Elikkäs olen 14v ja olen puol vuotta ollut kiinnostunut Saksanpaimenkoirasta olen ollut monen laisten koirien kanssa tekemisissä jo parisen vuotta ja nyt olis vuoro omaan koiraan. Mitä minä olen lukennut niin pitäisi olla helppo kouluttaa. Asun omakotitalossa ja lähellä olisi aika lailla metsää sille. Mutta kertokaa te keillä on ollut kokemusta tästä koirasta et onko ollut ongelmia?
Saksanpaimenkoira 14-vuotiaalle?
29
1388
Vastaukset
- helppo ja
tavallaan ei.
Itsekin olisin halunnut sakun 14-vuotiaana, mutta onneksi en sitä saanut.
Paljolti riippuu myös siitä millaiset vanhemmat sinulla on. Ovatko he mukana koiranhankinnassa?
Meidän treeniryhmässä on ollut jokunen nuori, joita vanhemmat ovat uskollisesti jaksaneet kuljettaa treeneissä, mutta harvassa ovat ne.
Minun vanhempani eivät ollenkaan pärjää minun koirilleni, ne menevät helposti siitä missä aita on matalin, vaikka ovatkin koulutettuja.
14-vuotiaalla helposti on niitä muitakin menoja kuin koirat ja siten se joudutaan jättämään iskän ja äiskän hoiviin.
Paljon helpommalla pääsisit jos sinulla olisi joku pienempi ja sosiaalisempi koira, voisit sellaisen sylikoiran kanssa päästä helposti vaikka kimppakyydillä treeneihin tai näyttelyihin.
Sakemannin kanssa et voi myöskään harrastella yhteislenkkejä tai koirapuistoilua välttämättä.
Etkä voi tunkea sitä autoon minkään vieraan koiran kanssa.
Onnea koiranhankintaan, ole valmis paneutumaan asiaan jos palveluskoiran hankit.- 'Fatality
Iskä ei oikeen tykkää mun ideastani mut äiskä kyllä hoitelee sitä aina jos olen koulussa tai jossain muualla. mutta kyllä mä uskon selviäväni:D mä en oikein pidä noista pikkukoirista haluaisisin jotain haastetta vuorostaan.
- koirista
'Fatality kirjoitti:
Iskä ei oikeen tykkää mun ideastani mut äiskä kyllä hoitelee sitä aina jos olen koulussa tai jossain muualla. mutta kyllä mä uskon selviäväni:D mä en oikein pidä noista pikkukoirista haluaisisin jotain haastetta vuorostaan.
--Moni pikkukoira on haastavampi kun sakemanni, usko vaan. Niistä paremmat kiksit saat kun helposta sakemannista. Mites olisi vaikka terrieri? Siinäpä varsin haastetta kylliksi.
- Pikkukoirista
koirista kirjoitti:
--Moni pikkukoira on haastavampi kun sakemanni, usko vaan. Niistä paremmat kiksit saat kun helposta sakemannista. Mites olisi vaikka terrieri? Siinäpä varsin haastetta kylliksi.
Mun kaverilla on terrieri ja toisella on myös pikkukoiria niin oon saannut sellassen kuvan niistä et ne on aika "räksyjä" ja sellain niille ei voi oikein opettaa mitään kovin erikoista :D mä oon ollu koiran kouluttajana tai harjoittelija niin huomasin että vaikee opettaa esim. seuraa, nouda, etsi jne. jotenkin ne ei oo mun tyyliin.
- koko perhe mukana
'Fatality kirjoitti:
Kyllä siinä pitää olal koko perhe mukana ja yleensä se perheen pää joka muutenkin on "pomona" niin on myös koiran pomo.
Sille sakulle kun pitää "kertoa" että se on pahnanpohjimmainen, muuten se alkaa murrosiässä(1,5v) ottamaan valtaa ja sen tiedän että 14v:lle tulee varmasti iso itku jos siinä ei ole kunnolla kaikki mukana. jatkossa pääsee paljon vähemmällä. Ehkä se on hyvä turva tjsp mutta hanki se vasta 5-10 vuoden päästä. - Harkita
koko perhe mukana kirjoitti:
Kyllä siinä pitää olal koko perhe mukana ja yleensä se perheen pää joka muutenkin on "pomona" niin on myös koiran pomo.
Sille sakulle kun pitää "kertoa" että se on pahnanpohjimmainen, muuten se alkaa murrosiässä(1,5v) ottamaan valtaa ja sen tiedän että 14v:lle tulee varmasti iso itku jos siinä ei ole kunnolla kaikki mukana. jatkossa pääsee paljon vähemmällä. Ehkä se on hyvä turva tjsp mutta hanki se vasta 5-10 vuoden päästä.No joo pitää viel kattoo sitä koiran hankintaa.
- ei ja ei ja ei
Harkita kirjoitti:
No joo pitää viel kattoo sitä koiran hankintaa.
heips!
suosittelen että odotat vielä muuan vuoden ennen sakemannin hankintaa.
kyllä vain se ON vaativa koira.
tarvitsee paljon aktiviteetteja.varmastikkin enemmän mitä sinulla noin nuorena on tarjottavana.
ja se että koirasta tulee ISO, niin mieti kuinka lentelet tuolla jääkeleillä jos et olekkaan sitä saanut koulutettua niin ettei se vedä/ala vetää toisen koiran nähdessään.
ja se että onhan sakemanni suloinen ja mahtava koira.
mutta sinuna odottaisin vielä.
onhan niitä muitakin pienempiä melko samanlaisia koirarotuja..:)
itse omistan 2kpl sakemanneja(uroksia)
ja eivät tule toimeen mm.muiden urosten kanssa,vain kahdestaan.
ja ovat aika jästipäitä välillä vaikka ovatkin koulutettuja.nuorempi vetää välillä hihnassa niin että se on menoa tälläisella pienellä ihmisellä.:D
oletko harkinnut mm.shetlanninlammaskoiraa?se on helppo kouluttaa ja on kätevän kokoinenkin!:)
itse omistan myös sellaisen(nartun)
mutta,onea koiran etsintään! - Battoga
ei ja ei ja ei kirjoitti:
heips!
tarvitsee paljon aktiviteetteja.varmastikkin enemmän mitä sinulla noin nuorena on tarjottavana.
ja se että koirasta tulee ISO, niin mieti kuinka lentelet tuolla jääkeleillä jos et olekkaan sitä saanut koulutettua niin ettei se vedä/ala vetää toisen koiran nähdessään.
ja ovat aika jästipäitä välillä vaikka ovatkin koulutettuja.nuorempi vetää välillä hihnassa niin että se on menoa tälläisella pienellä ihmisellä.:D
oletko harkinnut mm.shetlanninlammaskoiraa?se on helppo kouluttaa ja on kätevän kokoinenkin!:)
mutta,onea koiran etsintään!myös shelttiä ehdottaa...
- Pitkäkarvainen collie
ei ja ei ja ei kirjoitti:
heips!
mutta,onea koiran etsintään!Mä oon vähä nyt katellut "helpompia" koiria ku kaikki sanoo että sakemanni on hyvin vaikea hallita jos ei kouluta kunnolla. Mulla on ollut mielessä kaikki nää erikoiset koirat niikun siperian husky ja tälläset mut ne vaatii aika moisen koulutuksen sitten loppujen lopuks. meillä on ollut pari kolme Collieta ja niissä on aika moinen turkin hoito melkeen joka päivä jos lähtee esim. suolle lenkille.
- ilmiselvästi tämä
viesti.
Ja ei, sinä et todellakaan hanki 14 -vuotiaana ainakaan saksanpaimenkoiraa.- voivoivoips
kaikki ei mene onneks heti lankaan. Kirjotustyyli paljastaa, että ikäsi ei pidä paikkaansa. voivoi...
- 'Fatality
voivoivoips kirjoitti:
kaikki ei mene onneks heti lankaan. Kirjotustyyli paljastaa, että ikäsi ei pidä paikkaansa. voivoi...
Siis tarkotaks sä mua voivoivoips? :D jos tarkotat niin mä en haluu näyttää ihan Pennulta täällä joka ei tiedä asijasta mitään.
- kaikenlaista muutakin tärkeää
'Fatality kirjoitti:
Siis tarkotaks sä mua voivoivoips? :D jos tarkotat niin mä en haluu näyttää ihan Pennulta täällä joka ei tiedä asijasta mitään.
Tulee eteen, ennenkuin siihen koiraan sitä tarmoa jaksaa laittaa. Onhan niitä tottakai sinun ikäöisiäsi, joilla se ensimmäinen saku on, mutta silti se oikeasti vaatii.
Nyt on hyvä aika paneutua oikeasti saksanpaimenkoirien linjoihin terveystulosiin/muihin tuloksiin ja tehdä päätös vasta sitten. Jos se söötti pentunen pyörii mielessä niin muista että se on todellakin sitä vain hetkisen (senkin ajan se perkules puree ja tärvää, kakkii ja pissii ja on muutenkin raivostuttava :) sikshän ne just on niin söpösiä)
Niin ja sitten sitä pitää kouluttaa todella sinnikkäästi ja antaumuksella ja johdonmukaisesti.
Onko sinulla jo treeniporukat tiedossa, jotka voivat jeesata?
Sitä tullaan tarvitsemaan.
Itse harrastaminen on sitten todella antoisaa, mutta tulee vaatimaan ajokortin ja ajopelinkin, on todella keljua kerjätä sitä kyytiä milloin keneltäkin. - 'Fatality
kaikenlaista muutakin tärkeää kirjoitti:
Tulee eteen, ennenkuin siihen koiraan sitä tarmoa jaksaa laittaa. Onhan niitä tottakai sinun ikäöisiäsi, joilla se ensimmäinen saku on, mutta silti se oikeasti vaatii.
Nyt on hyvä aika paneutua oikeasti saksanpaimenkoirien linjoihin terveystulosiin/muihin tuloksiin ja tehdä päätös vasta sitten. Jos se söötti pentunen pyörii mielessä niin muista että se on todellakin sitä vain hetkisen (senkin ajan se perkules puree ja tärvää, kakkii ja pissii ja on muutenkin raivostuttava :) sikshän ne just on niin söpösiä)
Niin ja sitten sitä pitää kouluttaa todella sinnikkäästi ja antaumuksella ja johdonmukaisesti.
Itse harrastaminen on sitten todella antoisaa, mutta tulee vaatimaan ajokortin ja ajopelinkin, on todella keljua kerjätä sitä kyytiä milloin keneltäkin.Onhan se pentu ihan kiva kun siitä ei ole haittaa viellä niin paljon :D Mutta tarkotuksena olisi kouluttaa siitä seura- ja suojelus koira vähän niikun poliisi koira mutta siviilille vain mä tiedän millanen homma se on kouluttaa sellaista isoa koiraa mutta minulla on jo "kouluttajat" valmiina. Mulla oli sekarotuinen koira pari vuotta sitten Siinä oli rottweilleriä ja luultavasti sakemannia äiskä ja minä koulutettiin sitä ja hemmetin hyvin se oppi kaiken paitsi että hyppimistä se ei lopettannu. se oli myös hellyyden kipeä aina lenkin jälkeen se halusi sisään perheensä pariin. mutta se jouduttiin lopettamaan noin 2vuotiaana kun sille tuli syöpä :'( ja sitten mä päätin että mä otan uuden koiran ja se ei tule olemaan mikään ihan tavallinen taidoistansa. sen takia mä niin kovasti haluun Sakua. Mulla ei oo mitään ihmeellisiä harrastuksia et yleensä koulusta samantien kotia ja täällä sitten koko loppu päivän että koiralleni tulee olemaan aikaa aika paljon.
- esimerkiksi nuorisojaostoja
'Fatality kirjoitti:
Onhan se pentu ihan kiva kun siitä ei ole haittaa viellä niin paljon :D Mutta tarkotuksena olisi kouluttaa siitä seura- ja suojelus koira vähän niikun poliisi koira mutta siviilille vain mä tiedän millanen homma se on kouluttaa sellaista isoa koiraa mutta minulla on jo "kouluttajat" valmiina. Mulla oli sekarotuinen koira pari vuotta sitten Siinä oli rottweilleriä ja luultavasti sakemannia äiskä ja minä koulutettiin sitä ja hemmetin hyvin se oppi kaiken paitsi että hyppimistä se ei lopettannu. se oli myös hellyyden kipeä aina lenkin jälkeen se halusi sisään perheensä pariin. mutta se jouduttiin lopettamaan noin 2vuotiaana kun sille tuli syöpä :'( ja sitten mä päätin että mä otan uuden koiran ja se ei tule olemaan mikään ihan tavallinen taidoistansa. sen takia mä niin kovasti haluun Sakua. Mulla ei oo mitään ihmeellisiä harrastuksia et yleensä koulusta samantien kotia ja täällä sitten koko loppu päivän että koiralleni tulee olemaan aikaa aika paljon.
Täällä vaan joutuu jokaikinen harrastaja raivaamaan tiensä, jotta pääsee yleensä harrastamaan. Mikäli äitisi/isäsi on innostunut kouluttamaan koiraa, en näe mitään estettä, etteikö joku harrastava/vastuuntuntoinen (ja mieluusti lähellä ja mukana harrastuksessa toimiva)kasvattaja sitä pentua teille möisikin. Onnea matkaan.
- Saksanpaimenkoirasta
kaikenlaista muutakin tärkeää kirjoitti:
Itse harrastaminen on sitten todella antoisaa, mutta tulee vaatimaan ajokortin ja ajopelinkin, on todella keljua kerjätä sitä kyytiä milloin keneltäkin.Että miten Naaras puolinen koira sopeutuu naaras kissan kanssa jos se on samaanaikaan sisällä? Kyse on siis pentukoirasta. meillä on kotona kolme kissaa kaks urosta ja yks naaras et jos pennusta asti pitää niitä samaanaikaan sisällä niin ei kai siitä tuu mitään tappelua meinaa koirat paljoa kysele ku ne hotkasee kissan suihin.että onko kokemuksia?
- Battoga
Saksanpaimenkoirasta kirjoitti:
Että miten Naaras puolinen koira sopeutuu naaras kissan kanssa jos se on samaanaikaan sisällä? Kyse on siis pentukoirasta. meillä on kotona kolme kissaa kaks urosta ja yks naaras et jos pennusta asti pitää niitä samaanaikaan sisällä niin ei kai siitä tuu mitään tappelua meinaa koirat paljoa kysele ku ne hotkasee kissan suihin.että onko kokemuksia?
sekä uroksesta, että nartusta. Kovia ovat kissoja hoitamaan. Eiköhän kaikki paimenkoirat tykkää kissoista, jos niihin pennusta asti tottuvat. Kissat eivät välttämättä pidä suurisuisesta hoitajasta isona enää.
- mielipide...
'Fatality kirjoitti:
Onhan se pentu ihan kiva kun siitä ei ole haittaa viellä niin paljon :D Mutta tarkotuksena olisi kouluttaa siitä seura- ja suojelus koira vähän niikun poliisi koira mutta siviilille vain mä tiedän millanen homma se on kouluttaa sellaista isoa koiraa mutta minulla on jo "kouluttajat" valmiina. Mulla oli sekarotuinen koira pari vuotta sitten Siinä oli rottweilleriä ja luultavasti sakemannia äiskä ja minä koulutettiin sitä ja hemmetin hyvin se oppi kaiken paitsi että hyppimistä se ei lopettannu. se oli myös hellyyden kipeä aina lenkin jälkeen se halusi sisään perheensä pariin. mutta se jouduttiin lopettamaan noin 2vuotiaana kun sille tuli syöpä :'( ja sitten mä päätin että mä otan uuden koiran ja se ei tule olemaan mikään ihan tavallinen taidoistansa. sen takia mä niin kovasti haluun Sakua. Mulla ei oo mitään ihmeellisiä harrastuksia et yleensä koulusta samantien kotia ja täällä sitten koko loppu päivän että koiralleni tulee olemaan aikaa aika paljon.
Sä oot nähtävästi jo päätökses jossain määrin tehnyt...
Haluan kuitenkin muistuttaa, että miten sitten muutaman vuoden päästä kun pitää päästä kylille ja baariin...? Nyt et voi tuon ikäisenä sanoa varmasti että et halua vaikka lukiossa tai ammattikoulussa ollessas harrastaa jotain jonkun kaverin kanssa mikä vie aikaa... käydä kylällä ja kavereiden luona... ja sitten kun pääsee baariin niin kyllä siellä opiskelijat aika paljon tuppaa asumaan...
Sinun pitää oikeasti miettiä onko sulla aikaa sitten muutaman vuoden päästä koiralle! Jos sulla nyt on aikaa koulun jälkeen niin kolmen neljän vuoden jälkeen ei välttämättä enää ole! Sitten saa taas lukea myynti ilmoituksia kuinka myydään koira ajanpuutteen vuoksi=(
Kannattaa myös miettiä, että ONKO SINULLA VARMASTI AUKTORITEETTI niin SUURI, että saat koiran kunnioittamaan sinua ja pitämään sinua pomona... Se ei onnistu aina aikusiltakaan niin miten se onnistuu 14-vuotiaalta? Voi toki olla että onnistuu, en sitä kiistä, mutta paljon on taas lehdistä saanut lukea näitä ikäviä tapauksia, kun sitä koiraa ei ole osattu sitten kuitenkaan kouluttaa oikein...
Myös tuo sinun "poliisikoira" käsite on aika vaativa... Ymmärrätkö oikeasti mitä se suojelun opettaminen koiralle on? Siinä sinun tulee olla POMO, muuten voi käydä niin, että koira kun oppii että kiinni pitää käydä niin sitten se käy joka lenkkeilijän käteen kiinni joka juoksee... Suojelu on sellainen laji että sitä ei jokaisen pitäisi harrastaa (TÄMÄ ON VAIN MINUN MIELIPIDE JA JOKU KOHTA ÄRÄHTÄÄ ASIASTA)!!!
Kannattaa ehkä odottaa, että pääset muuttamaan pois kotoa ja löydät ehkä elämän kumppanin joka kans on kiinnostunut koirista ja ei ole allerginen jne... Jos isäsi ei kerta ole kovin innostunut asiasta niin mielestäni sinun ei silloin koiraa tule ottaa, se että äitisi lupaa hoitaa sitä kun olet koulussa niin ei paljon auta loppupeleissä.
Et välttämättä saa helposti koulutettavaa koiraa vaan koira voi olla todella kovapäinen. Sakemanni muutenkin tarvii paljon liikuntaa ja virikettä... oletko varma että ymmärrät sen?
Ei millään pahalla mutta minusta tuntuu että sinulla on aika ruusuiset kuvitelmat kaikesta... sinuna ottaisin jonkun helpomman rodun jos on pakko juuri nyt koira saada ja sitten vanhempana kun sinulla on hieman enemmän kokemusta niin ottaisit sen sakemannin... Sinulla on vielä elämä edessä ja sinulla ehtii olla todella monta koiraa vielä elämäsi aikana niin ei nyt ole vielä mikään kiire!
No tuli aika pitkä vuodatus, mutta toivon sinun todella miettivän asiaa... En kirjoittanut tätä pahalla, mutta minusta sinä olet liian nuori ottamaan tälläistä koiraa... - Jo miettinnyt
mielipide... kirjoitti:
Haluan kuitenkin muistuttaa, että miten sitten muutaman vuoden päästä kun pitää päästä kylille ja baariin...? Nyt et voi tuon ikäisenä sanoa varmasti että et halua vaikka lukiossa tai ammattikoulussa ollessas harrastaa jotain jonkun kaverin kanssa mikä vie aikaa... käydä kylällä ja kavereiden luona... ja sitten kun pääsee baariin niin kyllä siellä opiskelijat aika paljon tuppaa asumaan...
Sinun pitää oikeasti miettiä onko sulla aikaa sitten muutaman vuoden päästä koiralle! Jos sulla nyt on aikaa koulun jälkeen niin kolmen neljän vuoden jälkeen ei välttämättä enää ole! Sitten saa taas lukea myynti ilmoituksia kuinka myydään koira ajanpuutteen vuoksi=(
Kannattaa myös miettiä, että ONKO SINULLA VARMASTI AUKTORITEETTI niin SUURI, että saat koiran kunnioittamaan sinua ja pitämään sinua pomona... Se ei onnistu aina aikusiltakaan niin miten se onnistuu 14-vuotiaalta? Voi toki olla että onnistuu, en sitä kiistä, mutta paljon on taas lehdistä saanut lukea näitä ikäviä tapauksia, kun sitä koiraa ei ole osattu sitten kuitenkaan kouluttaa oikein...
Myös tuo sinun "poliisikoira" käsite on aika vaativa... Ymmärrätkö oikeasti mitä se suojelun opettaminen koiralle on? Siinä sinun tulee olla POMO, muuten voi käydä niin, että koira kun oppii että kiinni pitää käydä niin sitten se käy joka lenkkeilijän käteen kiinni joka juoksee... Suojelu on sellainen laji että sitä ei jokaisen pitäisi harrastaa (TÄMÄ ON VAIN MINUN MIELIPIDE JA JOKU KOHTA ÄRÄHTÄÄ ASIASTA)!!!
Kannattaa ehkä odottaa, että pääset muuttamaan pois kotoa ja löydät ehkä elämän kumppanin joka kans on kiinnostunut koirista ja ei ole allerginen jne... Jos isäsi ei kerta ole kovin innostunut asiasta niin mielestäni sinun ei silloin koiraa tule ottaa, se että äitisi lupaa hoitaa sitä kun olet koulussa niin ei paljon auta loppupeleissä.
Et välttämättä saa helposti koulutettavaa koiraa vaan koira voi olla todella kovapäinen. Sakemanni muutenkin tarvii paljon liikuntaa ja virikettä... oletko varma että ymmärrät sen?
Ei millään pahalla mutta minusta tuntuu että sinulla on aika ruusuiset kuvitelmat kaikesta... sinuna ottaisin jonkun helpomman rodun jos on pakko juuri nyt koira saada ja sitten vanhempana kun sinulla on hieman enemmän kokemusta niin ottaisit sen sakemannin... Sinulla on vielä elämä edessä ja sinulla ehtii olla todella monta koiraa vielä elämäsi aikana niin ei nyt ole vielä mikään kiire!
No tuli aika pitkä vuodatus, mutta toivon sinun todella miettivän asiaa... En kirjoittanut tätä pahalla, mutta minusta sinä olet liian nuori ottamaan tälläistä koiraa...Niin kyl mä oon melkee kaikkia asijoita jo miettinny mitä mulle on tulossa vie eteen. Mulla on myös aika moiset suunnitelmastkin jo mietittynä:D Okei tää ei oo mikäään naurun asija nyt. Joo kyl mä tiiän et sakemannit tarvii paljon liikuntaa ja muutenkin tekemistä päivästä toiseen. Yhel mun "kaverilla" on kaks täysi kasvuista saksanpaimenkoiraa ja hyvin se on niitten kanssa pärjäilly. Aamulla lenkki ja sitten häkkiin ja päivällä sitten lähtee vetää sellasen 10km lenkin metsään ja illalla lenkki viellä sen kanssa niin koirat on ollu kovin tyytyväisiä
- 'Fatality
mielipide... kirjoitti:
No tuli aika pitkä vuodatus, mutta toivon sinun todella miettivän asiaa... En kirjoittanut tätä pahalla, mutta minusta sinä olet liian nuori ottamaan tälläistä koiraa...Tuossa oli muuten itua mitä sä kirjotit ison nivaskan. Olen päätökseni jo aikalailla tehnyt :)
- Battoga
Jo miettinnyt kirjoitti:
Niin kyl mä oon melkee kaikkia asijoita jo miettinny mitä mulle on tulossa vie eteen. Mulla on myös aika moiset suunnitelmastkin jo mietittynä:D Okei tää ei oo mikäään naurun asija nyt. Joo kyl mä tiiän et sakemannit tarvii paljon liikuntaa ja muutenkin tekemistä päivästä toiseen. Yhel mun "kaverilla" on kaks täysi kasvuista saksanpaimenkoiraa ja hyvin se on niitten kanssa pärjäilly. Aamulla lenkki ja sitten häkkiin ja päivällä sitten lähtee vetää sellasen 10km lenkin metsään ja illalla lenkki viellä sen kanssa niin koirat on ollu kovin tyytyväisiä
aikoo pitää eläintä häkissä päivät, kannattaa ostaa joku jyrsijä. Sakemanni kiintyy omistajaansa erittäin voimakkaasti, eikä ole häkkieläin!
- 'Fatality
Battoga kirjoitti:
aikoo pitää eläintä häkissä päivät, kannattaa ostaa joku jyrsijä. Sakemanni kiintyy omistajaansa erittäin voimakkaasti, eikä ole häkkieläin!
Mä en nyt meinannut että mä pidän sitä siellä päivästä toiseen vaan aina välillä meinaa en tiiä onko häkin isoudella väliä mut se on 10-15m pitkä ja levee noin 30m et sielhän se sais parituntii aina välillä juosta pallojen ja muitten perässä. Jyrsiä :D mulla on ollu kaks gerbiilii mut ne on aika tylsii ne nukkuu päivästä toiseen ja yöllä vinguttaa juoksupyörää.
- nimitäin juurikin
'Fatality kirjoitti:
PENNULTA SINÄ VAIKUTAT, ETKÄ PERKELE TODELLAKAAN OTA MITÄÄN SAKSANPAIMENKOIRAA LEIKKIKALUKSESI, PINTTELE PINKILLÄ POLKUPYÖRÄLLÄ TIIMARIIN, SIELTÄ NIITÄ PEHMOKOIRIA SAA.
- PROVO PROVO
'Fatality kirjoitti:
PROVO PROVO.
- käytä tuollaista
'Fatality kirjoitti:
Tuossa oli muuten itua mitä sä kirjotit ison nivaskan. Olen päätökseni jo aikalailla tehnyt :)
kielellistä ilmaisua.
Häivy helvettiin täältä leikkimästä 14 -vuotiasta, sinä oikeasti 55 -vuotias ikiteini. - Ulla Pulla
Battoga kirjoitti:
HYvä Battoga ! Jyrsijät ne on keitä häkeissä pidetään ei saksanpaimenkoiris eikä itseasiassa mitään koiria. Hyvä luoja mitä ihmiset tekevätkään näiden meidän ystävien kanssa.
- Ulla Pulla
käytä tuollaista kirjoitti:
kielellistä ilmaisua.
Häivy helvettiin täältä leikkimästä 14 -vuotiasta, sinä oikeasti 55 -vuotias ikiteini.ettei tässä ollut hetkeäkään 14vuotias kanssamme kirjottelemassa :-) Nooh, annetaan toisen kysellä.....eikös se oo niin , että tyhmä ei oo se ,joka kysyy vaan se ,joka vastaa......auts ;-D
- ei missään tapauksessa
että ihan puol vuotta ollu sakemanneista kiinnostunu..
- -c-c-
Hei! Jos sinä aiot tosiaankin Saksanpaimenkoiran ottaa, niin sinun tulisi aikalailla harkita seuraavia asioita:
*Saksanpaimenkoira syö nopeasti ja paljon ruokaa, ja aina ei 14/15 vuotiailla riitäkkään viikkorahat tuohon, tietenkin vanhempasi voivat hoitaa sitä, mutta kuinka monta vuotta?
*Omat kiireesi: Jos sinulle tulee tietynlaisia omia kiireitä, jalkapallo treenejä ja sen sellaisia jatkuvasti, niin miten käy koiran? Muistatko varmasti täysin huomioida sitä, tai sen tarpeita?
*Kuljetus, jos Saksanpaimenkoira tarvitsee kuljetusta, jos on ''sovittuja'' aikoja ja äitisi ei aina pääsekkään viemään sinua koulutustreeneihin.
Tuossa oli vain pari perusongelmaa mainittavaksi, ja se puolen vuoden kiinnostus on täysin turhaa, suosittelen kun sinulla on työpaikka, ja aitoa kiinnostusta rotua kohtaan, eikä vain hetken mielijohdetta. Eli suosittelen sitä kun olet 18-23 täyttänyt niin voisit harkita uudelleen tätä saksanpaimenkoiran hankkimista.
Mutta jos olet sen päättänyt hankkia, tai jonkun muun koiran, niin toivotan sinulle vilpittömästi onnea hankinnan suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1664797Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1043964Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363569- 513370
- 553321
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest342751Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232266
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami201908Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361778