Poliisi pysäytti

rikkihapporekan

Liikkuva poliisi pysäytti kaksi puutteellista vaarallisten aineiden kuljetusta raskaanliikenteen valvonnassa nelostiellä Rovaniemen ja Oulun välillä.

Rikkihapporekkaa oli ajanut kuljettaja, jolla ei ollut oikeutta vaarallisten aineiden kuljetukseen. Autosta puuttui myös VAK-merkintä vaarallisesta lastista. Kuljetus pääsi jatkamaan matkaa vasta kun paikalle tuli ajoon oikeutettu kuljettaja ja auto oli merkitty oikein.

Toisessa, räjähdekuormassa ajaneessta rekasta puuttuivat määräysten mukaiset nastarenkaat. Molempien rekkojen kuljettajille ja kuljetusyrittäjille määrättiin rangaistusvaatimus.

Poliisi tarkasti keskiviikon ja perjantain välillä 56 raskaanliikenteen ajoneuvoa nelostiellä. Yhdeksällä autolla oli ylikuormaa ja kolmen kuorma oli virheellisesti varmistettu.

Rikkeitä tuli myös kolmelle kuljettajalle ajo- ja lepoaikamääräysten rikkomisesta. Yksi ajoneuvo oli katsastamaton, yhdellä oli puutteellinen liikennelupa, ja yhden perävaunun jarrut olivat epäkunnossa.

Poliisi jakoi myös kirjallisia huomautuksia. Joka kolmanteen autoon jouduttiin puuttumaan. Poliisin iloksi kaikki kuljettajat olivat selvin päin liikenteessä.


Tällainen kirjoitus oli Ylen Lapin sivuilla.

Tilanne on melko huolestuttava kun joka kolmas raskas ajoneuvo on jotenkin laiton.

26

3960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietävä ottopoika.Ent kuski

      Kuskeilta oli rahat jo juotu.Kyl ne ajaa usein kännis.Renkaat oli myyty ja vaihdettu halvempiin.Kuskit saa lisäliksaa sillä.Vakki kortti oli vanhentunu ja jarrut vedetty itse kauas.Kaikki kuskien vika.Kyl mä tiiän.Sääli et ne ei välitä mistään mittään.Isäntää käy sääliks!!

    • mitenhän se oli

      Onhan tuossa pari varmaa tapausta joita ei voi mitenkään selittää: merkkaamaton happokuorma ilman adr-lupaa, ja katsastamaton ajoneuvo.

      Tuo räjähdekuljetusten nastarengaslaki on typerä.

      Perävaunun jarrujen epäkuntoisuus-merkinnän saantiin riittää yksi heikosti jarruttava pyörä.

      Ylikuormaa oli, no sattuuhan sitä että muutama tonni tulee liikaa, mutta oliko nämä akselipainoista vai kokonaismassasta?

      Entäs kuorman sidonta, oliko sidottu lainkaan vai poliisin mielestä väärin?

      Mikä on puutteellinen liikennelupa? Rekka liikennetraktorin luvalla vai mikä?
      Jos se on väärällä nimellä niin eihän sitä lupaa edes ole joka olisi puutteellinen.

      No ajo- ja lepoaikalakien rikkominen sitten, oliko ajettu kolme viikkoa putkeen vai jäänyt vain yksi tauko edellisellä viikolla pitämättä?

      Eli rikoksen laatu voi olla lievä tai törkeä, niin lehdessä kerrottuna näistä kahdesta tulee yksi ja sama.

    • asiasta´´

      Tuo ensimmäinen on selkeä. Paljonko tuli säästöä kun ajatettiin luvatonta kuskia?
      Toinen on jo hieman kinkkisempi. Vak-laissa tuo nastarengaspykälä löytyy, Adr:ssa ei. Mitä tekee veli Ulkomaalainen tässä kohtaa, tuskin alkaa rajalla nastanreikiä poraamaan.

      Kuorman varmistus on myös suhteellinen käsite. Irvileuat, lukekaa seuraava ennenkuin aloitatte:
      Pöllikuorma, tasalaatuinen paperikuorma, IBC-kuorma, mikä vaan samaa laatua oleva tavara/tuote, on helppo(?) varmistaa ja sijoitella turvallisesti sekä akselipainojen suhteen oikein. Sikäli jos jollain sattuu vaaka olemaan käytössä. Poliisilta ne löytyy, ja monesta täysilmajousitteisesta autosta saa suuntaa-antavan lukeman. Muut ovat lastaajan arvion varassa. Tilastoihin pääsee ja sakot voi saada hyvinkin pienellä ylityksellä, (yhden akselin ylitys riittää) ylikuormamaksuun vaaditaan jo useamman prosentin ylitys.
      Kuorman sitominen/varmistaminen "nyyttikuormalla" on sitten jo sellainen taiteenlaji että se on enemmän poliisista ja kuljettajan välisestä vuorovaikutuksesta kiinni tuleeko sakot vai ei. Järkeä pitää lastauksessa käyttää ja jos on itse tehty kuorma, on hyvä pystyä perustelemaan miksi kuorma on sellainen kuin on. Ja jotta tiedätte mitä "nyyttikuorma" pitää sisällään, tässä nopea listaus viime yön paluumatkasta ulkomuistista vielä kun muistan:
      Pari lavaa kiukaita/kiuaskiviä, lypsytarvikkeita lava, pari korkeaa/kapeaa rullakkoa, lavallinen airoja, teholavoja muutama matalia sekä korkeita, lattarautaa muutama lisu, noin 2m3 pahvilaatikoita mm. suksia ruuveja pikkutavaraa mitälie. Tämän sekasikiön kasaaminen niin ettei siitä sanomista voi tulla, on mahdoton. Jos alat ratsiassa poskeasi soittamaan, sanomista tulee varmasti ja pääsee koristamaan tilastoja.

      Perävaunun jarruvika ei ole leikin asia, se on vain kuljettajan vaikea todeta. Varsinkin jos joka retkellä vetää eri vaunua. Ensimmäisellä jarrutuksella sen voi todeta että onhan se erilainen kuin edellinen, mutta mitä muuta?
      Meillä vaunut käyvät kolmen kk välein huollossa, ihan tarkkaan en tiedä mitä niille siellä tapahtuu, tuskin ajavat jarrudynoa läpi.

      Jos kirjalliset huomautukset mukaanlukien joka kolmanteen autoon tuli sanomista, on lukema kohtalaisen hyvä. Se ainainen kuljettajan syyllistäminen riepoo, on paljon asioita joihin hänellä ei ole osaa eikä arpaa. Mutta kuljettaja vastaa. Enemmän pitäisi auton omistajan suuntaan esim kaluston kunnosta työntää vastuuta.

      Nollapromillesta pisteet pohjoisen kuljettajille :) Jotain hyvää sentään oli tässäkin.

      Ihan kuriositeettina, monikohan henkilöauto läpäisisi tienpäällä tehdyn katsastuksen? Ei sillä että puolustelen kollegoita, mutta nämä raskaankaluston asiat uutisoidaan yleensä hieman eri sävyllä.

      • sinulla

        kaikenkaikkiaan.
        Ihmettelen vain sitä että kun kolmasosaan tarkastetuista jouduttiin puuttumaan niin minusta se on todella suuri luku kun autojen tekninen kunto näytti olevan lähes kohdallaan.
        Ylikuormien osuus on mielestäni aika korkea, yli 15:sta prosentissa tarkastetuista oli ylikuorma, merkillistä.
        Eihän tuossa varsinaista katsastusta ollut tehty, jos se olisi tehty niin epäilen että olisi useammalle autolle tullut huomauttamista teknisistä vioista.


      • tuolla
        sinulla kirjoitti:

        kaikenkaikkiaan.
        Ihmettelen vain sitä että kun kolmasosaan tarkastetuista jouduttiin puuttumaan niin minusta se on todella suuri luku kun autojen tekninen kunto näytti olevan lähes kohdallaan.
        Ylikuormien osuus on mielestäni aika korkea, yli 15:sta prosentissa tarkastetuista oli ylikuorma, merkillistä.
        Eihän tuossa varsinaista katsastusta ollut tehty, jos se olisi tehty niin epäilen että olisi useammalle autolle tullut huomauttamista teknisistä vioista.

        on jarruvikoja löydetty niin kyllä siellä on katsastettu eli paikalla on ollut poliisinl lisäksi katsastusmiehet ja jarrudynamometri


      • mitenhän se on
        sinulla kirjoitti:

        kaikenkaikkiaan.
        Ihmettelen vain sitä että kun kolmasosaan tarkastetuista jouduttiin puuttumaan niin minusta se on todella suuri luku kun autojen tekninen kunto näytti olevan lähes kohdallaan.
        Ylikuormien osuus on mielestäni aika korkea, yli 15:sta prosentissa tarkastetuista oli ylikuorma, merkillistä.
        Eihän tuossa varsinaista katsastusta ollut tehty, jos se olisi tehty niin epäilen että olisi useammalle autolle tullut huomauttamista teknisistä vioista.

        Kaikkia autoja ei ole pysäytetty, ehkä poliisilla on jonkinlaista tietoa että mikä kannattaa ottaa sivuun. Auton omistaja, kuljetettava tavara, muut asiat saattavat vaikuttaa. Ja nämä sitten ehkä muokkaavat noita ratsian tuloksia "iltapäivälehti kelpoisiksi".
        Kolmanneksesta löytyi jotain huomautettavaa, olkoon sitten sammuttimen päiväys tai pimentynyt rekisterivalon polttimo, mutta eihän niitä vakavia rikkeitä ollut kuin muutama. Ja olihan 66% ihan ok.


      • ollut puhetta
        mitenhän se on kirjoitti:

        Kaikkia autoja ei ole pysäytetty, ehkä poliisilla on jonkinlaista tietoa että mikä kannattaa ottaa sivuun. Auton omistaja, kuljetettava tavara, muut asiat saattavat vaikuttaa. Ja nämä sitten ehkä muokkaavat noita ratsian tuloksia "iltapäivälehti kelpoisiksi".
        Kolmanneksesta löytyi jotain huomautettavaa, olkoon sitten sammuttimen päiväys tai pimentynyt rekisterivalon polttimo, mutta eihän niitä vakavia rikkeitä ollut kuin muutama. Ja olihan 66% ihan ok.

        LP:n komisarion kanssa. Virallinen kanta on se että ratsaus ei saa olla syrjivää. Tämä tulee määräys tulee EU:sta. Mutta käytäntö on toinen, josta myös poliisi on saanut moitteita kun rikeprosentit ovat melko korkeat.


      • syrjivällä
        ollut puhetta kirjoitti:

        LP:n komisarion kanssa. Virallinen kanta on se että ratsaus ei saa olla syrjivää. Tämä tulee määräys tulee EU:sta. Mutta käytäntö on toinen, josta myös poliisi on saanut moitteita kun rikeprosentit ovat melko korkeat.

        ratsauksella, tarkoitatko sitä että polliisi käyttää ammattitaitoa ja ottaa sivuun kaikista epäilyttävimmät tien päältä, onko mse sinun mielestä syrjintää jos puututaan laittomuuksiin?????


      • leikkiä tai ei
        syrjivällä kirjoitti:

        ratsauksella, tarkoitatko sitä että polliisi käyttää ammattitaitoa ja ottaa sivuun kaikista epäilyttävimmät tien päältä, onko mse sinun mielestä syrjintää jos puututaan laittomuuksiin?????

        Jos yhdistelmäni perävaunussa havaitaan yksi huonosti jarruttava pyörä tai akseli, se on toki tarpeellista korjata pikimmiten, mutta kun asiaa pohditaan syvällisemmin, miten vakava asia on? Akseleita on 8, sallittu kokonaismassa yhdistelmälle on 60t. Jos perävaunussa yhden akselin jarrut ovat muita heikommat, sen voisi periaatteessa poistaa kokonaan ilman, että edes sallittu kokonaismassa muuttuisi, mikäli akseleille sallitut massat täyttyvät. Tämäkin on asia mitä ei suuri yleisö haaskalehtiä lukiessaan koskaan tule edes ajatelleeksi, taivastelevat vain että voihyvänenaikasentään.

        Ja se sidonta...siitä on olemassa ihan viralliset ohjeet sisältävä vihkonen, jostain syystä kaikki poliisihenkilöt eivät ole sitä osanneet/saaneet lukea. Tulkintaerimielisyyksiä ratkotaan päivä päivältä enemmän käräjä- ja hovioikeuksissa. Taitaisi tulla halvemmaksi opettaa homma oikein poliiseille kuin lähteä epävarmoin perustein sakottamaan ja sitten käräjöimään. Tai paskaako sillä väliä mitä verorahoilla tehdään kunhan se ei ole kenenkään taskusta pois...eikun miten se meni?


      • Savo-karjalainen saasta
        leikkiä tai ei kirjoitti:

        Jos yhdistelmäni perävaunussa havaitaan yksi huonosti jarruttava pyörä tai akseli, se on toki tarpeellista korjata pikimmiten, mutta kun asiaa pohditaan syvällisemmin, miten vakava asia on? Akseleita on 8, sallittu kokonaismassa yhdistelmälle on 60t. Jos perävaunussa yhden akselin jarrut ovat muita heikommat, sen voisi periaatteessa poistaa kokonaan ilman, että edes sallittu kokonaismassa muuttuisi, mikäli akseleille sallitut massat täyttyvät. Tämäkin on asia mitä ei suuri yleisö haaskalehtiä lukiessaan koskaan tule edes ajatelleeksi, taivastelevat vain että voihyvänenaikasentään.

        Ja se sidonta...siitä on olemassa ihan viralliset ohjeet sisältävä vihkonen, jostain syystä kaikki poliisihenkilöt eivät ole sitä osanneet/saaneet lukea. Tulkintaerimielisyyksiä ratkotaan päivä päivältä enemmän käräjä- ja hovioikeuksissa. Taitaisi tulla halvemmaksi opettaa homma oikein poliiseille kuin lähteä epävarmoin perustein sakottamaan ja sitten käräjöimään. Tai paskaako sillä väliä mitä verorahoilla tehdään kunhan se ei ole kenenkään taskusta pois...eikun miten se meni?

        Ymmärrän, etä rekkajulli kännissään pyrkii olemaan viisas, mutta palaudu vain maanpinnalle ja siihen peltikoppiin.
        ...."Jos yhdistelmäni perävaunussa havaitaan yksi huonosti jarruttava pyörä tai akseli, se on toki tarpeellista korjata pikimmiten, mutta kun asiaa pohditaan syvällisemmin, miten vakava asia on?".....

           Se on juuri niin vakava, että ihmishenkiä menee ja tavaraa on joka päivä kumossa 4-7 rekallista.

        ........." Akseleita on 8, sallittu kokonaismassa yhdistelmälle on 60t. Jos perävaunussa yhden akselin jarrut ovat muita heikommat, sen voisi periaatteessa poistaa kokonaan ilman, että edes sallittu kokonaismassa muuttuisi, mikäli akseleille sallitut massat täyttyvät."....

           Kyllä on kaljassa helppoa kirjoittaa jopa fysiikan lakiakin vastaan, kun on rekkamiäs. Mikä paino sinua askarruttaa, jos jarrut eivät toimi? Omapaino, kantavuus, vai kokonaispainoko tekee muutoksia kun on rikkinäiset jarrut? He heee juo vähemmän, niin ajatukset pysyy koossa!
        Rikkinäiset vehkeet kertovat välinpitämättömyydestä, nimenomaan toisten hengen ja terveyden rekkajullin henki on halpaa ja niitähän istuu aabbccllä huutamassa työttömänä. Lisäksi ne kertovat omistajan säästävän väärässä paikassa. Säästäisi kesämökeissään ja Taimaanmatkoissaan, mutta ei jarruissa!


      • Isäntä pitkällä kokemuksella

        Ja ajan itse myös.Ihan asiaa suurelta osin,sanomista kyllä jöytyy paljon kuormista ym.ja niihin ei useinkaan kuljettaja pysty vaikuttamaan.Ainakaan silloin kun kuorman on tehnyt joku muu.
        Pääasia mistä kirjoitan on lause että kuljettaja VASTAA!Mistä se vastaa?

        Kyllä minä isäntänä maksan ylikuormamaksut,ajoaikasanktiot sekä yleensä kaiken.Liikennesakot saa maksaa itse koska niihin ei ole työnantajalla osaa eikä arpaa.Siis ylinopeudet ym.pöpeltämisen.

        Haluaisin tietää mitä palkkarekkakuski maksaa ja vastaa itse siitä työstä mitä tekee.Ja onko ne oikeutettuja sanktioita duunaria kohtaan.

        Kyllä tyonantajan isännänvastuu minun mielestäni kattaa lähes kaiken ja niitä asioita mitä se ei kata duunarit väkisin vääntää sen kattamaan.


      • Varmaan
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Ymmärrän, etä rekkajulli kännissään pyrkii olemaan viisas, mutta palaudu vain maanpinnalle ja siihen peltikoppiin.
        ...."Jos yhdistelmäni perävaunussa havaitaan yksi huonosti jarruttava pyörä tai akseli, se on toki tarpeellista korjata pikimmiten, mutta kun asiaa pohditaan syvällisemmin, miten vakava asia on?".....

           Se on juuri niin vakava, että ihmishenkiä menee ja tavaraa on joka päivä kumossa 4-7 rekallista.

        ........." Akseleita on 8, sallittu kokonaismassa yhdistelmälle on 60t. Jos perävaunussa yhden akselin jarrut ovat muita heikommat, sen voisi periaatteessa poistaa kokonaan ilman, että edes sallittu kokonaismassa muuttuisi, mikäli akseleille sallitut massat täyttyvät."....

           Kyllä on kaljassa helppoa kirjoittaa jopa fysiikan lakiakin vastaan, kun on rekkamiäs. Mikä paino sinua askarruttaa, jos jarrut eivät toimi? Omapaino, kantavuus, vai kokonaispainoko tekee muutoksia kun on rikkinäiset jarrut? He heee juo vähemmän, niin ajatukset pysyy koossa!
        Rikkinäiset vehkeet kertovat välinpitämättömyydestä, nimenomaan toisten hengen ja terveyden rekkajullin henki on halpaa ja niitähän istuu aabbccllä huutamassa työttömänä. Lisäksi ne kertovat omistajan säästävän väärässä paikassa. Säästäisi kesämökeissään ja Taimaanmatkoissaan, mutta ei jarruissa!

        Että 60 tonnin kokonaispainon saa 7 akseliseen
        yhdistelmään,eli jos 8 akselisessa on 1 akseli
        ilman jarruja,ni tehot samat.


      • Savo-karjalainen saasta
        Varmaan kirjoitti:

        Että 60 tonnin kokonaispainon saa 7 akseliseen
        yhdistelmään,eli jos 8 akselisessa on 1 akseli
        ilman jarruja,ni tehot samat.

        8-akselisia on pieni vähemmistö. Sora-autot usein 6-akselia triple, pölliautot 7 ja runkojakelussa kuusiakselisia. Kaikki yhdistelmät eivät papereissa voi noustakaan 60 tonniin. Pidetään nyt vain jotakin rehellisyyttä!
        Ei vaununvalmistaja tee rakenteita joissa yksi akseli saa leikkiä jarrutonta.


      • kukaan ihminen
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Ymmärrän, etä rekkajulli kännissään pyrkii olemaan viisas, mutta palaudu vain maanpinnalle ja siihen peltikoppiin.
        ...."Jos yhdistelmäni perävaunussa havaitaan yksi huonosti jarruttava pyörä tai akseli, se on toki tarpeellista korjata pikimmiten, mutta kun asiaa pohditaan syvällisemmin, miten vakava asia on?".....

           Se on juuri niin vakava, että ihmishenkiä menee ja tavaraa on joka päivä kumossa 4-7 rekallista.

        ........." Akseleita on 8, sallittu kokonaismassa yhdistelmälle on 60t. Jos perävaunussa yhden akselin jarrut ovat muita heikommat, sen voisi periaatteessa poistaa kokonaan ilman, että edes sallittu kokonaismassa muuttuisi, mikäli akseleille sallitut massat täyttyvät."....

           Kyllä on kaljassa helppoa kirjoittaa jopa fysiikan lakiakin vastaan, kun on rekkamiäs. Mikä paino sinua askarruttaa, jos jarrut eivät toimi? Omapaino, kantavuus, vai kokonaispainoko tekee muutoksia kun on rikkinäiset jarrut? He heee juo vähemmän, niin ajatukset pysyy koossa!
        Rikkinäiset vehkeet kertovat välinpitämättömyydestä, nimenomaan toisten hengen ja terveyden rekkajullin henki on halpaa ja niitähän istuu aabbccllä huutamassa työttömänä. Lisäksi ne kertovat omistajan säästävän väärässä paikassa. Säästäisi kesämökeissään ja Taimaanmatkoissaan, mutta ei jarruissa!

        ajaessa tietää että onko yhdistelmän jarrut katsastuksen läpäisevässä kunnossa vai ei. Dynamometri sen totuuden näyttää.
        Hidastuvuus voi olla ihan ok, mutta kone kertoo että vikaa on. Yksi akseli liian tehokas, toinen tehoton, keskiarvo kohdillaan mutta sakko tulee ja ehkä kilpikin lähtee.
        Henkilöautoilijaidiootin on helppo kuvitella taas tietävänsä tästäkin kaiken kun on huomannut omassa ruostekasassaan jarruvikojen ihmeelliset vaikutukset.


      • Savo-karjalainen saasta
        kukaan ihminen kirjoitti:

        ajaessa tietää että onko yhdistelmän jarrut katsastuksen läpäisevässä kunnossa vai ei. Dynamometri sen totuuden näyttää.
        Hidastuvuus voi olla ihan ok, mutta kone kertoo että vikaa on. Yksi akseli liian tehokas, toinen tehoton, keskiarvo kohdillaan mutta sakko tulee ja ehkä kilpikin lähtee.
        Henkilöautoilijaidiootin on helppo kuvitella taas tietävänsä tästäkin kaiken kun on huomannut omassa ruostekasassaan jarruvikojen ihmeelliset vaikutukset.

        Kun 6-akselisessa yhdestä puuttuu jarru, niin se 1/6 eli 17% jarrutehosta! Sun ei kannata kavuta ohjaamoon, ellei sellainen tunnu perseessäsi. Tule heti pois ja revi korttisi!!!!

        Siksi toiseksi LP:llä oli se kuvakokoelma netissä, jossa oli kiinnihakattuja jarruputkia, katkenneita jarruletkuja, joissa ruuvipuristin päässä, jarrukellon männänvarsi irrallaan, levittäjäakselit ruostuneet paikalleen jne. jnee. Ne ovat kaikki pelkkää saatanallista välinpitämättömyyttä ja toisten hengellä leikkimistä. Kuten sanottu jullikan ja isännän onnettomuusuutinenhan ei tarvi ketään liikuttakkaan.


      • leikkiä tai ei
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Ymmärrän, etä rekkajulli kännissään pyrkii olemaan viisas, mutta palaudu vain maanpinnalle ja siihen peltikoppiin.
        ...."Jos yhdistelmäni perävaunussa havaitaan yksi huonosti jarruttava pyörä tai akseli, se on toki tarpeellista korjata pikimmiten, mutta kun asiaa pohditaan syvällisemmin, miten vakava asia on?".....

           Se on juuri niin vakava, että ihmishenkiä menee ja tavaraa on joka päivä kumossa 4-7 rekallista.

        ........." Akseleita on 8, sallittu kokonaismassa yhdistelmälle on 60t. Jos perävaunussa yhden akselin jarrut ovat muita heikommat, sen voisi periaatteessa poistaa kokonaan ilman, että edes sallittu kokonaismassa muuttuisi, mikäli akseleille sallitut massat täyttyvät."....

           Kyllä on kaljassa helppoa kirjoittaa jopa fysiikan lakiakin vastaan, kun on rekkamiäs. Mikä paino sinua askarruttaa, jos jarrut eivät toimi? Omapaino, kantavuus, vai kokonaispainoko tekee muutoksia kun on rikkinäiset jarrut? He heee juo vähemmän, niin ajatukset pysyy koossa!
        Rikkinäiset vehkeet kertovat välinpitämättömyydestä, nimenomaan toisten hengen ja terveyden rekkajullin henki on halpaa ja niitähän istuu aabbccllä huutamassa työttömänä. Lisäksi ne kertovat omistajan säästävän väärässä paikassa. Säästäisi kesämökeissään ja Taimaanmatkoissaan, mutta ei jarruissa!

        Ei näköjään mene savo-kurjalaan perille. Ajatellaan uudelleen tilannetta, missä 9t akselein varustetun 5-akselisen täysperävaunun 4. akselilla toinen pyörä jarruttaa heikommin kuin muilla. Sen akselin voisi periaatteessa ruuvata paikan päällä irti ja nostaa lavalle (ellei ole jo kantavuuskuorma päällä) ja ellei tässä olisi erinäisiä käytännön ja paperipuolen juttuja esteenä niin yhtäkkiä se perävaunu olisikin kunnossa! Enkä edelleenkään tarkoita että jarruissa säästeltäisiin, vaan sitä että tuollainen yhden pyörän jarruvika ei juuri itsestään ilmoittele, eri asia on jos kaikki kärryn jarrut alkavat olla heikot, kyllä sen sitten huomaakin. Eli jos 60t saadaan 7 akselille laillisesti ja 8-akselisessa yksi pyörä on muita heikompi, se ei voi olla katastrofi, edelleen tietenkin vika on korjattava viipymättä, mutta se ei kaada ketään minnekään eikä sen vuoksi kuole kukaan. Tuo 4-7 rekallista päivittäin-suuruusluokan mainitseminen vaikuttaa siltä, että olet itse huumeissa, tai ainakin huumassa suoli24:stä, sillä se ei keskimäärin ole paikkansapitävä. Olisi kannattanut kaljat ja liioittelut jättää mainitsematta, olisin voinut ottaa sinut vakavasti (haha, suoli24:llä ei mikään ole vakavaa...)


      • ja yksi pyörä jarruton
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Kun 6-akselisessa yhdestä puuttuu jarru, niin se 1/6 eli 17% jarrutehosta! Sun ei kannata kavuta ohjaamoon, ellei sellainen tunnu perseessäsi. Tule heti pois ja revi korttisi!!!!

        Siksi toiseksi LP:llä oli se kuvakokoelma netissä, jossa oli kiinnihakattuja jarruputkia, katkenneita jarruletkuja, joissa ruuvipuristin päässä, jarrukellon männänvarsi irrallaan, levittäjäakselit ruostuneet paikalleen jne. jnee. Ne ovat kaikki pelkkää saatanallista välinpitämättömyyttä ja toisten hengellä leikkimistä. Kuten sanottu jullikan ja isännän onnettomuusuutinenhan ei tarvi ketään liikuttakkaan.

        niin se on 100/12, eli 8,33%.
        Ja ei sen pyörän tartte olla täysin jarruton että pääsee poliisin tilastoon, joten alkaa prosentti olemaan aika pieni kuten myös mahdollisuus että sen perstunteella huomaa.

        Lähes joka päivä kiipeän ohjaamoon, ja ei muuten tullut tässä pari viikkoa sitten käppyrät ensimmäisellä yrityksellä katsastusta varten.
        Remontin kautta mentiin, ja ei huomaa mitään eroa hidastuvuudessa ennen ja jälkeen, mutta onpa nyt viiva käytävässä ja turvallisuus hipoo täydellisyyttä.

        Ihan toinen juttu on sitten nuo tapaukset joita tuossa luettelit, mutta ne eivät ole yhden ratsian tulos.
        Joskus joutuu tekemään hätäkorjauksia jotta matka jatkuu, eli tuurilla pitää sitten laskea menemään.
        Ja nämä tietysti korjataan kuntoon niin pian kuin mahdollista, eikä ajella kolmea päivää letku solmussa.


      • leikkiä tai ei
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        8-akselisia on pieni vähemmistö. Sora-autot usein 6-akselia triple, pölliautot 7 ja runkojakelussa kuusiakselisia. Kaikki yhdistelmät eivät papereissa voi noustakaan 60 tonniin. Pidetään nyt vain jotakin rehellisyyttä!
        Ei vaununvalmistaja tee rakenteita joissa yksi akseli saa leikkiä jarrutonta.

        8-akselisia ovat...useimmat moduliyhdistelmät. Niin minullakin, 3-akselinen auto, 2-akselinen dolly ja 3-akselinen traileri. Akselimassojen puolesta sallittu kokonaismassa olisi 69t, sen mukaan on mitoitettu rungot, jousitukset, jarrut...tosin ei moottoria ;o) Jos 8 akselista yhdellä yksi pyörä jarruttaa heikommin, se on 6,25% jarrutehosta. Yhdistelmässä jossa on laillisesti yksi akseli vähemmän on 12,5% vähemmän jarrutehoa, laillisesti.


      • Savo-karjalainen saasta
        leikkiä tai ei kirjoitti:

        Ei näköjään mene savo-kurjalaan perille. Ajatellaan uudelleen tilannetta, missä 9t akselein varustetun 5-akselisen täysperävaunun 4. akselilla toinen pyörä jarruttaa heikommin kuin muilla. Sen akselin voisi periaatteessa ruuvata paikan päällä irti ja nostaa lavalle (ellei ole jo kantavuuskuorma päällä) ja ellei tässä olisi erinäisiä käytännön ja paperipuolen juttuja esteenä niin yhtäkkiä se perävaunu olisikin kunnossa! Enkä edelleenkään tarkoita että jarruissa säästeltäisiin, vaan sitä että tuollainen yhden pyörän jarruvika ei juuri itsestään ilmoittele, eri asia on jos kaikki kärryn jarrut alkavat olla heikot, kyllä sen sitten huomaakin. Eli jos 60t saadaan 7 akselille laillisesti ja 8-akselisessa yksi pyörä on muita heikompi, se ei voi olla katastrofi, edelleen tietenkin vika on korjattava viipymättä, mutta se ei kaada ketään minnekään eikä sen vuoksi kuole kukaan. Tuo 4-7 rekallista päivittäin-suuruusluokan mainitseminen vaikuttaa siltä, että olet itse huumeissa, tai ainakin huumassa suoli24:stä, sillä se ei keskimäärin ole paikkansapitävä. Olisi kannattanut kaljat ja liioittelut jättää mainitsematta, olisin voinut ottaa sinut vakavasti (haha, suoli24:llä ei mikään ole vakavaa...)

        Vain sinä ja kaltaisesi mieluummin irroittelette perävaunun ripusteluista kokonaiset akselit tienpäällä, kuin korjauttaisitte yhden jarrun? Liotatko päätäsi tinnerissä?
        Usko nyt, että vain sinun kuumehoureisissa aivoissasi on kaikki autot 9-akselisia. Voidaan mennä vaikka kehälle ja lasketaan. Suhde taitaa olla 1300/1 ajoneuvoista. Muutkin ovat olleet tienpäällä kuin sinä, joten älä laske niitä tonnejasi miten sattuu. ABC:llä voit mekastaa tyhmemmille kavereillesi (niitäkin löytyy) vaikka välillä kibbuntista, paunasta, torrasta ja leiviskästä, jos ymmärrät?
        Entisen vakuutusyhtiöiden keskusliiton netistä katselin kerran tilastoa. Raskaat ajoneuvot joissa kuorma, tai ajoneuvo korvattu kaatumisen, ojaanoajon, tai törmäämisen vuoksi, jonka aiheuttajana vakuutettu oli muistaakseni 2006 2500 kpl. Se on 2500/360= noin 7 pär päivä.


      • vak.yhtiön
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Vain sinä ja kaltaisesi mieluummin irroittelette perävaunun ripusteluista kokonaiset akselit tienpäällä, kuin korjauttaisitte yhden jarrun? Liotatko päätäsi tinnerissä?
        Usko nyt, että vain sinun kuumehoureisissa aivoissasi on kaikki autot 9-akselisia. Voidaan mennä vaikka kehälle ja lasketaan. Suhde taitaa olla 1300/1 ajoneuvoista. Muutkin ovat olleet tienpäällä kuin sinä, joten älä laske niitä tonnejasi miten sattuu. ABC:llä voit mekastaa tyhmemmille kavereillesi (niitäkin löytyy) vaikka välillä kibbuntista, paunasta, torrasta ja leiviskästä, jos ymmärrät?
        Entisen vakuutusyhtiöiden keskusliiton netistä katselin kerran tilastoa. Raskaat ajoneuvot joissa kuorma, tai ajoneuvo korvattu kaatumisen, ojaanoajon, tai törmäämisen vuoksi, jonka aiheuttajana vakuutettu oli muistaakseni 2006 2500 kpl. Se on 2500/360= noin 7 pär päivä.

        tilastossa ole kaikki korvatut vahingot?
        Ei ne ehkä ihan kaikki ole jotain suuronnettomuuksia....


      • oli kuormankin
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Vain sinä ja kaltaisesi mieluummin irroittelette perävaunun ripusteluista kokonaiset akselit tienpäällä, kuin korjauttaisitte yhden jarrun? Liotatko päätäsi tinnerissä?
        Usko nyt, että vain sinun kuumehoureisissa aivoissasi on kaikki autot 9-akselisia. Voidaan mennä vaikka kehälle ja lasketaan. Suhde taitaa olla 1300/1 ajoneuvoista. Muutkin ovat olleet tienpäällä kuin sinä, joten älä laske niitä tonnejasi miten sattuu. ABC:llä voit mekastaa tyhmemmille kavereillesi (niitäkin löytyy) vaikka välillä kibbuntista, paunasta, torrasta ja leiviskästä, jos ymmärrät?
        Entisen vakuutusyhtiöiden keskusliiton netistä katselin kerran tilastoa. Raskaat ajoneuvot joissa kuorma, tai ajoneuvo korvattu kaatumisen, ojaanoajon, tai törmäämisen vuoksi, jonka aiheuttajana vakuutettu oli muistaakseni 2006 2500 kpl. Se on 2500/360= noin 7 pär päivä.

        ...vakuutukset mukana. Ja kuorman vaurioitumisista suurin osa tapahtuu lastauksen, terminaalikäsittelyn tai purun aikana. Varmaan 2200 noista 2500 tapauksesta näitä.


      • Ne pirut vain
        oli kuormankin kirjoitti:

        ...vakuutukset mukana. Ja kuorman vaurioitumisista suurin osa tapahtuu lastauksen, terminaalikäsittelyn tai purun aikana. Varmaan 2200 noista 2500 tapauksesta näitä.

        "Raskaat ajoneuvot joissa kuorma, tai ajoneuvo korvattu kaatumisen, ojaanoajon, tai törmäämisen vuoksi, jonka aiheuttajana vakuutettu oli muistaakseni"


      • leikkiä tai ei
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

        Vain sinä ja kaltaisesi mieluummin irroittelette perävaunun ripusteluista kokonaiset akselit tienpäällä, kuin korjauttaisitte yhden jarrun? Liotatko päätäsi tinnerissä?
        Usko nyt, että vain sinun kuumehoureisissa aivoissasi on kaikki autot 9-akselisia. Voidaan mennä vaikka kehälle ja lasketaan. Suhde taitaa olla 1300/1 ajoneuvoista. Muutkin ovat olleet tienpäällä kuin sinä, joten älä laske niitä tonnejasi miten sattuu. ABC:llä voit mekastaa tyhmemmille kavereillesi (niitäkin löytyy) vaikka välillä kibbuntista, paunasta, torrasta ja leiviskästä, jos ymmärrät?
        Entisen vakuutusyhtiöiden keskusliiton netistä katselin kerran tilastoa. Raskaat ajoneuvot joissa kuorma, tai ajoneuvo korvattu kaatumisen, ojaanoajon, tai törmäämisen vuoksi, jonka aiheuttajana vakuutettu oli muistaakseni 2006 2500 kpl. Se on 2500/360= noin 7 pär päivä.

        Jaha, tietä on nähty ja kirjoja luettu ja muita parempia ollaan, taidamme tuntea entuudestaan, mr. suoli24:n kaikkitietäjä? Miten 8 on muuttunut 9:ksi? Kirjoitinko, että irroitamme akselin ennemmin kuin korjaamme jarrun? En. Esitin teoreettisen vaihtoehdon, että 8 akselista yhden voisi irrottaa ilman että jarruteho on huonompi kuin alkujaan yhtä akselia "köyhemmässä" yhdistelmässä. Enpä viihdy ABC:llä ja luulen lukeneeni samaa tilastoa mutten niinkuin piru raamattua, eikä siinä taidettu mainita akselimäärää ja yhden pyörän jarrutehopuutteita.


    • no sanoinhan..

      Tuossa aikoinaan kirjoittelinkin miten käy kun isommat kuljetusliikkeet (mm.Viin.. Hp) poistuvat kuvioista ja tilalle tulevat useat pienemmät liikennöitsijät,mukana paljon huonosti työhön koulutettua kloppia?(seassa hyviäkin)
      Paljonkohan noita happo ym, kuormia on jo kulkenut ilman asianmukaisia lupia? Ei tuommoista annettu tapahtua isossa talossa,ei missään olosuhteissa!(Taitaa tämäkin pelleily olla vasta jäävuoren huippu)

      Kaikki tämä johtuu siitä kun tehtaitten konttorissa istuu ylipalkattu läppärimies,joka laskee halvimman mahdollisen toimintatavan,unohtaen että siitä voi aiheutua pieniä ongelmia täällä tavallisten pulliaisten seassa.
      Taitaa tulla mielenkiintoisia tapahtumia ainakin tuolla kemikaali puolella tänä vuonna,kun ajot vähenee ja autoja on vielä yhtä paljon liikenteessä? Taitaa käydä samalla lailla kun aikoinaan venäjän/euroopan ajoissa,kaikilla oli puolikas veturi ja ajot tyrehty melkein kerralla jonka jälkeen suomi oli täynnä puolikkaan vetäjiä.

    • kiki  

      Olin rekan kaa liikkeellä tuolla ysitiellä jokunen kuukausi sitten, ja siellä oli kanssa ratisa loimaan tuntumassa, ja minä ajoin tyynesti vain siitä ohi, ei tuntunut poliiseita minun ajot oikeen kiinostavan.

      Toisen kerran kytät pysäytti kun tulin väkisin kolmion takaa eteen, ja ei niitä silloinkaan kuormaus, tai kikeot kiinnostanut, ainoastaan puutteelinen liikennelupa, josta tulikin sitten myöhemmin kuljetuspäälikölle noin 600€ sakko

    • sergei russianovits

      ei tarvitse edes ajokorttia, vaan vodkapullon tai pari että uskaltaa ajaa kalustolla joka ei läpäisisi katsastusta edes ambomaassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe