Mulla on kohta 2v uroskoira. Se on erittäin suojeleva minua kohtaan, ja sillä on erittäin paha tapa murista ja haukkua vieraat. Ja se on raivostuttavaa! Se ei mene vieraiden luokse karvat pystyssä tai hampaita näytellen vaan häntä heiluen mutta siltikin pitää sellasita ihme murinaa. Se ei ole (tähän mennessä*koputtaa puuta*) koskaan yrittänytkään puraista tai näyttänyt mitään siihen viittavaa. Ollaan käyty myös näyttelyissä ja olen sen saanut sietämään tuomarin käsittelyn mutta sen on oltava "käskyn alla", mutta kun joka tilanteessa kun ei sitä ehdi ottamaan käskyn alle ja sitten se pääsee toteuttamaan tätä huonoa tapaa, joka on opittu tapa ja arvelen sen johtuvan minun virheistä. Tämä kun alkoi ekan murkun aikaan niin tietysti pelästyin että mikä tällä on ja aiheutin sen että välttelin näitä tilanteita ja niistä tuli sitten suurensuuri mörkö jonka kanssa nyt painitaan. Koirani on iso palveluskoira, ja varmasti murinallaan aiheuttaa pelkoa, ja sitä kun en halua.. Kaipailisin neuvoja miten saisin koiran sietämään vieraita ihmisiä ilman että minun tarvitsee ottaa se käskyn alle? Olen tehnyt sitä että kun tulee vieras ja se alkaa mekkaloimaan jätän koiran vieraan luokse yksin ja lähden pois paikalta. Yleensä menee vain hetki ja koira lopettaa ja on vieraan kaveri.Koira on peruskoulutettu ja BH-koe suoritettu ja kun komennan sitä se lakkaa murisemasta,sillä kertaa... Olen miettinyt että kun käsken lopettamaan niin voiko se saada siitä jonkinlaisen "hyödyn",huomiota ja ajatella että niin sen kuuluikin tehdä? Koirasta ei koskaan saa rapsutuksia kerjäävää(ei kuulu muutenkaan rodulle) enkä sellasita tahdokkaan mutta jos edes sellaisen että se sietää vieraan kosketuksen jos sellainen tilanne tulee.. Lasten kanssa se on taas kun erikoira, vaikka meillä ei lapsia olekkaan. Muuten koira on ihan mahtava ja tahtoisinkin päästä tästä ärsyttävästä tavasta eroon koska se haittaa meidän harrastuksia, tai en edes halua lähteä tämän enempää kisailemaan tai mitään ennenkuin ollaan päästy eroon tästä. Niin ja viellä lisäystä tähän, se on monesti niin että kun se menee vieraan ihmisen luokse jos vieras ei ota siihen minkään näköistä kontaktia koira käyttäytyy hyvin ja lähtee pois, mutta silloin kun vieras ottaa koiraan kontaktin ja alkaa rapsuttamaan niin sitten se alkaa murisemaan kuin kertoakseen että minä olen se joka sanoo millon riittää..
Muriseva jästipää
10
596
Vastaukset
- ...
Otsikon ei ole tarkoitus viitata tuttuun (ah, niin ihanaan) johtajuusteoriaan, vaan rooleihinne.
Kuten oletkin huomannut, koira on teillä puolustajan roolissa. Koira päättää kuka on kivaihminen/koira, joka voidaan laksea lähelle, kuka ei.
Tilanne on vaikea, koska sinulla on vahvaluonteinen koira, monien peruspalveluskoirarotujen egon yläpuolelle astuminen on vaikeaa, varsinkin jos itse on säikky tai arka ihminen.
Mutta nyt sinun vain pitäisi kyetä astumaan koiran egon yläpuolelle. Sinun pitää olla se voimakkaampi, jonka harteilla puolustuksenne lepää.
Käytännön harjoituksia: Kulje ovista aina ensin, jos joku hyökkäisi nurkalta, niin sinä olisit ensin vastassa... Kun vastaan tulee ihminen, vedä koira hihnalla selkäsi taakse, jolloin sinä törmäät ensin ihmiseen. Kun menet juttelemaan ihmiselle, pidä koira takana, sinä edellä koira perässä. Sinä kättelet ihmistä ensin (varmistat onko tämä tyyppi turvallinen) ja sen jälkeen vasta lasket koiran haistamaan. Jos koira murahtelee takanasi, käänny koiraa kohden ja kerro päättäväisesti "minä hoidan tämän, ole sinä hiljaa" (sanoilla ei tietenkään merkitystä, vaan päättäväisellä äänensävylläsi).
Jos vastaan tulee mitä tahansa mitä koira voi tulkita vaaraksi tai mahdolliseksi uhaksi, niin sitä lähestytään aina sinä edellä, koira perässä.
Ja tämä näyttää koiralle ajan myötä sen, että sinä pystyt handlaamaan etunokassa puolustuksen. Mutta se edellyttää sitä, että sinä pystyt sen myös handlaamaan. Monien kuukausien harjoittelulta pohjan vie yksikin kerta jos esim. irtokoira pääsee koirasi kimppuun. Se on selvä merkki, että sinä et handlannut tilannetta (sinä siis seisot varmasti irtokoiran ja omasi välissä aina ja ne hampaat iskeytyvät sinun sääreesi, ei koiraasi, jos ne johonkin iskeytyvät).
Koira on miellyttämisenhaluinen eläin. Se haluaa miellyttää, tosin vain itseään. Koira ei alistamalla hankki itselleen vastuurooleja laumassa, vaan se joutuu ottamaan niitä, kun muista ei homman hoitoon ole. Helpointa koiran on elää vain vastuutonta koiran elämää, jolloin se on turvassa ja sille tuodaan kaikki tarjottimella. Ja tätä elämää se pyrkii elämään, mutta kun olet näyttänyt koiralle heikkoutesi puolustuksessa, alkanut araksi kohtaamisissa, on koiran ollut pakko nousta vastuulliseksi, sillä turvallisuus on eläimelle erittäin tärkeä tekijä.
Eli kun nyt astut remmiin taas uuden rohkeuden kanssa, niin koira kyllä antaa sinulle mielellään roolinsa lauman puolustajana, mutta sinun pitää ensin osoittaa, että sinä kykenet siihen. Jos sinä et kykene, niin sitten koira hoitaa puolustuksen. Se on hankala asetelma ihmisten yhteiskunnassa, mutta eihän elämän kuulu helppoa ollakaan... - nimessä jätä koiraasi
yksin vieraan ihmisen seuraan.
Tämän koira voi tulkita ihan eri tavalla kuin haluaisit.
Koira voi tulkita sen niin, että sinä pakenet vierasta ja jätät koiran vahtimaan sitä/selviytymään tilanteesta yksin.
Kehottaisin toimimaan, kuten tuo aiemmin vastannut kirjoittaja kertoi.
Olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Koiran paikan näyttäminen lähtee ihan perusasioista.
Esim. lenkilläkin ollessa koira kulkee tien laidassa, sinä kävelet siinä kohtaa, että vastaantulijan tullessa sinä olet vieraan ihmisen/koiran ja oman koirasi välissä. - sinullekkin
suosittelen sinulle erittäin lämpimästi koulutus kuonokoppaa..eräänlainen remmi joka tulee kuonon ympärille joka sitten vetää koiralta suun kiinni jos uhittelee..remmiä voi myös nykäistä kun koira haukkuu tai muuten protestoi..kyseessä ei ole siis mikään virallinen kuonokoppa vaan remmi..saa eläinkaupoista.niitä käytetään mm.sakemannien koulutukseen..joten heppoisan ulkomuodon ei kannata antaa hämätä.pantaa voi käyttää uhkanakin jos ei halua sitä lenkillä käyttää..tyyliin haluatko tämän kuonoos.. Ja tietenkin paras neuvo koulutkseen...maltti..koirat on kuin lapsia omalla tavallaan..niillä on uhmaikä, omistaja ei tiedä mitään ikä,minähän menen ikä mutta yleensä aina näiden ikien jälkeen tulee,pakko se on kai vaan totella ikä mitä seuraa, rakastan omistajaani ikä...tai näin minulla jolla on noita vasikan kokoisia jästipäitä jokunen ollut..
- hahhaaa
"käytetään mm. sakemannien koulutukseen"
No eiköhän niillä nyt voi kouluttaa ja koulutetakin ihan mitä tahansa rotua, piti vaan taas repäistä tuo sakemanni tuohon hirmuhurjimusesimerkiksi...
Meillä on sakemanni, eikä ole tarvinnut minkäännäkösiä koulutuspantoja/kuonokoppia hommata... - enpä tiiä
hahhaaa kirjoitti:
"käytetään mm. sakemannien koulutukseen"
No eiköhän niillä nyt voi kouluttaa ja koulutetakin ihan mitä tahansa rotua, piti vaan taas repäistä tuo sakemanni tuohon hirmuhurjimusesimerkiksi...
Meillä on sakemanni, eikä ole tarvinnut minkäännäkösiä koulutuspantoja/kuonokoppia hommata...en minä nyt sakemannia hurjumuksena käyttänyt vaan esimerkkinä isosta koirasta....tämä esimerkki minulle annettiin eläinkaupasta..itselläni sekarotuinen jossa sakemannia ja itäsiperianlaikaa (70cm ja noin 50 kiloa) ja tiedän ettei nämä kaikki ole hurjimuksia...kokemusta myös puhdasrotuisista..mutta näihinkin mahtuu ongelmakoiria,kaikilla kun ei käy niin hyvä tuuri että koira luonnostaan olisi "miellyttämisenhaluinen" vaan vaatii omistajaltaan pikkuisen enemmän..siksi on mielestäni hyvä että konstit on monet..kaikille koirille kun ei makupalat ja käskyt riitä...
- ...
enpä tiiä kirjoitti:
en minä nyt sakemannia hurjumuksena käyttänyt vaan esimerkkinä isosta koirasta....tämä esimerkki minulle annettiin eläinkaupasta..itselläni sekarotuinen jossa sakemannia ja itäsiperianlaikaa (70cm ja noin 50 kiloa) ja tiedän ettei nämä kaikki ole hurjimuksia...kokemusta myös puhdasrotuisista..mutta näihinkin mahtuu ongelmakoiria,kaikilla kun ei käy niin hyvä tuuri että koira luonnostaan olisi "miellyttämisenhaluinen" vaan vaatii omistajaltaan pikkuisen enemmän..siksi on mielestäni hyvä että konstit on monet..kaikille koirille kun ei makupalat ja käskyt riitä...
Miksi ihmeessä haluat hoitaa/kouluttaa koiraa vain oireen mukaisesti, etkä mieti mikä aiheuttaa koirassa ongelmakäytöstä?
Ok, tuokin on tyyli kouluttaa koiraa, mutta että sinä suosittelet moista tyyliä ihan pokkana muillekin? Täytyyhän nyt jokin vastuu olla siinä mitä vakavissaan (vissiin) menee vaikka vain keskustelupalstalla sanomaan?
Siis suosittelet jonkinlaista estoa murinalle (joka ei estä murinaa vaan ilmeisesti vain vähentää mahdollisen puremisen pois), vieläpä suosittelet siihen keinoa, joka on koirasta aivan taatusti epämiellyttävä. Ja koska tämän suosittelun teet, niin ilmeisesti olet miettinyt asiaa ihan syvällisestikin.
Eli kerropa meille muillekin syyt, miksi koiria halutaan kouluttaa kyseisillä tyyleillä? - justiinsa...
... kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluat hoitaa/kouluttaa koiraa vain oireen mukaisesti, etkä mieti mikä aiheuttaa koirassa ongelmakäytöstä?
Ok, tuokin on tyyli kouluttaa koiraa, mutta että sinä suosittelet moista tyyliä ihan pokkana muillekin? Täytyyhän nyt jokin vastuu olla siinä mitä vakavissaan (vissiin) menee vaikka vain keskustelupalstalla sanomaan?
Siis suosittelet jonkinlaista estoa murinalle (joka ei estä murinaa vaan ilmeisesti vain vähentää mahdollisen puremisen pois), vieläpä suosittelet siihen keinoa, joka on koirasta aivan taatusti epämiellyttävä. Ja koska tämän suosittelun teet, niin ilmeisesti olet miettinyt asiaa ihan syvällisestikin.
Eli kerropa meille muillekin syyt, miksi koiria halutaan kouluttaa kyseisillä tyyleillä?Jos nyt jätetään tuo mustavalkoinen ajattelutapa pois hetkiseksi....kyllä minä tosiaan suosittelen tätä tekniikkaa APUNA koiran kouluttamiseen...en minä sitä sano,että koira pitäisi vaan sitten antaa murista ja äristä vaan,että koira saisi syy ja seuraus rangaistuksen..toiset käyttää kohtaamisongelmiin sitäkin että he laittavat koiran kokonaan toiseen huoneeseen,mikä ei takuulla poista ongelmaa koskaan.minun mielestä on vaan parempi,että koira voi olla tilanteessa mukana,omistaja kykenee olemaan ehkä hiukan luottavaisemmalla mielellä kun koira on ns.hallinnassa eikä koiralla ole mahdollisuutta puremiseen.Ja kun senhän kaikki tietää että koira vaistoaa omistajansa mielialan..jos omistaja kykenee ottamaan rauhallisemmin tilanteet vastaan kun koira on hallinnassa, alkaa koirakin vaistota,että tietyllä käyttäytymisellä,mikä on siis pannalla saatu aikaan,tuottaa palkinnon.Mikä voi olla pannan pois ottaminen ja makupalat,isot kehut jne..kuonopantaa ei ole tarkoitustkaan käyttää koiran loppuelämää, vaan auttaa saamaan koira hallintaan...
itselläni tämä tekniikka todellakin toimi hyvin!Koirakohtaisesti ja kukin tyylillään tietenkin,mutta eikös nämä keskutelupalstat ole juuri sitä varten,että täällä voi jakaa mielipiteitään ja vinkkejään siitä mikä on itseään auttanut? - ...
justiinsa... kirjoitti:
Jos nyt jätetään tuo mustavalkoinen ajattelutapa pois hetkiseksi....kyllä minä tosiaan suosittelen tätä tekniikkaa APUNA koiran kouluttamiseen...en minä sitä sano,että koira pitäisi vaan sitten antaa murista ja äristä vaan,että koira saisi syy ja seuraus rangaistuksen..toiset käyttää kohtaamisongelmiin sitäkin että he laittavat koiran kokonaan toiseen huoneeseen,mikä ei takuulla poista ongelmaa koskaan.minun mielestä on vaan parempi,että koira voi olla tilanteessa mukana,omistaja kykenee olemaan ehkä hiukan luottavaisemmalla mielellä kun koira on ns.hallinnassa eikä koiralla ole mahdollisuutta puremiseen.Ja kun senhän kaikki tietää että koira vaistoaa omistajansa mielialan..jos omistaja kykenee ottamaan rauhallisemmin tilanteet vastaan kun koira on hallinnassa, alkaa koirakin vaistota,että tietyllä käyttäytymisellä,mikä on siis pannalla saatu aikaan,tuottaa palkinnon.Mikä voi olla pannan pois ottaminen ja makupalat,isot kehut jne..kuonopantaa ei ole tarkoitustkaan käyttää koiran loppuelämää, vaan auttaa saamaan koira hallintaan...
itselläni tämä tekniikka todellakin toimi hyvin!Koirakohtaisesti ja kukin tyylillään tietenkin,mutta eikös nämä keskutelupalstat ole juuri sitä varten,että täällä voi jakaa mielipiteitään ja vinkkejään siitä mikä on itseään auttanut?..ohjeesi aloittajalle on, että kuonopanta koiralle, menette vieraan lähelle ja kun koira on murisematta panta heti pois ja palkkiota kovasti? Jolloin koira oppii syy-yhteyden, olet hiljaa: olosi on miellyttämpi, kun tästä värkistä pääsee eroon.
Ja tällä pääsit siis eroon murinasta? Eikö sinua koskaan pelota, että koska et ole "hoitanut" koirasi pelkoa/ahdistusta vieraita kohtaan, vaan olet hoitanut vain murinan pois, koirasi saattaa tehdä jotain varoittamatta.
Niin, kunhan ajatuksena heitän, että itse ainakin pelottaisi omistaa sellaista koiraa, jolta on opetettu pois agressiivisuudestaan varoittaminen. Sinä kuitenkin voit olla rauhallisin mielin? - kyllä..
... kirjoitti:
..ohjeesi aloittajalle on, että kuonopanta koiralle, menette vieraan lähelle ja kun koira on murisematta panta heti pois ja palkkiota kovasti? Jolloin koira oppii syy-yhteyden, olet hiljaa: olosi on miellyttämpi, kun tästä värkistä pääsee eroon.
Ja tällä pääsit siis eroon murinasta? Eikö sinua koskaan pelota, että koska et ole "hoitanut" koirasi pelkoa/ahdistusta vieraita kohtaan, vaan olet hoitanut vain murinan pois, koirasi saattaa tehdä jotain varoittamatta.
Niin, kunhan ajatuksena heitän, että itse ainakin pelottaisi omistaa sellaista koiraa, jolta on opetettu pois agressiivisuudestaan varoittaminen. Sinä kuitenkin voit olla rauhallisin mielin?koska oma koirani on oppinut ettei agressiivinen käytös kannata...eikä vieraat ole hirviöitä joita tarvii uhitella vaan ne voi ottaa rauhallisesti vastaan..ei koira kuitenkaan lopeta kommunikointia.jos se kokee tilanteen uhkaavaksi tai pelottavaksi,se kyllä ilmaisee sen..pannalla tai ilman..mutta on loppunut se turha komentelu.
- ...
kyllä.. kirjoitti:
koska oma koirani on oppinut ettei agressiivinen käytös kannata...eikä vieraat ole hirviöitä joita tarvii uhitella vaan ne voi ottaa rauhallisesti vastaan..ei koira kuitenkaan lopeta kommunikointia.jos se kokee tilanteen uhkaavaksi tai pelottavaksi,se kyllä ilmaisee sen..pannalla tai ilman..mutta on loppunut se turha komentelu.
Koirasi on siis oppinut, että agressiivinen käytös ei kannata.... Hyvä, miten sen opetit? Siitä aloittajalle on varmaan enemmän hyötyä ohjeena, kuin tuosta miten opettaa murisemisesta pois.
Miten siis opetit koirallesi tuon, että vieraat ei ole hirviöitä, joista tarvitsee ahdistua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865352
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h784714Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113017Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv872948Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232514Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251966- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328