Kissan käytös ihmetyttää

Misise ja Toshio

Ongelmana kohta 4- vuotias leikattu narttu ketä puree, sähisee ja raapii. Lähinnä nämä osoitukset osuvat kyllä poikaystävälleni, mutta aika-ajoin saan itsekin kokea raapimista ja puremista. Kissa suostuu pois piilostaan (sängyna alta/sohvan alta) vain jos olen itse kotona, mutta jos poikaystäväni on yksin se pysyttelee visusti piilossa. Aikaisemmin en ole kissassani huomannut vastaavaa käytöstä, mistä mahtaisi johtua ja miten saisi hoidettua parempaan suuntaan? Sen myönnän, että varsinkin tilanteen jälkeen poikaystäväni saattaa käsitellä kissaa kovakouraisesti, olisiko vaikutusta? Nyt kissa on muutaman yön nukkunut makkarin ulkopuolella, koska poikaystäväni ei halua sitä samaan huoneeseen.
Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa muuttaa pikaystäväni kanssa saman katon alle, mutta jos kissani käyttäytyy samalla tavalla, luulen saavani lokat siitä.

APUA! Jos joku olisi niin kiltti ja auttaisi...

24

3889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja poikaystävä

      Kuulostaa siltä, että kissasi pelkää poikaystävääsi ja ihmekös tuo jos on kovakourainen, kissan puolustus on pureminen.
      Kissan luottamusta voi yrittää saada takaisin esim. herkkupaloilla. Menee aikaa, mutta jos meinaatte kaikki muuttaa samankaton alle. olisi suotavaa että kissa luottaa kaikkiin ihmisiin jotka samassa talossa asuu.
      Jäi epäselväksi miksi kissaa kohtaan ollaan kovakouraisia.Tuntuu ,että kissasi on hyvin arka sen takia, että pelkää ja miksi pelkää.... se pitäisi selvittää.
      Kyllä kissa muistaa kuka on kohdellut sitä kaltoin.
      Koita ostaa Feliway, se on sellaista kissaa rauhoittavaa suihketta. Olisiko siitä apua?

      • misise ja toshio

        "Kovakouraisesti" siis heittää pois sängystä jne. ei mitään rääkkäystä. Ja vain silloin kun kissa on purrut/raapinut. Mitä se suihke tekee? löytyykö ihan eläinkaupasta ja minkä hintaista?
        Ärsyttävää kun kaksi perheenjäsentä ei tulee toimeen...


      • rauhoittaa
        misise ja toshio kirjoitti:

        "Kovakouraisesti" siis heittää pois sängystä jne. ei mitään rääkkäystä. Ja vain silloin kun kissa on purrut/raapinut. Mitä se suihke tekee? löytyykö ihan eläinkaupasta ja minkä hintaista?
        Ärsyttävää kun kaksi perheenjäsentä ei tulee toimeen...

        Olen lukenut positiivisiä tuloksia tästä Feliwaystä kisojen suhteen. Pitäisi auttaa stressiin,
        ja muutenkin jotta kissoille tulee mukavampi olo jos on uusi kaveri talossa.
        Luuloni mukaan saa ostaa apteekista ja eläinkaupoista ehkä myös.Hintaa en tarkkaan tiedä. Suihke on halvempi.
        Poikakaveri pitäisi ottaa uusi asenne kissaasi kohtaan ja yrittää saavuttaa luottamus.


      • auttaa

    • kissaihhminen

      Tottakai on vaikutusta sillä että kissaa kohdellaan kaltoin. Kissaa ei väkisin pidä mennä lähentelemään eikä varsinkaan pahoinpidellä. Itsellä on kissa jonka luottamuksen täydelliseen saantiin takaisin meni puoli vuotta. Hissun kissun tutustumaan, ei röyhkeästi ahtaa luokse kourimaan vaan antaa tilaa ja rauhaa ja antaa tottua. Joskus kokeilla antaako lähestyä enemmänkin ja jos tykkää niin leikittää nätisti jos kissa vaan näyttää siitä nauttivan. Tuskin sinäkään tykkäisit jos joku aivan tuntematon outo otus tulisi väkisin kotiisi ronklimaan sinua ja sitten vielä sinut pahoinpideltäisiin kun et olisi mieliksi. Kissa ei ole mikään koira.

    • Laivakissa

      Jospa sinun kissasi tuntee itsensä syrjäytetyksi ja on sinusta mustasukkainen .Se selittäisi sen,että poikaystäväsi saa kokea kissan taholta "kuritusta".Jos mahdollista,anna kisalle enemmän huomiota niin tilanne ehkä rauhoittuu.

      • yksin kissani kanssa

        Niinhän siinä sitten kävi, että jäin yksin ongelmani kanssa kun poikaystävällä meni hermot. Nyt HIUKKA vaikeempi tehä yhtään mitään, koska vaivanen karvakasa sai aikaan enemmän tuhoa kun kiitosta. Toki yritän yksikseni, mutta motivaatio itelläni tällä hetkellä ignore-pohjalla.

        HELP!


      • varma että haluat
        yksin kissani kanssa kirjoitti:

        Niinhän siinä sitten kävi, että jäin yksin ongelmani kanssa kun poikaystävällä meni hermot. Nyt HIUKKA vaikeempi tehä yhtään mitään, koska vaivanen karvakasa sai aikaan enemmän tuhoa kun kiitosta. Toki yritän yksikseni, mutta motivaatio itelläni tällä hetkellä ignore-pohjalla.

        HELP!

        olla tuollaisen miehen kanssa....? Musta se kertoo paljon miehestä (ja naisesta), millä tavoin he kohtelevat luontokappaleita.


      • vai poikakaveri
        varma että haluat kirjoitti:

        olla tuollaisen miehen kanssa....? Musta se kertoo paljon miehestä (ja naisesta), millä tavoin he kohtelevat luontokappaleita.

        Mielestäni oli hyvä kun kaveri otti ja lähti ennekuin kissa olisi joutunut kärsimään.
        Sanoit et jäit yksin karvakasan kanssa, jos olet eläimen ottanut olet siitä myös vastuussa. Oletko ajatellut sitä asiaa kissan otettuasi.
        Kaverin käytös kertoo paljon ihmisestä.
        Anna kissallesi nyt paljon aikaa ja hellyyttä, että tuntee olonsa turvalliseksi.


      • ...........
        yksin kissani kanssa kirjoitti:

        Niinhän siinä sitten kävi, että jäin yksin ongelmani kanssa kun poikaystävällä meni hermot. Nyt HIUKKA vaikeempi tehä yhtään mitään, koska vaivanen karvakasa sai aikaan enemmän tuhoa kun kiitosta. Toki yritän yksikseni, mutta motivaatio itelläni tällä hetkellä ignore-pohjalla.

        HELP!

        jos poikaystävä otti hatkat tuollaisen asian takia olisi se tehnyt sen ennemmin tai myöhemmin toisesta syystä, eli ei välittänyt sinusta tarpeeksi, hyvä ettette ehtineet yhteen muuttaa. jos kissan käytös on muuttunut sinua kohtaan se voi johtua myös sairaudesta, joka taas voinee olla seurausta stressista.


      • tai kaksin
        ........... kirjoitti:

        jos poikaystävä otti hatkat tuollaisen asian takia olisi se tehnyt sen ennemmin tai myöhemmin toisesta syystä, eli ei välittänyt sinusta tarpeeksi, hyvä ettette ehtineet yhteen muuttaa. jos kissan käytös on muuttunut sinua kohtaan se voi johtua myös sairaudesta, joka taas voinee olla seurausta stressista.

        Noniin eli siis tiedän minkälaisesta luontokappaleesta olen vastuussa enkä todellakaan itse kohtele kissaani kaltoin. Sairautta tms. epäilen (toki olen ottanut senkin vaihtoehdon huomioon), koska kissa käyttäytyy normaalisti itseäni kohtaan (samalla tavalla kuin ennen). Kissani on joutunut elämässään kohdata vaikka mitä ennen kuin sain sen kokonaan itselleni, varmasti jotain traumoja on jäänyt :/ Itse olen kohdellut kissaan kuin parasta ystävääni ja sellainen hän on ollutkin tässä muutaman vuoden ajan jo. Mutta olisi tosi kiva jos joku viitsisi kuitenkin kertoa ihan "perusjuttuja" millä saisin kissani leppoisaksi löhöilijäksi :) leikkisäksi sellaiseksi kuitenkin...


      • Kittykat
        tai kaksin kirjoitti:

        Noniin eli siis tiedän minkälaisesta luontokappaleesta olen vastuussa enkä todellakaan itse kohtele kissaani kaltoin. Sairautta tms. epäilen (toki olen ottanut senkin vaihtoehdon huomioon), koska kissa käyttäytyy normaalisti itseäni kohtaan (samalla tavalla kuin ennen). Kissani on joutunut elämässään kohdata vaikka mitä ennen kuin sain sen kokonaan itselleni, varmasti jotain traumoja on jäänyt :/ Itse olen kohdellut kissaan kuin parasta ystävääni ja sellainen hän on ollutkin tässä muutaman vuoden ajan jo. Mutta olisi tosi kiva jos joku viitsisi kuitenkin kertoa ihan "perusjuttuja" millä saisin kissani leppoisaksi löhöilijäksi :) leikkisäksi sellaiseksi kuitenkin...

        Ota sille kaveri. Kaksin aina kaunihimpi. Säästyt huomattavilta haitoilta kun otat kaks kissaa. Niillä ei jää aikaa tuhota ympäristöä, vaan leikkivät keskenään. Saat oletettavasti jopa nukkuakin rauhassa!


      • Make Sense
        varma että haluat kirjoitti:

        olla tuollaisen miehen kanssa....? Musta se kertoo paljon miehestä (ja naisesta), millä tavoin he kohtelevat luontokappaleita.

        Aivan totta, miten kohtelemme eläimiä kertoo paljon meistä ihmisitä.


    • vinkkejä

      Vaikka kissaa käsittelisi miten kovakouraisesti niin se ei opi ja se ei ole missään tilanteessa oikein. Kovakourainen käsittely ei ole ratkaisu mihinkään. Koira oppii opettamalla mutta kissa toimii niin kuin itse tahtoo yrittää sille sanoa mitä tahansa. Ainoastaan kissa oppii pelkäämään jos sitä komentaa ns. kovalla kädellä. Oletteko kokeilleet sellaista kissoille tarkoitettua Feliway -feromoniliuoshaihdutinta? Siitä voisi olla apua varsinkin kun tilanne on muuttunut eikä kissa aina ole käyttäytynyt noin. Sitä saa apteekeista ja lemmikkitarvikeliikkeistä.
      Kun kissa käyttäytyy normaalista poikkeavalla tavalla sen on ehkä hyvä antaa olla ihan itsekseen koska se saattaa pelätä tai stressata ja ainakin silloin jos se itse menee johonkin piiloon niin sen on hyvä antaa rauhoittua. Jos sitä yrittää väkisin ottaa piilostaan niin saattaa jopa häijytellä. Oletteko varmoja ettei oireilun taustalla ole kipuja tai jotain sairautta? Monesti kissa ei näytä jos on kipeä eikä sitä voi siitä helposti havaita mutta käytös saattaa muuttua.

    • huono mies ulos

      Itse en ikinä seurustelisi enkä muuttaisi yhteen ihmisen kanssa, joka ei tule toimeen kissani kanssa. Sellainen ihminen ei olisi minulle sopiva, joka satuttaa pientä eläintä. Ja sitä paitsi kissa on hyvä ihmistentuntija, tunnistaa "huonot" ihmiset jo ennen kuin minä. Poikaystäväsi ei edes tunnu yrittävän suhdetta kissaan, joten miksi sinäkään yrittäisit tehdä turhaa työtä luoda heille välejä?

      Tietenkin kissa voi olla mustasukkainen sinusta. Mutta hyvä mies osaa voittaa kissan luottamuksen ja mustasukkaisuus vähenee/loppuu.
      Ihan turhaa käyttää Feliwayta tällaisessa tilanteessa, mies ulos asunnosta ja kaikki on taas hyvin.
      Jos välttämättä haluat olla itsetuhoinen ja ottaa tuollaisen miehen, hanki kissalle parempi koti, jossa sillä on hyvä olla. Ei kukaan halua asua talossa, jossa pahoinpidellään.

      • asiaaaaa

        hieno ja ytimekäs kirjoitus joka sisälsi kaiken tarvittavan!!!!
        itse olen todella eläinrakas ja en ikinä ottaisi kumppanikseni kuin eläinrakkan miehen!!!ja sellainen minulla onkin jo!!ja kisut nukkuu tyytyväisenä hänen viekussaan aina :))


      • Beatittt

        Hyvä mies sitä paitsi huolii naisen, vaikka olisi useampikin kissa - jos todella haluaa pysyvän suhteen. Ihminen joka pystyy kunnioittamaan luontoa ja elämiä on hyväsydäminen - kovasydäminen lyö, eikä vain eläintä. Mikä sei hyvä sekään.


    • .....

      Pakko sanoa vielä tähän "kissan pahoinpitelyyn" että jos minun oma rakas kissani sängyssä makoillessani hyökkää käteeni kiinni hampaat edellä valtimoon leikkimismielessä, niin kyllä se melko saatanan nopeasti poistuu sängystä. Ei hännästä heittämällä, vaan kipakalla tönäisyllä.

      Minä rakastan kissaani ja kissani palvoo minua, enkä "kouluta" kissaani väkivallalla mutta nukkumaan mennessäni en tasan ala käsiäni siirtelemään katin ulottuvilta ja pyöri koko yötä verisissä lakanoissa "leikin tuoksinnassa."

      Sillä voi olla vaikutusta että tilanteen jälkeen poikaystäväsi on käsitellyt kissaa kovakouraisesti, mutta ei se mikään syy ole kissan hyökkäilyihin, kun ne kerta ovat alkaneet ennen sitä. Luulisin että kissa voi tosiaan olla "mustasukkainen" sinusta, tai sitten vain hämmentynyt jos olet kauan elänyt itseksi kissan kanssa ja nyt yhtäkkiä siellä on pidemmän aikaa oleskellut "tunkeilija".

      On todella ikävää, jos poikaystäväsi ei tahdo olla kanssasi kissan takia, mutta on sekin ihan ymmärrettävää ettei tahdo kissan kans samassa huoneessa nukkua, jos kissa kerran hyökkäilee hänen kimppuunsa. Varsinkin jos kissa on iso, se tekee todella karmivan pahaa jälkeä suuttuessaan tosissaan.

      Voi tietenkin olla, että kissa sopeutuisi tähän tilanteeseen pidemmän aikavälin kuluttua, jos poikaystäväsi tosiaan keskittyisi leikittämään kissaa ja tarjoilemaan makupaloja?

      • rakasta kissaa

        Munb kissani on rakas ystävällinen ja tulee metrisillä loikilla kun huudan "missä se meidän kultainen kissa on", tulon aina palkisen jollain hyvällä. Samalla silitän ja lepertelen lempeellä äänellä kuin pienelle lapsella.


      • YmmärräViisastu
        rakasta kissaa kirjoitti:

        Munb kissani on rakas ystävällinen ja tulee metrisillä loikilla kun huudan "missä se meidän kultainen kissa on", tulon aina palkisen jollain hyvällä. Samalla silitän ja lepertelen lempeellä äänellä kuin pienelle lapsella.

        Se on kyllä jänskä, tunnistavat milloin niille puhutaan. Myös meillä on yhteinen kieli =)


    • Auta meitä!!

      Hei kaikki!! Tyttärelläni on kissa,Se on hänelle kuin paras ystävä..
      Hän rakastaa häntä yli kaiken,Mutte minun pojat eivät oikeestaan välitä hänestä.. En oikeestaan minäkään.. Syy on siihen esim:Se on repinyt minun sohvat.. ja se raapii ja puree..Poikani on halunnut pitkää koiraa.. Ja nyt hän sai koiran.Kertokaa miten kissan ja koiran saa tutustumaan toisiin ja kestämään toisiaan..
      Saimme kissan kuin se oli 3 viikkonen ja nyt hän on 3 vuotta vanha.Tytärtäni Pelottaa ja hän itkee illalla ja välillä päivällä,koska hän ei halunnut koiraa..Ja häntä pelottaa eniten se miten ne tulevat toimeen ja ettei kissalle tapahdu mitään tai koiralle., Voiko olla että kissa on mustasukkanen koska lellimme koiraa ja emmekä ole kissan kanssa paitsi tyttöni.Välillä sanon tyttärelleni että myydään-annetaan kissa pois.Mutta hän alkaa itkeä ja ei anna myydä.. Emmekä me haluaisi antaa koiraakaan pois,Joka on 8viikkone,tyttö ja on chihuahua,Saimme koiran 28.11.2011.
      Onko totta että FeliWay Rauoittaa kissan ja unohtaa stressin Tuleeko siitä kiltimpi.. Kissa on karannut 2 kertaa ja Tyttäreni on nykyää ollut peloissaan siitä että hän karkaisi uudelleen,Joten laitamme aina illalla Ja sillon kun menemme kouluun-töihin. Päivälläkin. Jos kissa menee jonnekin Tuolin tai jonkun esineen alle-päälle Tarkoittaako se sitä että kissa haluaa olla rauhassa,eikä saa häiritä..Miten kissa ja koira tulevat toimeen.. AUTA MEITÄ!! miten saamme koiran ja kissan sopuun..;);)

      • Auta meitä!!

        Siis laitámme aina illalla ja ku mennemme jonnekiin niin oven eteen jonkin laisen penkin ettei kissa karkaisi..Autaa!!


      • Hei!!Aauttakaa...
        Auta meitä!! kirjoitti:

        Siis laitámme aina illalla ja ku mennemme jonnekiin niin oven eteen jonkin laisen penkin ettei kissa karkaisi..Autaa!!

        Olen ton tekstin kirjottaja..


      • 6vusekäkissakoiraom

        Feliway rauhoittaa kissaa, samoin rauhallinen ympäristö, ei turhaa huutamista. Chihuahua voi peloittaa kissaa, samassa huoneessa ei tarvitse pakottaa olemaan, onko kissalle esim. kissapuuta tai kirjahyllyn päällystä pakopaikaksi, jos se kokee ahdistusta. Tutustuminen tapahtuu hiljakseen, antakaa vain olla miten ovat, elleivät toisiaan riko. Ihmisten hössöttämistä ei tarvita. Varuiksi vaikka vesisuihku viereen, jotta kissa ymmärtää mikä on sallittua ja mikä ei. Samoin sihahdus-äännähdys auttaa, jos ei-toivottua käytöstä. En tiedä mikä auttaa koiraan, kenties selkeä EI-käsky. Vaikka kissa ja koira voivatkin tulla toimeen keskenään, täytyy muistaa kumpi on kuningatar talossa, kissa toisinaan komentaa koiraa, pääasia ettei kovakouraisesti. Voivat tulla hyvinkin toimeen keskenään nm. kokemusta on. Molemmille yhtälailla huomiota ja hellyyttä. Myös rotutuntemus auttaa asiaa, toimiminen eläinten luontaisten vaistojen ja toimintojen mukaisesti auttaa opettamista. En osaa tämän tarkemmin neuvoa, kun ongelmia ei ole ollut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe