Neitsikan sulkasato

hihhulihei

meillä on neitsikalla sulkasato. yhdeltä linnuista on toisesta siivestä lentosulatkin vallan pudonneet pois, on vaan pieni tynkä jäljellä. Nyt se ei pääse lentämään kun vaan lyhyitä matkoja, niin hyvä lentäjä kun se on tähän asti ollut. Sitten olen huomannut että meidän lutino herralla ei ole sulkasatoa ollut ollenkaan koko kahden vuoden aikana, eikä toinen harmaistakaan noin paljon ole höyheniään tiputellut. Vai vaivaako tuota yhtä lintua jokin tauti kun noin sulkiaan pudottelee, muuten se on ihan terve ja pirtsakka lintu. Kysymys kuuluukin mahtaako noi lentosulat vielä kasvaa takaisin vai jääkö se siipirikoksi loppuiäkseen.

1

770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Todennäiköisesti neitonen on vähän satuttanut siipeään johonkin niin että sulkia on katkennut tai vääntynyt ja pudonnut tai poistanut huonot itse. Normaalissa sulkasadossa ei yleensä siipisulkia niin paljoa kerralla tipu että lentokyky kokonaan menee tai siipeen tulee selvä isompi aukko, eikä etenkään vain toisesta siivestä. Sulat yleensä vaihtuvat yksi tai kaksi kerrallaan symmetrisesti molemmista siivistä, luonnossa kun lentokyvytön lintu on yleensä kuollut lintu...

      Tutki vähän sitä huonoa siipeä onko sulat kokonaan pudonneet vai vain poikki. Jos sulissa on kanta jäljellä uusiutuvat ne vasta kun kantakin on pudonnut normaalissa sulkasadossa (jos linnun haluaa nopeammin lentäväksi voi tyngät nyppäistä pois, mutta tietysti se on vähän ikävä toimenpide linnulle ja on tehtävä varovasti ettei siipi vahingoitu). Jos sulat ovat lähteneet kokonaan alkavat ne heti kasvaa uudelleen mikäli sulkatupet eivät ole vaurioituneet. Tällöin sulat ovat ennallaan muutamassa viikossa (huolehdi proteiinia ja kalsiumia yms sulankasvatukseen tarvittavia ravinteita riittävästi tarjolle ruokinnassa)

      Ikävin vaihtoehto sulkien katoamiselle on sitten PBFD-virus, joka tuhoaa höyhenystön peruuttamattomasti ja tarttuu helposti muihinkin lintuihin, mutta onneksi se on Suomessa melko harvinainen. (Onko tuo "viallinen" lintu hiljattain tullut, mahdollisesti tuontilintu tai ovatko linnut äskettäin olleet kosketuksissa muihin lintuihin jolloin tartunta teoriassa voisi olla mahdollinen)

      Sitäkin voisi sitten tietysti miettiä miksei muilla linnuillasi ole sulkasatoa, onko se vain niin huomaamatonta ja pikkuhiljaa tapahtuvaa että et sitä sulkasadoksi tajua vai onko esim ruokinnassa jotain korjailtavaa. Ikinähän lintu ei tosiaankaan normaalissa sulkasadossa sulkia ja höyheniä niin paljoa pudoa että sille tulisi paljaita laikkuja tai näkyviä aukkoja, lähinnä se vain vähän "harsuuntuu" ja oleskelualueille irtoilee normaalia enemmän höyheniä ja höyhenystön seassa näkyy enemmän kasvavien höyhenten piikkimäisiä sulkatuppia. Olosuhteista (ruokinta, valaistus, kosteus, lämpötila jne), lajista ja jonkun verran yksilöstäkin riippuu onko sulkasato suht selkeä vaihe vai tapahtuuko höyhenten uusiminen pikkuhiljaa lähes ympäri vuoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe