Suzuki GSX 1400 ekaksi pyöräksi...

Aloittelija...

Minkälainen pyörä Suzuki GSX 1400 on ensimmäiseksi pyöräksi? Eli onko liian tehokas vai pysyykö käsissä näin aloittelijalla? Ajo tavaltani olen suht rauhallinen, ainakin omasta mielestä. Ajatuksena olisi ostaa tarpeeksi suuri näin alkuun ettei tarvitsisi olla vaihtamassa heti parin vuoden päästä.

56

11206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lvlön

      ..olet potentiaalinen tilastonsynkentäjä tolla pyörällä.
      Iso pyörä voi olla helppo ajettava, mutta samalla se on tunnoton vauhdeille ja sitäkautta ne oh-hoh tilanteet lähinnä syntyy.

      Aloita 600-750cc peruspyörällä, teet viisaasti.

      Suositus :
      -Suzuki bandit 650
      -Yamaha fz 600
      -Honda cbf 600
      -Honda 750 sevenfifty

      jne...

      Motto: tyvestä puuhun, eikä latvaan ja alas.

      • Motofani

        Itse aloitin harrastuksen Ducati monsterilla, joka riitti oikein hyvin. Alkuun on tosiaan hyvä harjoitella. Toisena pyöränä hommasin vuoden 97 600 kuutioisen gsx-r:n jonka tehot riittivät todella hyvin. Tuli ajettua kohtuu paljon radalla kyseisellä pyörällä. Nykyään on sitten lähes uusi 750 kuutioinen gsx-r tallissa, enkä sitä voi kenellekkään vasta-alkajalle suositella.

        Ne ketkä sanovat, että 600 kuutioinen ei riitä mihinkään eivät luultavasti pyörää edes omista. Jos tuollainen 500 kuutioinen ER 5 kiihtyy sataseen noin viidessä sekunnissa, niin voit kuvitella mihin se 600 kuutioinen pääsee. Pointtina on se että riippuu hakeeko järkipyörää vai sitä sen jatketta.

        Suomessa ei löydy montaakaan RR kuskia, jotka pystyvät hyödyntämään nykyisten 1000 kuutioisten pyörien tehot kokonaan radalla.

        Kuten lvlön sanoi
        -Suzuki bandit 650
        -Yamaha fz 600
        -Honda cbf 600
        -Honda 750 sevenfifty
        SEKÄ
        -ER 6f
        -Ducati 696

        ovat erinomaisia pyöriä aloittamaan harrastus.

        Toki isommillakin pyörillä harrastuksen voi aloittaa, mutta en vain usko, että saisit nautittua ajosta yhtä paljon. Odottele kevääseen ja käy koeajamassa pyöriä.


      • kantri-helena

        Kyllä..katsoppas esimerkiksi KTM SMC 690
        http://www.motochrome.com/img/whatnews/690SMC_1-thumb.jpg
        varmaan riittää paukut aloittelijalle...keulii vielä 100 vauhdista...huippuja kerää sen pari markkaa justjust mutta ei tuolla pitkään 200 aja, mutta pointti on että suomessa 120km/h rajoitukset ja tuolla ne ylittyy nopeasti kiihtyen ja on kevyt käsitellä ja vauhtia piisaa..


      • kantri-helena
        kantri-helena kirjoitti:

        Kyllä..katsoppas esimerkiksi KTM SMC 690
        http://www.motochrome.com/img/whatnews/690SMC_1-thumb.jpg
        varmaan riittää paukut aloittelijalle...keulii vielä 100 vauhdista...huippuja kerää sen pari markkaa justjust mutta ei tuolla pitkään 200 aja, mutta pointti on että suomessa 120km/h rajoitukset ja tuolla ne ylittyy nopeasti kiihtyen ja on kevyt käsitellä ja vauhtia piisaa..

        voithan toki tämmösen v2 ostaa http://blog.motorcycle.com/wp-content/uploads/2008/11/2009-ktm-smr-02.jpg mutta tässä sitten on jo ihan oikeesti sitä tehon paskaa jotta kerkee paikasta a paikaan b tää pyörä riittää kyllä valtaosalle motoristeista (jos tän tyylisistä tykkää) seuraavaks tulee kyykyt mutta nää supermotot on varteen otettavia vaihtoehtoja


      • ei jaksa...
        Motofani kirjoitti:

        Itse aloitin harrastuksen Ducati monsterilla, joka riitti oikein hyvin. Alkuun on tosiaan hyvä harjoitella. Toisena pyöränä hommasin vuoden 97 600 kuutioisen gsx-r:n jonka tehot riittivät todella hyvin. Tuli ajettua kohtuu paljon radalla kyseisellä pyörällä. Nykyään on sitten lähes uusi 750 kuutioinen gsx-r tallissa, enkä sitä voi kenellekkään vasta-alkajalle suositella.

        Ne ketkä sanovat, että 600 kuutioinen ei riitä mihinkään eivät luultavasti pyörää edes omista. Jos tuollainen 500 kuutioinen ER 5 kiihtyy sataseen noin viidessä sekunnissa, niin voit kuvitella mihin se 600 kuutioinen pääsee. Pointtina on se että riippuu hakeeko järkipyörää vai sitä sen jatketta.

        Suomessa ei löydy montaakaan RR kuskia, jotka pystyvät hyödyntämään nykyisten 1000 kuutioisten pyörien tehot kokonaan radalla.

        Kuten lvlön sanoi
        -Suzuki bandit 650
        -Yamaha fz 600
        -Honda cbf 600
        -Honda 750 sevenfifty
        SEKÄ
        -ER 6f
        -Ducati 696

        ovat erinomaisia pyöriä aloittamaan harrastus.

        Toki isommillakin pyörillä harrastuksen voi aloittaa, mutta en vain usko, että saisit nautittua ajosta yhtä paljon. Odottele kevääseen ja käy koeajamassa pyöriä.

        radalla ajamisesta? 99,9% ajamisesta tehdään aivan muualla kuin radalla.


      • hävetä
        ei jaksa... kirjoitti:

        radalla ajamisesta? 99,9% ajamisesta tehdään aivan muualla kuin radalla.

        kun tunnustan etten ole koskaan käynyt ajamassa radalla. Pyörällä on silti tullut ajettua jo 70-luvulta lähtien. Milloin enemmän, milloin vähemmän. Olisihan se varmaan mukavaa mutta ei viitsi ottaa sitä riskiä että kaataa kalliin ja harvinaisen pyörän johon on vaikea saada varaosia.


    • se on...

      Tarpeeksi laiska, ei lähde käsistä, mutta ei silti ihan mopo niin kuin alle tonniset vinkuttimet.

      • itte oot laiska

        no teholukemien (100hp) perusteella laiska jos vertaa r1 tai gsx-r1000 mutta siinä on ne tehot jo pienillä kierroksilla käytössä noissa r1 gsxr on yli 8000 ne tehot...eli 1400 gsx vääntää ja väännöillähän se pyörä kiihtyy hepat sitten auttaa yli 250 km/h kulkemisessa ja eiköhän tuo 200-250 km/h riitä...gsx 1400 vs. gsx-r 1000 viivalla niin 1400 voittaa tuonne 130 km/ asti sit gsx-r menee menojaan ja isoimmalla vaihteella 100km/h vauhdissa 1400 on jo ohittanu auton ku gsx-r vielä pykälää ettii...joten ei se laika pyörä oo..vähän eri käyttöön suunniteltu vaan ku 1000 ja 1400 pystyy ajamaan taajamassakin pehmeästi ja mukavasti ja ajoasento on miellyttävämpi..


      • tule aloittelijalla
        itte oot laiska kirjoitti:

        no teholukemien (100hp) perusteella laiska jos vertaa r1 tai gsx-r1000 mutta siinä on ne tehot jo pienillä kierroksilla käytössä noissa r1 gsxr on yli 8000 ne tehot...eli 1400 gsx vääntää ja väännöillähän se pyörä kiihtyy hepat sitten auttaa yli 250 km/h kulkemisessa ja eiköhän tuo 200-250 km/h riitä...gsx 1400 vs. gsx-r 1000 viivalla niin 1400 voittaa tuonne 130 km/ asti sit gsx-r menee menojaan ja isoimmalla vaihteella 100km/h vauhdissa 1400 on jo ohittanu auton ku gsx-r vielä pykälää ettii...joten ei se laika pyörä oo..vähän eri käyttöön suunniteltu vaan ku 1000 ja 1400 pystyy ajamaan taajamassakin pehmeästi ja mukavasti ja ajoasento on miellyttävämpi..

        millään tuon kokoisella tunnetta, että tehot loppuisi kesken. Ja jos tulee, siitä tunteesta ei ehdi kauaa nauttia, kun noutaja tulee. Pyörän paino on se asia, joka tekee aloittamisen pienemmällä pyörällä helpommaksi. Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin 1400:lla on varmaan helpompi aloittaa kun gsxr:llä. Yksi varteenotettava vaihtoehto olisi vuokrata pieni pyörä muutamaksi päiväksi ja hakea ensituntuma kaksipyöräiseen sillä.


      • ja hyvä aloittelijalle
        itte oot laiska kirjoitti:

        no teholukemien (100hp) perusteella laiska jos vertaa r1 tai gsx-r1000 mutta siinä on ne tehot jo pienillä kierroksilla käytössä noissa r1 gsxr on yli 8000 ne tehot...eli 1400 gsx vääntää ja väännöillähän se pyörä kiihtyy hepat sitten auttaa yli 250 km/h kulkemisessa ja eiköhän tuo 200-250 km/h riitä...gsx 1400 vs. gsx-r 1000 viivalla niin 1400 voittaa tuonne 130 km/ asti sit gsx-r menee menojaan ja isoimmalla vaihteella 100km/h vauhdissa 1400 on jo ohittanu auton ku gsx-r vielä pykälää ettii...joten ei se laika pyörä oo..vähän eri käyttöön suunniteltu vaan ku 1000 ja 1400 pystyy ajamaan taajamassakin pehmeästi ja mukavasti ja ajoasento on miellyttävämpi..

        mikään ei ole sen vaarallisempi kuin tehoton mopo pyörimässä rekkojen joukossa. äläkäs nyt sentään ihan paskaa haasta noista kiihdytysjutuista, tai sitten sua vastassa on ollut aika nolo gixu kuski.


      • jepulis
        ja hyvä aloittelijalle kirjoitti:

        mikään ei ole sen vaarallisempi kuin tehoton mopo pyörimässä rekkojen joukossa. äläkäs nyt sentään ihan paskaa haasta noista kiihdytysjutuista, tai sitten sua vastassa on ollut aika nolo gixu kuski.

        kyllähän noi normijampan käskyttämänä sataseen kiihtyy aika rinta rinnan,tuo 1400 kun on hieman helpompi lähettää,mutta heti siitä eteenpäin gsxr 1000 karkaa. Ja ihan sama jos lähdetään satasen vauhdista suurimmalla vaihteella,kilonen ei ainakaan jää tuolle tuhnulle pätkääkään vaikka miten persedyno antaisi toisenlaisen tunteen. Yhtä kaikki hyvä pyörä tuo 1400nen on varmasti ajella normiajoa,varmaan moottoriltaan ison Banditin kaltainen,josta kokemusta enemmän.


      • riittää!
        ja hyvä aloittelijalle kirjoitti:

        mikään ei ole sen vaarallisempi kuin tehoton mopo pyörimässä rekkojen joukossa. äläkäs nyt sentään ihan paskaa haasta noista kiihdytysjutuista, tai sitten sua vastassa on ollut aika nolo gixu kuski.

        Ei sellaista moottoripyörää olekaan, jolla ei rekoista heittämällä ohi mennä! Mulla oli aikoinaan 500-kuutioinen Honda, 57 heppaa eikä ikinä minkään rekan tai letkan ohittaminen tuottanut vaikeuksia ainakaan yksin ajellessa. Ei Suomessa, Puolassa tai Saksassakaan. Tuli testatuksi noissa ja monessa muussakin maassa matkatavaroiden kanssa.

        Vähemmät kuutiot opettaa oikeaoppisen vaihteiden käytön ohittamaan lähtiessä. Kyllä moottoria on lupa kierrättää ohittaessa!

        Kun aloittelija miettii jotain tonnista tai isompaa pyörää, aletaan mielestäni olla jo pahasti harhapoluilla, vaikka ei kai tuollaista saa kuin kuristettuna käyttää?

        Kanssamopoilijatkin voisivat ottaa kantaa asiaan, mällitapauksessa menee aina muutama kymmenen, tai pahimmassa tapauksessa satoja vakuutusvuosimaksuja kerralla korvauksiin. Ja niitä ei maksa pelkästään artisti vaan joka ikinen moottoripyöräharrastaja, kuten railakkaasti nousseista maksuista nähdään!


      • mihinkään !
        riittää! kirjoitti:

        Ei sellaista moottoripyörää olekaan, jolla ei rekoista heittämällä ohi mennä! Mulla oli aikoinaan 500-kuutioinen Honda, 57 heppaa eikä ikinä minkään rekan tai letkan ohittaminen tuottanut vaikeuksia ainakaan yksin ajellessa. Ei Suomessa, Puolassa tai Saksassakaan. Tuli testatuksi noissa ja monessa muussakin maassa matkatavaroiden kanssa.

        Vähemmät kuutiot opettaa oikeaoppisen vaihteiden käytön ohittamaan lähtiessä. Kyllä moottoria on lupa kierrättää ohittaessa!

        Kun aloittelija miettii jotain tonnista tai isompaa pyörää, aletaan mielestäni olla jo pahasti harhapoluilla, vaikka ei kai tuollaista saa kuin kuristettuna käyttää?

        Kanssamopoilijatkin voisivat ottaa kantaa asiaan, mällitapauksessa menee aina muutama kymmenen, tai pahimmassa tapauksessa satoja vakuutusvuosimaksuja kerralla korvauksiin. Ja niitä ei maksa pelkästään artisti vaan joka ikinen moottoripyöräharrastaja, kuten railakkaasti nousseista maksuista nähdään!

        Miksi sitten ostaa moottoripyörä ? Samalla rahalla saa hyvän auton ja shakkikin on hieno harrastus. Ei se naapuri sun mopoa karehdi, osta se ajamista varten.


      • ZX-9R
        mihinkään ! kirjoitti:

        Miksi sitten ostaa moottoripyörä ? Samalla rahalla saa hyvän auton ja shakkikin on hieno harrastus. Ei se naapuri sun mopoa karehdi, osta se ajamista varten.

        Hyvin sanottu.. En nyt itse lähtis alottelijana sitä tehokkainta ostamaan.. Itse ostin tuon ysisatasen koska olen itse sen verran isompi kaveri, et noi kuussataset näytti mun alla niin pieniltä. Kyllä ton ninjan 140 heppaa riittää vallan mainiosti!


      • lähes uusi kuussatasia
        ZX-9R kirjoitti:

        Hyvin sanottu.. En nyt itse lähtis alottelijana sitä tehokkainta ostamaan.. Itse ostin tuon ysisatasen koska olen itse sen verran isompi kaveri, et noi kuussataset näytti mun alla niin pieniltä. Kyllä ton ninjan 140 heppaa riittää vallan mainiosti!

        Ja myyjä sanoo, että toi yks Pentti osti sen uutena meiltä, mutta totesi kuukauden jälkeen liian pieneksi ja ihan mopoksi...ja rahaa palo kokeilussa pari tonnia. Kannattaisi ehkä vuokrata, tai jos mahdollista ottaa muuten pitkään koeajoon muutama eri kokoinen ja tyyppinen.


    • eka pyöränä

      Aloitin harrastuksen 1800:lla Hondalla. Ajelin sillä kuusi kesää. Viime kesänä ostin 600 kuutiosen matkaenskan, sillä on mukava ajella ihan missä vaan!!

    • Tommi

      Vaikka isolohko onkin mitä leppoisin ajettava, niin eiköhän nyt sentään kannata joku tolkku pitää ekan pyörän hankinnassa!!!

      • Cristiano_Abel

        - Onko ko. kulkuneuvo suora matkalippu onnettomuustilastoja rumentamaan, kun kokemus kaksipyöräisistä rajoittuu PV:n ajamiseen noin 13 vuotta sitten? Tehoja ainakin tuntuisi olevan vähintäänkin riittävästi näin täysin ummikkomotoristille, mutta kiinnostusta tähän laitteeseen kuitenkin olisi. Fyysinen koko lienee ns. normikokoiselle passeli, mutta miten on potkun laita?


    • GSX1400

      Alle satakiloset, 20-40 vuotiset lopit ajelee mopoilla, joissa on paljon muovia ja r ja x kirjaimia. Aikuiset ajelee 1400:lla. Elä osta aikuisten mopoa, naurettavan näköstä ku 90 kg pelle koittaa miehistellä mopolla, joka on raatoon liian suuri.

      Eli miehet ajaa miesten vehkeillä ja lopit loppien vehkeillä.

      Oletteko nähneet mitään näurettavampaa kuin 30-40 vuotias alta satakilonen pelle on yleisillä paikoilla nahka-asussa? Monasti olen nähnyt ja huoltoaseman vessassa pitää ravistaa varovasti ettei kulli osu loppiin ja siltä katkee reisiluu.

      750 kuutioinen ja merkonomi ja alta satakilonen. Semmoset saa vaan siskolta.

      • korsonpoika

        tieliikennerekkarissa on mulla jamaha FZS600...tosi juttu mitä isot pojat on edellä maininnu,et opettele ketterällä. Toimii...pienten tämän kevään alkuvaikeuksien jälkeen(viime kesä pelas ok...) kun sain pyörään kaikki tehot ja uuet gummit alle,ni kylläpä on mukava pöristellä....nyt olen tosiaan viime ja tän kesän aikana kurvaillu karkeen 7000km eteläsuomen 4-numeroisilla mutkateillä,ni alkaa jotenkin kaipaamaan enempi pyörään vääntöä ja rauhallisempaa/vakaampaa ajokäytöstä. Ite reipas kolmekymppinen jolta on se älytön revittelyn tarve takana.
        Muutamia vuosia oli välisä ku oli rossareita ja nelarienskoja,mut sit tuli vaa asfalttipyörään himo ja kokeilin tommost tyttömotskaria...
        ...ttu se mikään tyttömotskari ole...kyl silläki saa henken pois vaik onki "vaan" kuussatanen...
        Tosiaan sille ekan motskarin ostajalle....opettele rauhasssa...ikä ei tuo taitoa vaan kilometrit....

        Kohta ton mun täysin laukkusetein varustellun 24tkm ajetun vm03 fasun vois pan vaik lihoix ku löytys vuoden pari uempi iiisoo suitza....sinivalkonen


      • 74kg

        GSX1400, tää on sulle!

        Taidat olla joku idiootti punaniska rekkakuski, painat ilmeisesti 120kg ja pidät sitä yllä grilliruualla tai mitä nyt vaan hytissä voi syödä, etkä sais edes siskoltas vaan turvaudut ulkomaankeikoillas Baltian maiden halpoihin huoriin!! Vittu että voi ottaa päähän tollaset juntit ku tulee tänne isottelemaan! Muaki säälittää aina huoltsikalla ku sun kaltaset ihrakasat tulee sinne pyörillään maha tankin päällä leväten ja painelee sisään persvako vilkkuen ostamaan kahvin ja munkin kahella eurolla...

        Eiks 1400 nyt oikeesti oo jo vähä turhan iso aloittelijalle, niinku täällä moni muukin fiksu oo jo huomauttanut?

        PS: Kaks kesää ER-5:llä, nyt viides kesä GSX-R 750:llä, eikä tarvi enempää. Eikä tarvii siskolta kysellä!! ;)


      • H.H.K
        74kg kirjoitti:

        GSX1400, tää on sulle!

        Taidat olla joku idiootti punaniska rekkakuski, painat ilmeisesti 120kg ja pidät sitä yllä grilliruualla tai mitä nyt vaan hytissä voi syödä, etkä sais edes siskoltas vaan turvaudut ulkomaankeikoillas Baltian maiden halpoihin huoriin!! Vittu että voi ottaa päähän tollaset juntit ku tulee tänne isottelemaan! Muaki säälittää aina huoltsikalla ku sun kaltaset ihrakasat tulee sinne pyörillään maha tankin päällä leväten ja painelee sisään persvako vilkkuen ostamaan kahvin ja munkin kahella eurolla...

        Eiks 1400 nyt oikeesti oo jo vähä turhan iso aloittelijalle, niinku täällä moni muukin fiksu oo jo huomauttanut?

        PS: Kaks kesää ER-5:llä, nyt viides kesä GSX-R 750:llä, eikä tarvi enempää. Eikä tarvii siskolta kysellä!! ;)

        En voinu nauramatta lukee. Persvako vilkkuen jne. Tosi hyvin asia ilmaistu


      • vaari 59

        vai siskolta.
        ostin itelle 50-kymppislahjaks seven fiftyn ja kokemusta oli vain 18 kesäsenä 350 kawasta joten siitä ei oo paljon pankkiin jääny. siis nollasta lähettiin no nyt on kolme kesää ajeltu ilman haaveria n 15 tonnii. miäles on käyny jo isompaankin vaihtaa mutta kun oon vaan 170 cm kengät jalas ja painoo 82kg. tiedoks vaan tolle gsx matsolle
        pullistelijalle että kyllä vielä rutut oikee viiskolmosella juhlavasti!!!!!!!!

        JÄRKEVÄSTI LIIKKEELLLE


    • slerbeman

      No joo.
      Jos on malttia niin kyllä toi käy.
      Älä menetä hallintaa ja tapa itseäsi.
      Itse ajelisin ensin vaikka pienemmällä vuokrapyörällä
      pari viikonloppua ennenkuin tommosen hakisin.
      Ei 1400:n itsekseen kiihdy ja ole vaarallinen, kyllä se kuskia tottelee :)
      mutta jos oot kovin pieni ja riisitautinen niin voit näyttää
      hassulta tuon pyöräjärkäleen selässä.
      Kuitenkin: yksi nopeimmista tyypeistä mitä olen viritetyn Busan selässä
      nähnyt oli kevyt korkeintaan 165 senttinen hoikka nainen....

      • pikkuselle

        169/55 nainen kokeili mun mustaa "härkää".. pirun hyvältä näytti : P


      • Ahdin määrää tahdin

        Pakko kommentoida tähän asiaan.
        Itse ostin ensimmäiseksi pyöräksi GSX-1400 vuonna 2007. Mopolla oli tullu ajeltua sitä ennen. No eka kesä meni vakiona ja sit vähän putkee ja commanderia kiinni kun tuntu et vähä hätäsempi sais olla.
        Mukavasti tuli potkua lisää. Penkitetty tehon nousu vakioon oli noin 15 hp ja 15nm vääntöö.

        No viime talvena (08-09) taas pyörä muttereiks ja turboo kiinni. Penkkiin ja takapyörältä mukavat 225 hp ja 240 Nm. Ja onhan muuten hauska ajaa!
        Mutta en missään nimessä suosittele ahdettua ekaks pyöräks vaan tarkoitan että 1400:ssä on potentiaalia mihin vaan. Kone kestää melkoisesti kilometrejä ja virittämistä.

        Nyt pyörä on taas "vähän" työnalla ja olisi mukava jos ens kesänä takapyöräteho alkaisi numerolla 3...

        Pyörä on muuten näytillä Lahden MP messuilla 5-7.2.2010.

        Ja näinhän se on että kuski sitä pyörää käskee. Ei pyörä kuskia. Ahdettu peli ei hyökkää mitenkään äkkinäisesti. Menee sillon kun sitä käsketään.

        Ostit minkä pyörän tahansa niin varovaisesti pitää lähteä liikkeelle. Kyllä PV:lläkin voi tappaa ittensä.

        Don't drive faster than your guardian angel can fly.

        Ajokelejä odotellessa.


      • mp...
        Ahdin määrää tahdin kirjoitti:

        Pakko kommentoida tähän asiaan.
        Itse ostin ensimmäiseksi pyöräksi GSX-1400 vuonna 2007. Mopolla oli tullu ajeltua sitä ennen. No eka kesä meni vakiona ja sit vähän putkee ja commanderia kiinni kun tuntu et vähä hätäsempi sais olla.
        Mukavasti tuli potkua lisää. Penkitetty tehon nousu vakioon oli noin 15 hp ja 15nm vääntöö.

        No viime talvena (08-09) taas pyörä muttereiks ja turboo kiinni. Penkkiin ja takapyörältä mukavat 225 hp ja 240 Nm. Ja onhan muuten hauska ajaa!
        Mutta en missään nimessä suosittele ahdettua ekaks pyöräks vaan tarkoitan että 1400:ssä on potentiaalia mihin vaan. Kone kestää melkoisesti kilometrejä ja virittämistä.

        Nyt pyörä on taas "vähän" työnalla ja olisi mukava jos ens kesänä takapyöräteho alkaisi numerolla 3...

        Pyörä on muuten näytillä Lahden MP messuilla 5-7.2.2010.

        Ja näinhän se on että kuski sitä pyörää käskee. Ei pyörä kuskia. Ahdettu peli ei hyökkää mitenkään äkkinäisesti. Menee sillon kun sitä käsketään.

        Ostit minkä pyörän tahansa niin varovaisesti pitää lähteä liikkeelle. Kyllä PV:lläkin voi tappaa ittensä.

        Don't drive faster than your guardian angel can fly.

        Ajokelejä odotellessa.

        Onhantuo aika möhkäle ekaks pyöräks,kuskin taidoista ja riskinotto kyvystä kiinni,itsekin tuli melkeen tonninen peli ajettua metikköön vaikka ei eka peli ollutkaan tosin aikaa oli jo kulunut edellisestä pyörästä.
        Paino ja kova kiihtyvyys vaan voi tehdä tepposet ja rajoja on kokeiltava itse kunkin joskus,juuri silloin se sitten kokemattomuus voi kostautua kipeästi...osta ekaks pienempi,rahaahan se vaan on jota vaihtamisessa sitten palaa,terveyttä ei voi ostaa...


    • suzu

      se on justiinsa passeli ja helevetin hyvä.

    • suizaukko

      Hyvin käy.Itselläni eka pyörä Yamaha XT600,sitten ostin GSX1400:n.Helppo ajaa.Vääntöä on niin perkel...sti.
      Ei tarvitse kierrättää niikun pikkuräpsyjä.Kovin isoja ylinopeuksiakaan tuskin tulee helpolla,katteen puuttuminen pitää siitä huolen.

    • niinpa..

      ketjun alkup. kysyjä ei varmaan tullut hullua hurskaammaksi. mutta jos ketjun kääntää automaailmaan kannattaa autoilu aloittaa mopoautolla aikuisiässä keskustella sen tehoista ja virittämisestä ja lopuksi ostaa sitten vaikka v8 tehopakkaus eläkeläisenä.

      • Kaikki käy jos osaa

        Jep, tää on just niin tätä, vaikka vanha ketju, mutta kommentoin minäkin, itellä GSX 1400 ja muutama vuosi sitten kaveri kiinnostui pyöristä, oli kerran mun kyydissä, no kysyi minulta, että mimmoisella kannattais aloittaa (poikansa moposkoballa ajoi yhtden kesän), sopivasti sitten duunikaveri myymässä 1200 Bandittia ja minä siihen että siinä sulle oiva peli, ei "uskaltanut kun oli 1200:n - liian iso moottori", no meni ja osti 250 cm3 skootterin, ajeltiin kesä - syksyllä rupes miettimään moottoripyörää ja tammikuussa käytiin kaupoilla, tulos = Honda 600 Hornet, sitten tuli kesä ja taas ajeltiin, heinäkuun lopulla valitti, kun pitää kääntää kahvaa kaakkoon, että johonkin liikkuis ja toi konekin huutaa sit ku kulkee, hmm.. muistutin siitä 1200 Banditista - hiljaista oli - seuraava talvi tuli ja Joulukuussa minä "taas" kaupoilla mukana - arvaatte varmaan miten kävi, juu kyllä, kaupan teki ja kun lumet suli, ajoin GSX 1400:n kaupasta hänen kotipihalleen, nyt parivuotta sillä mennyt ja ei kuulemma tartte enää vaihtaa ;)), välillä naureskellaan sitä, että paloihan siinä välissä euroja, eli kyllä se GSF 1200 / GSX 1400 sopii pyöräksi alkavalle motoristille, ei tuu vaihtotarvetta heti eteen.


      • mopoja ja Mopoja

        Juupa juu, autoja varmaan onkin aivan järkevää verrata moottoripyöriin, puhumattakaan jonkin 45 km/h kulkevan mopoauton vertaamisesta 600cc-sporttipyöriin, jotka on suunniteltu ajettavaksi radalla yli 200 km/h... Aloittelijalle jolla ei ole kokemusta kevytmoottoripyöristä tai edes mopoista (siis aikuisten oikeasti mopoista = 50cc), 600-kuutioinenkin voi olla liian tehokas. Kuten tuossa yllä joku viisaasti totesi, "osta ekaks pienempi, rahaahan se vaan on jota vaihtamisessa sitten palaa,terveyttä ei voi ostaa."


    • lössy on halpa

      GSX1400 eli lössysussu on muinaisjäänne, jonka ostaja yleensä tuijottaa halpaa hintaa ja kuutiotilavuutta.
      Samanikäisesta 600 CBR:stä tai Fazerista saa maksaa lössyä enemmän mutta sittenpä saa kunnollisen moottoripyörän.
      Vääntöä lössyssä on näinhän se on kaikissa yli tonnisissa. Kierrokset lössystä loppuvat kesken, mutta parempi näin. Tiukka kurvi, kova vauhti ja lössy on äärettömän huono yhdistelmä.

      • Pito loppuu joskus

        Mikä tahansa moottoripyörä on tiukassa kurvissa kovalla vauhdilla ajettuna huono yhdistelmä.


      • GSX-R B-ryhmä
        Pito loppuu joskus kirjoitti:

        Mikä tahansa moottoripyörä on tiukassa kurvissa kovalla vauhdilla ajettuna huono yhdistelmä.

        Jestas sentään pojat mitä te sekoilette! Mikään ei ole hauskenpaa kuin ajaa kovalla vaudilla tiukkaan kurviin!
        Hyvä kriteeri pyörän hankintaan on selvittää miten pyörää pystyy säätämään itselleen sopivaksi. On pyöriä, jolla tällainen ei ole järkevää. Olen nähnyt Lössyn hHajabusan keulalla, mutta letkulle rungolle ei voi tehdä mitään ja sata heppaa on vain sata heppaa vaikka kuutioita olisi enemmän kuin Lada 1200sessa.
        Miksei voi ostaa kunnollista pyörää?


    • Bensow

      Eköhän lössyt häviä kuten muutkin muinaisjäänteet muutamassa vuodessa romuttamoon.

      • Trekker p

        Mistä tämä viha yhtä moottoripyörämallia kohtaan?

        Minä en moista Suzukia itse omista.

        Kuitenkin luulen, että kymmenen vuotta vanha GSX1400 on markkinoilla huomattavasti halutumpi kuin samanikäisten ns. Ärräpyörä. Sen ikäiset sportit kun pakkaavat olemaanmjo moneen kertaan kaadettuja ja romuksi keulittuja kiertopalkintoja.
        Mutta kukin ostakoon omannäköisensä pyörän mieltymykset mukaan!
        Hyvää uutta vuotta kaikille!


      • jep jep
        Trekker p kirjoitti:

        Mistä tämä viha yhtä moottoripyörämallia kohtaan?

        Minä en moista Suzukia itse omista.

        Kuitenkin luulen, että kymmenen vuotta vanha GSX1400 on markkinoilla huomattavasti halutumpi kuin samanikäisten ns. Ärräpyörä. Sen ikäiset sportit kun pakkaavat olemaanmjo moneen kertaan kaadettuja ja romuksi keulittuja kiertopalkintoja.
        Mutta kukin ostakoon omannäköisensä pyörän mieltymykset mukaan!
        Hyvää uutta vuotta kaikille!

        Ei kai sitä kukaan vihaa ja ainakin 750, 1000 & 1100:n pata on vahvaa tekoa. Lössystä en tiedä, mutta sama vanha moottori se on ja ympärillä ihan perustekniikkaa halpaan hintaan.
        Pienimunaisille persaukisille se on taivaan lahja joiden retostelua on täällä saanu lukea vuostolkulla. Onneks ne ei käy missään.


    • motoristi6

      Viime kesänä tuli hankittua ensipyöräksi gsxr. Oli hyvä pyörä opetella ajamaan. Mutkat ottaa mahtavasti ja suoralla kerkee, mut emäntä ei viihdy siel lintulaudalla ja yli 50km matkalla kädet puutuu.Niin ja korttikin oli hyllyllä loppukesän. Nyt ois haaveena bandit, xjr tai gsx 1400. Täytyy käydä noi mp messut kuolaamassa ja sit nettimotosta uutta kampetta alle ens kesäks. gixu ois myynnissä. Jollekkin nuoremmalle hyvä peli :)

    • CB1300cc

      suosittelen esim, 450-750 custom pyörää jolla on hyvä harjotella yks kesä ja sitten jos kiinnostaa niin sitten isompaan olipa se sitten custom tai katu/kyykky, pää asia että tulee sinuks pyörään sillä aina tulee uutta jota ei osannut ennen kuvitellakkaan! suzuki 1400 on järki laite jos sellaista meinaat..

    • lajenna tajuntaa

      Lössy on 70 luvun muinaisjäänne. Jos rahat ei riitä niin osta 80 luvun BMW niin saat paljon paremman pyörän joka suhteessa. 20 vuotta vanhemmassa Bemarissa on kaikki parempaa.

    • nykyaikaa

      Ostat nykyaikainen kardaanivetoisen sportpyörän, enduron tai customin tai hihnavetoisen customin tai urheilullisemman buellin.
      Näin et kyllästy ihan heti pyöräharrastukseen ketjujen ja rattaiden rasvauksen takia ja niiden aiheuttamien öljyroiskeiden vuoksi.
      Yhden ketjuvetoisen pyörän olen omistanu ja se riitti, muut moottoripyörät on olleet minulla kardaanilla tai hihnalla

      Katso nämä:
      - BMW K 1200 R ja S / BMW K1300 R ja S mallit
      - BMW GS endurot
      - Honda VRF 1200
      - Honda 1200 enduro
      - Yamaha FJR 1300
      - Yamaha Super tenere 1200
      - Triumph tiger explorer 1200
      - Yamaha customit mm. 1900 midnighti
      - Suzukin customit mm. 1800 intikka
      - Harleyn malleista löytyy myös
      - Kawasakin customit
      ja paljon muitakin hyviä löytyy uusia ja vanhempia malleja eri merkeiltä hihnalla ja kardaanilla

      Kyllä minäkin poikana rasvasin mopon ketjuja...ei moottoripyöristä niitä rasvata.

      • Nyt iso FACEPALM

        moottoripyörissä ei ole ikinä tarvinnut rasvata mitään rattaita lol!


      • homoierikka
        Nyt iso FACEPALM kirjoitti:

        moottoripyörissä ei ole ikinä tarvinnut rasvata mitään rattaita lol!

        Ei tarvii ei, mutta kyllä ne rupee väkisin rasvautumaan samalla....pölvästi!!


    • Kingi 10

      Älä ainakaan osta HD Sporaa se on vanhojen kaljuuntuvien insinöörien mopo, mitkä luulee olevan oikeita Harley miehiä.Elää kuin kuuluisi johonkin Hd jengiin.Mutta on todellisuudessa luusereita jotka häviää kaikille oikeudessa hah haaaaaaaaa

      • 3. Suzuki menossa

        Onneksi "Kymppikingi" ei pääse tänä kesänä baanalle kun mopokortin saa vasta 15-vuotiaana. Sporsterista kannattaa keskustella HD palstalla - jätä tämä palsta meille Suzukimiehille. HD porukka - kuten kaikki motoristit - ovat OK.


      • sillailai voi voi...

        Eihän me olla yhtään kateellisia kun sporan osti! Ja vielä kalju ingenjööri! Eikä kysyny Kingi 10ltä mittää. On se nii väärin. Ei näin saa tehä. Ja ny elelee ku kuuluis HD jengiin ! Missähä sellane muute on - vain Kingi 10 tietää! Muut ei oo nähnynnä.


      • missä näitä kasvaa

        Muahaaaa...täne kannttaa tulla aina...vittu mikä peelo. tuijottaa varmaa peiliin ja hokee Kingi, kingi kingi...
        Onko pili pieni vai vetikö faija kakarana hanuriin?


    • missäpä tosiaan ka..

      Olen aina pitänyt motoristeja tyhminä,kun näitä juttuja lukee niin näinhän se tosiaankin on.Ehkä poikkeuksiakin on eipähän vaan ole näkynyt.

      • Pikkupilien hommaa

        Tää on parasta viihdettä! Aattele jos autoilijat yhtä naivisti riehuisvat automerkeistä. Tää Kingi kirjottais : "Älä ainakaan osta Korollaa se on vanhojen kaljuuntuvien insinöörien mopo, mitkä luulee olevan oikeita Harley miehiä.Elää kuin kuuluisi johonkin Noppakorolla jengiin."

        Lisää Kingi lisää!


      • Diipadaapajuupajoo

        Onhan tämä Topic ihan älytön: voinko ostaa Lössyn ekaksi pyöräksi. Ei kai kukaan tehotonta kivirekeä ensimäiseksi pyöräksi suosittele? Paljon parempia pyöriä ekaksi - vaikka 600 Hornet tai Fzr - on olemassa, mutta ne maksavat rahaa. Pienemmät kustomitkin vois olla hyviä mutta maksaa.
        Hyosung Cometin saisi samaan hintaan, löyssyä tietty tehottomampi mutta ajo-ominaisuudet ovat tältä vuosisadalta.


    • No haloo!

      Aloitus on tehty; 6.2.2009 10:55. Eli aika on jo ratkaissut tämän ketjun aloittelijan ongelmat...

      • mp seniori

        Mikähän oli aloittajan kohtalo, tuliko liikennetilastoihin synkennys ja kuoliko kerrasta?
        Ensimmäistä pyörää ostaville järki käteen ja ennakoivan ajon kurssille max.500-600cc pyörä. Kaatuu silläkin sen 3 kertaa ennenkuin oppii ajamaan mp:llä oikein.


    • Itse aloittelin piikillä ja satakuutioisella 70 luvulla, sitten tuli 500 cb honda,750 cb,1100 suzuki E ,nyt on isompi bandit tallissa muutaman museopyörän seassa, ensiviikolla bandit vaihtuu 1400 gsx suzukiin. Se sitten taitaa olla viimeinen pyörä kun ostan jos osoittautuu hyväksi mutta vannomatta paras. Näin itse mutta miten kukin haluaa.

    • mopomies2

      Aloittelijan pyörässä saa viisaalla miehellä olla vaan 2 hevoisvoimaa eikä piiruakaan enemmän. Muuten tulee ihme ja kumma ja pirukin menee mertaan.
      GSX1400?? Ainoastaan pro-pyöräilijälle. Aloittelija(lue: alle 10v kokemus) ei selviä sillä parkkipaikkaa pitemmälle. Em. kokoluokan pyörän ajamiseen tarvitaan vähintään speznatz koulutus, muukalaislegioona 4 vuoden aktiivipalveluksella on suositeltava alkuvaatimus.

      Minulle se ei tosin ollut edes vaikeaa. :)

    • gxx........

      1400gsx tupla putkilla, on muten niitä komeimpia pyöri mitä on tehty ja pelaa kuin junan vessa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe