Jos sanon itse itseni irti, niin ilmoittaudutaanko työkkäriin 3 kuukausen päästä, vai voiko sinne mennä
heti työtodistuksen kanssa jonottamaan.
Kyseessä liikkeen myynti uudelle omistajalle, enkä
jaksa jatkaa uuden yrittäjän palveluksessa.
Voiko työttömyyskassa evätä missään vaiheessa ansiosidonnaisia päivärahoja, 10 vuotta palvelusta
entisellä työnantajallani.
Itse sanoo irti...
3
883
Vastaukset
- Roikkuu...
''Jos sanon itse itseni irti, niin ilmoittaudutaanko työkkäriin 3 kuukausen päästä, vai voiko sinne mennä heti työtodistuksen kanssa jonottamaan.''
Tuo on sinun päätettävissäsi. Jos olet varma siitä, että erokarenssi pukkaa, niin ennätät työkkäri kyykytettäväksi kolmen kuukaudenkin päästä. Jos taas tilanne on epäselvempi, niin sitten kannattaa mennä heti.
Se, tuleeko liikkeen luovutuksen yhteydessä karenssi päättyneiden työsuhteiden osalta, riippuu siitä, mitä työtodistukseen tulee työsuhteen päättymisen syyksi. Jos työkkäri saa tietää, että uusi työantaja olisi jatkanut työsuhdetta, niin kyllähän siitä karenssi pukkaa.
''Voiko työttömyyskassa evätä missään vaiheessa ansiosidonnaisia päivärahoja, 10 vuotta palvelusta
entisellä työnantajallani.''
Karenssin ajalta ei tietysti maksa mitään.
Jos sinulla on jäsenmaksut maksettu, jäsenyys riittävän pitkä (10 kk), työaikaedellytys täyttynyt, niin kyllä se päiväraha sieltä tulee. Ei omaehtoinen työsuhteen päättäminen päivärahaoikeutta vie.
Mieti nyt kuitenkin kahdesti, ennen kuin lähdet työkkärin kyykytettäväksi. Pahimmassa tapauksessa olet ennen pitkää ilmaistyöntekijänä jossain esim. siten, että työkkäri pakottaa sinut humpuukikursseilleen, mitkä nykyisin sisältävät pääasiassa ilmaistyöntekoa. Vaihtoehtona on 2 kk:n karenssi ja toistuvasta kieltäytymisestä 3 kk:n rangaistustyössäoloehto, mikä voi merkitä loputtoman pitkää aikaa ilman päivärahaa. - täti tietää
hyvin todennäköistä että saat kolmen kuukauden karessin, kun sanot itse irti itsesi. Haet kuitenkin karessin ajalta päivärahaa muuten se karessi ei kulu. Muutenhan tuo kuuluisi mennä niin että siirryt vanhana työntekijänä uudelle omistajalle ja jos hän ei sinua tarvitse hän sanoo sinut irti, näin säästyisit kaessilta.
- Tietoa...
''Haet kuitenkin karessin ajalta päivärahaa muuten se karessi ei kulu.''
Tuo ei pidä paikkaansa. Karenssi on tiettyyn ajankohtaan sidottu ja se kuluu, tekipä karenssin aikana mitä tahansa tai oli tekemättä. Olipa työkkärin kirjoissa tai ei.
Karenssi voidaan määrätä alkamaan vain siitä lukien, mistä syy on ilmennyt.
Rautalangasta:
Työsuhde päättyy omaan irtisanomiseen 31.1. Työkkäri määrää kolmen kuukauden karenssin (itse asiassa se on 90 kalenteripäivää). Karenssi voidaan määrätä vain ajalle 1.2.-1.5. Jatkuu toukokuulle, koska helmikuussa on 28 pvää. Erokarenssia ei esimerkkitilanteessa voida nykyisen lainsäännösten voimassa ollessa määrätä muuhun ajankohtaan.
Tuo mille ajalle erokarenssi voidaan määrätä, ei siis riipu siitä, ilmoittautuuko työkkäriin vaiko ei. Vaikka ilmoittautuukin työkkäriin vasta karenssin jälkeen, niin työkkäri kyllä määrää karenssin, mutta joutuu määräämään sen takautuvalle ajalle, vaikkei työnhaku olisikaan ollut voimassa. Työkkäri haluaa karenssin määrätä, koska sillä on raskauttava merkitys uudessa karenssitilanteessa.
Tuossa vielä lainsäännös:
Työstä eroaminen ja erottaminen
Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta TYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ lukien. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455030Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481199Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101139- 131093
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27733