Kun kuntaviranomaisilta tivataan vastuuta tukien laiminlyöntiin, isketään eteen nippu (muka) todistavia asiakirjoja, että tukea on tarjottu. HAH!
On tehty esim. näin:
Sossun HUOLI herää perheen talouspuolen asiakkuuden seurauksena tai vaikka siksi, että naapuri ilmoittaa nähneensä lapsen myöhään illalla kotipihalla leikkimässä. Näin last.suojelun asiakkuus aloitetaan, koska tapaamisessa tulee ilmi, että perheellä SAATTAA olla vaikeuksia.
Pidetään palaveri palaverin jälkeen, joissa henkilökokoonpano hiukan vaihtelee, jossain kokouksessa on mukana edustajia koulusta, jossain terveydenhuollosta, jossain vanhempien tukihenkilöitä. TUEKSI sossu järjestää last.suojelun perhetyöntekijät kotiin kerran - kaksi viikossa tai joka toinen viikko.
PAPEREIHIN SOSSU KIRJAA:
"Kartoitettu perheen tilannetta useilla asiantuntijatapaamisilla. Isä lomautettu ja vaikuttaa alakuloiselle, suositeltu psykiatrian konsultaatiota, jonne odottanut aikaa 4 kk. Perheessä myös jonkin verran toimeentulo-ongelmia. Kovasti huolestuttaa äidin jaksaminen, koska muutaman kerran kodissa nähty tiskaamattomia astioita ja petaamattomat sängyt. Myös äiti on alakuloinen ja apaattinen, ei itse näe tarvetta terapiaan (jota ei myös oikeasti ole saatavissa). Vanhemmalla lapsella muutama myöhästyminen syyslukukaudella koulusta ja matematiikan arvosanat viime kokeissa laskeneet. Nuoremman neuvolakäynneissä ei erityistä.
AVOHUOLLONTUEKSI TARJOTTU last.suojelun perhetyötä vuoden ajan, josta ei mainittavaa apua.
Suositellaan lasten huostaanottoa perhesijoitukseen toistaiseksi perhetilanteen epävakauden ja äidin väsymyksen takia. Epäilty myös ajoittaista alkoholinkäyttöä."
Johtavan sossun mielestä huostakriteerit täyttyvät, vaikka todellisuudessa vanhemmat eivät ole tehneet väärin yhtään mitään.
SIJAREILLE kerrotaan lasten tulevan epävakaista kotioloista, jossa vanhemmilla mielenterv.ongelmia ja päihteitä.
ASIAKASSUUNNITELMAN MUKAAN vanhemmille on järjestetty terapiaa, johon pääsyä jonottavat edelleen. Vanhemmat saavat tavata lapsia sijaispaikassa parin viikon kiinnittymisjakson jälkeen ja sitten kerran kuussa. Kotilomat aloitetaan kuukauden kuluttua tai sitten kun vanhemmat ovat "kuntoutuneet" (mistä kuntoutuneet? lomautuksesta? alakuloisuudesta? sossun kyttäämisestä?)
HUOSTAN JÄLKEISESSÄ PALAVERISSA sijari selittää (erittäin väsyneen näköisenä, koska hoitaa viittä alle 10-vuotiasta), miten traumatisoituneita lapset ovat. Nuorempi ei osoita tunteitaan mitenkään, ei itke, eikä naura, eikä osaa syödä tavallisia ruokia, syö hyvin vähän. Yli kk:n sijoituksen jälkeen hbl vain vähän yli 100, mikä sijarin mielestä osoittaa lapsen olleen kotona aliravitun. Vanhempi lapsi haastaa koulussa riitaa luokkakavereille ja matematiikka menee edelleen huonosti. Lapsi on uhmakas ja valvoo öisin, jolloin varastelee muun perheen ruokatavaroita kun ei usko, että ruoka ei lopu kesken sijaisperheessä.
Lomat oli sovittu alkamaan kuukauden sijoituksen jälkeen, mutta sijaria kuultuaan sossu peruu lomat toistaiseksi. Vanhemmat saavat soittaa lapsille kerran viikossa itse ostamaansa puhelimeen, johon itse ovat ladanneet myös puheaikaa. Tosin nuoremman, 3-v, kanssa puhelinkeskustelut ovat aika vaikeita. Tilanne jatkuu toistaiseksi.
Tyypillinen
31
945
Vastaukset
- elävästä elämästä
ja se on koottu parin perheen tilanteesta sen verran muunnellen, että tapauksia ja henkilöitä ei voi tunnistaa kirjoituksesta edes sossut. Ja tarkoituksella valitsin myös eri kunnissa asuvat perheet, että edes sossut eivät ole samoja.
Molempien palavereissa olen kuitenkin ollut mukana, nähnyt paperit, kuullut keskustelut, tiedän siis tapaukset. Mitään huostaanottoihin olennaisesti vaikuttanutta ei myös ole jätetty kertomatta, toiseen tapaukseen liittyen sossun kieroilusta kylläkin jätin pois ison osan, koska se lisäisi tunnistamisvaaraa ja koska en puhu oman perheeni asioista, en katso oikeudekseni kertoa toisten tapauksesta enempää.- ,ojpeojt
olisko jo aika päättäjien kin herätä että olisi aika tehdä jottain! sossun valta asema on pelottava, varokaa joutumasta poikittain!
- Horse66
Ovat tyypillisen tuttuja ja ns.tutun kaavan mukaan sossut juuri ovat useammankin kohdalla toimineet...
Erikoista asiassa on se että nämä seikat eivät täytä missään vaiheessa huostaanotto lain mukaisia vaatimuksia...Joissa pitäisi olla erittäin painavat syyt...ennen kuin voidaan huostaanottoa ryhtyä tekemään...
Lapsi on otettava sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto jos:
puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä
lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään vaarantaa kehitystään ja terveyttään
Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan kuitenkin ryhtyä vain, jos:
avohuollon tukitoimet eivät ole lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi
sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista.
Huostaanottopäätös voidaan tehdä vain, mikäli kaikki edellä mainitut edellytykset ovat samanaikaisesti olemassa. Siten esimerkiksi lapsen käyttäytyminen tai puutteellinen lapsen huolenpito ei yksinään ole riittävä syy huostaanottoon. Huostaanotto edellyttää aina muidenkin edellytysten täyttymistä, esimerkiksi avohuollon tukitoimien riittämättömyyttä ja että kodin ulkopuolinen hoito ja huolenpito (sijaishuolto) on lapsen edun mukaista.
Lapsen yksittäiset oireet eivät ole ratkaisevia huostaanoton edellytyksiä arvioitaessa, vaan arvioitavaksi tulee lapsen kokonaisvaltainen huollon tarve. Esimerkiksi puutteelliset asumisolot, asunnon puute tai riittämätön toimeentulo eivät koskaan yksinään voi olla perusteena huostaanotolle. Näissä tilanteissa on ryhdyttävä toimenpiteisiin näiden nimenomaisten puutteiden korjaamiseksi eli järjestettävä perheelle asianmukaiset asuinolosuhteet tai riittävä taloudellinen tuki siten kuin laissa säädetään.
Laki edellyttää, että huostaanoton valmistelee lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä parityönä toisen työntekijän kanssa. Parina voi olla sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojeluun perehtynyt työntekijä. - riittäviä huostakriteereitä
Horse66 kirjoitti:
Ovat tyypillisen tuttuja ja ns.tutun kaavan mukaan sossut juuri ovat useammankin kohdalla toimineet...
Erikoista asiassa on se että nämä seikat eivät täytä missään vaiheessa huostaanotto lain mukaisia vaatimuksia...Joissa pitäisi olla erittäin painavat syyt...ennen kuin voidaan huostaanottoa ryhtyä tekemään...
Lapsi on otettava sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto jos:
puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä
lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään vaarantaa kehitystään ja terveyttään
Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan kuitenkin ryhtyä vain, jos:
avohuollon tukitoimet eivät ole lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi
sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista.
Huostaanottopäätös voidaan tehdä vain, mikäli kaikki edellä mainitut edellytykset ovat samanaikaisesti olemassa. Siten esimerkiksi lapsen käyttäytyminen tai puutteellinen lapsen huolenpito ei yksinään ole riittävä syy huostaanottoon. Huostaanotto edellyttää aina muidenkin edellytysten täyttymistä, esimerkiksi avohuollon tukitoimien riittämättömyyttä ja että kodin ulkopuolinen hoito ja huolenpito (sijaishuolto) on lapsen edun mukaista.
Lapsen yksittäiset oireet eivät ole ratkaisevia huostaanoton edellytyksiä arvioitaessa, vaan arvioitavaksi tulee lapsen kokonaisvaltainen huollon tarve. Esimerkiksi puutteelliset asumisolot, asunnon puute tai riittämätön toimeentulo eivät koskaan yksinään voi olla perusteena huostaanotolle. Näissä tilanteissa on ryhdyttävä toimenpiteisiin näiden nimenomaisten puutteiden korjaamiseksi eli järjestettävä perheelle asianmukaiset asuinolosuhteet tai riittävä taloudellinen tuki siten kuin laissa säädetään.
Laki edellyttää, että huostaanoton valmistelee lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä parityönä toisen työntekijän kanssa. Parina voi olla sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojeluun perehtynyt työntekijä.valvoo? Ei toisin sanoen yhtään mikään.
Huostapäätökset ovat todellisuudessa edelleen vain ja ainoastaan yhden sossun varassa. Siis sossuparista se työkokemukseltaan vanhempi tekee esityksen johtavalle, joka ilmeisesti aina hyväksyy esityksen.
Jos vanhemmat vastustavat huostaanottoa, päätöksen antaa oikeus, mutta käsittely menee läpihuutojuttuna, kuten sossutoimistonkin päätöksenteossa.
Hallinto-oikeudet eivät ole oikeastaan tuomioistuimia ollenkaan käänteisen todistustaakkansa takia. Miten vanhemmat noissakaan tapauksissa todistaisivat olevansa syyttömiä esitettyihin väitteisiin? Se heidän pitäisi pystyä hallinto-oikeuden valituskäsittelyssä tekemään.
Kuunnellaanko todistajia, kuunnellaanko siellä minua, jos menen kertomaan, mitä itse olen noiden perheiden elämästä ja lasten hyvinvoinnista nähnyt. Tulee nimittäin kertomukseni olemaan hyvin ristiriitainen sijareiden päätelmien kanssa. - Horse66
riittäviä huostakriteereitä kirjoitti:
valvoo? Ei toisin sanoen yhtään mikään.
Huostapäätökset ovat todellisuudessa edelleen vain ja ainoastaan yhden sossun varassa. Siis sossuparista se työkokemukseltaan vanhempi tekee esityksen johtavalle, joka ilmeisesti aina hyväksyy esityksen.
Jos vanhemmat vastustavat huostaanottoa, päätöksen antaa oikeus, mutta käsittely menee läpihuutojuttuna, kuten sossutoimistonkin päätöksenteossa.
Hallinto-oikeudet eivät ole oikeastaan tuomioistuimia ollenkaan käänteisen todistustaakkansa takia. Miten vanhemmat noissakaan tapauksissa todistaisivat olevansa syyttömiä esitettyihin väitteisiin? Se heidän pitäisi pystyä hallinto-oikeuden valituskäsittelyssä tekemään.
Kuunnellaanko todistajia, kuunnellaanko siellä minua, jos menen kertomaan, mitä itse olen noiden perheiden elämästä ja lasten hyvinvoinnista nähnyt. Tulee nimittäin kertomukseni olemaan hyvin ristiriitainen sijareiden päätelmien kanssa."Kuunnellaanko todistajia, kuunnellaanko siellä minua, jos menen kertomaan, mitä itse olen noiden perheiden elämästä ja lasten hyvinvoinnista nähnyt. Tulee nimittäin kertomukseni olemaan hyvin ristiriitainen sijareiden päätelmien kanssa."
Ei kuunnella ja ei edes kaikkia sanomisiakaan kirjata joita erityisen tärkeinä huomioina/faktoina ja vaikka näytön kera.. itse pidät..suullisessa käsittelyssä...
Puhun omasta kokemuksestani... - tällainen oikeus-
Horse66 kirjoitti:
"Kuunnellaanko todistajia, kuunnellaanko siellä minua, jos menen kertomaan, mitä itse olen noiden perheiden elämästä ja lasten hyvinvoinnista nähnyt. Tulee nimittäin kertomukseni olemaan hyvin ristiriitainen sijareiden päätelmien kanssa."
Ei kuunnella ja ei edes kaikkia sanomisiakaan kirjata joita erityisen tärkeinä huomioina/faktoina ja vaikka näytön kera.. itse pidät..suullisessa käsittelyssä...
Puhun omasta kokemuksestani...valtio tämä on, nimeltä Suomi.
En olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten kun en huostaanotoista enempää tiennyt kuin nyt rivikansalainen yleensä tietääkään. Siis se tavallinen käsitys, että lapset viedään ihan oikein vain hulluilta ja humalaisilta. Todellisuus on Suomessa kaikkea muuta. - mielivalta on loputtava
,ojpeojt kirjoitti:
olisko jo aika päättäjien kin herätä että olisi aika tehdä jottain! sossun valta asema on pelottava, varokaa joutumasta poikittain!
Sossun valta asema ei ole pelottava enään.Loka on kyllä lentänyt rekisteritiedoissa ja on tullut kostosyytteitä ja lisää on tulemassa,kun olen pitänyt nimiä netissä sossujen perättömyyksineen.
Itse katson asiat niin,että jos antavat perättömiä tietoja on heidän näytettävä ne toteen ei minun näinhän se rikoslaissakin on.
Pitäisikö laulaa vain;kirves paukkaa pokasaha soi - lastensuojeluviranomaisen t...
riittäviä huostakriteereitä kirjoitti:
valvoo? Ei toisin sanoen yhtään mikään.
Kuunnellaanko todistajia, kuunnellaanko siellä minua, jos menen kertomaan, mitä itse olen noiden perheiden elämästä ja lasten hyvinvoinnista nähnyt. Tulee nimittäin kertomukseni olemaan hyvin ristiriitainen sijareiden päätelmien kanssa.kunnassa/kunnissa pitäisi tehdä!
Ja sitten tälläiset huuhkajat vielä tekevät päätöksiä joilla vaikutetaan kauaskantoisesti perheiden ja perheenjäsenten koko elämään.
http://www.sosiaaliportti.fi/Page/a092e5c1-eb6d-4a50-8a0a-561d01c7146a.aspx?groupId=4d811de7-1af0-4be6-bf70-5a5f127dbbe2&announcementId=500fe838-bb06-44c9-8059-f351c18da7ee&refererUrl=/Page/b0d24ee4-5802-4d94-82b2-ec59d966cc98.aspx?groupId=4d811de7-1af0-4be6-bf70-5a5f127dbbe2&refererUrl=/
30.1.2009 Takaisin
Kuinka paljon lastensuojelun työntekijän tulee kestää loanheittoa?
Kysymys:
Kunnassamme on meneillään erityisen haasteellinen huostaanottoprosessi. Yhteistyö lapsen vanhempien kanssa on paljon sosiaalityön resursseja kysyvää lukuisten kirjallisten valitusten ja jatkuvan suullisen ja kirjallisen viestinnän takia. Tilanne on kärjistynyt siten, että vanhemmat syyllistävät lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää kaikesta ja hedelmällisen yhteistyön tekeminen on siksi vaikeaa. Kunnassamme ei ole toista pätevää sosiaalityöntekijää.
Onko aiheellista yrittää löytää muualta sosiaalityöntekijä tähän työpariksi? Onko asiasta keskusteltava ensin perheen kanssa? Kuinka paljon sosiaalityöntekijän tarvitsee vastaanottaa henkilöönsä kohdistuvaa "lokaa", jolla ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa?
Vastaus:
Lain mukaan huostaanotto valmistellaan työparina
Huostaanotto ja sijoitus on valmisteltava parityönä: lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä yhdessä toisen sosiaalityöntekijän tai muun lastensuojeluun perehtyneen työntekijän kanssa. Tämä työntekijä tarvitsee työparin. Lain vaatimuksen lisäksi tämä on toisaalta myös työsuojelullinen kysymys. Lastensuojelu, etenkin huostaanoton tekeminen, on niin vaativaa työtä, ettei sitä kenenkään tulisi joutua valmistelemaan yksin.
Työparin järjestämistapa kunnissa vaihtelee
Joissain kunnissa on päädytty siihen, että johtavan viranhaltijan palvelut ostetaan tai muuten delegoidaan naapurikuntaan huostaanottohakemuksen allekirjoittamisen osalta. Tällöin kunnassa oleva johtava viranhaltija voi toimia joustavasti työparina.
Osissa kunnissa on vuorostaan ostettu sosiaalityöntekijän palveluita toisesta kunnasta tai kunnat ovat tehneet yhteistyösopimuksia. Toimielimen pitää tehdä päätös ostopalvelusta tai delegoinnista molemmissa tapauksissa.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma lakisääteinen velvoite
Resurssikysymys työntekijöiden osalta pitäisi olla valmiiksi mietittynä. Lastensuojelun tarpeet ja resurssit pitäisi tulla näkyväksi myös lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa, joka tekeminen on kuntien lakisääteinen velvoite. Sosiaalityöntekijällä pitäisi uuden lain mukaan olla käyttävissään myös lastensuojelun asiantuntijaryhmä. Yksittäisen sosiaalityöntekijän ei tulisi joutua vaativan perustehtävänsä ohella pohtimaan näitä resurssikysymyksiä.
Huostaanotossa vaaditaan empatiaa ja jämäkkyyttä
Huostaanotto on vanhemmille kriisi, joka herättää tunteita ja saattaa saada toiset ihmiset käyttäytymään välillä huonosti. Toisaalta, silloin tarvitaan juuri sitä turvallista jämäkkyyttä, missä rajat henkilökohtaisille loukkauksille asetetaan, mutta myös empatiaa työntekijältä. Työntekijällä pitäisi olla mahdollista surra huostaanottoa vanhempien kanssa.
Ovat huostaanoton perusteet mitkä tahansa, niin viestimmehän pitäisi olla, että emme voi hyväksyä lapsen näkökulmasta sinun tekojasi vanhempana, mutta emme tuomitse sinua ihmisenä. Mitä vaikeampi tilanne ja mitä enemmän vanhemmilla on kyvyttömyyttä toimia vanhempina, sitä empaattisempi työntekijän pitäisi pyrkiä olemaan - riippumatta siitä, valmisteleeko samalla huostaanottoa.
Huostaanotto on pitkävaikutteinen prosessi
Huostaanottoa ei voi koskaan ajatella vain lapsen pelastamisena sen hetkisestä tilanteesta. Se vaikuttaa loppuelämään, jota pienellä lapsella on pitkälti. Siksi hyvän yhteistyösuhteen aikaan saaminen vanhempien kanssa on niin tärkeää. Aina yhteistyö kaikkien kanssa ei vain suju, siksi on tärkeää, että jokaisella työntekijällä on tällaisessa tilanteessa mahdollisuus tehdä parityötä. Se on myös asiakkaan oikeusturva ja toisaalta työntekijän ei tule joutua tekemään työtä henkilökohtaisesti loukattuna tai varsinkaan uhattuna.
Lastensuojelun avohuollon konsulttiryhmä
Tiina Ylä-Herranen
Keskusteluun osallistuivat Kerttu Vesterinen, Alpo Heikkinen, Jaana Tervo, Tuija Eskelinen ja Päivi Sinko.
- todellisuudessa lain
mukaiset huostakriteerit täyty. Eikä perheen "ongelmatilanne" sossun epäilyistä huolimatta ollut ollenkaan sitä luokkaa, että vanhemmilla olisi ollut mittavia mt- tai päihdeongelmia.
Mikä sitten olisi ollut oikeaa tukea, koska vanhempien mahdollisen alakulon syynä oli tosiaan ajoittaisia taloudellisia vaikeuksia, tulojen niukkuutta toisin sanoen?
Kyllähän sillä rahallakin on mahtava voima, mutta sitä ei tiedosta silloin, kun rahaa on riittävästi kaikkeen välttämättömään. Tästä en ala kiistelemään heidän kanssaan, joiden mukaan vanhemmilla on oltava kyky muuttua rahaksi tilanteessa kuin tilanteessa, tai saada riittämättömät rahat riittämään kuin taikaiskusta.
Mielestäni vanhemman lapsen kohdalla olisi säästytty huostaanotolta (ehkä) neurologisella arviolla, mutta vanhemmat heräsivät ymmärtämään tämän liian myöhään. Lapsen myöhään illalla ulkona olo oli poikkeustapaus, mutta sitähän sossut eivät ottaneet uskoakseen. Oppimisongelmaan olisi saattanut auttaa neurologinen tutkimus, dg ja siirto pienryhmään. Mutta nyt sen pohtiminen on jo liian myöhästä. Sijarit näkevät kaiken vain huonojen vanhempien aikaansaamina traumoina.
Nuoremman lapsen kohdalla ovat sijarin puheet lähinnä huostatraumoja, sillä näin lapsen vähän ennen sijoitukseen lähtöä meillä kotona ja silloinKIN hän osoitti tunteitaan normaalisti ja söi, mitä tarjottiin. Myös veren hbl voi vaihdella nopeastikin ja yli kk:n sijoituksessa olon jälkeen saatu matala veriarvo on huostan seurausta, koska kotona ollessa arvot olivat normaalit. Näin ainakin neuvolamerkintöjen mukaan. Miksi sossu ei laita niille mitään painoarvoa?
Vaikea sanoa siis näissäkään tapauksissa, millä avulla huosta olisi estetty kun selkeitä syitä huostaanottoon ei edes ollut olemassa. Mutta syyt näyttävät kasvavan sitä mukaa kun huosta jatkuu ja tilanne vaikeutuu entisestään.
Kertokaa joku, miten sijoitus on auttanut näitäkään lapsia!
Miksi sijari saa olla väsynyt, mutta oma äiti ei? Vanhemman lapsen yövalvominen on aivan tavallista osalle neurologistne oireyhtymien lapsia, mutta äiti oli jotenkin niin tottunut siihen, että ei osannut laittaa sille riittävästi painoarvoa - ehkä osaltaan omasta väsymyksestään johtuen. Ja vaikka oli väsynyt, hän silti hoiti lapset ja kodin normaalisti, mutta last.suojelun asiakkuuden alettua se ei riitä kaikille sossuille, joillekin onneksi riittää.- Horse66
"Tästä en ala kiistelemään heidän kanssaan, joiden mukaan vanhemmilla on oltava kyky muuttua rahaksi tilanteessa kuin tilanteessa, tai saada riittämättömät rahat riittämään kuin taikaiskusta."
Väittelijöille yllä mainitusta!
Kansaneläkelaitoksen uusimman laskelman mukaan esimerkiksi lapsilisä on jäänyt niin paljon jälkeen, että korotustarve suhteessa ansioihin on yli 66 prosenttia.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1641541
- huostaanotto
on täysin laiton, kriteerit eivät täyty. Syytä olisi myös tarkastella sijaisperheen tilannetta, jos viisi alle 10 vuotiasta sijoitettuna.
Suosittelen ottamaan yhteyttä asianajajaan, kunnolliseen sellaiseen, ei mihinkään kunnan/kaupungin oikeusaputoimiston "asiantuntijaan" joka on perusturvalautakunnan talutusnuorassa. Teillä on varmaan kotivakuutus, ota se mukaasi kun menet asianajan juttusille. Hän osaa sitten vakuutuksesta ottaa selville minkä verran kuluista on upotettavissa vakuutuksen piikkiin. Turha jäädä odottelemaan mitään loputonta valituskierteen valmistumista, ei kun suoraa toimintaa pätevän asianajan avulla. Jos nöyrästi odottelee asioiden ratkeamista muulla tavalla niin saattaa kulua useampi vuosi ja lapset ennättävät traumatisoitua sijoituksessa.- asianajajia löytyy
Itse liityin EOK jäseneksi ja otin heidän kautta asianajajan joka ei ole oikeusaputoimiston.
Jos saa ilmaisen oikeusavustajan ei kannata ottaa paikallisia asianajajia,eikä se ole edes suotavaa koska ei kukaan omaa leipäänsä syö. - Sijaisperheen
viidestä alle 10-vuotiaasta
on kaksi sijaisperheeseen adoptoitua lasta,
ja kolme sijoitettua.
3-vuotiaita on kaksi kappaletta ja vanhin tosiaan 10, niin että kyllä vilskettä riittää. Isä on töissä perheen ulkopuolella.
Aivan hölmö tilanne, että mikä tuossa tosiaan lasten kannalta paremmaksi muuttui? Aivan varmasti sijaisäiti on väsynyt tuossa tilanteessa, MUTTA HÄN SAA OLLA VÄSYNYT.
Bio-vanhemman kohdalla väsymys on huostaanottoperuste, siis yksi niistä monista ontuvista valheista, joita viranomaiset tässäkin ovat verkoksi kutoneet. - asiakkuuden syynä lasten-
Sijaisperheen kirjoitti:
ja kolme sijoitettua.
3-vuotiaita on kaksi kappaletta ja vanhin tosiaan 10, niin että kyllä vilskettä riittää. Isä on töissä perheen ulkopuolella.
Aivan hölmö tilanne, että mikä tuossa tosiaan lasten kannalta paremmaksi muuttui? Aivan varmasti sijaisäiti on väsynyt tuossa tilanteessa, MUTTA HÄN SAA OLLA VÄSYNYT.
Bio-vanhemman kohdalla väsymys on huostaanottoperuste, siis yksi niistä monista ontuvista valheista, joita viranomaiset tässäkin ovat verkoksi kutoneet.suojelussa.
Intensiiviperhetyön piirissä on ollut 29 perhettä ja yhteensä 80 lasta.
Lapsista melkein puolet oli Länsi-Vantaalla ja eniten ikäryhmässä 7-10 vuotta. Ulkomaalainen kulttuuritausta oli 11 lapsella.
Yleisimmin asiakkuuden taustalla olivat vanhemman masennut, uupumus ja jaksamattomuus.
Huolestuttavaa oli, että kenenkään vanhemman kohdalla psykiatrinen avo- tai laitoshoito ei toteutunut, koska aikuispsykiatrisia palveluita ei ole riittävästi tarjolla.
Päihdehoito järjestyi kuitenkin kolmasosalle vanhemmista.
Lisäämällä muun muassa koulukuraattoreita, psykiatreja ja psykiatrisia sairaanhoitajia ehkäistäisiin samalla perheiden ongelmien pahenemista...........
26.08.2008 10:37
Vantaalla tehtiin puolessa vuodessa 300 lastensuojeluilmoitusta enemmän kuin edellisvuonna vastaavana ajanjaksona.
Huostaan otettujen lasten määrä on sen sijaan vähentynyt. Viime vuonna kesäkuun loppuun mennessä tehtiin 51 huostaanottoa. Tänä vuonna vastaavana aikana huostaan otettiin 40 lasta.
- Vantaalla on panostettu enemmän ennaltaehkäisevään työhön. Avohuollon tukitoimenpiteitä tehostetaan edelleen muun muassa palkkaamalla seitsemän uutta sosiaaliohjaajaa, Vantaan kaupungin perhepalveluiden johtaja Maritta Pesonen kertoo.
Vantaalla on panostettu intensiiviseen perhetyöhön yhdessä muiden, kuten neuvolan, päivähoidon ja koulujen kanssa.
- Ongelmiin täytyy puuttua siellä, missä ne tulevat ilmi, Pesonen sanoo.
Avohuollon tukea räätälöidään aiempaa laajemmassa yhteistyössä perheiden kanssa. Vuoden alusta alkaen on myös aktivoitu perheen läheisiä.
- Perheen tukiverkko on ollut merkittävä apu monille lapsille, jotka olisivat voineet joutua huostaan otetuiksi.
Missä sitten kulkee raja, jolloin lastensuojelun avopalvelut eivät enää riitä?
- Laki määrittää erittäin tarkasti, milloin huostaanotto täytyy tehdä. Vantaalla tehdään ja on aina tehty kaikki tarpeelliset huostaanotot, Pesonen vakuuttaa.
Yleisin syy huostaanottoon on lapsen puutteelliset kasvuolosuhteet, jotka aiheutuvat vanhempien uupumuksesta sekä päihde- ja mielenterveysongelmista.
Soili Pohjalainen, Vartti.fi - Horse66
Sijaisperheen kirjoitti:
ja kolme sijoitettua.
Bio-vanhemman kohdalla väsymys on huostaanottoperuste, siis yksi niistä monista ontuvista valheista, joita viranomaiset tässäkin ovat verkoksi kutoneet.Lasten ex-sijaisperheen kohdalla täyttyivät kaikki nämä huostaanotto ehdot..lapsen puutteelliset kasvuolosuhteet, jotka aiheutuvat vanhempien uupumuksesta sekä päihde- ja mielenterveysongelmista.
- Vanhin lapsistani kulki ilman kenkiä koko kesän ja syksyn kunnen ensilumi tuli niin sai vasta kengät...
- Keskimmäisellä ja nuoremmalla ei ollut talvi takkia kun saivat vasta hiukka ennen joulua...
- Muutenkin vaatetus oli puutteellista...
- Lapset kävivät suihkussa n.1x kahdessa viikossa ja vaihtoivat vaatteet samassa... ei muulloin..
- Lämpimän ruuan saivat vain yhden kerran päivässä..
- Vanhhin sai vatsahaavan juotuaan kahvia nälkäänsä..
- ym.
- Sijaisperheen äiti oli aina ylen uupunut nukkui päivät ja illat.. lapseni olivat oman onnensa nojalla sen aikaan kun sij.perheen isä tuli töistä klo.22.00 yöllä...
-Sij.perheen isä ja äiti käyttivät alkoholia ja antoivat murrosikäisten 2:den vanhemman juoda heidän seurassaan alkoholia...
- Sij.perheen isä oli väkivaltainen..ja mustasukkainen sij.perheen äidille..
- Sij.perheen äiti käytti vanhinta lasta sexsuaalisesti hyväkseen, josta tehty 2 rikosilmoitusta ja toisen teki sij.perheen isä.. - voivoteltu viranomaisten ta...
Horse66 kirjoitti:
Lasten ex-sijaisperheen kohdalla täyttyivät kaikki nämä huostaanotto ehdot..lapsen puutteelliset kasvuolosuhteet, jotka aiheutuvat vanhempien uupumuksesta sekä päihde- ja mielenterveysongelmista.
- Vanhin lapsistani kulki ilman kenkiä koko kesän ja syksyn kunnen ensilumi tuli niin sai vasta kengät...
- Keskimmäisellä ja nuoremmalla ei ollut talvi takkia kun saivat vasta hiukka ennen joulua...
- Muutenkin vaatetus oli puutteellista...
- Lapset kävivät suihkussa n.1x kahdessa viikossa ja vaihtoivat vaatteet samassa... ei muulloin..
- Lämpimän ruuan saivat vain yhden kerran päivässä..
- Vanhhin sai vatsahaavan juotuaan kahvia nälkäänsä..
- ym.
- Sijaisperheen äiti oli aina ylen uupunut nukkui päivät ja illat.. lapseni olivat oman onnensa nojalla sen aikaan kun sij.perheen isä tuli töistä klo.22.00 yöllä...
-Sij.perheen isä ja äiti käyttivät alkoholia ja antoivat murrosikäisten 2:den vanhemman juoda heidän seurassaan alkoholia...
- Sij.perheen isä oli väkivaltainen..ja mustasukkainen sij.perheen äidille..
- Sij.perheen äiti käytti vanhinta lasta sexsuaalisesti hyväkseen, josta tehty 2 rikosilmoitusta ja toisen teki sij.perheen isä..teillähän on vielä lasten kohdalla käynyt niin, että lastensuojeluviranomainenkin on omalta valvontavelvollisuudeltaan laiminlyönyt sijoittamiensa lasten elinolojen seurannan ja valvonnan eli virkarikossyytekin voisi hänen kohdallaan toteutua.
Karmaisevan kamala on tämä teidänkin lasten kohtalo, kaikessa viranomaisten toimien järkyttävyydessään.
Miten teidän asiat ovat tällä hetkellä,
onko kukaan nuorista saanut palata vieläkään kotiinsa? - Horse66
voivoteltu viranomaisten ta... kirjoitti:
teillähän on vielä lasten kohdalla käynyt niin, että lastensuojeluviranomainenkin on omalta valvontavelvollisuudeltaan laiminlyönyt sijoittamiensa lasten elinolojen seurannan ja valvonnan eli virkarikossyytekin voisi hänen kohdallaan toteutua.
Karmaisevan kamala on tämä teidänkin lasten kohtalo, kaikessa viranomaisten toimien järkyttävyydessään.
Miten teidän asiat ovat tällä hetkellä,
onko kukaan nuorista saanut palata vieläkään kotiinsa?kävi että sossu suojeli sij.perhettä.... ja asia ei edennyt eteenpäin... Kyllähän sossu oli tietoinen kaikista noista tapauksista..mutta katsoivat vain sormien läpi asiaa.. Niinhän sossu laiminlöikin valvontavelvollisuuttaan...ym. Mutta milläs todistat? Kaiken tapahtuneen? Kun vain sij.perhe ja sossun työntekijä tiesivät totuuden...ja poliisi uskoo vain sossua...Ja vaikka minä ja sukukin omin silmin nähtiin lasten vaatetukset..ym. niin ei auttannut vaikka minne valitit asiasta.. meitä kun ei uskottu kuunneltu.. Vaikka valokuviakin lasten vaatetuksista, likaisuudesta, mustelmista ja haavoista,ym. on todisteena niin nekään eivät riitä.. ja erikoisinta on myös se että opettajatkaan eivät puuttuneet asiaan lainkaan koko 3vuoden aikana.. eivätkä uskalla sossua vastaan lähteä todistamaan kun pelkäävät menettävänsä työnsä...
Lapset ovat nyt perhekodissa... ja vanhin jo pois päässyt täytettyään 18v... ja 2 nuorinta yhä huostassa.... ja perhekodin aikana selvisi nuorimman diagnoosi AD/HD... Vaikka ennen huostaanottoa oli lähete laitettu perheneuvolan kautta neurologille vaan nyttemmin selvinnyt että perille oli tullut vaan unohtunnut sittemmin..joten silloin tutkimus jäi tekemättä... Vanhimmalla myös ennen pois lähtöä todettiin AD/HD....
Perhekodissa sanoivat lasten tulleen heille olivat lapset aivan alkutekijöillä..siis.. tutkimukset tekemättä, vaatekerrat minimaaliset,vanhimmalla ei ammattikoulutusta tai muutakaan opiskelupaikkaa ,keskimmäinen oli jättää koulun kesken.... ja nuorimmalla alkuun oli koulun käynti todellakin vaikeaa.. Ja vanhimmalla, keskimmäisellä mieliala lääkitykset ja unilääkkeet..,nukkumis ongelmat olivat todella kovat... sij.perheessä kun sai valvoa aamutunneille ja koulussa sai nukkua kesken koulupäivän.. Siis nyt tavallaan korjaus vaihe päällä.. arvoitus on vain milloin sossu suostuu purkamaan huostan... Kun eivät kehtaa suurta mokaansa myöntämään... ja alunperin huostaanottohan oli lainvastainen ja ilman mitään selkeää huosta perustetta... epäilen perhetyöntekijän junailleen lapset kyseiselle sijaisperheelle koska oli opiskelemassa perhetyöntekijän alaa jossa sij.perheen äiti opetti opettajana ennen pitkää sairaslomaansa..ja parannuttuaan sittemmin lapset huostattiin tälle sij.perheelle... - jota ihan virallisesti
Horse66 kirjoitti:
kävi että sossu suojeli sij.perhettä.... ja asia ei edennyt eteenpäin... Kyllähän sossu oli tietoinen kaikista noista tapauksista..mutta katsoivat vain sormien läpi asiaa.. Niinhän sossu laiminlöikin valvontavelvollisuuttaan...ym. Mutta milläs todistat? Kaiken tapahtuneen? Kun vain sij.perhe ja sossun työntekijä tiesivät totuuden...ja poliisi uskoo vain sossua...Ja vaikka minä ja sukukin omin silmin nähtiin lasten vaatetukset..ym. niin ei auttannut vaikka minne valitit asiasta.. meitä kun ei uskottu kuunneltu.. Vaikka valokuviakin lasten vaatetuksista, likaisuudesta, mustelmista ja haavoista,ym. on todisteena niin nekään eivät riitä.. ja erikoisinta on myös se että opettajatkaan eivät puuttuneet asiaan lainkaan koko 3vuoden aikana.. eivätkä uskalla sossua vastaan lähteä todistamaan kun pelkäävät menettävänsä työnsä...
Lapset ovat nyt perhekodissa... ja vanhin jo pois päässyt täytettyään 18v... ja 2 nuorinta yhä huostassa.... ja perhekodin aikana selvisi nuorimman diagnoosi AD/HD... Vaikka ennen huostaanottoa oli lähete laitettu perheneuvolan kautta neurologille vaan nyttemmin selvinnyt että perille oli tullut vaan unohtunnut sittemmin..joten silloin tutkimus jäi tekemättä... Vanhimmalla myös ennen pois lähtöä todettiin AD/HD....
Perhekodissa sanoivat lasten tulleen heille olivat lapset aivan alkutekijöillä..siis.. tutkimukset tekemättä, vaatekerrat minimaaliset,vanhimmalla ei ammattikoulutusta tai muutakaan opiskelupaikkaa ,keskimmäinen oli jättää koulun kesken.... ja nuorimmalla alkuun oli koulun käynti todellakin vaikeaa.. Ja vanhimmalla, keskimmäisellä mieliala lääkitykset ja unilääkkeet..,nukkumis ongelmat olivat todella kovat... sij.perheessä kun sai valvoa aamutunneille ja koulussa sai nukkua kesken koulupäivän.. Siis nyt tavallaan korjaus vaihe päällä.. arvoitus on vain milloin sossu suostuu purkamaan huostan... Kun eivät kehtaa suurta mokaansa myöntämään... ja alunperin huostaanottohan oli lainvastainen ja ilman mitään selkeää huosta perustetta... epäilen perhetyöntekijän junailleen lapset kyseiselle sijaisperheelle koska oli opiskelemassa perhetyöntekijän alaa jossa sij.perheen äiti opetti opettajana ennen pitkää sairaslomaansa..ja parannuttuaan sittemmin lapset huostattiin tälle sij.perheelle...verovaroilla kustannetaan.
Aikamoinen kytkös on tämä lastensuojelun viranomaispuoli teilläkin ollut,
eikä varmaankaan mitenkään ainutlaatuinen.
Asiakashankintaa, irvokasta sellaista,
ei mitään muuta ... eli todelisuudessa siis täyttä p... koko viranomaisten lasten suojelu.
Miten tämä vanhin on selvinnyt tästä huostakokemastaan ja onko hän saanut mitään jälkihuoltoa tai vastaavaa tukea sijoituksensa loppumisen jälkeen?
Kamala on, siis todella kamala, tämä teidän kertomus. Diagnosoimattomia, terveydenhuollon palveluita tarvitsevia lapsia otetaan huostaan, näiden ammattitaidottomien lastensuojeluviranomaisten päätöksillä!
Kyllä on niin irvokasta lasten suojelua ettei kyllä enää oikein iljetykseltään voi edes ajatella miten tuollaista toimintaa kukaan voi edes kutsua missään virallisesssa asiakirjassakaan lasten suojeluksi.
Miten nuorimmaisen kuntoutus ja muu tuki on sijoituksessa järjestetty, onko mitään mahdollisuutta, että samat asiat, tuet, kuntoutukset jne
tehtäisiin kotipaikkakunnallanne ja lasten kotona asuessa? - Horse66
jota ihan virallisesti kirjoitti:
verovaroilla kustannetaan.
Aikamoinen kytkös on tämä lastensuojelun viranomaispuoli teilläkin ollut,
eikä varmaankaan mitenkään ainutlaatuinen.
Asiakashankintaa, irvokasta sellaista,
ei mitään muuta ... eli todelisuudessa siis täyttä p... koko viranomaisten lasten suojelu.
Miten tämä vanhin on selvinnyt tästä huostakokemastaan ja onko hän saanut mitään jälkihuoltoa tai vastaavaa tukea sijoituksensa loppumisen jälkeen?
Kamala on, siis todella kamala, tämä teidän kertomus. Diagnosoimattomia, terveydenhuollon palveluita tarvitsevia lapsia otetaan huostaan, näiden ammattitaidottomien lastensuojeluviranomaisten päätöksillä!
Kyllä on niin irvokasta lasten suojelua ettei kyllä enää oikein iljetykseltään voi edes ajatella miten tuollaista toimintaa kukaan voi edes kutsua missään virallisesssa asiakirjassakaan lasten suojeluksi.
Miten nuorimmaisen kuntoutus ja muu tuki on sijoituksessa järjestetty, onko mitään mahdollisuutta, että samat asiat, tuet, kuntoutukset jne
tehtäisiin kotipaikkakunnallanne ja lasten kotona asuessa?tule vielä vähään aikaan olemaan...Vanhin yrittää unohtaa kokemansa kauheudet..joten ei paljoa asiasta keskustele...nykyään.. No hänellä on ollut n.3kk asunto asiaa yritetty järjestää.. aikaa meni siinä kun paperit olivat osa ex-sij.perheellä ja osa perhekodissa..no nyt kaikki kasassa vaan nyt ongelmaksi tuli veropaperit kun ei kuulema kelvannut tämä jonka ensimmäisen sai täytettyään 18v.. vaan pitäisi muka olla aikaisempi... mistä otat kun ei ole.. no, verotoimistossa meinasivat että jos he tekevät ns.sellaisen paperin että kelpaa niin olisi tämän vanhemman lapsen maksettava siitä.. en vielä tiedä mitä tehdä.. mutta asunto haku ei lähde eteenpäin ennenkuin on veropaperit liitteenä asuntohakemuksessa... Ehkä vain pitää maksaa se kallis paperi jota tarvitaan...
Jälkihuolto varoja vanhin saa vasta sitten kun hänellä on asunto ja vasta sitten myös tulee saamaan toimeentulotukea...ym. Ammattikoulutus paikkaa vanhin on hakennut työvoimatoimelta ja muutamilta järjestöiltä jotka auttavat nuoria pääsemään työelämään.. olen ollut vanhimman lapsen tukena ja neuvonnut miten hänen on toimittava ja mitä hän mihinkin tarvitsee niin hän sitten itse on hoitannut tarvittavat...
Myös suku on valmis tulemaan apuun tarpeen vaatiessa...
Lääkitystä on vanhin vähentänyt...joka on hieno juttu...eli vierottaa itsensä rauhoittavista lääkkeistä...
Pois päästyään perhekodista vanhin lapsi piristyi yllättävän paljon ja ryhtyi omatoimiseksi mitä hän ei todellakaan ole ollut koko huosta aikana..
Keskimmäisellä on asiat nyt paremmin..hän ryhtyi jatkamaan viimeistä jäännyttä luokkaansa..ja hyvin on mennyt kokeissa 9-10...Siis todellakin hienosti...tulevaa ei ole vielä tarkemmin suunnitellut koska päätti että ensin hän suorittaa tuon 9 luokan loppuun niin katsoo sitten jatkoa..
Nuorimmaisella nyt lääkitys kohdallaan ja koulu sujuu hyvin... arvosanat koulussa nousseet huimaa vauhtia.. harrastuksia on..tosin sij.perheen aikana lapset eivät harrastaneet juuri mitään muutakuin istuivat tietokoneiden äärellä...ja ennen huostaa kaikki lapset harrastivat paljon..liikunnallisia harrastuksia..
Kyllä kotona olisi myös kaikki nuo mahdollisuudet kuin nyt perhekodissa... mutta vanhin haluaa nyt vain suorittaa tuon luokan loppuun perhekodin kunnassa..
Ja säännöt ja rajat ovat olleet yhtä identtiset kuin kotonakin ennen huostaanottoa ja nyt..tänäpäivänä iän mukaan..
perhekodin kanssa meillä kulkee samalla aaltopiduudella kasvatus asiat..
Nuorimmalla on nyt lääkitys kohdallaan ja - Horse66
Horse66 kirjoitti:
tule vielä vähään aikaan olemaan...Vanhin yrittää unohtaa kokemansa kauheudet..joten ei paljoa asiasta keskustele...nykyään.. No hänellä on ollut n.3kk asunto asiaa yritetty järjestää.. aikaa meni siinä kun paperit olivat osa ex-sij.perheellä ja osa perhekodissa..no nyt kaikki kasassa vaan nyt ongelmaksi tuli veropaperit kun ei kuulema kelvannut tämä jonka ensimmäisen sai täytettyään 18v.. vaan pitäisi muka olla aikaisempi... mistä otat kun ei ole.. no, verotoimistossa meinasivat että jos he tekevät ns.sellaisen paperin että kelpaa niin olisi tämän vanhemman lapsen maksettava siitä.. en vielä tiedä mitä tehdä.. mutta asunto haku ei lähde eteenpäin ennenkuin on veropaperit liitteenä asuntohakemuksessa... Ehkä vain pitää maksaa se kallis paperi jota tarvitaan...
Jälkihuolto varoja vanhin saa vasta sitten kun hänellä on asunto ja vasta sitten myös tulee saamaan toimeentulotukea...ym. Ammattikoulutus paikkaa vanhin on hakennut työvoimatoimelta ja muutamilta järjestöiltä jotka auttavat nuoria pääsemään työelämään.. olen ollut vanhimman lapsen tukena ja neuvonnut miten hänen on toimittava ja mitä hän mihinkin tarvitsee niin hän sitten itse on hoitannut tarvittavat...
Lääkitystä on vanhin vähentänyt...joka on hieno juttu...eli vierottaa itsensä rauhoittavista lääkkeistä...
Pois päästyään perhekodista vanhin lapsi piristyi yllättävän paljon ja ryhtyi omatoimiseksi mitä hän ei todellakaan ole ollut koko huosta aikana..
Keskimmäisellä on asiat nyt paremmin..hän ryhtyi jatkamaan viimeistä jäännyttä luokkaansa..ja hyvin on mennyt kokeissa 9-10...Siis todellakin hienosti...tulevaa ei ole vielä tarkemmin suunnitellut koska päätti että ensin hän suorittaa tuon 9 luokan loppuun niin katsoo sitten jatkoa..
Nuorimmaisella nyt lääkitys kohdallaan ja koulu sujuu hyvin... arvosanat koulussa nousseet huimaa vauhtia.. harrastuksia on..tosin sij.perheen aikana lapset eivät harrastaneet juuri mitään muutakuin istuivat tietokoneiden äärellä...ja ennen huostaa kaikki lapset harrastivat paljon..liikunnallisia harrastuksia..
Kyllä kotona olisi myös kaikki nuo mahdollisuudet kuin nyt perhekodissa... mutta vanhin haluaa nyt vain suorittaa tuon luokan loppuun perhekodin kunnassa..
Ja säännöt ja rajat ovat olleet yhtä identtiset kuin kotonakin ennen huostaanottoa ja nyt..tänäpäivänä iän mukaan..
Nuorimmalla on nyt lääkitys kohdallaan ja"mutta (keskimmäinen) haluaa nyt vain suorittaa tuon luokan loppuun perhekodin kunnassa..
ja tuli näköjään hyppy asiaan joten ylinmääräinen...(Nuorimmalla on nyt lääkitys kohdallaan ja ) - näihin paperisotiin jne
Horse66 kirjoitti:
tule vielä vähään aikaan olemaan...Vanhin yrittää unohtaa kokemansa kauheudet..joten ei paljoa asiasta keskustele...nykyään.. No hänellä on ollut n.3kk asunto asiaa yritetty järjestää.. aikaa meni siinä kun paperit olivat osa ex-sij.perheellä ja osa perhekodissa..no nyt kaikki kasassa vaan nyt ongelmaksi tuli veropaperit kun ei kuulema kelvannut tämä jonka ensimmäisen sai täytettyään 18v.. vaan pitäisi muka olla aikaisempi... mistä otat kun ei ole.. no, verotoimistossa meinasivat että jos he tekevät ns.sellaisen paperin että kelpaa niin olisi tämän vanhemman lapsen maksettava siitä.. en vielä tiedä mitä tehdä.. mutta asunto haku ei lähde eteenpäin ennenkuin on veropaperit liitteenä asuntohakemuksessa... Ehkä vain pitää maksaa se kallis paperi jota tarvitaan...
Nuorimmalla on nyt lääkitys kohdallaan jaeikö siellä nyt sitten enää riitäkään sitä kiinnostusta jälkihuollossa olevan nuoren asioihin ja niiden selvittelyyn.
Raakaa bisnestäkö sitä on teidänkin lasten avulla kuntanne sossuloisten kautta pyöritetty.
Eli nyt kun pitäisikin sitten auttaa oikeasti tätä huostassa ollutta nuortasi niin lastensuojeluviranomaiseltako ei enää riitäkään kiinnostusta eikä aikaa selvitellä näitä monimutkaisia asioita mitä aikuistumiseen ja itsellisen elämän aloittamiseen liittyy
esimerkiksi huosta-aikana "kadonneita" nuoren veropaperiasioita.
Nuoresi on lakisääteisen jälkihuollon piirissä.
Kun ovat lastensuojelusossut kunnassanne aikoinaan halunneet sinut pois hoitamasta ja huoltamasta omaa lastasi ja hoitaa hänet yhteiskunnan toimesta
niin mihin se kiinnostus nuoren asioiden hoitamisen ja selvittämisten suhteen nyt sitten hävisikään ..... - Horse66
näihin paperisotiin jne kirjoitti:
eikö siellä nyt sitten enää riitäkään sitä kiinnostusta jälkihuollossa olevan nuoren asioihin ja niiden selvittelyyn.
Raakaa bisnestäkö sitä on teidänkin lasten avulla kuntanne sossuloisten kautta pyöritetty.
Eli nyt kun pitäisikin sitten auttaa oikeasti tätä huostassa ollutta nuortasi niin lastensuojeluviranomaiseltako ei enää riitäkään kiinnostusta eikä aikaa selvitellä näitä monimutkaisia asioita mitä aikuistumiseen ja itsellisen elämän aloittamiseen liittyy
esimerkiksi huosta-aikana "kadonneita" nuoren veropaperiasioita.
Nuoresi on lakisääteisen jälkihuollon piirissä.
Kun ovat lastensuojelusossut kunnassanne aikoinaan halunneet sinut pois hoitamasta ja huoltamasta omaa lastasi ja hoitaa hänet yhteiskunnan toimesta
niin mihin se kiinnostus nuoren asioiden hoitamisen ja selvittämisten suhteen nyt sitten hävisikään .....sossun aika menee näihin uusiin huostaanotto valmisteluihin....ja näihin lastensuojeluilmoitusten selvittelyihin...
Eivät ole vanhinmman perään soitelleet ja kysyneet kuinka menee tarvitko apua... - Ei bio, ei sijari
Horse66 kirjoitti:
kävi että sossu suojeli sij.perhettä.... ja asia ei edennyt eteenpäin... Kyllähän sossu oli tietoinen kaikista noista tapauksista..mutta katsoivat vain sormien läpi asiaa.. Niinhän sossu laiminlöikin valvontavelvollisuuttaan...ym. Mutta milläs todistat? Kaiken tapahtuneen? Kun vain sij.perhe ja sossun työntekijä tiesivät totuuden...ja poliisi uskoo vain sossua...Ja vaikka minä ja sukukin omin silmin nähtiin lasten vaatetukset..ym. niin ei auttannut vaikka minne valitit asiasta.. meitä kun ei uskottu kuunneltu.. Vaikka valokuviakin lasten vaatetuksista, likaisuudesta, mustelmista ja haavoista,ym. on todisteena niin nekään eivät riitä.. ja erikoisinta on myös se että opettajatkaan eivät puuttuneet asiaan lainkaan koko 3vuoden aikana.. eivätkä uskalla sossua vastaan lähteä todistamaan kun pelkäävät menettävänsä työnsä...
Perhekodissa sanoivat lasten tulleen heille olivat lapset aivan alkutekijöillä..siis.. tutkimukset tekemättä, vaatekerrat minimaaliset,vanhimmalla ei ammattikoulutusta tai muutakaan opiskelupaikkaa ,keskimmäinen oli jättää koulun kesken.... ja nuorimmalla alkuun oli koulun käynti todellakin vaikeaa.. Ja vanhimmalla, keskimmäisellä mieliala lääkitykset ja unilääkkeet..,nukkumis ongelmat olivat todella kovat... sij.perheessä kun sai valvoa aamutunneille ja koulussa sai nukkua kesken koulupäivän.. Siis nyt tavallaan korjaus vaihe päällä.. arvoitus on vain milloin sossu suostuu purkamaan huostan... Kun eivät kehtaa suurta mokaansa myöntämään... ja alunperin huostaanottohan oli lainvastainen ja ilman mitään selkeää huosta perustetta... epäilen perhetyöntekijän junailleen lapset kyseiselle sijaisperheelle koska oli opiskelemassa perhetyöntekijän alaa jossa sij.perheen äiti opetti opettajana ennen pitkää sairaslomaansa..ja parannuttuaan sittemmin lapset huostattiin tälle sij.perheelle...Järkyttävää! Aivan järkyttävää!
Kun laitonta huostaa ei olisi tehty, olisit saanut lapset asianmukaisiin tutkimuksiin, koska lähete oli jo vetämässä, mutta sijarit jättivät velvollisuutensa TUOSSAKIN asiassa hoitamatta!
Näin huostaanotolla on tuhottu näidenkin lasten elämästä jo monta vuotta!
Mitenkäs se sossu voisi virhettään myöntää, koska samalla paljastuisi heidän arviointikykynsä olemattomuus, virkavirheet ym.
"Vaikka valokuviakin lasten vaatetuksista, likaisuudesta, mustelmista ja haavoista,ym. on todisteena niin nekään eivät riitä.. ja erikoisinta on myös se että opettajatkaan eivät puuttuneet asiaan lainkaan koko 3vuoden aikana.. eivätkä uskalla sossua vastaan lähteä todistamaan kun pelkäävät menettävänsä työnsä..."
Eikö tuo mene virkavelvollisuuden laiminlyönnin puolelle jo opettajiltakin? Voi herranen aika sentään, jos lapset nukkuvat tunnilla, ovat mustelmaisia ja haavaisia koulussa, niin OPETTAJAT EIVÄT ottaneet yhteyttä poliisiin!
Nythän on vöyhötetty lasten pahoinpitelyistä, lapsen mustelmat tutkitaan ihan ilman muuta pahoinpitelyepäilynä omia vanhempia kohtaan tuollaisessa tilanteessa. Ja entä JOS LAPSET ASUISIVAT KOTONAAN ja NUKKUISIVAT TUNNILLA!!!!!!
Tuollaisesta lasten "hoidosta" eräille vielä maksetaan kaikkien yhteisistä verorahoista!
Voi kun teillä olisi mahdollisuus viedä koko juttu Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen valokuvineen kaikkineen! - Ei bio, ei sijari
Horse66 kirjoitti:
sossun aika menee näihin uusiin huostaanotto valmisteluihin....ja näihin lastensuojeluilmoitusten selvittelyihin...
Eivät ole vanhinmman perään soitelleet ja kysyneet kuinka menee tarvitko apua...Ei ole ensimmäinen kerta kun saa kuulla, että sossujen mielenkiinto lasta kohtaan loppuu huostaanottoon.
Siinä taas yksi rötös heidän virkavelvollisuuksiensa laiminlyönneissä. - Tai että voidaan edes puhua
Ei bio, ei sijari kirjoitti:
Ei ole ensimmäinen kerta kun saa kuulla, että sossujen mielenkiinto lasta kohtaan loppuu huostaanottoon.
Siinä taas yksi rötös heidän virkavelvollisuuksiensa laiminlyönneissä.tai sanoa tässä Horsenkin perheen tapauksessa mistään lasten suojelusta.
Pelkkää bisnestä, riistetty kotootaan bisneksen tekovälineiksi
terveydenhuollon palveluita tarvitsevat lapset heillä koulussa ilmenneiden "vaikeuksien" vuoksi.
Eli kun Horsen lapsillekin olisi aikoinaan saatu kouluun asianmukaista apua ja tukea (sen ihme hiipparin eli per... sijaan)
mutta ennenkaikkea ja ensimmäiseksi se
että lapset olisivat huostaanoton sijasta päässeet asianmukaisesti ja -kuuluvasti tervydenhuollon palveluiden piiriin ja asianmukaisiin tutkimuksiin
olisi lapsetkin pelastettu tältä heidänkin kotikunnan "lasten suojelun" viranomaisten aikaansaamalta huosta pelleilyltä.
On taas yksi perhe rikottu, viety lapsilta koti ja vanhempi. Kasvatettu ja huollettu ties millaisissa oloissa yhteiskunnan varoilla
ja yhteiskunnan kustantaman lastensuojeluviranomaisen "valvomana" (yäk!).
Keskellä perhehelvettiä
ja samalla kaikin tavoin ja keinoin yritetty viranomaisten taholta vielä lasten vanhempikin leimata kelvottomaksi ja ei kelpoiseksi omaan vanhemman rooliinsa.
Ja nyt kun yksi lapsi, nuori on tästä (ihan ilmiselvästi)
j ä r j e s t e t y s t ä huostabisnesputkesta "sylkäisty" pihalle
niin ketään, hetki sitten nuoren asioista vastanneista ja vanhemman syrjään heittäneistä,
viranomaisista ei enää huostattuna olleen nuoren asiat eikä selvityminen itsenäisen huostaanoton jälkeisen elämän aloittelussa kiinnosta.
Nyt siis kaikki huostaanotetun ja jälkihuollossa olevan nuoren kohdalla
jääkin tämän lasten suojelun viranomaisen leimaaman
"kelvottoman" vanhemman harteille ja hoidettavaksi (mikä on tietenkin varmaankin vain ja ainoastaan ilo vanhemmalle).
Horse, toivotaan, että oikeutta löytyisi teillekin perheeseenne edes jostain.
Olisi joku joka ottaisi asiakseen selvittää
mitä sairasta pahuutta teidänkin perheellenne on viranomaisten toimesta tehty.
Se viranomainen lainmukaisesti vastuuseen,
joka lapsesi on aikoinaan omilla päätöksillään huostaanottanut, sijoittanut ja vielä ties millaisiin oloihin,
jättänyt viranomaisena seuraamatta ja valvomatta kaiken lisäksi lastesi elinoloja
valituksistasi ja yhteydenotoistasi huolimatta
ja joka vielä kaiken kukkuraksi
nyt kun nuorellesi kuuluisi lakien mukaan kaikki mahdollinen viranomaisen järjestämä jälkihuoltoon kuuluva tuki,
on sujuvasti "unohtanut" nuoresi. - Euroopan
Ei bio, ei sijari kirjoitti:
Järkyttävää! Aivan järkyttävää!
Kun laitonta huostaa ei olisi tehty, olisit saanut lapset asianmukaisiin tutkimuksiin, koska lähete oli jo vetämässä, mutta sijarit jättivät velvollisuutensa TUOSSAKIN asiassa hoitamatta!
Näin huostaanotolla on tuhottu näidenkin lasten elämästä jo monta vuotta!
Mitenkäs se sossu voisi virhettään myöntää, koska samalla paljastuisi heidän arviointikykynsä olemattomuus, virkavirheet ym.
"Vaikka valokuviakin lasten vaatetuksista, likaisuudesta, mustelmista ja haavoista,ym. on todisteena niin nekään eivät riitä.. ja erikoisinta on myös se että opettajatkaan eivät puuttuneet asiaan lainkaan koko 3vuoden aikana.. eivätkä uskalla sossua vastaan lähteä todistamaan kun pelkäävät menettävänsä työnsä..."
Eikö tuo mene virkavelvollisuuden laiminlyönnin puolelle jo opettajiltakin? Voi herranen aika sentään, jos lapset nukkuvat tunnilla, ovat mustelmaisia ja haavaisia koulussa, niin OPETTAJAT EIVÄT ottaneet yhteyttä poliisiin!
Nythän on vöyhötetty lasten pahoinpitelyistä, lapsen mustelmat tutkitaan ihan ilman muuta pahoinpitelyepäilynä omia vanhempia kohtaan tuollaisessa tilanteessa. Ja entä JOS LAPSET ASUISIVAT KOTONAAN ja NUKKUISIVAT TUNNILLA!!!!!!
Tuollaisesta lasten "hoidosta" eräille vielä maksetaan kaikkien yhteisistä verorahoista!
Voi kun teillä olisi mahdollisuus viedä koko juttu Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen valokuvineen kaikkineen!ihmisoikeustuomioistuimeen on mahdollista valittaa kenen vaan. Heidän nettisivuilta löytyvät ohjeet sekä ihan suomenkielinenkin lomake, edellytyksenä on vaan että kaikki kansalliset oikeusasteet on käyty läpi. Kai nyt noin läpimätä ja törkeä rikos on viety oikeuteen tai siis edes syyttäjän harkintaan?
- vireilla 9 lastensuojelu
Euroopan kirjoitti:
ihmisoikeustuomioistuimeen on mahdollista valittaa kenen vaan. Heidän nettisivuilta löytyvät ohjeet sekä ihan suomenkielinenkin lomake, edellytyksenä on vaan että kaikki kansalliset oikeusasteet on käyty läpi. Kai nyt noin läpimätä ja törkeä rikos on viety oikeuteen tai siis edes syyttäjän harkintaan?
tapausta.
http://www.formin.finland.fi/Public/Print.aspx?contentid=54896&nodeid=15352&culture=fi-FI&contentlan=1
Etusivu > Kehityspolitiikka > Suomen kehityspolitiikka > Kehityksen teemat > Läpileikkaavat teemat > Demokratia, ihmisoikeudet
Lehdistötiedotteet, 12.7.2001
Ihmisoikeustuomioistuimen tuomio lasten huostaanottoasiassa
.......................
............................
Yksityisten henkilöiden ihmisoikeustuomioistuimelle tekemät valitukset arvioidaan ihmisoikeustuomioistuimessa useassa eri vaiheessa. Jos Suomea vastaan tehty valitus rekisteröidään, asian käsittelee ja ratkaisee tavallisesti se ihmisoikeustuomioistuimen jaosto, jonka jäsenistä yksi on suomalainen ihmisoikeustuomari Matti Pellonpää.
Jollei asiaa jätetä tutkittavaksi ottamatta jo ns. kolmen tuomarin komiteassa, jaosto päättää ensin, otetaanko valitus varsinaisesti käsiteltäväksi vai ei, ja jos otetaan, miltä osin. Nyt käsitellyssä K. ja T. vastaan Suomi -tapauksessa osa valituksista jätettiin jo alustavassa päätöksessä käsittelyn ulkopuolelle.
Ihmisoikeustuomioistuimessa on lastensuojelujutuissa on ennen nyt käsiteltävää tapausta annettu viisi Suomea koskevaa ratkaisua. Näissä ei ole todettu 8 artiklan loukkausta. Tuomioistuimessa on tällä hetkellä on yhdeksän lastensuojelutapausta.
........................ - Horse66
Euroopan kirjoitti:
ihmisoikeustuomioistuimeen on mahdollista valittaa kenen vaan. Heidän nettisivuilta löytyvät ohjeet sekä ihan suomenkielinenkin lomake, edellytyksenä on vaan että kaikki kansalliset oikeusasteet on käyty läpi. Kai nyt noin läpimätä ja törkeä rikos on viety oikeuteen tai siis edes syyttäjän harkintaan?
Yritetty on poliisin kautta ja asianajajan kautta vaan ei poliisit lähde jostain syystä tutkimaan asiaa..jotta olisi saanut syyttäjälle... poliisit kun uskovat niin sossua... ja mieleen tuli että olisiko poliisellakin pelkona menettää työpaikka jos ryhtyvät sossua vastaan? Kun kuntahan on vastuussa alaisistaan.. niin tavallaan kuntaan vastaan... En tiedä mikä mättää ja miksi...
Muuten olen kaikki oikeus asteet käynyt läpi vaan käräjälle en ole saannut asiaa menemään..
Poliisit kuulema eivät ota juttua jos ei ole tapahtunut rikosta..... - vielä mahdollisuus
Horse66 kirjoitti:
Yritetty on poliisin kautta ja asianajajan kautta vaan ei poliisit lähde jostain syystä tutkimaan asiaa..jotta olisi saanut syyttäjälle... poliisit kun uskovat niin sossua... ja mieleen tuli että olisiko poliisellakin pelkona menettää työpaikka jos ryhtyvät sossua vastaan? Kun kuntahan on vastuussa alaisistaan.. niin tavallaan kuntaan vastaan... En tiedä mikä mättää ja miksi...
Muuten olen kaikki oikeus asteet käynyt läpi vaan käräjälle en ole saannut asiaa menemään..
Poliisit kuulema eivät ota juttua jos ei ole tapahtunut rikosta.....viedä asiasi itse käräjille. Poliisi ei ole kunnan työntekijä vaan valtion virkamies. Vaikkakin käytännössä yhtä kuin sossu.
- tukihenkilönä poliisilta,
Horse66 kirjoitti:
Poliisit kuulema eivät ota juttua jos ei ole tapahtunut rikosta.....miten heidät saa liikkeelle tutkimaan mahdollista rikosepäilyä sijaishuollossa, vastaus kuului, että pitää olla todisteet rikoksesta.
Näin lapsia kohdellaan kun sijaishuollosta on kyse.
Jos omia vanhempia epäillään, niin kyllä pelkkä epäily riittää (siinä vaiheessa ilman todisteita) poliisitutkimuksen aloittamiseen. Näinhän niissä pahoinpitelyepäilyissäkin on, joista viime aikoina on lehdissä kohistu. - Horse66
tukihenkilönä poliisilta, kirjoitti:
miten heidät saa liikkeelle tutkimaan mahdollista rikosepäilyä sijaishuollossa, vastaus kuului, että pitää olla todisteet rikoksesta.
Näin lapsia kohdellaan kun sijaishuollosta on kyse.
Jos omia vanhempia epäillään, niin kyllä pelkkä epäily riittää (siinä vaiheessa ilman todisteita) poliisitutkimuksen aloittamiseen. Näinhän niissä pahoinpitelyepäilyissäkin on, joista viime aikoina on lehdissä kohistu.pitäisi olla enemmän todisteita kun valokuvat...koska sijaisperhe voi pian kiistää ja selittää että nuo kuvan tapaukset olisivat muualla tapahtuneet... Hankala vain kun ei edes opettajia saa todistajiksi..koska he toimivat sossu pilliin... ja ulkopuolista silminnäkijää sijaisperheessä ei ole ollut...jossa nämä ovat tapahtuneet.. ja silloin kun vanhin viilsi ison haavan ranteeseensa..ei viennyt sij.perheen äiti heti ommeltavaksi vaan jätti seuraavalle päivälle jolloin lääkäri sanoi sen olevan liian myöhäistä enään ommella vaan olisi pitännyt välittömästi heti tulla... Ihme juttu kun ei lääkäri tehnyt asille mitään muutakuin laastareilla kiinnitti haavan..
Ei edes reagoinut vanhimman kertomukseen jonka lääkärille kertoi tapahtuneeksi.. Sij.perheen äiti oli ryhtynyt haukkumaan vanhinta "mitään tekemättömäksi hintiksi" ja muitakin törkeyksi...joita en nyt kehtaa tänne kirjoittaa.. niin oli vanhin suuttunut sij.perheen äidille ja sanoi lääkärille.. "oli pakko viiltää itteäni..tai muuten olisin pian tappanut sij.äidin"
Eli sij.perheen äiti harrasti henkistä väkivaltaa lapsiani kohtaan... niinkuin sij.perheen isä nuorimmalle koka tuolloin oli 10v aamulla kun kiire oli kouluun lähtö.." V..tt. kauanko meinaat nu..ia..siinä?" ja potki nuorimmaista joka oli sitomassa kengän nauhojaan kiinni... eli sij.perheen isä harrasti henkistä ja fyysitä väkivaltaa...tässä vasta muutama tapaus... ja lisääkin olisi vaan romaani pian tulisi jos kaikki kirjoittaisin...
Mutta apua en vaan mistään saanut... poliisit eivät asiaan puuttuneet..ei sossu...ym. Eikä poliisi suostunut ottaa asiaa tutkittavaksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h613984- 593980
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062861Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv552682Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551982Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211859Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151649- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061327- 1801261