Vertaistuesta

Elisama

Vertaistuesta tekisi mieli sanoa joku sananen.
Olisiko mitenkään mahdollista että jättäisimme kaikenlaiset solvaukset yms. pois ja alkaisimme miettiä mitä kärsimyksiä meillä itsekullakin on syövän ja monen muun asian takia.
Juuri joukostamme poistunut henkilökin olisi varmasti tarvinnut monesti tuota tukea.
Huomasin joskus kuinka hänenkin kimppuun käytiin aika ilkeästi kun olisi tarvinnut tukea.
Kuka voisi nauttia siitä että pahoittaa kärsivän mieltä olipa hänen kirjoituksensa sitten miten erikoisia tahansa, ymmärretään ihmiset, ymmärretään.
Noissa tukiryhmissä olen kyllä tottunut siihen että ihmiset päätyy epätoivoisiin tekoihin sillä siellä on moni jo yrittänyt sitä useita kertoja ennenkuin tulee tai joutuu apua hakemaan.
Jos joku välttämättä haluaa riidella niin täällä suomi24:ssä on monia palstoja joille se sopii oikein hyvin.
Tuetaan me täällä toisiamme.

25

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porukalla

että parjaamisen ja panettelun sijaan kertoisimme tällä palstalla positiivisista kokemuksistamme ja näin kannustaisimme toinen toisiamme.

• toip.satunnaisesti vieraileva

Tuossa alemmassa aloituksessa kerroin, että etsin mainitun syöpäpotilaan viimeisintä kirjoitusta. Uuvuin jo etsinnässä, se on kesken. Tällä hetkellä on "Loistava Polku"rekatun nickin viimeisin kirjoitus oli 13.12, tähän asti väsyin etsimiseen. Haluan ymmärtää syöpäpotilaan elämää, miksi hän päättyi siihen ratkaisuun.
        Muuten teille

• toip. satunnaisesti vieraileva
        toip.satunnaisesti vieraileva kirjoitti:

Tuossa alemmassa aloituksessa kerroin, että etsin mainitun syöpäpotilaan viimeisintä kirjoitusta. Uuvuin jo etsinnässä, se on kesken. Tällä hetkellä on "Loistava Polku"rekatun nickin viimeisin kirjoitus oli 13.12, tähän asti väsyin etsimiseen. Haluan ymmärtää syöpäpotilaan elämää, miksi hän päättyi siihen ratkaisuun.
        Muuten teille

Tulin huomanneeksi erään jutun mikä on ehkä pahaksi tälle palstalle. Aamuvirkkuja, päivävirkkuja, iltapäiväihmisiä, iltapäiväihmisiä, iltaihmisiä, myöhäisiltaihmisiä, yöihmisiä ja aamuyöihmisiä!Kenties maltin tuoma ajatus olisi paras ratkaisu?
        Itse olen iltaihmisiä ja viikonloppuisin yöihmisiä!
        Annetaan anteeksi virkuille, he ovat syövänhoidossa ja inhimillisiä ihmisiä! Olen itsekin toivoton yöihminen.
        Muuten

• Elisama

Muuten teille

Tiedän sinut ja tiedän että olet rehellinen kirjoittaja.
        LoistavanPolun löysin haulla lähes 2 tuhatta.

• Elisama

Samaa mieltä asiasta.

• ehkä viimeinen..

Muuten teille

kirjoituksensa palstalla on 0901 -09.

• Ira¤

on aivan oikein.Miyä kukaan hyötyy toisten haukkumisista,vaan tukea kaipaa jokainen.

• hänen kimppuunsa

käytiin ilkeästi?
      Tämä on myös vakava syytös nyt kun on tapahtunut mitä on tapahtunut. Eikä syyttelemällä nyt enää mikään muutu.
      Selvitä, missä on niitä mistä kirjoitit!

• ..........

sellaista että hänelle oltaisiin ilkeitä
        kaikkiin viesteihinsä on saanut asiallisia ja
        hyviä vastauksia.
        Näihin mitä olen lukenut en tietenkään vuosien taa.

• Elisama

Niitä oli useampiakin.
        Mitähän, kuka ja ketä on syytelty kerro meille.
        Löydät ne hyökkäykset kun käyt tarpeeksi läpi viestejä, haulla löytyy parituhatta.

• sellaista on
        Elisama kirjoitti:

Niitä oli useampiakin.
        Mitähän, kuka ja ketä on syytelty kerro meille.
        Löydät ne hyökkäykset kun käyt tarpeeksi läpi viestejä, haulla löytyy parituhatta.

joskus ollut mutta ei lähikuukausina.

• Elisama
        sellaista on kirjoitti:

joskus ollut mutta ei lähikuukausina.

Niin kai sitten, mutta antaa asian olla.
        Tämä ei ollut aloitukseni aihe, vaan vertaistuki.

• vertaistukeen

Elisaman aloitus on hyvä ja asiallinen.
      Puhutaan vertaistuesta ... siitä mitä se on ja kuinka sen koemme.
      Ymmärtääkseni vertaistuki parhaimmillaan on sitä, että saa keskustella tai kirjoitella ja vaihtaa kokemuksia samankaltaisia asioita kokeneiden kanssa ilman että ketään osoitellaan sormella tai syytellään. Emme ole missään muuallakaan ns. veljemme vartioita, niin ei kai voida olla näillä syöpäpalstoillakaan.
      Mielestäni nämä palstat ovat erittäin tärkeitä, sillä täällä voi tai ainakin pitäisi voida keskustella yhtä hyvin mieltä askarruttavista sairauteen liittyvistä asoista kuin ihan arkipäivän elämästäkin.
      Tavallisessa arjessa palstojen ulkopuolella on kovin vaikea löytää keskustelukumppania, sillä kaikilla kanssaihmisillä on oma elämänsä ja omat juttunsa, jotka eivät välttämättä liity syöpään. Näin ollen on kohtuutonta odottakaan heiltä samankaltaista vertaistukea, jota täällä on saatavilla. Ja, valitettavasti olen huomannut niin, että jotkut ystävät ja tuttavat selvästi pelkäävät koko aihetta, koska se ei kuulu heidän kokemuspiiriinsä, joten asiaa tulee välteltyäkin.
      Toivon, että kokemusten vaihtaminen ja vilkas keskustelu täällä jatkuu edelleenkin.

• luultavasti kaikille..

täällä on monta asiaa,joista ymmärrämme heti,mitä toinen tarkoittaa.
        Ja se minkä olen rintasyövän kokeneena huomannut:
        itselleni ei enää tunnu missään ajatella:
        rinta on pois - entä sitten?
        proteesi tilalla - ei se niin paha ole
        vaihdevuodet alkaneet ennen aikojaan - voin heittää läppää kuumista aalloistani
        sytohoidot - tipalla vain myrkyt suoneen..
        sädehoidot - ihan tavallista
        kontrollit - jännittää tietty,ei sen kummempaa
        ja paljon muuta,nyt ei muistu mieleen...

Tälläisista aihesta on tullut niin jokapäiväisiä,terveille ne on lähinnä pelko ja kauhistelu - ei meille enää:-))

• sääli ja säälivä
        luultavasti kaikille.. kirjoitti:

Tälläisista aihesta on tullut niin jokapäiväisiä,terveille ne on lähinnä pelko ja kauhistelu - ei meille enää:-))

katse heidän silmissään kun tietävät että on menettänyt rinnan.
        Voi voi sentään ja salattu ihmettely,mitä se mieskin siitä..:(
        Teksisi mieleni huutaa että tämä ei mitenkään vaikuta elämäni,ei minun,eikä miehenikään elämään.
        Tähän on tottunut,tähän on sopeutunut pakon edessä tämä on ihan luonnollista nyt minulle.

Ulkopuolisten ja kokemattomien sääli ja kauhistelu on hirveetä,siksi mieluummin keskustelua kohtalotovereitten kanssa vaikkapa netissä.

• ystäväiseni
        luultavasti kaikille.. kirjoitti:

... kuka sitten lienetkin.
        Kokemus on ollut kova tai ainakin koetteleva, mutta me kaikki olemme varmasti oppineet elämästä jotakin. Ehkäpä se on elämän realismia ja huumoriakin, mikä huokuu viestistäsi. Uskon, että meillä 'syöpäläisillä' näiden kokemuksiemme jälkeen riittää empatiaa myös muillekin kuin 'syöpäläisille' erilaisissa elämän tilanteissa.
        Kiitos kirjoituksestasi.

• ystäväsi
        ystäväiseni kirjoitti:

... kuka sitten lienetkin.
        Kokemus on ollut kova tai ainakin koetteleva, mutta me kaikki olemme varmasti oppineet elämästä jotakin. Ehkäpä se on elämän realismia ja huumoriakin, mikä huokuu viestistäsi. Uskon, että meillä 'syöpäläisillä' näiden kokemuksiemme jälkeen riittää empatiaa myös muillekin kuin 'syöpäläisille' erilaisissa elämän tilanteissa.
        Kiitos kirjoituksestasi.

Tuttavissani on eräs jolle suolistosyövän takia on laitettu avanne ja arvaat varmaan että
        terveille se on jotenkin kauhistus sekin,ihmettelyä ja säälilä siinäkin ja kuin välttelyä.

Mutta taidan olla joukossa ainoa jolle avanne on ihan luonnollinen juttu.
        Pystyn hänen kanssaan puhumaan avanteesta ihan vapaasti sekin tuntuu ihan luonnolliselta.

Että tätä tarkoitan että kun itseltä on jotain muuttunut,suvaitsee ja ymmärtää muittenkin muutokset.ei sääli eikä yhtään ihmettele ja kysele älyttömiä:-)

• ystäväiseni
        ystäväsi kirjoitti:

Tuttavissani on eräs jolle suolistosyövän takia on laitettu avanne ja arvaat varmaan että
        terveille se on jotenkin kauhistus sekin,ihmettelyä ja säälilä siinäkin ja kuin välttelyä.

Mutta taidan olla joukossa ainoa jolle avanne on ihan luonnollinen juttu.
        Pystyn hänen kanssaan puhumaan avanteesta ihan vapaasti sekin tuntuu ihan luonnolliselta.

Että tätä tarkoitan että kun itseltä on jotain muuttunut,suvaitsee ja ymmärtää muittenkin muutokset.ei sääli eikä yhtään ihmettele ja kysele älyttömiä:-)

Vertaistukea parhaimmillaan.

• toip. satunnaisesti vieraileva
        ystäväiseni kirjoitti:

Vertaistukea parhaimmillaan.

Kohtu ja munasarjat poistettu.Poden todella tiuhaan tahtiin kuumia aaltoja hormoonilaastarista huolimatta. Sen laastarin pitoisuus on pienin, 25 mg vuorokaudessa, merkiltään Estradot.Kaipailen vertaistukea ja tietotaitoa kuumista aalloista hormonilääkityksestä huolimatta.
        Lämmin tsemppi tätä palstaa lukijalle!

• Ira¤
        toip. satunnaisesti vieraileva kirjoitti:

Kohtu ja munasarjat poistettu.Poden todella tiuhaan tahtiin kuumia aaltoja hormoonilaastarista huolimatta. Sen laastarin pitoisuus on pienin, 25 mg vuorokaudessa, merkiltään Estradot.Kaipailen vertaistukea ja tietotaitoa kuumista aalloista hormonilääkityksestä huolimatta.

ainoa mitä vältän on uimaan meneminen.Tiedän jotta voi saada liimattavan rinnan,mutta antaa olla,menen sitten mökillä uimaan,jossa ei katselijoita.Muuten rinnattomuus ei haittaa.

• rakastunut..
        sääli ja säälivä kirjoitti:

katse heidän silmissään kun tietävät että on menettänyt rinnan.
        Voi voi sentään ja salattu ihmettely,mitä se mieskin siitä..:(
        Teksisi mieleni huutaa että tämä ei mitenkään vaikuta elämäni,ei minun,eikä miehenikään elämään.
        Tähän on tottunut,tähän on sopeutunut pakon edessä tämä on ihan luonnollista nyt minulle.

Ulkopuolisten ja kokemattomien sääli ja kauhistelu on hirveetä,siksi mieluummin keskustelua kohtalotovereitten kanssa vaikkapa netissä.

Onhan se miehelle vaikeaa jos hän aikoinaan rakastui vain naisen toiseen rintaan ja se sitten vietiin pois. Minun mieheni on aikuinen ihminen ja on onnellinen että olen hengissä. Hän rakastui kokonaiseen naiseen ei vain vasempaan rintaani.

• ..me rintsyöpäpotilaat..
        toip. satunnaisesti vieraileva kirjoitti:

emme tiedä siitä,miten tuo hormoonilääke vaikuttaa kuumiinaaltoihin.
        Horm.positiivisen rintsyövän sairastaneet ei saa noita lääkkeitä käyttää.
        Tamofenilla päinvastoin viimeisetkin esrogeenit hävitetään..:(

• Tamofen
        ..me rintsyöpäpotilaat.. kirjoitti:

emme tiedä siitä,miten tuo hormoonilääke vaikuttaa kuumiinaaltoihin.
        Horm.positiivisen rintsyövän sairastaneet ei saa noita lääkkeitä käyttää.
        Tamofenilla päinvastoin viimeisetkin esrogeenit hävitetään..:(

Olen rintasyöpäpotilas ja käytänyt Tamofenia. Kuumia aaltoja siinäkin tulee, kun estrogeenitoiminta lopetetaan. Minulla tuo tilanne tuli vastaan syövän ja lääkityksen myötä muutamia vuosia ennen normaaleja vaihdevuosia. Kuukautiset loppuivat sytojen myötä kuin seinään heti ensimmäisen tiputuksen jälkeen. Myöhemmin tuli tuo Tamofen ja kuumat aallot. Tuli kuuma ja hikeä pukkasi päälle aivan arvaamattomasti ja varsinkin öiseen aikaan, jos havahduit syvästä unesta. Lisäksi kuvioissa mukana olivat levottomat jalat. Niitä vaan piti siirrellä, enkä oikein tiennyt mihin niitä olisi laittanut. Lääkäri kyllä varoitti näistä oireista, mutta sanoi samaan hengenvetoon, että koska syöpäni oli ollut hormoonipositiivinen, niin minä en voisi saada lääkitystä näille oireille. Ne piti vaan kestää ja lääkärin mukaan helpottaisivat muutamassa kuukaudessa. Niinhän siinä sitten kävikin.
        Jotkut naisethan, varsinkin syöpää kokemattomat, syövät hormooneja nimenomaan näitä luonnollisia oireita vastaan, mutta tutkittu on, että nämä nimenomaiset hormonit saattaisivat aiheuttaa syöpää tai ainakin ruokkisivat syövän hyvinvointia.
        Silloin kun mulla noita epämiellyttäviä kuumia aaltoja oli, koetin ajatella, että naisethan ovat läpi vuosisatojen ja ehkä vuosituhansienkin selvinneet näistä, niin miksen minäkin, koska mistään hormooneista ei aiemmin ollut tietoakaan. Taitaapi olla niin, että tämä on ikäänkuin nykyajan vitsaus.

• ssmat aallot
        Tamofen kirjoitti:

Olen rintasyöpäpotilas ja käytänyt Tamofenia. Kuumia aaltoja siinäkin tulee, kun estrogeenitoiminta lopetetaan. Minulla tuo tilanne tuli vastaan syövän ja lääkityksen myötä muutamia vuosia ennen normaaleja vaihdevuosia. Kuukautiset loppuivat sytojen myötä kuin seinään heti ensimmäisen tiputuksen jälkeen. Myöhemmin tuli tuo Tamofen ja kuumat aallot. Tuli kuuma ja hikeä pukkasi päälle aivan arvaamattomasti ja varsinkin öiseen aikaan, jos havahduit syvästä unesta. Lisäksi kuvioissa mukana olivat levottomat jalat. Niitä vaan piti siirrellä, enkä oikein tiennyt mihin niitä olisi laittanut. Lääkäri kyllä varoitti näistä oireista, mutta sanoi samaan hengenvetoon, että koska syöpäni oli ollut hormoonipositiivinen, niin minä en voisi saada lääkitystä näille oireille. Ne piti vaan kestää ja lääkärin mukaan helpottaisivat muutamassa kuukaudessa. Niinhän siinä sitten kävikin.
        Jotkut naisethan, varsinkin syöpää kokemattomat, syövät hormooneja nimenomaan näitä luonnollisia oireita vastaan, mutta tutkittu on, että nämä nimenomaiset hormonit saattaisivat aiheuttaa syöpää tai ainakin ruokkisivat syövän hyvinvointia.
        Silloin kun mulla noita epämiellyttäviä kuumia aaltoja oli, koetin ajatella, että naisethan ovat läpi vuosisatojen ja ehkä vuosituhansienkin selvinneet näistä, niin miksen minäkin, koska mistään hormooneista ei aiemmin ollut tietoakaan. Taitaapi olla niin, että tämä on ikäänkuin nykyajan vitsaus.

Mutta ehkä naiset ei tarvinneet näistä vaivoista kärsiä
        vuosisatoja sitten,silloin oli naisten keskim.elinaika kai jotain 40v..
        Ja luultavasti he olivat koko aikuis ikänsä joko raskaana tai imettivät..

• Tamofen
        Tamofen kirjoitti:

Se hyvä puoli tuosta oli ettei tarvinnut huolehtia ehkäisystä eikä tarvinnut olla huolissaan yllättävästä raskaudesta, sillä sellaistakin on tapahtunut että nainen onkin raskaana vaikka luulee ettei se enää olisi mahdollistakaan. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      148
      11017
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5403
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      41
      4215
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3622
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2674
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      101
      1588
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      360
      1586
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      75
      1445
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1396
    Aihe