Lueskelin tässä tätäkin palstaa itse jo vaihdevuosi-iässä olevana ja ihmettelen suuresti, miksi täällä pidetään itsestään selvänä, ettei kukaan "selviä" vaihdevuosistaan lievin vaivoin ja ILMAN hormoonikorvausta?
Ymmärtääkseni vain pieni osa, ehkä noin viidennes kaikista naisista saa nk. "hankalia oireita". Entäs ne muut? 80% ei saa mitään tai saa vain lieviä oireita.
Miksi pitää pelotella ja syyllistää tyyliin: "kyllä säkin vielä saat kamalat oireet"?
Kamalat oireet ovat HARVINAISEMPIA kuin siedettävät.
Siis miksi pelotella? Onko myös todellisuudentaju mennyt hormoonikorvaushoidossa olevilta?
Hankalat oireet
33
3029
Vastaukset
- en tiedä
mutta tilastojen mukaan vaihdevuosien oireista kärsii yli 80% vaihdevuosi-ikäisistä naisista. Sitä ei ole tilastoitu minkälaisia oireita kullakin on ja kuinka voimakkaana, mutta kyllä tilastoja löytyy. Sanomaasi en halua kumota mitenkään, mutta nuo prosentit ovat hyvinkin kaukana todellisuudesta. alkaa olemaan 5-10% luokkaa naiset, joilla ei ole mitään oireita. Tämä koskee kuitenkin länsimaita, esim aasiassa ei juurikaan tunneta vaihdevuosioireita tms. Mietitäämpä sitä
- tässä syy
Aasialaiset on monella tapaa erilaisa kuin me länsimaiset. He esim. eivät siedä alkoholia, koska heidän elimistössään sen aineenvaihdunta on erilainen kuin meillä. Sanotaan että kakkos-diabetes tulee heille helpommin ja on heille kohtalokkaampi, tähän asti he on siltä välttyneet ehkä varallisuus- ja kulttuurisyistä, mutta tulevaisuus näyttää tässä suhteessa huonommalta. Sekin on aineenvaihdunta-asia. Aineenvaihduntaa hormonitkin on, ainakin osaksi. Ja aasialaisten aineenvaihdunta on erilainen kuin meidän.
- aloittaja
Lääkäri sanoi mulle nuo luvut, kun keskustelin aiheesta hänen kanssaan ollessani vuositarkastuksessa.
Ja HUOM! en kirjoittanyt että 80% ei olisi mitään oiretta vaan kirjoitin 80 % on siedettävät oireet tai ei mitään oireita. Itse kuulun tähän ryhmään.
Siis minullekin ON vv-oireita ollut, mutta en tarvitse niihin lääkärin hoitoa. - vv-peikko kyttää mua
Tuokin on varmaan aika yksilöllistä. Ja kun kerran apua löytyy pilleripurkista niin miksi pitää väkisin kärvistellä. Aasiassa on aivan kulttuurillisista syistä naiset "oireettomia". Kulttuuriin kuuluu, että kaikki on aina ulkopuolisille OK. Mitään negatiivista ei tunnusteta ennenkuin pakon edessä. Ajatelkaapa vaikka näitä epidemioitakin: niin kauan kuin asiat pysyi maan rajojen sisäpuolella ei ollut ongelmaa, vaan vasta sitten kun asiat levisi käsiin ja oli pakko tunnustaa, että "on pientä ongelmaa ollut." Sama koskee vaihtareita. ongelmia ei ole kun niistä ei puhuta eikä kukaan huomaa.
Minä en ainakaan ala tuskitella kaikenmaailman mielialavaihdosten, kiukkukohtausten, kylmien j kuumien aaltojen kanssa vaan otan vastaan helpotusta mistä vain saan. On vanheneminen nyky-yhteiskunnassa muutenkin jo tarpeeksi paskamaista. Joskus tuntuu että vois olla paikallaan joku lopetusnappi, niin ei tarvis elää koko vaihtareita. - Jo vain
vv-peikko kyttää mua kirjoitti:
Tuokin on varmaan aika yksilöllistä. Ja kun kerran apua löytyy pilleripurkista niin miksi pitää väkisin kärvistellä. Aasiassa on aivan kulttuurillisista syistä naiset "oireettomia". Kulttuuriin kuuluu, että kaikki on aina ulkopuolisille OK. Mitään negatiivista ei tunnusteta ennenkuin pakon edessä. Ajatelkaapa vaikka näitä epidemioitakin: niin kauan kuin asiat pysyi maan rajojen sisäpuolella ei ollut ongelmaa, vaan vasta sitten kun asiat levisi käsiin ja oli pakko tunnustaa, että "on pientä ongelmaa ollut." Sama koskee vaihtareita. ongelmia ei ole kun niistä ei puhuta eikä kukaan huomaa.
Minä en ainakaan ala tuskitella kaikenmaailman mielialavaihdosten, kiukkukohtausten, kylmien j kuumien aaltojen kanssa vaan otan vastaan helpotusta mistä vain saan. On vanheneminen nyky-yhteiskunnassa muutenkin jo tarpeeksi paskamaista. Joskus tuntuu että vois olla paikallaan joku lopetusnappi, niin ei tarvis elää koko vaihtareita.Elisabeth Rehn aamutelkkarissa sanoi jotenkin näin, että vanhuuden kalleuden ja kustannusten jatkuva vatvominen on jo loukkaavaa. Ne, viisikymppiset äijät, jotka tätä markkinoivat ja lobbaavat joutavat kärsimään kovimman kautta. Toivottavasti ei kukaan tule vaihtamaan puhtaita vaippoja, eikä anna kipulääkitystä kun he ovat vuorossa, mokomakin snopi öykkäriluokka. Kelpaa siinä leuka tutista kun kukaan ei enää kuuntele.
Pitäsi meidän vaihdevuosi-ikäisten älykkäden ja elämää kokeneiden naisten lyöttäytyä yhteen ja antaa oikein äidin kädestä selkään koko jumalattomien joukolle. Siihen me kyllä pystyisimme. Ei tuota kyllä kuuntelemaan jäädä. Oli vaihtarit tai ei, ihmisiä me olemme ja hyviä ihmisiä. - puttt
että 80% KÄRSII eikö pitäisi puhua kokemuksista....kärsimys on aika kamalaa!
- haetaan tukea..
Ei kai aihetta edes katsella tälle sivustolle päin jos ei ole mitään oireita.
Kyllä ne 50 keskustelupalstan muut sivut kiinnostaa enemmän silloin..ihan normaalia sekin.
Terveisin- työpaikkansa menettänyt 51 vuotiaana vv- takia ja vielä nyt 60 vuotiaana oireilun vuoksi hormonit.- aloittaja
tämän huomioon, että täällä ovat vain juuri ne kaikkein surkeimmat tapaukset, joten kuva ilman muuta vääristyisi, jos tekisi jotain päätelmiä tämän palstan kirjoittajien suhteen. Sinä niitä siinä kuitenkin olet enemmän tehnyt kuin minä.
Minä kirjoitin, että täällä pelotellaan niitä, joilla ei vv-oireita ole tai on vain vähäisiä oireita! Ihmettelen, mitä ennustajamatameja luulette tekohormoonipäissänne olevanne, kun pystytte toisen kirjoituksen perusteella kertomaan, kuka saa oireet ja kuka ei???!!! Miten vastasit tuohon kysymykseeni? Vastasit, ettei vaihdevuosista ole syytä keskustella, ilman hankalia oireita!! Miksei? Ja kun niitä ei ole, ne tehdään tällä sivustolla - niinkö? Sitäkö yrität sanoa? Miksi siedettävät tai oireettomat vaihdevuodet ovat pannassa täällä jutun aiheena? Muista kuule että jo kuukautisten poisjääminenkin ON vv-oire!
Minusta tuollainen on sinulta (ja muilta siihen sortuvilta) älyllistä epärehellisyyttä. - ätsii
aloittaja kirjoitti:
tämän huomioon, että täällä ovat vain juuri ne kaikkein surkeimmat tapaukset, joten kuva ilman muuta vääristyisi, jos tekisi jotain päätelmiä tämän palstan kirjoittajien suhteen. Sinä niitä siinä kuitenkin olet enemmän tehnyt kuin minä.
Minä kirjoitin, että täällä pelotellaan niitä, joilla ei vv-oireita ole tai on vain vähäisiä oireita! Ihmettelen, mitä ennustajamatameja luulette tekohormoonipäissänne olevanne, kun pystytte toisen kirjoituksen perusteella kertomaan, kuka saa oireet ja kuka ei???!!! Miten vastasit tuohon kysymykseeni? Vastasit, ettei vaihdevuosista ole syytä keskustella, ilman hankalia oireita!! Miksei? Ja kun niitä ei ole, ne tehdään tällä sivustolla - niinkö? Sitäkö yrität sanoa? Miksi siedettävät tai oireettomat vaihdevuodet ovat pannassa täällä jutun aiheena? Muista kuule että jo kuukautisten poisjääminenkin ON vv-oire!
Minusta tuollainen on sinulta (ja muilta siihen sortuvilta) älyllistä epärehellisyyttä.vaan kerromme monet tosi asioita, vv-oireet on niin monella nisella 45-51v välissä siedettävät, tulee toimeen mitään hoitoakorvaavia lääkityksiä.
Kun menemme ajassa eteenpäin, MONELLA naisella oireet joko helpottuu tai lisääntyvät/voimistuvat, niin kuin kävi minullekkin. Kysyin tätä gynegologilta mites tämä näin nyt on, sanoi että, voi, voi et ole yksin asian kanssa, teitä on paljon. - ja minä
ätsii kirjoitti:
vaan kerromme monet tosi asioita, vv-oireet on niin monella nisella 45-51v välissä siedettävät, tulee toimeen mitään hoitoakorvaavia lääkityksiä.
Kun menemme ajassa eteenpäin, MONELLA naisella oireet joko helpottuu tai lisääntyvät/voimistuvat, niin kuin kävi minullekkin. Kysyin tätä gynegologilta mites tämä näin nyt on, sanoi että, voi, voi et ole yksin asian kanssa, teitä on paljon.kärsin vv-oireet pahimmillaan ennen kuin kuukautiset loppuivat. Sen jälkeen on kaikki ollut vain satunnaista ja hyvin lievää. Lääkäri sanoi, että kaikki eivät tosiaankaan koe vaihdevuosioireita hankalina, eikä niitä _pidäkään_ kokea hankalina, jos ne eivät sellaista ole.
Syitä miksi näin ei kohdallani ole, voi olla moniakin. Yksi on varmasti se, että minulla ei koskaan ole ollut välivuotoja (ei häiriöitä kk-kierrossa) kierto aina säännöllinen. Ei pms-oireitakaan milloinkaan. Ulkoilen säännöllisesti, en tupakoi, en ole kahvittelijakaan. - huutaa
aloittaja kirjoitti:
Minusta tuollainen on sinulta (ja muilta siihen sortuvilta) älyllistä epärehellisyyttä.ilmankin tulee asia selväksi, eikä sortua sättimiseen. Se ei ole mielestäni fiksua. Olen seurannut tätä palstaa noin vuoden verran ja olen sitä mieltä, että tämä on hyvä varaventtiili monelle tämän ikäiselle. Oletko todellakin sitä mieltä, että tätä ei oikeastaan edes tarvita, koska täällä provosoidaan ja manipuloidaan ihmisiä?
- keitä ne on...?
huutaa kirjoitti:
ilmankin tulee asia selväksi, eikä sortua sättimiseen. Se ei ole mielestäni fiksua. Olen seurannut tätä palstaa noin vuoden verran ja olen sitä mieltä, että tämä on hyvä varaventtiili monelle tämän ikäiselle. Oletko todellakin sitä mieltä, että tätä ei oikeastaan edes tarvita, koska täällä provosoidaan ja manipuloidaan ihmisiä?
ei tässä surkeita olla, vaikka h-korvaushoitoja käytetäänkin. Minä olen käyttänyt vuosikaudet, en tupakoi, harrastan aktiiviliikuntaa ja syön terveellisesti. En ole ylipainoinen jne. Joten en koe olevani surkimus mitenkään.
Minullakin on yksi (mutta vain yksi) tuttu, joka ei käytä mitään näitä hoitoja ja hyvä niin, mutta etkai vaan halua viestittää meille käyttäjille, että se on turhaa, koska tiedät nää asiat paremmin... ;) - sanamuodon..
huutaa kirjoitti:
ilmankin tulee asia selväksi, eikä sortua sättimiseen. Se ei ole mielestäni fiksua. Olen seurannut tätä palstaa noin vuoden verran ja olen sitä mieltä, että tämä on hyvä varaventtiili monelle tämän ikäiselle. Oletko todellakin sitä mieltä, että tätä ei oikeastaan edes tarvita, koska täällä provosoidaan ja manipuloidaan ihmisiä?
varaventtiili:), sillä se kuvastaa oikein hyvin tätä palstaa ainakin minun kohdallani. On aivan samaa käytätkö reseptillä saatavia hormooneja tai luontaistuotteita, taikka et mitään. Minusta kaikki tavat sopivat tänne palstalle.
Olen itsekkin kokeillut kahtakin hormoonimerkkiä kuukauden kerrallaan. Vaivat helpottivat, niin lopetin käytön ja pärjäsin aika hyvin parisen kuukautta ilman.
Olen kohta 54v. ja vaivoja on ollut parisen vuotta, eikä menkat ole vielä kokonaankaan loppuneet. Joku kirjoitti, että menkkojen loppumisen jälkeen loppuivat hikoilutkin, että pahin olisi ohi silloin ja että korvaushoito vain siirtää oireita. Pääasiallisesti käytän luontaistuotteita. Reseptillä saatava paikallishoito on kylläkin käytössä.
Kyllä minun tutuissani on kumpaakin ryhmää hormoonin käyttäjiä ja ilman sinnittelijöitä. Tarkoitan, että osa noista ilman sinnittelijöistä tosiaankin sinnittelee, kun oireet ovat aika pahaa luokkaa. Esim. nukkumisesta ei tule mitään tosi kova hikoilu valtaa usein ym. mutta kun ei uskalla ottaa korvaushoitoa, kun on kova syövän pelko. Kyllä se kieltämättä on osittain itsellänikin..
Kyllä tämä palsta on kaikille vaihdevuosi-ikäisille tarkoitettu ovat vaivat sitte mitä luokkaa tahansa!
Iloista kevään odotusta kaikille:) - huomannut
sanamuodon.. kirjoitti:
varaventtiili:), sillä se kuvastaa oikein hyvin tätä palstaa ainakin minun kohdallani. On aivan samaa käytätkö reseptillä saatavia hormooneja tai luontaistuotteita, taikka et mitään. Minusta kaikki tavat sopivat tänne palstalle.
Olen itsekkin kokeillut kahtakin hormoonimerkkiä kuukauden kerrallaan. Vaivat helpottivat, niin lopetin käytön ja pärjäsin aika hyvin parisen kuukautta ilman.
Olen kohta 54v. ja vaivoja on ollut parisen vuotta, eikä menkat ole vielä kokonaankaan loppuneet. Joku kirjoitti, että menkkojen loppumisen jälkeen loppuivat hikoilutkin, että pahin olisi ohi silloin ja että korvaushoito vain siirtää oireita. Pääasiallisesti käytän luontaistuotteita. Reseptillä saatava paikallishoito on kylläkin käytössä.
Kyllä minun tutuissani on kumpaakin ryhmää hormoonin käyttäjiä ja ilman sinnittelijöitä. Tarkoitan, että osa noista ilman sinnittelijöistä tosiaankin sinnittelee, kun oireet ovat aika pahaa luokkaa. Esim. nukkumisesta ei tule mitään tosi kova hikoilu valtaa usein ym. mutta kun ei uskalla ottaa korvaushoitoa, kun on kova syövän pelko. Kyllä se kieltämättä on osittain itsellänikin..
Kyllä tämä palsta on kaikille vaihdevuosi-ikäisille tarkoitettu ovat vaivat sitte mitä luokkaa tahansa!
Iloista kevään odotusta kaikille:)Mun tuttavista kaikkein huonoimmin voivat ne, joilla on joskus ollut pitkä hormonikorvaushoito, joka on lopetettu muutama vuosi siten. He valittavat unettomia öitä, hikoilua, yskivät jatkuvasti, kun kurkkua kuivaa, saavat virtsatieoireita. Ovat eläkeiän molemmin puolin.
- höh.höh
Mä olen 40 ja katselen tältä palstalta apua.
- Ihan vain huvikseni
aloittaja kirjoitti:
Minusta tuollainen on sinulta (ja muilta siihen sortuvilta) älyllistä epärehellisyyttä.tänne tulla lueskelemaan jos kerran mitään oireita ei olekaan? Sen, jolla ei ole vaihdevuosioireita nimeksikään, tuskin tarvitsee niistä edes mainita. Tietokoneen kun saa pantua kiinni kahdella hiiren klikkauksella.
- Hormoonihurmio
Minusta täällä pikemminkin pelotellaan meitä korvaushoidon käyttäjiä, mutta näköjään jokainen lukee näitä juttuja vähän omanväristensä silmälasien kanssa.
Minusta aika harva on pitänyt itsestään selvänä, ettei kukaan selviä ilman oireita. Se kuitenkin on tilastollinen tosiasia, että vain joka viides nainen selviää ihan ilman oireita. Joko lääkärisi on puhunut huolimattomasti, tai et ole kuunnellut tarkasti. 20 % on niitä, joilla ei ole mitään oireita, saman verran niitä, joilla oireet ovat sietämättömiä, ja loput 60 % ovat näiden ääripäiden välissä (nämä numerot ovat monissa lähteissä, itse sain ne omalta gynekologiltani).
"Kamalat oireet ovat harvinaisempia kuin siedettävät" - tätä eivät tilastot kerro. Tuohon 60 prosenttiin mahtuu kaikenlaista, ja jotkut naisista - nimenomaan tässä ryhmässä - päättävät sinnitellä ilman hoitoa, vaikka oireet olisivat melko vaikeatkin.
Se, milloin oireet ovat niin pahat, että nainen haluaa niihin helpotusta, on minusta ihan jokaisen henkilökohtaisesti itse päätettävä. Sitä en voi sanella minä, et sinä eikä gynekologi.- vaihtariveera
aika paljon sitä mitä tilastoa tai opusta selaa, mikä on lopullinen tieto määristä. Ja miksi onkaan niin suuri tarve olla se, joka sanoo viimeisen sanan asiassa, josta kenelläkään ei ole tarkkoja tietoja - edes lääkäreillä? Kukaan ei varmuudella tiedä, miksi osa jättää hormoonikorvaushoidon hakematta. Onko hänellä siis siedettävät oireet/ei oireita lainkaan vai jostain muusta syystä?
Jokunen vuosi sitten naiset jaoteltiin kolmanneksiin, jonka mukaan vaikeat oireet, siedettävät oireet ja ei oireita lainkaan olivat yhtä suurina osasina. Sittemmin tätä on muokattu moneen otteeseen aina siihen suuntaan, mistä joku tekee parhaan tilin.
Muistettava on kuitenkin, että vaihdevuodet eivät ole mikään sairaus.
Jos nyt miettii mitä aloituksessa mainittiin, niin enemmistöllä ei ole "hankalia" oireita (joihin etsitään hoitoa) vaan enemmistö koostuu sekä oireettomista että siedettävistä oireista kärsivistä. Sinunkin mukaasi se on enemmistö. Siis mikä ongelmana?
Omalla kohdallani ei ole ollut sietämättömiä oireita - ei oireita juuri lainkaan. Olen miettinyt, että se ehkä johtuu paitsi hyvistä elämäntavoistani (läpi elämäni - ei vasta nyt!), myös mahdollisesti siitä, että kilpirauhasellani on "varaa" kuumeta ilman oireita, koska se on alarajalla ollut jo kauan. Lisäksi en tiedä, mitä tekee jatkuva lääkitykseni, joka on käytössä mm. kipulääkkeenä ja kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä ja rauhoittaa selvästi - kun tämä aikoinaan määrättiin, lääkäri sanoi, että tätä syödään nyt sitten yli vaihdevuosien. Harmitti kun en kysynyt, miksi, mutta ehkä syy on juuri tämä.
Omalla kohdallani pitäisi siis paljon asioiden muuttua, jotta menisin hakemaan korvaushoitoa. Siihen ei ole syynä pelot vaan se, etten katso tarvitsevani niitä.
En tunne kuin yhden ainoa naisen, jolla on käytössään hormoonikorvaushoito vaihdevuosien takia. - nainen 55v
jos ihminen on työelämässä, vaivat ovat unettomuus ja hikoilu (2 yöpaitaa yössä vaihtoon)
peti polttaa alla,kuumottaa,
ei jaksa käydä työssä ilman että ei hae apua gynegologilta. Tätä jatkui monta vuotta, nyt olen hakenut apua korvaushoitona, ja nukun, en hikoile, eikä palele. Olen tyytyväinen olotilaani.
- Kauneus on katoavaista ja r...
Hei
Luultavasti tuo aggressiivinen ja hyökkäävä kirjoitustyylisi kuuluu vaihdevuosioireisiin?
Saattaa tuohtua ihan kauhesti pikku asioista:)
Tiedän - se on kova paikka kun vanhenee ja moni häpeää vaihdevuosiaan eikä halua puhua niistä julkisesti. Eihän ne vaihdevuoden ole mikään hieno juttu jota haluaisi kirkossa kuuluttaa.
Voithan laittaa merkin rintaasi, että et kärsi kovista vaihdevuosioireista?
Täällä pitäisi keskustella kaikessa ystävyydessä ja tukea toisia eikä sortua haukkumaan ketään, ei ainakaan vaihdevuosioireista kärsiviä sillä saa nimittäin takuuvarmasti vettä niskaansa.- en ole
haukkunut ketään. sanoin vain, etten ole kärsinyt minkäänlaisista vaihdevuosivaivoista. Se oli liikaa useammlle täällä.
Miksi? Ehkäpä he tosiaan häpeävät ikäänsä ja olotilaansa. Minä en häpeä. Mitä edes häpeäisin? Vai katsotko, että naisen tulee hävetä jos pääsee tästä vähemmällä kuin sinä?
Voin vakuuttaa etten häpeä vähääkään siltikään. Kärsi sinä, jonkun kohdallehan se tulee. - vaihtariveera
oman näkemyksensä puolustaminen jotenkin häpeällinen asia, jopa niin, että sen voi laskea kuuluvaksi vaihdevuosioireisiin?
Siinä tapauksessa minä olen ollut vaihdevuosissa pienen ikäni.
Sinun kirjoituksestasi taas huokuu pilkallisuus. Onko se tosiaan NIIN vaikea kestää, jos joku toinen pääsee vanhenemisesta vähemmällä?
:)
Sitähän se on se pelottelukin tällä palstalla; Vaikeutta kestää, että jollakin on asiat paremmin. - Kauneus on katoavaista ja r...
vaihtariveera kirjoitti:
oman näkemyksensä puolustaminen jotenkin häpeällinen asia, jopa niin, että sen voi laskea kuuluvaksi vaihdevuosioireisiin?
Siinä tapauksessa minä olen ollut vaihdevuosissa pienen ikäni.
Sinun kirjoituksestasi taas huokuu pilkallisuus. Onko se tosiaan NIIN vaikea kestää, jos joku toinen pääsee vanhenemisesta vähemmällä?
:)
Sitähän se on se pelottelukin tällä palstalla; Vaikeutta kestää, että jollakin on asiat paremmin.Näinhän siinä käy, että väärinkäsityksiä syntyy.
Keskustella voi myös monella tyylillä eikä alla oleva ole mielestäni se paras tyyli keskustella.
Siteeraan nyt aloittajaa:
"Minä kirjoitin, että täällä pelotellaan niitä, joilla ei vv-oireita ole tai on vain vähäisiä oireita! Ihmettelen, mitä ennustajamatameja luulette tekohormoonipäissänne olevanne, kun pystytte toisen kirjoituksen perusteella kertomaan, kuka saa oireet ja kuka ei???!!! Miten vastasit tuohon kysymykseeni? Vastasit, ettei vaihdevuosista ole syytä keskustella, ilman hankalia oireita!! Miksei? Ja kun niitä ei ole, ne tehdään tällä sivustolla - niinkö? Sitäkö yrität sanoa? Miksi siedettävät tai oireettomat vaihdevuodet ovat pannassa täällä jutun aiheena? Muista kuule että jo kuukautisten poisjääminenkin ON vv-oire!
Minusta tuollainen on sinulta (ja muilta siihen sortuvilta) älyllistä epärehellisyyttä."
Minulle itselleni tuollainen kirjoitustyyli menisi vaihdevuosien piikkiin silloin kun tosissaan kaikki ärsyttää. Ehkä aloittaja on tulisempi luoteeltaan kuin minä.
Itse en häpeä vaihdevuosiani vaikka ne tulivatkin turhan aikaisin leikkauksen takia. Enkä ole seurannut keskustelua siitä syyllistetäänkö täällä niitä joilla on vain vähän oireita.
Mutta tunnustan tässä tapauksessa syyllistyneeni piikittelyyn koska aloittaja haukkuu ennustajamatameiksi ja tekohormoonipäisiksi vastustajiaan. Tuo tekohormoonipäinen kyllä vähän minuun kalahti....ehkä ei olisi pitänyt sekaantua ollenkaan, mutta johtunee näistä vaihdevuosioireista jota nuo tekohormoonitkaan eivät kokonaan taltuta.
Ne jotka syyllistävät pienemmistä oireista kärsiviä ovat vaan tietämättömiä. Kaikki sairaudet kärsitään yksilöllisesti eli toinen flunssapotilas makaa kotona peiton alla ja toinen tekee vielä töitä vaikka oireet on samat.
Ei pidä myöskään vähätellä kenekään oireita tai ihmetellä miten toinen voi kärsiä niin kovin jos itsellä ei oireita ole ollenkaan. Hienoahan se on jos pärjää pienillä oireilla mutta kun toiset se invalidisoi ja siitä ei pääse mihinkään. - vaihtariveera
Kauneus on katoavaista ja r... kirjoitti:
Näinhän siinä käy, että väärinkäsityksiä syntyy.
Keskustella voi myös monella tyylillä eikä alla oleva ole mielestäni se paras tyyli keskustella.
"Minä kirjoitin, että täällä pelotellaan niitä, joilla ei vv-oireita ole tai on vain vähäisiä oireita! Ihmettelen, mitä ennustajamatameja luulette tekohormoonipäissänne olevanne, kun pystytte toisen kirjoituksen perusteella kertomaan, kuka saa oireet ja kuka ei???!!! Miten vastasit tuohon kysymykseeni? Vastasit, ettei vaihdevuosista ole syytä keskustella, ilman hankalia oireita!! Miksei? Ja kun niitä ei ole, ne tehdään tällä sivustolla - niinkö? Sitäkö yrität sanoa? Miksi siedettävät tai oireettomat vaihdevuodet ovat pannassa täällä jutun aiheena? Muista kuule että jo kuukautisten poisjääminenkin ON vv-oire!
Minusta tuollainen on sinulta (ja muilta siihen sortuvilta) älyllistä epärehellisyyttä."
Minulle itselleni tuollainen kirjoitustyyli menisi vaihdevuosien piikkiin silloin kun tosissaan kaikki ärsyttää. Ehkä aloittaja on tulisempi luoteeltaan kuin minä.
Itse en häpeä vaihdevuosiani vaikka ne tulivatkin turhan aikaisin leikkauksen takia. Enkä ole seurannut keskustelua siitä syyllistetäänkö täällä niitä joilla on vain vähän oireita.
Mutta tunnustan tässä tapauksessa syyllistyneeni piikittelyyn koska aloittaja haukkuu ennustajamatameiksi ja tekohormoonipäisiksi vastustajiaan. Tuo tekohormoonipäinen kyllä vähän minuun kalahti....ehkä ei olisi pitänyt sekaantua ollenkaan, mutta johtunee näistä vaihdevuosioireista jota nuo tekohormoonitkaan eivät kokonaan taltuta.
Ne jotka syyllistävät pienemmistä oireista kärsiviä ovat vaan tietämättömiä. Kaikki sairaudet kärsitään yksilöllisesti eli toinen flunssapotilas makaa kotona peiton alla ja toinen tekee vielä töitä vaikka oireet on samat.
Ei pidä myöskään vähätellä kenekään oireita tai ihmetellä miten toinen voi kärsiä niin kovin jos itsellä ei oireita ole ollenkaan. Hienoahan se on jos pärjää pienillä oireilla mutta kun toiset se invalidisoi ja siitä ei pääse mihinkään.varmaan menisikin, mutta myös sinun osaltasi.
>>"Minulle itselleni tuollainen kirjoitustyyli menisi vaihdevuosien piikkiin silloin kun tosissaan kaikki ärsyttää."
Aloittajaa ymmärtääkseni ärsytti juuri se "tietäminen", jota osoitat sinäkin ventovieraan henkilön kohdalla. Mutta huomaatko sen saman itsessäsi, vaiko vain hänessä?
Mielestäni saa puolustautua, jos täällä aletaan tietää enemmän kuin henkilö itse tietää omasta tilastaan - se miten sen tekee on yleensä suoraan verrannollinen siihen pilkkaan/pelotteluun/ärsyttämiseen, jota henkilö joutuu muilta kokemaan.
Tässä ei ollut kyse kenenkään oireiden VÄHÄTTELYSTÄ, vaan aivan päinvastoin SUURENTELUSTA ja asiattomasta pelottelusta! Vaikka OMAT vv-oireet olisivat miten invalisisoivat tahansa, se ei ole syy pelotella ketään, eikä piikitellä niitä naisia, joilla oireita ei ole tai on vain nimeksi.
Kateus on rumaa ja katkeruus syö eniten omistajaansa ja lisäksi tekee olon entistä kurjemmaksi. - vaihtariveera
Näinhän siinä käy, että väärinkäsityksiä syntyy.
Ei pidä myöskään vähätellä kenekään oireita tai ihmetellä miten toinen voi kärsiä niin kovin jos itsellä ei oireita ole ollenkaan. Hienoahan se on jos pärjää pienillä oireilla mutta kun toiset se invalidisoi ja siitä ei pääse mihinkään.Ymmärrän kyllä, että haluat osoittaa aloittajan kärsivän vaihdevuosistaan, se on sulle jostain syystä nyt erittäin tärkeää - vaikka aloittaja itse ei tunnista itsessään niitä. Omasta mielestäni se on kuitenkin subjektiivinen asia, ja sen tosiaan pitääkin olla sitä.
Juuri tuollaista vastaan minäkin hyökkäisin. - Kauneus on katoavaista ja r...
vaihtariveera kirjoitti:
varmaan menisikin, mutta myös sinun osaltasi.
>>"Minulle itselleni tuollainen kirjoitustyyli menisi vaihdevuosien piikkiin silloin kun tosissaan kaikki ärsyttää."
Aloittajaa ymmärtääkseni ärsytti juuri se "tietäminen", jota osoitat sinäkin ventovieraan henkilön kohdalla. Mutta huomaatko sen saman itsessäsi, vaiko vain hänessä?
Mielestäni saa puolustautua, jos täällä aletaan tietää enemmän kuin henkilö itse tietää omasta tilastaan - se miten sen tekee on yleensä suoraan verrannollinen siihen pilkkaan/pelotteluun/ärsyttämiseen, jota henkilö joutuu muilta kokemaan.
Tässä ei ollut kyse kenenkään oireiden VÄHÄTTELYSTÄ, vaan aivan päinvastoin SUURENTELUSTA ja asiattomasta pelottelusta! Vaikka OMAT vv-oireet olisivat miten invalisisoivat tahansa, se ei ole syy pelotella ketään, eikä piikitellä niitä naisia, joilla oireita ei ole tai on vain nimeksi.
Kateus on rumaa ja katkeruus syö eniten omistajaansa ja lisäksi tekee olon entistä kurjemmaksi.Miksiköhän sinä otit minut piikkiisi ja lävistit terävällä miekallasi?
Haluat käsittää minun kirjoitukseni ihan omalla "viehättävällä" tavallasi joten en jatka enää tätä viestiketjua. - vaihtariveera
Miksiköhän sinä otit minut piikkiisi ja lävistit terävällä miekallasi?
Haluat käsittää minun kirjoitukseni ihan omalla "viehättävällä" tavallasi joten en jatka enää tätä viestiketjua.Lisää piikkejä ja vihjailua ja nyt minua kohtaan? Miksi?
Onko noin paha olla? Katkera? Kateellinen? Vaihdevuodet?
- tosi tarinaa
kun perheen äitejä vietin hoitoon, sanottiin että hän sekosi. Oli kyse vv, vaivoista, ennen vanhaan ei ollut hormoonihoitoja, kävi monen naisen mielialanpäälle liian raskaaksi. Olivat hetken sairaalassa hoidossa, ja palasivat kotiin eri-ihmisinä.
Muistatteko tapauksia.
Tänäpäivänä ei enää tuollaiseen tartte mennä, apua löytyy voimakkaista oireista kärsiville, ja hyvä niin. - omalle kohdallesi...
jos itselläsi olisi hankalat oireet... Et varmaan pelottelis toisia, mut kyllä ehkä puhuisit siitä? Mitä jos itse provosoit pelotteluun?
- Kevät*
Eksyinpä lukemaan tämän ketjun. Huh! Olipa riitaisa. Tämä palsta on kuitenkin ihan hyvä kanava vaihtaa mielipiteitä, ja siksi kovasti tarpeellinen. Tuleekin mieleen, että "mitä me tehtiin ennen nettiä?" Hyvää alkavaa kevättä kaikille!
- vm.45
Mulla pari vuotta menkat reistailleet. Kesällä -08 aloin saamaan pahoja oireita ns. paniikkikohtauksen tapaisia, niin ainakin lääkäri sanoi ja antoi siihen lääkkeen. Samaan syssyyn tuli myös lentopelko,sekä tunne, että päässä sekoan ja oli tarve tehdä mitä vain, että sain ajatukset muualle. Tunne myös, että jonkun on vain pidettävä tiukasti kiinni ja olen kuolemassa.Viime joulukuussa menkat loppuivat kokonaan. Kävin asian tiimoilta lääkärissä ja vaihdevuodet olleet päällä jo pidemmän aikaa. Sain femoston lääkityksen. Onko muilla ollut vastaavia pelkotiloja.
- puttt
ihmettelin minäkin jo silloin kun odotin ensimmäistä lastani ja kaameilla synnytyksillä peloteltiin. Minä koin molemmat alatie synnytykseni upeina muutamaa minuuttia lukuunottamatta mukavina.
Nyt odottelen (46v) niitä "saa....lisia" vaihtareita.- Hate my life
18 - vuotiaana kamala, viikon mittainen synnytys. Myöhemmin sain kaksi ihanaa lasta lisää, täysin kivuttomasti. Ei mitään synnytyskipuja, supistelu tuntui vain jonkilaisena kovana jännityksenä. Vaihdevuodet sain 51 vuotiaana ja viidessä vuodessa ne ovat tehneet minusta melkein lopun. Toki annatte minulle luvan olla lopussa? Ettekä säikähdä kun ryömin täältä vv.kolostani kuin pelottava klonkku kertomaan, että minä ainakin vihaan vaihdevuosia ihan sydämeni pohjasta. Toivottavasti kukaan ei koe tätä purkausta pelottavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455030Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481199Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101139- 131093
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27733