Omistan noin vuoden vanhan bordercollie uroksen, (leikkaamaton), joka on luonteeltaan aivan ihana, avoin ja tottelee loistavasti. Ongelmaksi on kuitenkin tullut hihnassa muiden koirien ohitus. Muuten kävelee kiltisti vierellä silloin kun niin haluan, mutta heti jos jossain näkyy toinen koira(takana, edessä tai toisella puolella katua) se menettää kiinnostuksen minuun ja yrittää päästä toisen koiran luokse, vetää hihnassa, hyppii ja tempoo. Makupaloja on aina taskussa mukana lenkeillä, mutta vaikka niitä lykkäisi nenän eteen toinen koira on paljon kiinnostavampi. Kiellot eivät auta myöskään kun ei korvaansa lotkauta. Myöskään käsky sivu(jolloin tietää että nyt pitää vieressä kävellä) menettää merkityksensä. Myöskään mitkään lelut tai iloisesti ääntely ja pomppiminen ei auta, maailmassa on silloin vain se toinen koira. Jotain hyviä vinkkejä nyt kaipailisin miten saisin sen kiinnittämään huomionsa minuun ja olla välittämättä muista koirista ohi mentäessä.
Toisten ohitus lenkillä
10
1258
Vastaukset
- nuorilla koirilla
Ja menee vanhemmiten ohi, tai ainakin vähenee siedettäväksi. Jatka vaan samaa rataa opettamista. Kyllä se vielä tulee riittävän arkipäiväiseksi...=)
- voisi olla paikallaan
mennä koiran kanssa koirankoulutuskurssille jossa opetetaan alustaalkaen tämä ohitus juttu ja ihan käytännössä. Kirjoista voi lukea neuvoja, ja tuntuukin että olet tehnyt juuri niinkuin niissä opetetaan. Koirasi on vielä murkkuikäinenkin joten sekin laittaa välillä koiran korvat lukkoon eikä käskyt mene perille. Hyviä namuja taskuun ja yritä huomata vastaantuleva koira ennen koiraa ja pitää katsekontakti tiiviisti koiraan.
- ...
Yhdistettynä ne kuuluvat näin: mene koira kouluun, niin muiden kohtaaminen arkipäiväistyy.
Koirakoulussa pidetään huoli siitä, että vain ohjaaja on koiralle mielenkiintoinen, vaikka muita koiria on paljon ympärillä. Tarkoittaa sitä, että koira kouluun ei mennä leikkimään, totuttelemaan ja tustutumaan toisiin koiriin, vaan opettelemaan, että koira saa positiivista palautetta vain ohjaajaltaan, vaikka ympärillä tapahtuisi mitä.- nynneli0909
lukea tarpeeksi ajoissa koirasi reaktiot?mikäli koira jo huomannut "kaverin" voi olla ettei näe tai kuule mitään. sama oli oman koirani kanssa,mutta "palkkasin" koiran aina kääntymällä takaisin, ja kun tajusi jutun ja oppi kulkemaan nätisti sai siitä palkkion ja luvan kysyttyä pääsi hyvästä käytöksestä myös moikkaamaan toista koiraa. oppi kyllä odottamaan vuoroaan.
- samanlainen joskus
totuushan on että koirat on uteliaita ja urokset varsinkin,omani sekosi noin kaksi vuotiaaksi asti muista koirista.Havaitsin itse parhaaksi keinoksi ottaa koiran todella lyhyelle remmille (siis heti kun näin jossain toisen koiran)sen jälkeen otin jonkinlaisen muunkin kontaktin koiraan (milloin se oli niskavillojen pyörittelyä milloin korvien heilutttelua) ja hyvin hyvin matalalla äänellä tietyn käskyn toistoa.Istumaan käskin kohtaustilanteessa( ja tässä ei siis annettu kahta vaihtoehtoa,istuttava oli vaikka se persus olisi itse pitänyt maahan juntata ja siellä pitää) näytti ulkopuolisten silmään varmaan hurjalta mutta fyysistä kipua koiralle tuli tästä hyvin vähän,häpeää ehkä hieman enemmän..tietenkin asiaa protestoitiin mutta minä olen johtaja,ei koirani...nykyään mennään jo nätisti toisten ohi (tosin minua mulkoillen) mutta silti..
- kokemukseni
Tuttu ongelma. Itselläni on valtava pähkäpää, oikein itsepäinen koiruli (kuuluu rodun ominaisuuksiin kyllä) uros myös. Itse toimin seuraavasti, otan hihnan lyhyemmäksi, ilman kiristämistä, eli löysää jää vielä. Kun koirulini huomaa toisen koiran, sanon todella rauhallisella ja rauhoittavalla äänellä anna olla. Itse olen kuin tuota toista koiraa ei olisi olemassakaan ja jatkan matkaa normaalisti. Kun olemme tuosta tilanteesta ohi, kehun koiraa ja annan makupalan. Itsekin hieman ihmettelen, että pelkästään tuo on tehonnut niin hyvin. Käytän tuota anna olla myös muihin kiellettyihin juttuihin ja aina palkinto kun sitä tottelee.
- samanlainen joskus
kokemukseni kirjoitti:
Tuttu ongelma. Itselläni on valtava pähkäpää, oikein itsepäinen koiruli (kuuluu rodun ominaisuuksiin kyllä) uros myös. Itse toimin seuraavasti, otan hihnan lyhyemmäksi, ilman kiristämistä, eli löysää jää vielä. Kun koirulini huomaa toisen koiran, sanon todella rauhallisella ja rauhoittavalla äänellä anna olla. Itse olen kuin tuota toista koiraa ei olisi olemassakaan ja jatkan matkaa normaalisti. Kun olemme tuosta tilanteesta ohi, kehun koiraa ja annan makupalan. Itsekin hieman ihmettelen, että pelkästään tuo on tehonnut niin hyvin. Käytän tuota anna olla myös muihin kiellettyihin juttuihin ja aina palkinto kun sitä tottelee.
Tämä on tosiaan tehokas keino vaikka hassulta kuulostaakin..itse en ole joutunut istu käskyä tekemään aikoihin enään,vain alussa, nykyään tosiaan toistellaan vaan hiljaa että nätiste....
mutta jos tämä keino ei auta on eläinkaupoissa myynnissä "koulutuskuonokoppia"..siis eräänlainen remmi joka vetää suun kiinni kun koira riuhtoo..näyttää heppoiselta mutta taltuttaa isommankin koiran menohalut....
- toimiskohan
en nyt lukenut kaikkien vastuksia että mitä olivat aikaisemmat jo neuvoneet, mutta amerikkalaisessa koiraohjelmassa(huima luotettavuus mutta tuntui toimivalta idealta) koiraa opetettiin kulkemaan toisten koirien/ihmisten ohi niin, että aina kun nähdessään toisen koiran koira alkoi haukkua tms, se pakotettiin vaihtamaan suuntaa nopeasti. suuntaa vaihdetiin hetken päästä taas kohti vastaatulevaa, jos haukkuminen jatkui, jälleen täyskäännös. tätä toistettiin kunne onnistui nätisti ohi meneminen. ja kun meni nätisti ohi, sai palkinnon.
en tiedä toimiiko tuo käytännössä, mutta itselleni on tulossa pentu ja ajattelin kokeilla tekniikkaa mikäli ongelmia toisten koirien ohittelussa tulee. kuvittelisin ainakin että on tehokkaampaa kuin toruminen tms. äänen käyttö, koska tässä koiran huomio viedään muualle.- Victoria Stilwell?
:D Katsoin joskus kyseistä ohjelmaa (it's me or the dog, jos muistan oikein, se tuli joskus Suomessa)
Juu se vaikutti aika kätevältä keinolta. Siinä vain mäyräkoira räyhäsi lastenvaunuille. Siihen otettiin siis harjoitus äiti ja -vaunut. Koira (ja taluttaja) ja vaunut (ja äiti) tulivat tiellä vastakkain. Aina, kun koira aloitti räyhäämisen, tuli täyskäännös mitään sanomatta (aika vaikea ison koiran kanssa). Ja myöhemmin päästiin aina vain lähemmäs ennen räyhäyskohtausta (minkä tullessa aina täyskäännös), ja lopulta kokonaan ohi. - edellinen
Victoria Stilwell? kirjoitti:
:D Katsoin joskus kyseistä ohjelmaa (it's me or the dog, jos muistan oikein, se tuli joskus Suomessa)
Juu se vaikutti aika kätevältä keinolta. Siinä vain mäyräkoira räyhäsi lastenvaunuille. Siihen otettiin siis harjoitus äiti ja -vaunut. Koira (ja taluttaja) ja vaunut (ja äiti) tulivat tiellä vastakkain. Aina, kun koira aloitti räyhäämisen, tuli täyskäännös mitään sanomatta (aika vaikea ison koiran kanssa). Ja myöhemmin päästiin aina vain lähemmäs ennen räyhäyskohtausta (minkä tullessa aina täyskäännös), ja lopulta kokonaan ohi.linkki:
http://areena.yle.fi/toista?id=1812736
en tiedä, onko joku muu tuon jo laittanut, en jaksa selata tuota keskustelua läpi. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874188Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293163No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10929
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770