Olen jättänyt pillerit pois noin vuosi sitten ja siitä asti on raskautta yritetty. Ennen joulua minulla todettiin PCO.
Haluaisin tietää, kuinka kauan, muilla joilla pco todettu, on kestänyt raskautuminen?
Itsellä on tällä hetkellä terolutit käytössä, joilla yritetään saada kierto kuntoon. Ovuloimisestani ei ole mitään tietoa, mutta ilmeisesti en ovuloi ja nyt suunnitellaan myös, että clomifenit aloitettaisiin jossain vaiheessa.
PCO
9
1024
Vastaukset
- apujatässä
Onhan sinulle kerrottu, että PCO:ta voit hoitaa tehokkaasti ruokavaliolla! Lue esimerkiksi tämä keskustelu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=694&posting=22000000027148724 - raskautumisesta
Omia kokemuksia: Ennen söin paljon karkkia ja muutenkin hiilareita, vaaleaa leipää jne. Olin kuitenkin normaalipainoinen, mutta aikamoinen "sokerihiiri". Raskaaksi en tullut vaikka olin kuusi vuotta ilman ehkäisyä eikä siis yhtään raskautta alkanut sinä aikana yrittämisestä huolimatta (kaksi eri miestä, ensimmäisellä lapsi edellisestä suhteesta ja jälkimmäisellä sperma tutkittu ja erinomaiseksi todettu).
Sitten usean vuoden yrittämisen jälkeen en enää niin raskautta odottanutkaan mutta kun olin karkkilakossa laihdutusmielessä, tulinkin yllättäen raskaaksi. Karkkilakko loppui positiiviseen raskaustestiin. :D Vauvan synnyttyä alettiin heti toivoa toista, mutta meni kolme vuotta ilman toiveitakaan vauvasta. Sitten kokeilin karppaamista taas laihdutusmielessä ja kuukauden jälkeen olinkin raskaana. Raskausaikana en karpannut enkä imettäessä, sitten palasin taas karppiruokavalioon pari kuukautta sitten ja yllätys yllätys, nyt olen taas raskaana. Esikoinen on siis nyt 5 vuotias, kakkonen 1,5 vuotta.
Tiedän myös toisen pco:sta ja lapsettomuudesta kärsivän, joka raskautui pari kuukautta karppaamisen aloittamisesta.
En ole edes kovin hyvin perillä karppaamisesta, mutta itse lopetin karkin ja kaiken makean syömisen (xylitol nameja ja light-limuja alkuun pahimpaan makeanhimoon, pian ei tee enää mielikään). Lisäksi olen lopettanut perunan, pastan ja riisin syömisen lähes kokonaan, leipaa syön joskus siivun - pari, aina täysjyvää. Syön paljon kasviksia porkkana (raakana), parsakaali ja kukkakaali (höyrytettynä), kalaa, kanaa, naudanlihaa, kananmunia, maitorahkaa marjojen kanssa jne. Juustoja, kermaa ja voita käytän aika paljon.
Kannattaa kokeille, itse olen tosiaan sokeria välttämällä tullut jo kolme kertaa raskaaksi! Muutenkin karppaaminen sopii mulle, tunnen voivani paremmin. - Meillä kesti
sen aikaa että heti kun saimme clomit niin tulin heti raskaaksi. meillä ei onneksi ollut muuta ongelmaa kuin vain ovulaationpuuttuminen joka oli helposti hoidettavissa ja kaikki muut asiat olivat kunnossa. tosin monet eivät edes tiedä että heillä on pco joten paha yleistää. mutta meillä siis yritettiin 2v ennen kuin sain clomit ja tärppäsi. ja muutenkin pitää muistaa että raskaaksi ei voi tulla ilman ovulaatiota joten oikeina päivinä pupuilu on tärkeää:)
- minä80
Täällä yksi raskaana oleva pco-lainen.
Itselläni ensin myös yritettiin gynen toimesta kierron säännöllistämistä terolutilla/primolutilla. Suoraan sanoen niistä ei ollut pas***kaan apua, viivyttivät vain oikean avun saamista.
Lapsettomuusklinikalle hakeutumisen jälkeen sain heti metformiinin käyttöön. Suosittelen erittäin lämpimästi! Itselläni se toi oman kuukautiskierron takaisin, ei siis mitään keinotekoista tyhjennysvuotoa. Ovuloin sen avulla pari kertaa ja yksi raskauskin sai alkunsa, muttei valitettavasti jaksanut mukana alkuviikkoja pidemmälle.
Kun ei toista raskautta kuulunut pelkän metformiinin avulla, otettiin n. 6kk:n jälkeen avuksi myös clomit. Neljäs clomikierto toi toivotun plussan ja nyt rv 22 menossa. Kaiken kaikkiaan yritystä oli takana 2,5 vuotta.
Sinulle muutama neuvo:
- Osta ovulaatiotestejä ja selvitä ovuloitko? Jos et ovuloi, niin on syytä vaihtaa keinoja. En ole kuullut yhtään pco-tapausta, joka olisi saanut avun pelkästä terolutista.
- Keskustele lääkärisi kanssa metformiinista. Olen tältäkin palstalta lukenut monta onnistumisen kokemusta juuri metformiinin avulla.
- Clomien käyttöön on pco-potilaalla ehdottomasti liitettävä seurantaultra, muuten on liian suuri monikkoraskauden riski. Myös oikean annostuksen löytyminen varmistuu ultran avulla.- ....
Kiitos vastauksista!
En usko, että ruokavalio auttaa, kun jo nyt syön mielestäni terveellisesti. Karkkia, limsaa, sipsejä yms. syön nytkin todella harvoin. Eli ruokavalion uskoisin olevan kunnossa.
Itselläni ei ainakaan tähän mennessä ole teroluteista ollu suurempaa apua, ehkä enemmän vaan tullut siinä sivussa muita ongelmia.
Auttaako clomifen sitten ovuloimiseen?
Itselläni, kun ei ole koskaan selvää plussaa tullut yhteenkään ovulaatiotestiin. Toisen munasarjan kuitenkin pitäisi olla normaali. - Verensokerit
.... kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
En usko, että ruokavalio auttaa, kun jo nyt syön mielestäni terveellisesti. Karkkia, limsaa, sipsejä yms. syön nytkin todella harvoin. Eli ruokavalion uskoisin olevan kunnossa.
Itselläni ei ainakaan tähän mennessä ole teroluteista ollu suurempaa apua, ehkä enemmän vaan tullut siinä sivussa muita ongelmia.
Itselläni, kun ei ole koskaan selvää plussaa tullut yhteenkään ovulaatiotestiin. Toisen munasarjan kuitenkin pitäisi olla normaali.PCO:ta hoidettaessa pitää saada verensokerit alas ja rasvakudos pois hormoneja tuottamasta. Jos syöt viljoja, riisiä, pastaa, perunaa jne se ei kertakaikkiaan voi onnistua.
Ruokavaliohoito on PCO:n virallinen hoitosuositus suurimmassa osassa maailmaa. Suomessa ei, koska lääkärit eivät usko naisten kykenevän muuttamaan syömisiään. Ruokavaliohoito on lääkkeisiin verrattuna huomattavasti terveellisempi vaihtoehto. - minä80
.... kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Itselläni, kun ei ole koskaan selvää plussaa tullut yhteenkään ovulaatiotestiin. Toisen munasarjan kuitenkin pitäisi olla normaali.Clomifen nimenomaa auttaa siihen ovuloimiseen, kunhan löytyy oikea annostus. Itselläni 1 tabl/päivä ei auttanut, mutta 1 ja 2 vuoropäivinä auttoi.
Ja metformiini on alunperin diabeteslääke, eli se auttaa nimenomaa siihen verensokeriin, johon karppaamisellakin pyritään vaikuttamaan.
Unohda ne terolutit ja etsi lääkäri, joka tarjoaa muuta apua! - ....
minä80 kirjoitti:
Clomifen nimenomaa auttaa siihen ovuloimiseen, kunhan löytyy oikea annostus. Itselläni 1 tabl/päivä ei auttanut, mutta 1 ja 2 vuoropäivinä auttoi.
Ja metformiini on alunperin diabeteslääke, eli se auttaa nimenomaa siihen verensokeriin, johon karppaamisellakin pyritään vaikuttamaan.
Unohda ne terolutit ja etsi lääkäri, joka tarjoaa muuta apua!Tuolla aiemmin jo sanoin, että ruokavalio on kunnossa eli muutos ei syömisissä tässä tapauksessa kauheesti auta. Syön jo nyt mielestäni niin terveellisesti, että ei paljon enempää voi enää tehdä sen eteen.
Tuo metformiini on ehkä minulle väärä lääke, kun verensokerit on kunnossa.
Clomifeeni kuulostaa ihan lupaavalta. Pitääpä siitä kysyä lääkäriltä. - ....
.... kirjoitti:
Tuolla aiemmin jo sanoin, että ruokavalio on kunnossa eli muutos ei syömisissä tässä tapauksessa kauheesti auta. Syön jo nyt mielestäni niin terveellisesti, että ei paljon enempää voi enää tehdä sen eteen.
Tuo metformiini on ehkä minulle väärä lääke, kun verensokerit on kunnossa.
Clomifeeni kuulostaa ihan lupaavalta. Pitääpä siitä kysyä lääkäriltä.Niin ja piti vielä tuosta ruokavaliosta sen verran, että laihdutusruokavaliolle en lähde, koska painoa ei ole varaa pudottaa yhtään.
Ennemminkin voisi kilo-pari tulla lisää.
Minulla ei ruokavaliosta ja verensokerista ole kiinni, kun ne ovat kunnossa. Joku muu keino pitäisi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996154
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804812Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv983065Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302892Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262125Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191526Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371091Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?861049Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚126991- 48784