireisiin, plus kun pennut vielä noin pieniä. Eläinlääkäri oli myös sitä mieltä, että kalkkikramppi ei ole kivulias. (?)Ensiavuksi kuitenkin ihan omasta päästäni syötin ystävälleni pari kalkkitablettia, kun kohtaus oli ohi. Ja piimää meni varmaan pari litraa! Kananmunatkin olen ottanut ruokavalioon. Emonmaidonkorvike on apteekin Royal Canin Puppy Milk. Olenkin nyt antanut emon sitä latkuttaa, kun niin kovin siitä tykkää. Mutta mukava kuulla, että siitä saattaa olla jopa hyötyä :)
Täytyypä laittaa menuun tuota jauhelihaa ja kermaviiliäkin. Vaikkei olisi kalkkijuttu tuon kohtauksen takana, lienee syytä panostaa kuitenkin sellaisenkin ennaltaehkäisemiseen!
Nyt on siis mai pysynyt kohtauksitta, mutta koko ajan tietenkin pelottaa. Ajatuksella, että miksi ei tulisi toista, kun yksikin tuli.
Tuo lemmikkipalstan osato pitää pitää nyt kuitenkin mielessä!
Katsotaan, miten asiamme etenevät. Toivokaamme, että parhain päin.on todella harvinainen ihan pentujen syntymän jälkeen, yleensä vasta siinä 2-3 viikkoa synnytyksestä, mutta tiedän tapauksia joissa on iskenyt ennemminkin.
Emälle parasta ravintoa olisi jo tiineyden kaksi viimeistä viikkoa syöttää pentunappulaa ja samaa ainakin 4-5 viikkoa synnytyksestä, toki kauemminkin jos imettää ja pentuja on paljon. (Meillä imetti vielä 8 viikkoisia maitobaarilla, joten syötin laiheliinille pentunappulaa vielä silloinkin...!)
Olethan muistanut madottaa emän? Pennut saavat emältään matotartunnan, joten sitten 2 viikkoisille pupseille Canex-kuuri, emälle parempi on Axilur.
Kuinka emä ja pennut nyt jaksavat ja montakos niitä pupusia muuten tuli? - naperoa
terristi kirjoitti:
on todella harvinainen ihan pentujen syntymän jälkeen, yleensä vasta siinä 2-3 viikkoa synnytyksestä, mutta tiedän tapauksia joissa on iskenyt ennemminkin.
Emälle parasta ravintoa olisi jo tiineyden kaksi viimeistä viikkoa syöttää pentunappulaa ja samaa ainakin 4-5 viikkoa synnytyksestä, toki kauemminkin jos imettää ja pentuja on paljon. (Meillä imetti vielä 8 viikkoisia maitobaarilla, joten syötin laiheliinille pentunappulaa vielä silloinkin...!)
Olethan muistanut madottaa emän? Pennut saavat emältään matotartunnan, joten sitten 2 viikkoisille pupseille Canex-kuuri, emälle parempi on Axilur.
Kuinka emä ja pennut nyt jaksavat ja montakos niitä pupusia muuten tuli?Koko jengi voi nyt hyvin. Tosin, jatkuva pelko pepussani... Madottanut olen emoa, ja pentuja meinasin sen kahden viikon välein, eka kerran siis 2-viikkoisina.
Emälle olen nyt antanutkin pentunappulaa, plus kananmunaa, piimää, kalkkia, noin niin kuin runkona. Ja sitä korviketta syötän myös, emälle... Pennuillekin sitä on sitten helppo antaa muun ruuan seassa, kunhan siihen vaiheeseen selvitään, että saan tarjota lisäruokaa. Emä syö hyvin ja on hyvässä lihassa.
Ovat nyt koko porukka aika tarkassa syynissäni. Eli sen "hyvän" se kohtaus ainakin synnytti, että seuraan ja paapon ehkä vielä neuroottisemmin kuin olisin ilman kohtausta nähnyt tarpeelliseksi.
Mutta on tämä kyllä ihan täysipäiväinen ressi ja päänsärky. Vaan kyllä ne on mukavia kavereita :)Etteivät vaan äityisi parissa kuukaudessa liiankin rakkaiksi! Mihinköhän sitä sitten itse muuttaisi...
- uudestaan,
Tutkittiinko koiran kohtu, otettiinko verikokeita mm.kalkinpuutteen varalta (joillakin nartuilla kehittyy kalkinpuute jo tiineyden aikana)? Entä tutkittiinko koiran nisät nisätulehduksen varalta (nisä jota pennut eivät tyhjennä). Syitä voi olla monia, mutta sinuna veisin koiran uudelleen tutkittavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754