koulutus koirapuistossa

omistajaa vai koiraa

varten? tuntuu, että nykyään tullaan kouluttamaan koiria koirapuistoon ja brassaillaan sitten sillä kun musti tai turre temput tekee. ymmärrän kyllä, että koirakin tarvitsee provosoivan ympäristön koulutusta varten ajoittain, mutta niihin on varattu omat treenikentät ei koirapuistot. vaikka koulutan koiraani ja se jo osaa hyvin asioita,on kuitenkin koirallekin suotavaa puistossa vaan juosta ja leikkiä. en tiedä kenen itsetunto tarvitsee pönkitystä,ehkäpä narun pääässä olevan...

11

1068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei edes suotavaa ja

      voi olla jopa laitonta jos muita koiria paikalla.otappa selvää tarkemmin mutta kyllä lähtisin siitä jotta koiraa ei koirapuistossa kouluteta vaan siellä koira leikkii ja tututstuu muihin koiriin sitä varten ne on.

      • ymmällä ...

        Me leikitään ja opitaan kaikkea kivaa usein koirapuistossa oman Chihun kanssa silloin kun ketään muuta ei ole paikalla. Sellasta pientä. Ei kai joku koulutuskenttä ole Chihuja varten, tai ehkä niille olisi oltava jokin pienempi koulutuskenttä minkä laidalla lukisi:
        KOULUTUSKENTTÄ PIENILLE KOIRILLE


      • ..miksei?
        ymmällä ... kirjoitti:

        Me leikitään ja opitaan kaikkea kivaa usein koirapuistossa oman Chihun kanssa silloin kun ketään muuta ei ole paikalla. Sellasta pientä. Ei kai joku koulutuskenttä ole Chihuja varten, tai ehkä niille olisi oltava jokin pienempi koulutuskenttä minkä laidalla lukisi:
        KOULUTUSKENTTÄ PIENILLE KOIRILLE

        Miksei koirapuistossa saisi kouluttaa? Ei mielestäni säännöissä ole kielletty.
        Minusta mielummin esim. pentukoiraa hieman kouluttaa koirapuistossa, kuin antaa sen olla ihan "pellossa". Nimittäin usein jos omistaja ei ollenkaan pidä koiraansa kurissa, se provosoi muita nylkyttämällä tmv. tavalla.
        Itse kyllä komennan koiraani ja myös kehun jos tarvis. Minä määrään, myös koirapuistossa eikä se mitään kerskailua ole vaan arkielämää. En kouluta koiraani muutenkaan katseiden takia, vaan sen takia että sen kanssa on mukavampi elää, harrastaa ja kilpaillakin. Koulutus on myös hyvää aivojumppaa ja tukea tottelevaisuudelle. Omistajaa pitää totella myös koirien ilmoilla, koirapuistossakin.
        Kunhan ei koulutuksellaan häiritse muita, eli näkyvästi esim. syötä nameja tai heittele palloa.. Noudattaa niitä koirapuiston ohjeita. Mutta kyllä koiran pitäs totella kesken leikin tai rähinänkin..ja kukaan ei voi koirastaan vakuuttaa, etteikö se koskaan aiheuttaisi harmia (esim. nylkyttämällä tai alistamalla muita, joutumalla rähinään vaikka alakynteenkin). Silloin on hyvä, jos koira lopettaa tai tulee käskystä luo.
        Taitaa aloittaja olla vain itse kateellinen kun oma koira provosoi muita eikä tottele puistossa?!
        Koirapuistossa on ihan hyvä esim. ottaa luoksetuloja ja välillä palkatakin. Aidattu alue ja paljon häiriötä. Jos pelkästään koulutuskentällä kouluttaa, koira oppii pian että muualla ei tarvii totella.. kentällä on ku unelma ja muualla ihan eri koira..


      • vaikuttaa toisiin koiriin
        ..miksei? kirjoitti:

        Miksei koirapuistossa saisi kouluttaa? Ei mielestäni säännöissä ole kielletty.
        Minusta mielummin esim. pentukoiraa hieman kouluttaa koirapuistossa, kuin antaa sen olla ihan "pellossa". Nimittäin usein jos omistaja ei ollenkaan pidä koiraansa kurissa, se provosoi muita nylkyttämällä tmv. tavalla.
        Itse kyllä komennan koiraani ja myös kehun jos tarvis. Minä määrään, myös koirapuistossa eikä se mitään kerskailua ole vaan arkielämää. En kouluta koiraani muutenkaan katseiden takia, vaan sen takia että sen kanssa on mukavampi elää, harrastaa ja kilpaillakin. Koulutus on myös hyvää aivojumppaa ja tukea tottelevaisuudelle. Omistajaa pitää totella myös koirien ilmoilla, koirapuistossakin.
        Kunhan ei koulutuksellaan häiritse muita, eli näkyvästi esim. syötä nameja tai heittele palloa.. Noudattaa niitä koirapuiston ohjeita. Mutta kyllä koiran pitäs totella kesken leikin tai rähinänkin..ja kukaan ei voi koirastaan vakuuttaa, etteikö se koskaan aiheuttaisi harmia (esim. nylkyttämällä tai alistamalla muita, joutumalla rähinään vaikka alakynteenkin). Silloin on hyvä, jos koira lopettaa tai tulee käskystä luo.
        Taitaa aloittaja olla vain itse kateellinen kun oma koira provosoi muita eikä tottele puistossa?!
        Koirapuistossa on ihan hyvä esim. ottaa luoksetuloja ja välillä palkatakin. Aidattu alue ja paljon häiriötä. Jos pelkästään koulutuskentällä kouluttaa, koira oppii pian että muualla ei tarvii totella.. kentällä on ku unelma ja muualla ihan eri koira..

        sillä selvä laki on laki.


      • vielä vaikka
        vaikuttaa toisiin koiriin kirjoitti:

        sillä selvä laki on laki.

        se lakipykälä missä näin sanotaan, never heard? luoksetulo on yksi koulutuksen tulos ja jos se ei mene läpi jätetäänkö koira puistoon?! minä aikanaan kun kävin puistossa säännöllisin väliajoin kutsuin koiran luokse, istutin ja annoin taas luvan mennä leikkimään. kerran 10 minuuttiin (noin), eikä näyttänyt haittaavan, päin vastoin pieni hengähdystauko leikistä oli paikallaan.


      • vnein
        vielä vaikka kirjoitti:

        se lakipykälä missä näin sanotaan, never heard? luoksetulo on yksi koulutuksen tulos ja jos se ei mene läpi jätetäänkö koira puistoon?! minä aikanaan kun kävin puistossa säännöllisin väliajoin kutsuin koiran luokse, istutin ja annoin taas luvan mennä leikkimään. kerran 10 minuuttiin (noin), eikä näyttänyt haittaavan, päin vastoin pieni hengähdystauko leikistä oli paikallaan.

        Koirapuiston kirjoittamaton laki sen sanoo! Ja tosi hyvin koirapuistossa käyvät ihmiset noudattavat sitä myös puiston ulkopuolella. Niitä ei kouluteta myöskään kotona. Puistokoirat ovatkin harvoin mitään tottelevaisuusvalioita, eivät edes kotitarpeiksi. Ne osaavat ehkä anna tassu ja istu - mikäli omistajalla on käsi taskussa.

        Sen vuoksihan se on tosi hienoa, että edes koirapuistossa joku näistä viitsii kouluttaa piskiänsä.


      • Nippe
        ..miksei? kirjoitti:

        Miksei koirapuistossa saisi kouluttaa? Ei mielestäni säännöissä ole kielletty.
        Minusta mielummin esim. pentukoiraa hieman kouluttaa koirapuistossa, kuin antaa sen olla ihan "pellossa". Nimittäin usein jos omistaja ei ollenkaan pidä koiraansa kurissa, se provosoi muita nylkyttämällä tmv. tavalla.
        Itse kyllä komennan koiraani ja myös kehun jos tarvis. Minä määrään, myös koirapuistossa eikä se mitään kerskailua ole vaan arkielämää. En kouluta koiraani muutenkaan katseiden takia, vaan sen takia että sen kanssa on mukavampi elää, harrastaa ja kilpaillakin. Koulutus on myös hyvää aivojumppaa ja tukea tottelevaisuudelle. Omistajaa pitää totella myös koirien ilmoilla, koirapuistossakin.
        Kunhan ei koulutuksellaan häiritse muita, eli näkyvästi esim. syötä nameja tai heittele palloa.. Noudattaa niitä koirapuiston ohjeita. Mutta kyllä koiran pitäs totella kesken leikin tai rähinänkin..ja kukaan ei voi koirastaan vakuuttaa, etteikö se koskaan aiheuttaisi harmia (esim. nylkyttämällä tai alistamalla muita, joutumalla rähinään vaikka alakynteenkin). Silloin on hyvä, jos koira lopettaa tai tulee käskystä luo.
        Taitaa aloittaja olla vain itse kateellinen kun oma koira provosoi muita eikä tottele puistossa?!
        Koirapuistossa on ihan hyvä esim. ottaa luoksetuloja ja välillä palkatakin. Aidattu alue ja paljon häiriötä. Jos pelkästään koulutuskentällä kouluttaa, koira oppii pian että muualla ei tarvii totella.. kentällä on ku unelma ja muualla ihan eri koira..

        Mielestäni koirapuisto on oiva paikka opettaa koiralle temppuja, luokse tuloa jne.. kaupungissa kun asuu niin ei siellä kadulla viitsi alkaa mitään opettaa. Mielestäni se on ihan hyvä koirallekin että välillä saa vähän miettiä leikkien lomassa!!


    • En ymmärrä miksi ei saisi omaa koiraansa kouluttaa ihan missä vaan, oli sitten koirapuistossa tai ei. Ei kouluttaminen tarkoita aina namien viskelyä! Namit ei kyllä kuulu koirapuistoon ollenkaan. Tuskin kukaan tulee "brassailemaan" sinne puistoon, vaan ihan sen takia että siellä on niin paljon häiriöitä (toiset koirat, hajut) että se on hyvää harjoitusta koiralle. Enkä ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään pitävän koirapuistossa tunnin mittaisia treenejä, vaan ihan perus luoksetuloa tms on voitu pari kertaa ottaa.

    • smödjöö

      Aita on siitä kiva juttu, että koira ei voi karata... Koulutuskentillä ei ole aitaa ja meidän "tottelevaisuusvalio" yksilö saattaakin keksiä, että sillä on jossain muualla jotain parempaa tekemistä...

      • Mä ainakin kutsun koiria puistossa välillä luokseni, palkkaan kehulla ja annan luvan jatkaa touhujaan. Koulutusta sekin eikä oo kukaan tullu mulkuttaan mitään. Samoin ne muutkin on tehny enkä oo nähny asiakseni huomauttaa. Jotkut on jopa ihan seuraamista treenanneet mutta eipä oo haitannu kun ne on ollu pieniä pätkiä ja lyhyitä kestoltaan.

        Jos on ollu namia taskunpohjalla oon antanu niitä koirilleni jos ovat totelleet mutta en ole tehny siitä numeroa vaan nopeasti antanu namin koiralle ja se siitä. toiset koirat varmaan haistavat että taskussa jotain on mutta eivätpä niitä saa.


      • eri mielipiteitä tässäkin...
        Narnia84 kirjoitti:

        Mä ainakin kutsun koiria puistossa välillä luokseni, palkkaan kehulla ja annan luvan jatkaa touhujaan. Koulutusta sekin eikä oo kukaan tullu mulkuttaan mitään. Samoin ne muutkin on tehny enkä oo nähny asiakseni huomauttaa. Jotkut on jopa ihan seuraamista treenanneet mutta eipä oo haitannu kun ne on ollu pieniä pätkiä ja lyhyitä kestoltaan.

        Jos on ollu namia taskunpohjalla oon antanu niitä koirilleni jos ovat totelleet mutta en ole tehny siitä numeroa vaan nopeasti antanu namin koiralle ja se siitä. toiset koirat varmaan haistavat että taskussa jotain on mutta eivätpä niitä saa.

        Itse olen koirapuistossa juurikin luoksetuloa ottanut, palkannut ja antanut taas mennä. Ei ole kiellettyä millään lailla. Tietty ei saa palloja yms viskellä jos muita on paikalla, jos ei ole niin mikäpä siinä...pallo vaan piiloon ja koulutus oli siinä jos joku tulee. Itse sanon siitä jos joku pallon yms. kanssa tekee treeniä koirapuistossa, lähinnä sen takia että omani kuumuu pallosta paljon, ja siitä tulee nopeasti sota.

        Mielestäni koirapuisto on ehdottomasti tarkoitettu koirien rentoutumiseen, mutta kyllä siellä leikkimielisesti voi vähän opettaakin asioita. Tosin se ei ole paras paikka koiran ojentamiseen.... valitettavan usein näkee sitä että koiralle ei ole opetettu käskyjä kunnolla sinne tultaessa, ja sitten koiraa ojennetaan karjumalla ja huutamalla yms. Ei niin kivaa muille paikalla olijoille.

        Käskeminen onkin sitten ihan eri juttu. Kyllä meillä säännöt on sääntöjä puistossakin. Meillä ei mennä puistoon ennen kuin annan luvan, sieltä lähdetään kun sanon, tullaan luokse kun kutsun, ja kun muita tulee sisään odotetaan kauempana kunnes vapautan jne. Hyvät käytöstavat on kaiken a ja o. Nämä kaikki käskyt yms. on kuitenkin opetettu puiston ulkopuolella varmoiksi, ennen kuin olen niitä puistossa sen suuremmin käyttänyt (= koira ymmärtää käskyt, ja tietää tarkalleen mitä sen pitää tehdä)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe