Runeberg

scarabaeus

Johan Ludvig Runeberg
(5. helmikuuta 1804 Pietarsaari – 6. toukokuuta 1877 Porvoo)

Runeberg aloitti runoilijanuransa laajalla kokoelmalla Dikter (Runoja, 1830), joka myöhemmin sai kaksi samannimistä seuraajaa: Dikter II (1833) ja III (1843). Runeberg kuvaa niissä loistavalla tavalla Suomen luontoa, esimerkiksi ylistämällä runossa 'Svanen' valoisaa pohjoista kesäyötä:

Om nordens skönhet var hans sång,
Hur glad dess himmel är,
Hur dagen glömmer, natten lång,
Att gå till vila där.
Hur skuggan där är djup och rik
Inunder björk och al;
Hur guldbestrålad varje vik,
Och varje bölja sval.

Se lauloi, kuink' on kaunis maa
ja taivas pohjolan,
kuink' yökin siell' on valvontaa
vain päivän paistavan;
niin kuinka tummat, tuuheat
on siimesrannat sen,
suvannot kullansoiluvat,
jok' aalto vilpoinen.

(Otto Mannisen suomennos)

2

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flaika

Jossain Tampereen lähellä on lehto ja lehdossa lähde, jonka rannalla on muistolaatta, jossa lukee tässä istui Johan ja kirjoitti oodin lemmitylleen.

Vesi oli kylmää ja haisi ihan hirveälle. Kaikkialla oli itikoita ja mun sumutin oli tyhjä. Keskity siinä nyt sitten johonkin ja saa inspis... hä?

• scarabaeus

No hui! Runoilija laittanut tähän, oho!.......... ja Tampereella..... hmmmmm..... minä en kyllä siellä ole käynyt aikoihin ja silloinkin kaukana jostain lähteistä paremminkin melkein yläilmoissa jossain taisin olla juu se iso torni siellä kun tarkemmin muistelen ja eikö aikoinaan se yks runoilija ollut sitä mieltä että Tampereen jälkeen ei mitään ....
        vaimitensekinnytmeni juu
        etsin silloin 5.2. aamulla netistä kiireellä jotakin tästä Runebergista kun huomasin että liputtavat ja sitten äkkäsin että ahaa sentakia. Ensin ajattelin laittaa sen
        ” ...mun isäin oli sotamies...” mutta kun luin sen ajattelin että ehkä se tömähtää sitten liiaksikin ruudulta päin pläsiä joten etsin tällaisen pikkuisen tietopaketin (enkä enää edes muista miltä nettisivulta sen löysin ja kopsasin) ja ensin tietysti piti laittaa oma
        runo Runebergin
        tortusta
        ............
        Muuten tässä samalla voinkin sanoa, että runojasi jotka sitten eivät enää ole näkyvissä eniten tykkäsin siitä jostain sorakasarunostasi ja sitten se Pegasos. Ja olivathan ne kaikki taas kyllä oivallisia sanaryppäitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe