Toista lasta odotan. Ekan kanssa käytettiin pelkästään kertakäyttövaippoja. Nyt alan pikkuhiljaa lämmetä ajatukselle kestoilusta... mutta..
Kaipaisin apua kestovaippasuosta ylös rämpimiseen. Olen nyt useampaan eriotteeseen, lähinnä netin kautta yrittänyt sisäistää tätä kestovaippailua. Olen lukenut oppaat, ja vinkit ja kahlannut läpi keskusteluita. Tuntuu hankalalta... siis ei oikeastaan se itse kestoilu vaan aloittaminen ja se että osaanko.
Tässäpä nyt muutama ( varmasti täysin tyhmäkin) kysymys jos joku osaisi auttaa.
Riittääkö vastasyntyneelle tosiaan vaan ne harsot (jotka taitellaan?) ja villavaippahousut vai pitääkö olla lisäksi jotain muuta imuja(?) tai kuivaliinoja(?)?
Äitiyspakkakuksessa tuli mukana hmm... kuoria. Laitetaanko niiden sisälle taiteltu harso ?
Ne pakkauksessa tulleet harsot ja vaippakuoret(tai mitä lienee) pitää varmaan pestä. Pesuaineista olenkin netistä löytänyt tietoa.
Tarkoitus on siis että aloitan niillä pakkauksen tarvikkeilla, paitsi jos joku osaa valaista mitä muuta tarvitaan =)
Entäs sitten se pesu, pesuaineen kriteerit mulla on tiedossa mut pesuoperaatio aiheutta kummastusta.
Siis jos vaipassa(harsossa) on pissa niin se huuhdellaan, annetaanko sen sit kuivaa ja pestään koneessa kunhan pyykkiä on tarpeeksi? Ja kakka huuhdellaan pönttöön. Entä sappisaippua, millon sitä käytetään ja mistä sitä saa? Villavaippahousuja ei ilmeisesti tartte välttämättä pestä vaikka ovat pissassa (eikö???)ja ne pitää käsitellä lanoliinillä.
Missä niitä vaippija sit säilytetään kun odottavat pesua? Jossain lukee että esim. kannellisessa ämpärissä, toisaalla sanotaan että ilmavasti korissa.
Sit jos kestoilun aloitus onnistuu (tästä panikoinnista huolimatta) niin mistä ihmeestä sitä tietää minkälaisia vaippoja ym. ja minkäverran pitää hommata.
Aio-vaipassa on kaikki samassa, helppoa,kestää kauan kuivaa ja koko paketti pitää pestä?
Sit on taskuvaippoja joihi lisätään sisälle imuja ja tähän käy kaiketi ne harsot ja esim pyyhkeet? Tasku ja imut täytyy myös pestä molemmat mut kuivuminen on nopeempaa ku paketin saa "purettua"?
Sit on sisävaippoja joihin laitetaan sisälle lisäksi imua ? Ja nää tarvii lisäksi jonkunlaisen kosteussuojan?
Entäs sit ne riisipaperit ja kuivaliinat ym. Millon niitä käytetään?
Nämä tuntuu aivan varmasti ainakin kestoilijoista ihan tyhmiltä kysymyksiltä, mut kiitos jos joku viitsis vähän valaista tyhmää aloittelijaa =)
Tuleva kestoilija?
3
626
Vastaukset
- äitipöllö
Oletko jo tutustunut kestovaippayhdistyksen toimintaan? Onko paikkakunnallasi vaippalainaamo tai tukihenkilö, joka voisi opastaa hommaa kädestä pitäen? Entä löytyykö paikkakunnaltasi tai kaupassakäyntialueeltasi kestovaippoihin erikoistunut kauppa (myös nettikaupat sijaitsevat fyysisesti jossain, ja niissä voi käydä livenä, kunhan sopii tapaamisajan etukäteen)?
Tuo harsojen riittävyys riippuu siitä, millaisia harsoja käytät ja kuinka paljon vauva pissaa. Uudet harsot pitää pestä monta kertaa, jotta imukyky olisi hyvä. Lisäimuja on hyvä olla valmiina. Ja jos haluat kokeilla harsoja, kannattaa opetella niiden taittelu ennen vauvan syntymää.
Äitiyspakkauksen kuoriin käy ne sisävaipat mitä äitiyspakkauksessa oli tai muut vastaavat, tai sitten harsot. Vaippoja on hyvä olla vähintään 20 3-5 kuorta/villahousuja, jotta voisi vaipattaa pelkästään kestovaipoilla. Mutta moni käyttää etenkin aluksi myös kertakäyttövaippoja, kunnes oma tyyli ja sopivat vaipat löytyvät.
Likaisia vaippoja voi säilyttää esim. korissa tai kannellisessa ämpärissä. Minä en ole huuhdellut pissavaippoja ennen säilytykseen tai koneeseen laittoa. Kakkavaipat huuhtelen. Säilytän likavaipat kannellisessa muoviämpärissä, jossa EI OLE vettä. Pesen vaipat n. 2-3 päivän välein. Pyöräytän vaipoille aina ensin esihuuhtelun, ja sen jälkeen saatan lisätä jotain muuta 60 asteista pyykkiä sekaan. En kuitenkaan konetta täyteen asti, jotta vaipat puhdistuisivat ja huuhtoutuisivat kunnolla.
Muista, että ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa tapaa kestoilla. - neuvoja sinulle...
Meillä poju nyt 11kk ja edelleen käytän harsoja ja kuoria pojalla...ollaan vaan kuoressa siirrytty kokoon M ja L. samanmerkkistä pomminvarmaa Bummis super whisper wrapiä käytän edelleen ja mielestäni paras kuori, kun ei vuoda läpi.
minä teen näin, että taittelen harson(joka oli aluksi vaikea oppia,mutta jos saat apua taitteluun joltain tutulta niin hyvä) ja nyt sitten minulla on joko itseommeltuja tai kaupasta hommattuja(kallita) bambulisä imuja. meillä poika niin taittelen sen imun tuohon eteen kaksinkerroin joko harson väliin yhdeksi paketiksi ja suljen semmoisella snapilla tai sit eka harso snapilla kii ja sit lisäimu siihen eteen ja kuori päälle...ja poju on valmis.
Lisäksi olen itse ommellut taskuvaippoja ja muokkaillut kaavoja pidemmäksi, kun ekasta vaipasta tuli aika minimalli meidän pojalle...eli jos oot ite tekemässä niin tee joko mallikappale lakanakankaasta tai kokoa isompi.
taskuvaippaan laitan harsoja imuksi joko yks tai kaks riippuen harsoon koosta ja paksuudesta.
minä neuloin vauvalle kasan villiksiä, mutta en saanut niitä pitäviksi millään joten luovuin niistä.
Likaiset harsot laitan kylmävesiämpäriin, josa on liraus etikkaa ja vesi pitäis vaihtaa päivittäin, mut en ite aina viitsi. kakkavaipoista puhistan kakat pönttöön ja sit jos jäänyt paha jälki niin puhista sappisaippualla(nettikaupat, hinta itellä oli alle 3e, apteekit?) ja annan saippuan vaikuttaa hetken ja harso lötköttää lavuaaris sen 10min tai pari tuntia, millon nyt vessas käyntiä seuraavan kerran.
vaipat pesen nestemäisellä omolla ja 60asteessa, kerran 2-3kk:ssa pesen 90. joku sanoi ettei saa käyttää huuhteluainetta kun tukkii jotain, enkä pese jauheellakaan. pesen harsot noin 2-3 päivän välein riippuen millon kone ois melko täynnä,
joku säilyttää harsot pyykkikorissa, minä en kun haisee koko vessa pissalle...siksi etikkaämpäri ja joo ämpärin pesen samalla ciffillä kun oon harsot koneeseen kaatanut, ettei hajut leviä...villiksille riittää tuuletus vaik pissassa olisivat, pesu 3vkon välein villapesuaineella...
jos vauvan peppu herkkä nii silloin ehkä käyttää noita kuivaliinoja yms. riisipaperia ei saa heittää vessanpönttöön, mut periaattees helpottaa kun siitä paperista voi heittää pönttöön nii eikä tarvii harsoo sit pestä...mielestäni turhake...
Minä ainakin tykkäsin äitiyspakkauksen sisävaipoista, niin että semmoisiakin voi sit käyttää harson tilalta, mut tarvii koko isomman kuoren...
harsoista vielä et niitäkin on eri kokoisia...itse ostin vastasyntyneelle muutaman pienempikokoisia mams merkkisiä ja sit on piia-merkkisiä prismoista, äitiyspakkauken harsot, ja isompikokoisia ja paksumpia mams merkkisiä(mun suosikki).ite omistan harsoja noin 30-40kpl...nyt niitä on liikaa, kun aluksi tarvi niitä puklurättejä kans.kannattaa pestä 5-10kertaa ennenku vauvalle laittaa et imevätki pissaa heti.
AIO-vaippoja omistan yhden(ok mielestäni mut harsot vie voiton) ja sen sekä pesuun menevät kuoret sekä taskuvaipat säilytän pesukorissa, kun niitä ei saa liottaa...
niin ja kun tuo kestoilu saa vauvan takamuksesta paksumman niin olen ostanut semmoisia bodyn jatkopaloja, nii menee bodyt pidempään...ja öisin käytän maissivaippoja en liberoja enää.vaikka ekovaippa niin silti sekajäte kun sisältää pissaa ja kakkaa mut eipähän valmistuksessa käytetä öljyä...niin ja yks vaippapaketti kestää sen 2kk :)
toivottavasti sait apua kestoilun alottamiseen...kysele tutuilta tai netistä ja jos paikkakunnallasi on tämmöinen liike niin sinne vaan kyselemään asioista niin minäkin tein ja opin sinä samalla...ja semmosia ahaa-elämyksiäkin tulee alussa. - MommyMe
Hei,
Anteeksi, en ehdi kaikkiin kysymyksiisi vastaamaan.
Mutta voisin kertoa että meillä kestovaippailu on sujunut todella hyvin. Poikani opettelee jo kuivaksi 1,8 kk:n ikäisenä ja vaippa-alueen iho on pysynyt todella hyvänä.
Suosittelen lämpimästi hankkimaan PUL-kosteussuojalla varustettuja vaippoja. Tämä tarkoittaa sitä että kankaan sisäpintaan on kiinnitetty ohut muovikalvo estämään veden läpipääsyä.
Itse olen tykännyt eniten PUL kosteussuojatuista Mommy´s Touch merkkisistä taskuvaipoista, jonne laitetaan imuosa sisälle. Näitä vaippoja voi tilata esim. netistä. Minulla on myös Fuzzi Bunz nimisiä vaippoja, mutta niitä täytyy hankkia useampaa kokoa kun taas Mommy's Touch yhdenkoon vaippa riittää koko vaippaiäksi. Lisäksi Mommy's Touch vaippaan voi tilata jatkopalan mikäli lapsi kasvaa ympärysmitaltaan suuremmaksi kuin napit riittävät.
Pienelle vauvalle noin 3 kk:n ikään asti sopii parhaiten harsot, sillä ne saa tiiviisti ihoa vasten. En suosittele hankkimaan aivan pienelle vielä taskuvaippoja. Hahtuvavillasta tehty kuori on hyvä, mutta kesähelteillä joskus liian kuuma. Hahtuvakuorta ei todellakaan tarvitse pestä usein. Itse pesen ehkä 1-2 krt/kk eli silloin jos se alkaa haista (jota ei usein edes tee). Tällöin pesu esim. marseillensaippualla on ok. Sappisaippuaa tarvitset, jos haluat pitää harsot puhtaina. En kuitenkaan näe sen hankintaa välttämättömäksi, mikäli käytät taskuvaippoja. Niissä ei sitä nimittäin kannatakaan käyttää.
Taskuvaipoissa on sisäosassa lapsen ihoa vasten fleece kangas. Sen tarkoitus on päästää pissa läpi imuun ja pitää siten iho kuivana. Jos tämän vaipan pesee paljon saippuaa sisältävällä pesuaineella, fleece muuttuu kosteutta läpäisemättömäksi eli vaippa ei toimi vaan pissat saattavat tulla sivusta läpi. Eli fleece sisäpintaisille vaipoille ei saippuaa! Muista tämä. Pesu nestemäisillä pesuaineilla tai esim. erisan pesujauheella on ok. Pesuaineita saa ihan yleisesti ruokakaupoista- ei tarvitse hankkia mitään erikoista.
Mutta siis,
Mommy's Touch vaipat menevät jo noin 3-4 kk:n ikäiselle. Imuna voi käyttää ihan vaikka harsoja, mutta olen todennut käytössä että Hamppuimut ovat tehokkaimpia. Taiteltavat hamppuimut, joita kutsutaan usein prefoldeiksi, ovat parhaita koska ne kuivuvat noin vuorokaudessa. Paksummat imut kuivuvat noin 48h. Myös mikrokuituimut ovat hyviä (Fuzzi Bunz). Imuja voi hyvin tehdä myös itse vanhoista pyyhkeistä, jolloin niille saa uuden elämän. =)
Kannattaa ensin tilata vaikka yksi vaippa kokeiluun ja sitten jos tykkää niin tilaa niitä lisää.
Kestovaippailu on ainakin meille tullut edulliseksi. Olen ostanut osan vaipoista käytettyinä ja osan uusina. Osan olen jo myynyt eteenpäin ja välissä "hävinnyt" noin 3-6 e/kpl. Vaippoja on hyvä olla noin 7 kpl/pv. Eli jos peset 2 päivän välein, suosittelisin hankkimaan ainakin 20 vaippaa. Käytössä sitten näkee loppuvatko vaipat kesken eli pitäisikö hankkia lisää.
Suosittelen lämpimästi kestoilua! Vaatii vain hieman perehtymistä asiaan ja intoa kokeiluun. Mieheni oppi myös hyvin kestovaippojen vaihdot kun vaipat ovat helppokäyttöisiä. Mielestäni taskuvaipat sellaisia oat. Tärkeätä siis vain näiden taskuvaippojen kohdalla on muistaa nämä seikat:
-ei huuhteluaineita eikä saippuaa pesuissa
-jos lapsen iholle laittaa rasvaa (esim. punoituksen takia) ja sitten taskuvaipan fleece sisäpinnalla- fleecen huokoset tukkeutuvat väliaikaisesti. Tämä näkyy pesun jälkeen tahroina. Parempi on laittaa rasvauksen jälkeen ihoa vasten jokin muu kangas (esim. harsovaippa). Rasvatahan ei tarvitse kuin silloin tällöin ja sinkkivoide toimii hyvin. Jos iho punoittaa kannattaa vaippoja vaihtaa useammin (2h välein).
Onnea ja jaksamista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812