WLAN WPA

kuka tietää

Minulla WPA suojattu WLAN, mutta asennuksessa se kysyy WEP avainta. Mitä tehä?

Debian LEnny.

16

642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä WEP-kyselyä voi

ohittaa tai valita jostain että salaus on WPA?

• Tukiasema pitää ensin määritellä käyttämään wpa-salausta. Tämän jälkeen myös verkkolaite määritellään käyttämään wpa-salausta ja verkkolaitteen pitää myös tukea sitä eli mikään ikivanha wlankortti ei toimi. Lopuksi pitää tarkistaa ettei yritä yhdistää naapurin verkkoon.

Tässä menettely karkeasti.

• verkkoa

En saa toimimaan verkkoa, en langallista (joku emolevylle integroitu 100Mbit verkkokortti) enkä A-LINK WL54US (http://www.a-link.com/fi/WL54USB.html)

Tukiasema toimii ongelmitta Macin kanssa ja WPA2 suojaus on käytössä.

Asennuksen aikana se pyysi levykkeeltä: zd1211/zd1211b_ub ajurit, niitä minulla ei tieteenkään ollut.

Molemmat verkkokortit asennusohjelma tunnisti, mutta yhdelläkään yhteyden muodostaminen asennuksen aikana eikä sen jälkeen onnistut. Ei kiinteällä IP:lla eikä dhcp:lla.

Debian Lenny käytössä.

• on..
        verkkoa kirjoitti:

En saa toimimaan verkkoa, en langallista (joku emolevylle integroitu 100Mbit verkkokortti) enkä A-LINK WL54US (http://www.a-link.com/fi/WL54USB.html)

Asennuksen aikana se pyysi levykkeeltä: zd1211/zd1211b_ub ajurit, niitä minulla ei tieteenkään ollut.

Molemmat verkkokortit asennusohjelma tunnisti, mutta yhdelläkään yhteyden muodostaminen asennuksen aikana eikä sen jälkeen onnistut. Ei kiinteällä IP:lla eikä dhcp:lla.

Debian Lenny käytössä.

yhtä ongelmaa.

• sdflkj
        verkkoa kirjoitti:

Debian Lenny käytössä.

kannattaa pyytää paikallista kurua hätiin tai käyttää toista korttia.

http://linux.fi/index.php/ZD1211

• verkkoa kirjoitti:

Debian Lenny käytössä.

Ilmeisesti sitten firmwarekin puuttuu eli sun pitää ladata zd1211 firmware ja asentaa se hakemistoon /lib/firmware tai lue siitä README:sta mihin se laitetaan. Mulla oli joskus se omassa kansiossaan jossain jakelussa /lib/firmware/zd1211 ja se toimi sieltä mutta toisessa jakelussa se piti laittaa siis /lib/firmware tai muuten ei wlan toiminut.

Eli linux voi kyllä nähdä wlanin verkkolaitteena mutta ei osaa käyttää sitä ilman firmwarea joten se täytyy asentaa, tuolta paketti tai kannattaa myös googlettaa

debian zd1211 firmware tms.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=129083

• tyhmäkö+++
        sdflkj kirjoitti:

kannattaa pyytää paikallista kurua hätiin tai käyttää toista korttia.

http://linux.fi/index.php/ZD1211

"Huomaa, että Zd1211rw-ajuri ei toimi oikein Debianista löytyvän zd1211-firmware -paketin sisältämällä firmwarella, sillä se on tehty eri ajurille."

Eli mitä pitäisi tehdä?

• firmwaresta, niin
        tyhmäkö+++ kirjoitti:

"Huomaa, että Zd1211rw-ajuri ei toimi oikein Debianista löytyvän zd1211-firmware -paketin sisältämällä firmwarella, sillä se on tehty eri ajurille."

Eli mitä pitäisi tehdä?

lataa ja asenna se. En ole tuon kanssa pelehtinyt, tai langattomien kanssa muutenkaan.

Tuohon lainausmerkeissä olevaan: Firmware on kortille asennettava ohjelmisto ja ajuri on taas ytimen osa joka keskustelee laitteen kanssa. Näiden pitää pelata yhteen =)

• vieläkään
        exergy kirjoitti:

Ilmeisesti sitten firmwarekin puuttuu eli sun pitää ladata zd1211 firmware ja asentaa se hakemistoon /lib/firmware tai lue siitä README:sta mihin se laitetaan. Mulla oli joskus se omassa kansiossaan jossain jakelussa /lib/firmware/zd1211 ja se toimi sieltä mutta toisessa jakelussa se piti laittaa siis /lib/firmware tai muuten ei wlan toiminut.

Eli linux voi kyllä nähdä wlanin verkkolaitteena mutta ei osaa käyttää sitä ilman firmwarea joten se täytyy asentaa, tuolta paketti tai kannattaa myös googlettaa

debian zd1211 firmware tms.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=129083

Kokeilin /lib/firmware/zd1211 hakemistossa ja /lib/firmware
        Ei toimi, ei näy ifconfigissa uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin.

• vieläkään kirjoitti:

Kokeilin /lib/firmware/zd1211 hakemistossa ja /lib/firmware
        Ei toimi, ei näy ifconfigissa uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin.

Mitä sanoo komento (rootina)

iwconfig

• mutta...
        exergy kirjoitti:

Mitä sanoo komento (rootina)

iwconfig

Asensin päivitykset ja nyt se rupesi toimimaan.

Ainoa ongelma, että yhteys muodostuu vastaa kun kirjaudun sisään, ja kirjautumisen jälkeen annan salasanan uudestaan.

Haluan, että yhteys muodostuu bootin jälkeen, ja olisi päällä vaikkei kukaan olisi kirjautuneena, miten tämä onnistuu?

• mutta... kirjoitti:

Asensin päivitykset ja nyt se rupesi toimimaan.

Ainoa ongelma, että yhteys muodostuu vastaa kun kirjaudun sisään, ja kirjautumisen jälkeen annan salasanan uudestaan.

Haluan, että yhteys muodostuu bootin jälkeen, ja olisi päällä vaikkei kukaan olisi kirjautuneena, miten tämä onnistuu?

Oletan että saamarin network manager töpeksii välissä. Ilmeisesti sulla on network manager ja avahi käytössä, onko? Itse olen heittänyt ne huitsin nevadaan sillä enneminkin ne sotkevat asiaa kuin helpottavat, tämä on tietty vain minun mielipiteeni.

Jos sulla on network manager käytössä niin tiedostossa

/etc/network/interfaces

ei saa lukea muuta kuin

auto lo
        iface lo inet loopback

tai muuten on paletti sekaisin. Tarkista.

• automaattisesti
        exergy kirjoitti:

Oletan että saamarin network manager töpeksii välissä. Ilmeisesti sulla on network manager ja avahi käytössä, onko? Itse olen heittänyt ne huitsin nevadaan sillä enneminkin ne sotkevat asiaa kuin helpottavat, tämä on tietty vain minun mielipiteeni.

Jos sulla on network manager käytössä niin tiedostossa

/etc/network/interfaces

ei saa lukea muuta kuin

auto lo
        iface lo inet loopback

tai muuten on paletti sekaisin. Tarkista.

Näin se oli.

Nähtävästi se lataa verkon vasta kun Gnomeen kirjaudutaan, kirjautumisen jälkeen se kysyy salasanaa, varmasti jotta voisi lukea jostain WLAN verkon nimen ja WPA2 salasanan, kun olen antanut salasanan yhteys heti muodostuu.

Haluan että yhteys muodostuu käynnistyksen yhteydessä, ja kone saa ennalta määritellyn IP osoitteen, jotta voisin kirjautua verkon kautta koneelle. Eli virta päälle, ja esim kannettavalta voisin ottaa yhteyden siihen vaikka SSH:lla.

Eli pitäisi kai johonkin määritellä IP osoite, WLAN veron nimi ja WPA2 salasana, jotta se osaisi lukea ja asettaa bootin aikana, eikä vasta kun kirjaudun Gnomeen.

• automaattisesti kirjoitti:

Näin se oli.

Nähtävästi se lataa verkon vasta kun Gnomeen kirjaudutaan, kirjautumisen jälkeen se kysyy salasanaa, varmasti jotta voisi lukea jostain WLAN verkon nimen ja WPA2 salasanan, kun olen antanut salasanan yhteys heti muodostuu.

Haluan että yhteys muodostuu käynnistyksen yhteydessä, ja kone saa ennalta määritellyn IP osoitteen, jotta voisin kirjautua verkon kautta koneelle. Eli virta päälle, ja esim kannettavalta voisin ottaa yhteyden siihen vaikka SSH:lla.

Eli pitäisi kai johonkin määritellä IP osoite, WLAN veron nimi ja WPA2 salasana, jotta se osaisi lukea ja asettaa bootin aikana, eikä vasta kun kirjaudun Gnomeen.

Joo, minulla on yhteys heti päällä vaikka buuttaisin rootin huoltotilaan (single).

Asetukset ovat siis tuossa tiedostossa jonka mainitsin eli /etc/network/interfaces

Siellä on automaattisesti koneen sisäinen luuppi, muut yhteydet asetellaan Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkko mutta nyt se network manager sählää siinä seassa ja jos tuonne tiedostoon menee kirjoittamaan "manuaalisia" asetuksia niin yleensä network managerkin alkaa sekoilemaan. Sen vuoksi siis olen poistanut oman network managerini enkä kyllä tarvinnut avahiakaan joten sekin sai lähteä. Sitten asettelin salauksen tuolta network-administa. Tosin nykyään mulla on pelkkä WEP-salaus ihan siitä syystä että kun asun omakotitalossa niin tähän näkyy vain tuon naapurin verkko joten tuo WEP vain estää sen kirjautumisen vahingossa mun verkkoon, ei ole niin tietokonemiehiä.

Mulla oli kyllä vain WPA-salaus aiemmin joten en osaa kättelyssä sanoa WPA2-rivejä. WEP-salauksesta interfaces tiedostoon kirjoitetaan esim. tällaiset rivit

iface eth1 inet dhcp
        pre-up iwconfig eth1 ap 00:16:01:FB:23:C7
        wireless-key s:verkonsalanxx
        wireless-essid verkonnimi
        auto eth1

Network-admin (Verkko) kirjoittaa nuo silloin kun verkkolaitteen ominaisuuksia roplataan mutta sen voi kirjoittaa myös käsin tai lisätä rivejä jos haluaa. Mulla on tuo "pre-up" rivi pistetty käsin koska haluan varmistaa että yhteys otetaan tuohon tukiasemaan, mulla on kaksi langatonta tukiasemaa näet.

• automaattisesti kirjoitti:

Näin se oli.

Ei tarvitse määritellä jos käyttää dhcp:tä eli antaa valita IP:n dynaamisesti. Toki jos ip:n pitää jostain syystä aina säilyä samana voi sen määritelläkin, senkin voi tehdä sieltä Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkko ja laitteen Ominaisuudet kohdasta.

• exergy kirjoitti:

Joo, minulla on yhteys heti päällä vaikka buuttaisin rootin huoltotilaan (single).

Asetukset ovat siis tuossa tiedostossa jonka mainitsin eli /etc/network/interfaces

Siellä on automaattisesti koneen sisäinen luuppi, muut yhteydet asetellaan Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkko mutta nyt se network manager sählää siinä seassa ja jos tuonne tiedostoon menee kirjoittamaan "manuaalisia" asetuksia niin yleensä network managerkin alkaa sekoilemaan. Sen vuoksi siis olen poistanut oman network managerini enkä kyllä tarvinnut avahiakaan joten sekin sai lähteä. Sitten asettelin salauksen tuolta network-administa. Tosin nykyään mulla on pelkkä WEP-salaus ihan siitä syystä että kun asun omakotitalossa niin tähän näkyy vain tuon naapurin verkko joten tuo WEP vain estää sen kirjautumisen vahingossa mun verkkoon, ei ole niin tietokonemiehiä.

Mulla oli kyllä vain WPA-salaus aiemmin joten en osaa kättelyssä sanoa WPA2-rivejä. WEP-salauksesta interfaces tiedostoon kirjoitetaan esim. tällaiset rivit

iface eth1 inet dhcp
        pre-up iwconfig eth1 ap 00:16:01:FB:23:C7
        wireless-key s:verkonsalanxx
        wireless-essid verkonnimi
        auto eth1

Network-admin (Verkko) kirjoittaa nuo silloin kun verkkolaitteen ominaisuuksia roplataan mutta sen voi kirjoittaa myös käsin tai lisätä rivejä jos haluaa. Mulla on tuo "pre-up" rivi pistetty käsin koska haluan varmistaa että yhteys otetaan tuohon tukiasemaan, mulla on kaksi langatonta tukiasemaa näet.

Huomaa siis ero, Network Manager on tämä uudentyppinen "automaattinen" verkkon yhdistäjä joka vinkuu niitä salasanoja ja tuppa välillä tökkimään eri tavoin.

Hieman perinteisempi tapa on ohjelma nimeltään Network-Admin eli se on nyt se "Verkko".

Kaikkien perinteisin oli tietenkin tekstieditori joka toimii ihan yhtä hyvin nykyäänkin ;)

Usein kysytty kysymys oli tämä että Network Manager kyselee verkon salsasanaa, salasana ei tallennu tai muutokset ei tallennu, se on merkillisen hankala. Kerran selvitin asian mutta koska en enää muista enkä viitsi selvittää sitä uudestaan niin ehkä joku muu osaa kertoa miten se taas toimikaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5981
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3025
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2810
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2075
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe