mitä mieltä olette

Tirmeilu

Ihmettelen, kun ennen sairaalan osastoilla oli todella hyviä perushoitajia potilaiden "lähihoitajina" ja homma toimi hienosti. Sitten otettiin sairaanhoitajia perushoitajien tilalle ja nyt on kauhea pula sairaanhoitajista. Onko järkeä sairaanhoitajan olla tuo potilaan "lähihoitaja" ja pyrkiä tekemään perushoidon ohella sairaanhoidolliset työt? Eihän se toimi millään, ei minkäänlainen sairaanhoitaja kykene tuohon. Perus-/lähihoitajat on koulutettu potilaan perushoitoon, miksi siihen täytyy sekoittaa sairaanhoitajat - annetaan sairaanhoitajien tehdä sitä työtä, mihin heidät on koulutettu. Hoitotyöntekijöitä on riittävästi kun se oikein osastoille mitoitetaan - eli kuten ennen oli, pari perushoitajaa/1 sairaanhoitaja=huipputiimi ja näitä huipputiimejä osastoille tarpeellinen määrä - homma toimii. Onko niin, että ne, jotka aikanaan saivat tuon sairaanhoitajapainotteisen mallin aikaan, eivät voi nyt todeta, että homma ei toimi niin hyvin kuin aikoinaan. Sairaanhoitajista on hirveä pula, olisi aika ottaa järki käteen, sairaanhoitajiakin olisi tällöin riittävästi ja lähihoitajiahan on työttöminä. Nyt kun taas työttömiä alkaa Suomessakin olla paljon, voisi lähihoitajakoulutusta lisätä, ei tarvitse tuottaa Kiinasta hoitajia.

9

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minne kadonneet

Minäkin olen laittanut merkille, että ns. lähihoitajat ovat kadonneet tai sitten muuten hukkuneet virka-asuviidakkoon.

Muistan ajan, 1965 kun hoitohenkilökunnan tunnisti jo vaatteista, tiesi, kenelle mistäkin asiasta puhuu. Sairaanhoitaja oli valkoisissa, apuhoitaja=nykyinen lähihoitaja sinivalkoruudullisessa joka myöhemmin muutettiin keltaiseksi asuksi, ja laitosapulaiset olivat punavalkoruudullisissa asuilla.

Nyt sairaalaelämä on ihan sekaisin. Kun puhut asiaasi jollekkin, asia hautaantuu, tai vastauksena että hän ei uskalla sitä tehdä, vaikka vain sängynpäädyn laskemista. Samaa asiaa saa monen monelle henkilölle puhua, ennenkuin osuu henkilö, jonka toimenkuvaan se asia kuuluu.

On äärimmäisen turhauttavaa tällainen sekamelska. Ehkä hoitotyöläiset yritetään samanarvoistaa, mutta pieleen on on mennyt.

Paimion sairaalassa minulle osui oikein kunnon lähihoitaja. Kun olin mennyt sairaalaan, seuraavana aamuna tuli lähihoitaja, ja sanoi, että nyt lähdetään suihkuun. Minut pestiiin päästä varpaisiin. Enhän itse ole pystynyt pesemään moniin kuukausiin, eikä muissa sairaaloissa selleinen homma sujunut.
      Ja lähihoitaja kuivasi varpaan välitkin.

Hetken kuluttua tuli laatikon kanssa, ja sanoi, että nyt rouva, laitetaan rullat päähän. Herran jestas, mitä yleellisyyttä. En ole ainakaan 10 vuoteen pystynyt rullia itse päähäni kiertämään, kun kädet eivät kertakaikkiaan nouse.

Jopa tuntui hyvälle, miten terhakka ja toimeliasotteinen oli minulle osoitettu lähihoitaja. Sairaanhoitajat eivät siihen kyllä ryhdy.

Sen jälkeen toisessa sairaalassa aamulla olin lähdössä suihkuttelemaan, niin sairaanhoitaja nappasi niin tervästi, että Sinä et ole suihkulistalla. Totesin vain, että olenpa tai en, minä menen nyt. Sen verran pystyn, että suihkuttamaan, vaikka pesu ei onnistukkaan.

Mutta annas olla, tää hoitsu kyllä tuli mun perästä seisomaan sinne suihkuhuoneeseen, muttei elettäkään, että olisi auttanut pesemään. Olisi pitänyt saappat laittaa jalkaan, hienohelman.

Siinä sairaalassa ei kertaakaan autettu pesemisessä, ja tota tosiaan, se puhtaus jäi vaan suhkun varaan, kun en pesemään mitään pysty.

• normaali käytäntö.

lähihoitaja, ja sanoi, että nyt lähdetään suihkuun.

-Sulle oli suunniteltu sille päivälle suihku.

että Sinä et ole suihkulistalla
        muttei elettäkään, että olisi auttanut pesemään.

- Kaikki osaston potilaat on saatava pestyä kerran viikossa sairaaloissa. Tämä tietää joka aamu useita suihkuja ja lisäksi on kiire. Ei ole mahdollista eikä aikaa lähtä tekemään ylimääräistä pesua jollekin. Itse saa käydä jos pystyy, mutta avustettujen suihkutuksien suhteen on tyydyttävä siihen mikä osastolla pystytään tekemään. Myös tasapuolinen on oltava eli kaikille potilaille sama palvelu. Jos olit jo käynyt suihkussa sillä viikolla tai vuorosi on toisena päivänä, niin ei se tosiaan ole mikään ihme ettei autettu.

• opiskelija987
        normaali käytäntö. kirjoitti:

- Kaikki osaston potilaat on saatava pestyä kerran viikossa sairaaloissa. Tämä tietää joka aamu useita suihkuja ja lisäksi on kiire. Ei ole mahdollista eikä aikaa lähtä tekemään ylimääräistä pesua jollekin. Itse saa käydä jos pystyy, mutta avustettujen suihkutuksien suhteen on tyydyttävä siihen mikä osastolla pystytään tekemään. Myös tasapuolinen on oltava eli kaikille potilaille sama palvelu. Jos olit jo käynyt suihkussa sillä viikolla tai vuorosi on toisena päivänä, niin ei se tosiaan ole mikään ihme ettei autettu.

Mielestäni on aika huonoa hygieniaa nykypäivänä, jos käy vain kerran viikossa suihkussa. Itse käyn suihkussa melkein joka aamu. Niinä aamuina kun en käy suihkussa, tuntuu että kainalot haiskahtavat iltapäivällä.

Mutta toki ihmiset ovat erilaisia! Jos joku hoitaja käy itse vain kerran viikossa suihkussa, niin se ei taas välttämättä riitä kaikille potilaille!

• minne kadonneet
        normaali käytäntö. kirjoitti:

millä suihkulistalla olen voinut olla, kun juuri tulin sairaalaan sisälle, höpö höpö.
        Ja seuraavassa sairaalassa en ollut lainkaan suihkulistalla.

No mitäs vartense tuli maleksimaan sinne suihkuhuoneeseen? Olisi mennyt pesemään niitä muita potilaita? En ymmärrä tuota Sinun logiikkaasi. Aikaahan sillä siinä kyttäämisessä meni, ei ole selityksesi mitenkään pasmassa realiteettien kanssa.

Sitten kun fyssarini teki muutamia auttamishommia niin eikö sille äyskyröity ja säkätetty, mutta itse eivät kuitenkaan niitä hommia tehneet. Mikä idea siinä sitten on, että fyssari, jonka toimialueeseen myös jäähoito kuuluu, tuleevat sairaanhoitajat kiukuttelemaan, ettei noin paljon jäähoitoa saa antaa, vaikka toisessa sairaalassa sain vastaavaa hoitoa 3 kertaa enemmän kerrallaan ja kolmasti päivässä, ja tässä sairaalassa vain kerran päivässä ja silloinkin vain kolmasosan?

• koulutettu.

annetaan sairaanhoitajien tehdä sitä työtä, mihin heidät on koulutettu.

Kyllä heidätkin on koulutettu perushoitoon ja joutuvat suorittamaan siihen liittyvät työharjoittelut ja opettelemaan kaikki asiat koulussa alusta alkaen pesuja myöten.
      Joitain juttuja he saavat tehdä enemmän kuin lähihoitajat, mutta ei ainakaan koulutuksen perusteella voi sanoa että tekisivät sellaista hommaa joka ei heille kuulu. Kyllä se perushoito ja tavanomaisissa asioissa avustaminenkin on ihan sairaanhoitajalle kuuluvaa työtä.

• potilas/ent.hoitaja

Sitä olen minäkin ihmetellyt, miksi perus/lähihoitajien virkoja 90-luvulla alettiin muuttaa sairaanhoitajan viroiksi. Tätä perusteltiin mm. yksilövastuisen hoitotyön toteutumisella. Kun osastolla on vain sairaanhoitajia, he pystyvät hoitamaan potilaan alusta loppuun. Paljon toimivampi oli kuitenkin tiimi-malli, josta aloittajakin mainitsi.
        Potilaana ollessa hämmentää se, että sairaala-apulaisillakin on valkoiset vaatteet. Turha ihmetellä, että hoitajia haukutaan laiskoiksi, kun esim. ensiavussa potilaat soittavat kelloja, eikä hoitajaa kuulu, mutta valkopukuiset sairaala-apulaiset lompsivat ryhmässä potilaiden ohitse. Yrittäkää tehdä jotain tälle asialle!

• jennimariaM

Olen samaa mieltä! Itse sairaanhoitajana koen erittäin turhauttavana potilaan "kokonaisvaltaisen hoitotyön", kun perushoito vie suurimman osan ajastani ja sairaanhoidollinen osio tulee tehtyä ajan puutteen ja kiireen vuoksi hutaisten. Vanhanmallinen systeemi toimii. Nykyään kukaan ei oikein tiedä mitä kukakin tekee saati sitten potilaat. Lähihoitajat valittavat, kun eivät saa tehdä mitään mitä heille on koulussa opetettu. Sairaanhoitajat valittavat, että miksi pitää tehdä näin paljon perushoitoa, vaikkei koulutuksen pääpaino ole ollut perushoidossa. Kyse ei ole siitä, ettenkö pesisi potilasta, totta kai! Epäselvät roolijaot tuo vielä lisää kaoottisuutta. Minä mielelläni työskentelisin lähihoitajan kanssa, joka hoitaa perushoidon, minä lääkärikierrot ja lääkitykset sekä peruselintoimintojen mittaukset.

• kunniaan!

Sairaanhoitajien koulutus on yhteiskunnalle erittäin kallista, koska koulutuksessa on paljon pienryhmäopetusta sekä henkilökohtaista ohjausta. Lisäksi opiskelija on pois työelämästä n. 4 vuotta. Sen takia on aivan järjetöntä yhteiskunnan rahojen haaskausta, jos kalliisti koulutettu sairaanhoitaja petaa sänkyjä tai järjestelee liinavaatekaappeja.

Muuallakin yhteiskunnassa työnjako on varsin eriytynyttä. Palomiehet eivät tee poliisin töitä tai päin vastoin. Kun jokainen tekee oman osaamisalueensa töitä, myös ammattitaito kasvaa.

Työntekijän motivaatio voi laskea ajan mittaan, jos hän joutuu tekemään sellaisia työtehtäviä, joista hän ei ole kiinnostunut. Hyvä työmotivaatio työpaikoilla on erittäin tärkeä tekijä nykyaikana. Huonosti motivoitunut henkilökunta ei jaksa panostaa potilaitten hoitoon samalla tavalla kuin motivoitunut. Myös sairauslomapäivien määrä kasvaa motivoitumattomilla henkilöillä ja jopa eläkkeelle lähtö voi aikaistua.

Sairaanhoitajien työpanosta tulee tarkastella laajemmin yhteiskunnassa kuin pelkästään yhden osaston kannalta.

Toki joskus yleisistä säännöistä voidaan poiketa potilaiden ja työyhteisön parhaaksi. Mutta itse en kannata 4-vuotista "kylvettäjän" opetusta yhteiskunnan rahoilla! Kylvettäjien koulutukseen riittää muutama viikko.

• hirvittävästi
        kunniaan! kirjoitti:

Sairaanhoitajien koulutus on yhteiskunnalle erittäin kallista, koska koulutuksessa on paljon pienryhmäopetusta sekä henkilökohtaista ohjausta. Lisäksi opiskelija on pois työelämästä n. 4 vuotta. Sen takia on aivan järjetöntä yhteiskunnan rahojen haaskausta, jos kalliisti koulutettu sairaanhoitaja petaa sänkyjä tai järjestelee liinavaatekaappeja.

Muuallakin yhteiskunnassa työnjako on varsin eriytynyttä. Palomiehet eivät tee poliisin töitä tai päin vastoin. Kun jokainen tekee oman osaamisalueensa töitä, myös ammattitaito kasvaa.

Työntekijän motivaatio voi laskea ajan mittaan, jos hän joutuu tekemään sellaisia työtehtäviä, joista hän ei ole kiinnostunut. Hyvä työmotivaatio työpaikoilla on erittäin tärkeä tekijä nykyaikana. Huonosti motivoitunut henkilökunta ei jaksa panostaa potilaitten hoitoon samalla tavalla kuin motivoitunut. Myös sairauslomapäivien määrä kasvaa motivoitumattomilla henkilöillä ja jopa eläkkeelle lähtö voi aikaistua.

Sairaanhoitajien työpanosta tulee tarkastella laajemmin yhteiskunnassa kuin pelkästään yhden osaston kannalta.

Toki joskus yleisistä säännöistä voidaan poiketa potilaiden ja työyhteisön parhaaksi. Mutta itse en kannata 4-vuotista "kylvettäjän" opetusta yhteiskunnan rahoilla! Kylvettäjien koulutukseen riittää muutama viikko.

Olen ollut mielettömän paljon sairaaloissa, ja totta tosiaan, nykyisin siellä on pallo hukassa. Puhut järkiasiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5269
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      78
      4704
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2494
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1901
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe