Olen etsinyt uutta objektiivia kittilinssin tilalle EOS450D kameraan.
Yksi mielenkiintoisista vaihtoehdoista on Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS. Hintaa sillä on noin 1000 euroa.
Testisivut, kuten photozone, Objektiivi-info ja photonet ylistävät linssiä, mutta soraääniäkin löytyy. Rakennetta pidetään heppoisena ja puhutaan joistain pölyongelmasta zoomissa?!?
Kun objektiivin hinta on sentään tonni, niin luulisi sen olevan laatua. Mitä kokemuksia väellä on kyseisestä linssisstä ja mainituista ongelmista?
Kallista
5
725
Vastaukset
- Canonisti minäkin
Zoomit vetävät pölyä sisäänsä, koska objektiivin pituus ja sitä kautta tilavuus muuttuu zoomatessa. Pääosa kiinteistä tekee samoin, mutta paljon pienemmässä määrin.
Yleensä on kyseenalaista, kannattaako kittizoomin tilalle ostaa toista zoomia. Vilkaise kiinteitä ja ala kerätä kunnollsita objektiivi sarjaa.
Omani Canonin on f/2.8 20mm, f/1.8 50mm ja f/1.8 85mm. Noista tuo keskimmäinen on niin huono, etten suosittele.
Tuon kittilinssin jälkene seuraavaksi voi ajatella esmerkiksi noita mitä minulla on tai jotain väliltä 100-135mm. - Seppo - ei se rekisteröity ...
Kun tyyppimerkinnässä on L, on lasiin muistettu laittaa tiivisteetkin.
- yesshe
Esim. nuo surullisen kuuluisat "pumppuzoomit",
eli 28-300mm L ja 100-400mm L pumppaavat sontaa suoraan kennolla melkoista tahtia, ainakin näin olen lueskellut ja itse kun 28-300mm L käytin muutaman kuukauden, niin kyllä se tuli todettuakin.
Olin mm. jäällä autojen kaahailua kuvaamassa, en objektiivia irrottanut kertaakaan, alku vaiheessa ei kuvissa näkynyt mitään roskia, mutta aikani zoomaillessa oli kuvaan ilmestynyt jos jonkunlaista sontaa..
Mutta mitä tulee tuohon 17-55mm f2.8, niin kyllä olen siihen ollut tyytyväinen.
Jos huipputerävää kuvaa haluaa ja valovoimaa, niin toki silloin joutuu ostamaan läjän kiinteitä ja ropaamaan niitä kiinni tilanteen mukaan.
Itselleni tosin on aivan hyvin riittänyt yhdistelmä:
40D 17-55mm f2.8 IS USM
20D 70-200mm f2.8 L IS USM
ei tarvitse vaihtaa objektiiveja, koska aika lailli kaikki tarvittava polttovälialue on katettuna (tosin Tokina 11-16mm f2.8 vielä puuttuu) ja f2.8 valovoimalla olen itse pärjännyt hyvin paikassa kuin paikassa. Jos on tullut tilanne, että salamaa tarvitsee, niin tällöin harvemmin olisi ollut sen enempää apua, vaikka olisi ollut valovoima sen 1.8 eikä 2.8.
Pölyä ei ole tuo 17-55mm itselläni imenyt, tai en ainakaa ole mitään kuvissa huomannut (voisiko johtua myös automaattisesta kennonputsailusta?), vaikka olenkin esim. macroja kuvaillut pienilläkin aukoilla ja silloin tällöin testannut taivasta kuvaten, että näkyykö kuvissa sontaa.
Eli osta pois, noita löytää sillointällöin käytettynä n.750-850€ hintaan esim. digicamera.netistä.
- lasia
Olen myös harkinnut kiinteiden objektiivien (20, 28, 85 ja 135 mm) hankkimista, mutta paketilla on hintaa Rajalan listan mukaan n. 2100 €.
Toinen juttu on tuo kennon pölyyntymistaipumus. Vasta filmijärkkäristä digiin siirtyneenä minulle oli uusi asia kennon likaantuminen laseja vaihdettaessa. Vaikka EOS 450D:ssä onkin kennon puhdistustoiminto, niin logiikkani mukaan se ei poista kameran sisään päässyttä pölyä, vaan tärisyttää sen vain irti kennosta - ja näin kehä on valmis. Jos vaihtelee linssejä ahkerasti, niin tarkoittaako se sitä, että aika ajoin runko on vietävä puhdistettavaksi kameraliikkeeseen?
Siksi en ole innostunut monista (vaihdettavista) linsseistä (olenko liian kriittinen?), vaikka niiden optinen laatu ja valovoima ovatkin houkuttelevia zoomeihin verrattuna. Kuvaan pääasiassa museoissa, kirkoissa ja erilaisissa tapahtumissa. Museoissa ja kirkoissa vissiin pärjäisikin mainiosti kiinteillä objektiiveillä, mutta esim. Panssarimuseon toimintanäytöksessä ei ole aikaa vaihdella linssejä, siksi hyvälaatuinen zoom ja telezoom kiinnostavat.
Tästä muistuikin kysyä EF 70-300mm f/4-5.6 IS telezoomista. Testit kuvailevat linssin piirtoa "piillotuetuksi L-laaduksi". Rohkeasti sanottu, mutta mitä mieltä olette kyseisestä linssistä? Onko se järkevä ostos EOS 450D:n kaveriksi? Toinen vaihtoehto olisi 70-200mm f/4 L, mutta kun siinä ei ole vakaajaa. Filmijärkkärissäni on Nikkorin 80-200mm f/4-5.6 ja kokemus on, että telepäässä on turha yrittää käsivaralta - valo vaan loppu kesken.
Siksi 70-300 on vakaajan kanssa mielenkiintoinen, mutta voiko sillä ottaa telepäässä käsivaralta kuvia, eli riittääkö vakaaja kompensoimaan valon vähyyttä?- Canonisti minäkin
Kamerat on tarkoitettu käytettäviksi ja ne täytyy kuitenkin huollattaa aina silloin tällöin. Minusta pölyongelmaa liioitellaan. Hanki sen kittilinssin seuraksi ensin satanen tai satakolmevitonen, niin voit mietiä asiaa rauhassa.
Objektiivit eivät ole kovinkaan kuluvia, joten käytetyn ostaminen voi olla perusteltua. Koko filmikalustoni on ostettu käytettynä ja puolet digitaalirungonkin laseista. Silloin hintaluokka on jo ihan toista.
Kun olet tehnyt päätöksen, minkälaista settiä tavoittelet, niin osta ne väitellen, kun sopivia tarjouksia ja käytettyjä tulee vastaan. Siihen asti sinnittele tuolla olemassa olevalla lasilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996074
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv973049Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282853Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262115Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774