Nyksän

diplomatiaa

Tällaiset nyksän teesit laadin itselleni selviytyäkseni tilanteesta, jossa ex oli 'hieman' hankala:

– Keskustele miehesi kanssa, hän tuntee eksänsä ja osaa kertoa, mistä tällä kenkä puristaa. Kysy, mikä heillä meni pieleen ja miksi ex käyttäytyy nyt näin?

– Muista että miehesi saattaa olla autuaan tietämätön siitä, miten hankala tilanne sinulle on, kerro hänelle siitä.

– Anna miehesi hoitaa kaikki viestintä exäänsä päin.

– Sopikaa yhteiset toimintamallit: mennäänkö lasten juhliin yhdessä vai jätetäänkö menemättä ja järjestetään toiset juhlat meillä etc.

– Ole mukava ja luotettava aikuinen miehesi lapsille. Älä ala leikkiä äitiä, vaikka mieli tekisi. Älä ostele ylenmäärin vaatteita ja tavaroita, ex loukkaantuu siitä. Tilanteen rauhoituttua voit harkita tätä uudelleen.

– Älä koskaan puhu lasten kuullen mitään negatiivista heidän äidistään, päin vastoin, pyri löytämään pieniä asioita, joista voit (valehtelematta) häntä kehua. Lapset saattavat kotonaan kuulla paljonkin pahaa sinusta, mutta hämmentyvät, kun sinä puhutkin hyvää. Plop plop, pisteet ropisevat sinulle.

– Yritä muistaa, että ex on väsynyt ja yksinäinen nainen, jolla yhä on lämpimiä tunteita lastensa isää kohtaan. Heikkoudessaan hän kääntää nuo tunteet vihaksi ja kohdistaa sen sinuun, sillä sinä olet "vieras" ja sinua syyttämällä ei tarvitse itse myöntää epäonnistuneensa.

– Älä yritä keskustella exän kanssa. Hän ei vielä kykene siihen. Anna ajan kulua, vain se parantaa haavat.

– Ex saa kaiken tarvitsemansa tiedon sinusta ja perheenne elämästä lastensa kautta. Muista tämä! Vältä riitoja, jäkätystä ja mäkätystä. Huomioi lapset ja anna heidän tuntea itsensä tervetulleiksi ja osaksi perhettänne.

– Niele paha mielesi ja kokemasi vääryydet. Pura ne vaikka metsälenkillä. Miehesi on tehnyt päätöksensä ja ottanut exästään eron, älä sinä jää sitä mälväämään.

Näillä ohjeilla meillä meni kaikki loppujen lopuksi melko mukavasti, vaikka välillä oli rankkaa. Minulle nimittäin, kaikki muut vetivät sata lasissa, mutta minä nieleskelin.

Ja se kannatti!

15

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusioperhe vm2006

Hei,

Aivan upea kirjoitus, minä olen lähes samoilla linjoilla mennyt meidän arjessa ja voin todeta että hyvin on toiminut.
      Kiva lukea täältä jotakin järkevää ja aikuismaista välillä.
      Tsemppiä teidän elämäänne:)

• jos totta

voi kun minunkin miehelläni olisi näin ymmärtäväinen uusikko. Tosin pieniä piikkejä oli havaittavissa rivien välistä siltikin lasten äitiä kohtaan. Ei aina jaksa itsekään ymmärtää, eikä poimia hajanaisen informaation (mieheltä, lapsilta, huhupuheita) lomasta hyvää uusikosta. Lapsetkin syyttävät monesti uutta naista isän viemisestä, eikä äiti tiedä siitä tuon taivaallista. Joskus asia voi selvitä vasta äidin vietyä lapset terapiaan selviämään eron, äidin pahan olon ja isän lähtemisen sekä uuden naisen järkytyksestä.

Joskus myös on isä hyvä päästää ihan yksikseen päiväkotiin / kouluun juhliin, ei aina tarvitse mennä pariskuntina. Monissa päiväkodeissa onkin se sääntö että 2 aikuista / lapsi, joten jos on valittava äidin ja hänen miehensä tai isän ja hänen vaimonsa kesken, ei ole reilua. Voihan ne exät istua siellä vaikka salin eri seinillä jos eivät yhdessä saa / halua. Tiedän yhden uusperheellis-lapsen jolla tuli juhliin äiti ja isän uusi vaimo. Yhdessä siellä istuivat ja lasta ihastelivat.

Viestintä on tosiaan hyvä jättää äidin ja isän välille. Äitinä ärsyttää jos joku muu pyrkii hoitamaan lasten asioita, varsinkin joku joka on tuntenut isän vain hetken ja lapset vain nähnyt silloin tällöin. Myös se monesti ärsyttää kun viestissä lukee "me emme voi ottaa lasta silloin ja silloin, mutta voisi tulla silloin, jolloin me olemme kotona". Kuitenkin tapaamisoikeus on siis isän ja lapsen välinen, niin ketä ovat nuo mystiset "me"?

Totta, äitiä ärsyttää jos varsinkin kovin alussa uusikko lähtee "lahjomaan" lapsia tavaroilla. Voi sotia jo muutenkin isän ja äidin yhdessä sopimaa kasvatusta vastaan.

Totta että varmasti exällä on lämpimiä tunteita lastensa isää kohtaan. Ovathan he olleet naimisissa ja tehneet nämä lapset yhdessä. Avioliitto on voinut päättyä äkistikin esim. pettämisen takia. Tällöin on kaikilla tunteet vielä pinnassa, rakkaus ei välttämättä kummallakaan muutu yhdessä yössä. Varmasti vuosien varrelle mahtuu kuitenkin enemmän hyviä kuin huonoja muistoja, varsinkin ne lasten syntymät :-) Niitä ei kukaan voi ottaa pois, kummaltakaan.

Juuh, ja älä yritä keskustella exän kanssa. Se todella ärsyttää. Ei ole mitään asioita mistä exän ja miehen nyxän pitäisi keskustella. Jokainen järkevä aikuinen mies hoitaa kotiasiansa ihan itse ja hoitaa lastensa tapaamiset ja yhteydenpidon lasten äitiin. Asia ei kuulu muille.

Niin, ja kokemistasi vääryyksistä; oliko ne tosiaan vääryyksiä? Kunnollisella miehellä kuitenkin menee ne lapset edelle ja lasten äidin kanssa on pystyttävä kommunikoimaan.

Sen mihin voisit kiinnittää huomiota jos tosiaan näistä lapsista välität ja haluat miehesi rakastavan vain ja ainoastaan sinua, yritä saada miehesi lopettamaan lastesi äidin arvosteleminen ja sen ettei hän tosiaan voi enää vaatia äidiltä mitään muuta kuin ne tapaamiset lasten kanssa, vaikka kuinka tuo äiti ja lapset asuisivat "myös hänen kodissaan". Miehellä on nyt koti sinun kanssasi ja se entinen koti on vain äidin ja lasten.

• palautteestasi!

Kyllä tämä on totta. Piikkejä varmasti aina löytää jos niitä hakee. Minä muuten en ollut eron syy, mieheni ehti olla sen jälkeen vuosia yksikseen. Ja aloituksessa huomaankin puhuvani virheellisesti lapsista monikossa (ajattelin pointteja teeseinä).

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta määrätä, kuka minnekin menee ja kenen kanssa. Mieheni "pääsee" aivan minne haluaa mennä. ;) Hän toivoi, että minä tulisin juhliin mukaan, sillä lapselle se oli tärkeää. Meillä harjoiteltiin ohjelmaa ja lapsi itse toivoi, että pääsisin näkemään, kun hän esiintyy. Ja pääsinkin! Aluksi oli hankalampaa, nykyisin itsestään selvää että olemme kaikki mahdollisuuksien mukaan katsomossa, isä, äiti ja uudet puolisot.

Viestinnän suhteen kävi niin, että äiti itse alkoi ottaa yhteyttä minuun. Minä en tehnyt aloitetta. Ja mitä tulee "mystisiin meihin", se tarkoittaa meidän perhettämme.

Luonnollisesti sekä miehelläni että hänen exällään on ollut lämpimiä tunteita toisiaan kohtaan, suorastaan kuumia. Muisto siitä on erittäin konkreettisesti näkyvissä. ;) Minulla ei ole mitään tarvetta riisua muilta ihmisiltä heidän muistojaan eikä myöskään estää heitä hankkimasta uusia.

Mieheni "kotiasioiden" hoitamisesta sen verran, että mieheni koti on samassa osoitteessa kuin omani, ja yhdessä hoidamme siihen liittyvät asiat.

Nykyisin kyllä keskustelen mieheni exän kanssa avoimesti, mikä on mukavaa. Sain häneltä erittäin lämminhenkisen ja kannustavan puhelun, kun saattelin toista vanhempaani rajan toiselle puolelle.

Kokemistani vääryyksistä on turha jauhaa: joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään. Eikä mieheni taida olla perinteisellä mittarilla kovin 'kunnollinen', enkä ehkä minäkään, mutta olemme onnellisia ja uskon mieheni lapsenkin aistivan sen – hyvin hän ainakin meillä viihtyy. Uskon hänen nauttivan kahdesta erilaisesta perheestään, vaihtelu virkistää!

Viestisi viimeisestä kappaleesta en ymmärrä mitään, joten en pysty kommentoimaan.

• kun luin uudelleen

Kirjoitat siis näin: "Sen mihin voisit kiinnittää huomiota jos tosiaan näistä lapsista välität ja haluat miehesi rakastavan vain ja ainoastaan sinua, yritä saada miehesi lopettamaan lastesi äidin arvosteleminen ja sen ettei hän tosiaan voi enää vaatia äidiltä mitään muuta kuin ne tapaamiset lasten kanssa, vaikka kuinka tuo äiti ja lapset asuisivat "myös hänen kodissaan". Miehellä on nyt koti sinun kanssasi ja se entinen koti on vain äidin ja lasten."

– Ensinnäkään en ole niin yksinkertainen että vaatisin mieheni rakastavan vain minua, sehän on mahdottomuus! Mieheni ei myöskään arvostele lapsensa äitiä eikä vaadi tältä mitään, ja hekin kyllä asuvat ihan itse hankkimassaan kodissa.

Mahtoiko sinulle käydä niin, että liu'uit kuvittelemaan minut joksikin toiseksi?

Tiedän ja uskon, että paranet erosi aiheuttamista haavoista ällisi avulla. Lykkyä pyttyyn,

• kävi
        kun luin uudelleen kirjoitti:

Kirjoitat siis näin: "Sen mihin voisit kiinnittää huomiota jos tosiaan näistä lapsista välität ja haluat miehesi rakastavan vain ja ainoastaan sinua, yritä saada miehesi lopettamaan lastesi äidin arvosteleminen ja sen ettei hän tosiaan voi enää vaatia äidiltä mitään muuta kuin ne tapaamiset lasten kanssa, vaikka kuinka tuo äiti ja lapset asuisivat "myös hänen kodissaan". Miehellä on nyt koti sinun kanssasi ja se entinen koti on vain äidin ja lasten."

– Ensinnäkään en ole niin yksinkertainen että vaatisin mieheni rakastavan vain minua, sehän on mahdottomuus! Mieheni ei myöskään arvostele lapsensa äitiä eikä vaadi tältä mitään, ja hekin kyllä asuvat ihan itse hankkimassaan kodissa.

Mahtoiko sinulle käydä niin, että liu'uit kuvittelemaan minut joksikin toiseksi?

Tiedän ja uskon, että paranet erosi aiheuttamista haavoista ällisi avulla. Lykkyä pyttyyn,

että rinnastin sinut omaan kokemukseeni ja tapaukseeni. Kuulosti niin uskomattomalta että oikeasti joku voisi olla näin aikuinen. Tuohan olisi aivan mahtavaa kaikkien kannalta. Kyllä tuossakin olisi lasten äidin jo huomattava että ei siellä toisella puolella asu paha äitipuoli vaan ihan mukava tavallinen ihminen. Ja jos kaikilla tosiaan ko tavalla kaikilla olisi vain lapsen paras mielessä, muotoutuisi varmasti kaikkien aikuistenkin elämä siinä sivussa mukavaksi. Ei voi kun kadehtia. Voi kun saisi jostain viisautta pitää mölyt mahassa kun arvostellaan ja pitää sen oman ylpeyden sarven alhaalla ja niellä kaiken. Se on vaikeaa...

• miten mukavalta
        kävi kirjoitti:

että rinnastin sinut omaan kokemukseeni ja tapaukseeni. Kuulosti niin uskomattomalta että oikeasti joku voisi olla näin aikuinen. Tuohan olisi aivan mahtavaa kaikkien kannalta. Kyllä tuossakin olisi lasten äidin jo huomattava että ei siellä toisella puolella asu paha äitipuoli vaan ihan mukava tavallinen ihminen. Ja jos kaikilla tosiaan ko tavalla kaikilla olisi vain lapsen paras mielessä, muotoutuisi varmasti kaikkien aikuistenkin elämä siinä sivussa mukavaksi. Ei voi kun kadehtia. Voi kun saisi jostain viisautta pitää mölyt mahassa kun arvostellaan ja pitää sen oman ylpeyden sarven alhaalla ja niellä kaiken. Se on vaikeaa...

tämä minusta tuntuu. Ei voi olla totta, Suoli24:llä voi käydä ihan järkevää keskustelua! :)

Ajattelin jo että miten mahtaa juttumme jatkua, mutta olet juuri niin fiksu kuin ajattelinkin. Meidän tapauksessamme aikaa on kulunut jo kymmenen vuotta, siinä ehtivät kaikki kasvaa (erityisesti lapsi!). En tiedä, kauanko omasta erostasi on, tuskin kuitenkaan pitkään – sitä voi uumoilla tuosta viimeisestä kappaleestasikin.

Ei meistä mieheni exän kanssa mitään ylimpiä ystäviä ole tullut, mutta ihan korrekteissa, ystävällisissä ja aikuismaisissa väleissä ollaan.

Tuntuu epäreilulta, että aiemman liiton 'opetteluvirheiden' piikkiin menee niin paljon sellaista, jota ei enää saa korjatuksi, mutta niin se vain tuntuu olevan. Luulen, että yksi kompastuskivi on tuo isä/äiti – mies/nainen -aspekti. Kaikki saattaisi olla loistavasti, mutta toinen näkee itsensä miehenä ja toinen äitinä ja yrittää kovasti asetella myös puolisoaan samaan muottiin.

Myöhemmällä iällä solmittuihin uusiin suhteisiin saatetaan jo tuoda paljon enemmän kokemusta ja tämän mukanaan tuomaa nöyryyttä. Terävimmät särmät ovat myöskin pyöristyneet eikä enää jaksa pillastua ihan kaikesta. Sitä ei ehkä aseta niin korkeita tavoitteita itselleen eikä varsinkaan toiselle, antaa tälle enemmän vapautta olla oma itsensä.

Eli luulen, että jos useat eronneet parit tapaisivat ensi kerran vasta nelikymppisinä, liitosta voisi tulla varsin onnellinen. Mutta tämähän on spekulaatiota.

Minulla on kokemusta myös erosta, siinä ei auta muu kuin karu järkeily. Toki itkeminenkin, mutta valheelliseen todellisuuteen ei auta tuudittautua, se vain mutkistaa asioita.

Ja jos pystyy katsomaan asioita lapsen silmin, on jo voiton puolella. Tilanteita toki on monenlaisia kuten ihmisiäkin, mutta kasvamista ja kehittymistä ei voi vaatia keneltäkään muulta kuin itseltään.

Olen täysin varma että onnistut. Siihen tarvitaan hyvää (ja lujaa) tahtoa, kestävät kyynelkanavat ja hyvät valot peilin päällä. Ei muuta.

Kiitos, että sain kirjoittaa sinulle.

• kova lisäilemään.
        kävi kirjoitti:

Mutta on vielä pakko sanoa, että kun yksi (oli se sitten eksä tai nyksä tai pöksä), YKSI ihminen tulehtuneessa ryhmässä päättää pitää ylpeytensä matalana ja niellä arvostelut, se riittää. Se synnyttää hyvää, mutta vaatii sitkeyttä.

Minun motivaattorinani oli mieheni ja hänen exänsä ihana lapsi, joka lapsen intuitiolla tajusi paljon ja tsemppasi minua ihan tolkuttomasti.

• kaverisi...
        kova lisäilemään. kirjoitti:

Mutta on vielä pakko sanoa, että kun yksi (oli se sitten eksä tai nyksä tai pöksä), YKSI ihminen tulehtuneessa ryhmässä päättää pitää ylpeytensä matalana ja niellä arvostelut, se riittää. Se synnyttää hyvää, mutta vaatii sitkeyttä.

Minun motivaattorinani oli mieheni ja hänen exänsä ihana lapsi, joka lapsen intuitiolla tajusi paljon ja tsemppasi minua ihan tolkuttomasti.

Heipä hei ja kiitos mukavasta vastauksesta! Juu, erosta ei ole kovin kauaa ja taisin saada aika huonoa kohtelua eron yhteydessä... vaatii minulta aika paljon että jaksan kaikkea nieleskellä mutta olen sen päättänyt tehdä, lasten takia ja enemmän ja enemmän itseni takia. Alkuun sitä lähti riitoihin mukaan ja varmaan myös aloitinkin niitä. Mutta jotenkin tuntui että menetin aina palan itsestäni.

Huomaan että silti kuulostelen kokoajan tuon uuden ihmisen (siis ex-mieheni nykyisen) liikkeitä. Miten hän kohtelee lapsiani, loukkaako lapsia, tuleeko lasten ja isän väliin jne.

Hienoa että tällaiset ihmiset jaksaa kirjoittaa tänne palstalle, näistä voimme saada voimaa ja uskoa siihen, ettei ne kaikki exät ja nyxät ole pahoja, vaan IHMISIÄ.

Hyvää jatkoa :-)

• hankalaa nyksää vastaan

Yksi ainoa, ei tarvitse muuta!

Älä koskaan ryhdy lastesi kanssa ystävystymään nyksän kanssa, niin präjäät elämässä paljon paremmin, sillä isä osaa olla isä ilman naisiaan, ja jos ei osaa, ei hän isä ole koskaan oikeesti ollutkaan.

• lisää

pitihän sinun pilata taas tämä palsta.....Olet se KATKERA EXÄ....joten älä kommentoi täällä jos et itse myönnä hävinneesi jollekin NYKSÄLLE..ei sinua varmasti syyttä ole miehesi jättänyt.

• olla miehessäkin
        lisää kirjoitti:

pitihän sinun pilata taas tämä palsta.....Olet se KATKERA EXÄ....joten älä kommentoi täällä jos et itse myönnä hävinneesi jollekin NYKSÄLLE..ei sinua varmasti syyttä ole miehesi jättänyt.

Miten jos mies on töpännyt ja huomannut mokansa ja haluaa entisen kumppaninsa kanssa jakaa loppuelämän. Antavatko nyksät viisaampina miehen muuttaa eksän luo vai roikkuvatko puntissa. Merkitseekö lasten etu nyksälle mitään.

• avokkini exä
        olla miehessäkin kirjoitti:

Miten jos mies on töpännyt ja huomannut mokansa ja haluaa entisen kumppaninsa kanssa jakaa loppuelämän. Antavatko nyksät viisaampina miehen muuttaa eksän luo vai roikkuvatko puntissa. Merkitseekö lasten etu nyksälle mitään.

suoraan sanoen lumpusti jo ennen eroa.Ei taatusti halua exäänsä.Mun avokki ei palaa kuulemma exänsä luo vaikka hänet jättäisinkin.Lapsiinkin on suhde katkennut ajat sitten ja syypää siihen on tämä EX-AKKA.Siis YLENSYÖNYT TYNNYRI,JOKA EI ANNA ISÄN TAVATA KAKAROITAAN.

• Lumpustiko tämä mies
        avokkini exä kirjoitti:

suoraan sanoen lumpusti jo ennen eroa.Ei taatusti halua exäänsä.Mun avokki ei palaa kuulemma exänsä luo vaikka hänet jättäisinkin.Lapsiinkin on suhde katkennut ajat sitten ja syypää siihen on tämä EX-AKKA.Siis YLENSYÖNYT TYNNYRI,JOKA EI ANNA ISÄN TAVATA KAKAROITAAN.

sinun kanssasi kun oli naimisissa? enpä ihmettele jos ex viamo lähti!

• tämä mun
        Lumpustiko tämä mies kirjoitti:

sinun kanssasi kun oli naimisissa? enpä ihmettele jos ex viamo lähti!

avokki,eikä exä lähtenyt vaan fiksusti jätti tämä mun avokki omakotitalonkin exälleen,kakaroitten varjolla tietenkin.Päinvastoin avokkini exä jäi kiinni pettämisestä ja johan siellä löhvii uusio-isukki joka on samankokoinen tynnyri kuin avokkini exä.Avokkini osti ja antoi alussa kaiken mitä exä kakaroiden varjolla pyysi,mutta ONNEKSI nyt se on loppu.Minulla on onneksi asunto,minne otin tämän pois potkitun miehen.Ex-akka saa vaikka mädäntyä sinne uuden ukkonsa kanssa.Näin sanoo avokkini.

• mies voi perheelleen antaa
        tämä mun kirjoitti:

avokki,eikä exä lähtenyt vaan fiksusti jätti tämä mun avokki omakotitalonkin exälleen,kakaroitten varjolla tietenkin.Päinvastoin avokkini exä jäi kiinni pettämisestä ja johan siellä löhvii uusio-isukki joka on samankokoinen tynnyri kuin avokkini exä.Avokkini osti ja antoi alussa kaiken mitä exä kakaroiden varjolla pyysi,mutta ONNEKSI nyt se on loppu.Minulla on onneksi asunto,minne otin tämän pois potkitun miehen.Ex-akka saa vaikka mädäntyä sinne uuden ukkonsa kanssa.Näin sanoo avokkini.

kun lähtee! Minusta kunnon elarit vielä lapsille ja ex vaimolle lasten hoidosta rahaa! Jos mies perheen jättää, niin kunnon korvaukset ovat paikallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6114
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4802
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3055
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      2873
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1077
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1039
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe