minä

yjkg

Onko minän tuhoutuminen merkki valaistumisesta.

31

1224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dösäkuski

      ja merkityksettömältä asialta niin kyllä, mutta mikä silloin valaistuu ja onko silla valaistumisella enää mitään väliä.

      Niin silloinhan voi jatkaa merkityksetöntä elämäänsä ,ihan tavallisena urpona,kunhan itse tietää asian laidan,eikä kerro kenellekään muulle siitä.Ja jatkaa elämän ihmettelyä bussikuskina ,eikä enää vittuunnu,kun juurttuu ruuhkaan eikä saa ylityökorvauksia ja myöhästyy
      tyttärensä kevätjuhlasta ja kaikki matkustajat vituilevat miksi tämä on myöhässä.Muuta hyötyä siitä valaistumisesta ei ole.

      • kutakuinkin on

        Eli siis elämä on mitä se on.Ei sellaista kuin haluamme sen olevan. Toivottomuus (kiintymättömyys,valaistunut tila)on elämää,jossa vallitsee rauha ja tasapaino,aidot ajatukset ja tunteet.
        No mulla tuohon taitaa olla vielä matkaa.
        Ei siitä minästä niin vain pääse eroon.Olenhan se minä joka kokee kaikki vaikutelmat,näkee, kuulee,tuntee ja ajattelee. Valaistuneessa tilassa ei kuitenkaan ole olemassa "minää".On vain elämä itse,ajaton energia,joka käsittää kaiken ja joka on kaikki.


      • Dösäkuski
        kutakuinkin on kirjoitti:

        Eli siis elämä on mitä se on.Ei sellaista kuin haluamme sen olevan. Toivottomuus (kiintymättömyys,valaistunut tila)on elämää,jossa vallitsee rauha ja tasapaino,aidot ajatukset ja tunteet.
        No mulla tuohon taitaa olla vielä matkaa.
        Ei siitä minästä niin vain pääse eroon.Olenhan se minä joka kokee kaikki vaikutelmat,näkee, kuulee,tuntee ja ajattelee. Valaistuneessa tilassa ei kuitenkaan ole olemassa "minää".On vain elämä itse,ajaton energia,joka käsittää kaiken ja joka on kaikki.

        mitä ei ole.Olet jo perillä.Kerää vain rohkeutta
        nähdä elämäsi sellaisena kun se on ,ja hyväksy vajavaisuutesi ja huono keskittymiskykysi,niin olet perillä vaikka istuisit ruuhkassa.

        Vaikka olenkin Zen silti jokainen maksaa tai kävelee.


      • on ?
        Dösäkuski kirjoitti:

        mitä ei ole.Olet jo perillä.Kerää vain rohkeutta
        nähdä elämäsi sellaisena kun se on ,ja hyväksy vajavaisuutesi ja huono keskittymiskykysi,niin olet perillä vaikka istuisit ruuhkassa.

        Vaikka olenkin Zen silti jokainen maksaa tai kävelee.

        Jossain tressitilanteessa olen kokenut täydellisen turhuuden tunteen, joka muutti kyllä ajattelutapani aivan täysin ja laakista. Onko tämä valastuminen? En tiedä.


      • aiheesta
        on ? kirjoitti:

        Jossain tressitilanteessa olen kokenut täydellisen turhuuden tunteen, joka muutti kyllä ajattelutapani aivan täysin ja laakista. Onko tämä valastuminen? En tiedä.

        Kun kaikki inhimillinen takertuminen ja tarvitseminen loppuu,jäljelle jää viisaus ja myötätunto. Tämä on Buddhan tila. Tälläisellä täysin valaistuneella olennolla ei olisi rajoja ollenkaan,hän voisi olla yhtä kaiken kanssa maailmankaikkeudessa ilman esteitä ja rajoja. Sekoitamme ihmiset joilla on voimaa ja ymmärrystä täydellisesti valaistuneeseen Buddhaan. Täydellistä valaistumista edeltää eheytyminen, sitä voidaan kutsua mielen ja kehon integraatioksi.
        Jos tuo turhuuden tunne on sitä,että tajuaa olevansa ei-mitään(ei minä)ja käsittää että maailmankaikkeudessa ei ole mitään muuta kuin muutosta, niin kai se on valaistumiskokemus ja siihen valmiille ihmiselle se on vapauttavaa mutta tuhoisaa ihmiselle joka ei ole siihen valmis.


      • seisoskelija
        Dösäkuski kirjoitti:

        mitä ei ole.Olet jo perillä.Kerää vain rohkeutta
        nähdä elämäsi sellaisena kun se on ,ja hyväksy vajavaisuutesi ja huono keskittymiskykysi,niin olet perillä vaikka istuisit ruuhkassa.

        Vaikka olenkin Zen silti jokainen maksaa tai kävelee.

        Kävellen olisinkin jo perillä :D!


    • on suhteellinen....

      ....ja katoava.Kuten luonnossa kaikki ilmiöt.

      Minuus kohtaa tajunnan (välialue aivoissa) syvimmän olemuksen eli nirvanan (käpylisäkkeen valon) saavuttanut on pysyvästi vapaa kärsimyksellisestä elämästä , siis, vapautumista munkit etsivät ja moni heistä on sen saavuttanut,useiden sukupolvien aikana.(n 2500v historia)

      "Minä" ei välttämättä tuhoudu vaan muuttaa olomuotoaan,tavallaan persoonallisuuden muutos joka on pysyvä tila jota ei voi menettää.

      Kun tällainen valaistunut henkilö (tathagata) joskus sitten kuolee ,hän siirtyy kuollessan parinirvanaan,osaksi kaikkivoipaa luonnonkiertoa.(jos ei jää rekan alle esim.huom)
      Et semmosta.

      Lisää...
      Sangharaksita; Valaistumisen ihanne ,283
      -kyseisestä teoksesta oli Pasilan kirjastosta lainatusta kappaleesta revitty sivuja sabotaasimielessä,tarkistin kaksoiskappaleesta.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedostamaton
      ....tutkimaan..

    • voisikaan olla?

      "Onko minän tuhoutuminen merkki valaistumisesta"

      Käytät sanaa "tuhoutuminen". Eli arvuuttelet miten siitä "minästä" pääsee eroon. Paljon spekulaatioita siitä mitä valaistuminen on. Parempi on olla arvuuttelematta ja spekuloimatta. Ne vain luovat odotuksia ja frustraatioita. Ei pidä yrittää ymmärtää nibbanaa intelektuaalisesti.

      Ken on katkonut aistihalujen piikit,
      ylittänyt loukkaukset, rangaistukset, kahleet,
      sellainen bhikkhu on kuin vuori.
      Nautinto tai tuska ei häntä heilauta.

      Uuttera, mielen ylevöittämiselle omistautunut,
      ymmärrykseen harjaantunut viisas.
      Tasapainon saavuttaneella ei ole suruja.
      Hän on tyyni ja alati valpas.

    • Butternut

      Valaistuessa lopulta oivaltaa mitä "minä" oikein on - ja mitä se ei ole.

    • kokija

      En tiedä, mutta kun tarkkailee minää todeten: "tässä minä nyt kirjoittaa buddhalaisuuspalstalle", niin se on eräs vaihe. Kun tämä on tullut pysyväksi niin ihminen on tullut läsnäolevaksi ja hänellä on juuret siinä missä hän on. Luultavasti valaistuminen on olemista tavallinen ja normaali, tavallistakin tavallisempi. Kaikki erikoisuudentavoittelu loppuu.

      • normaalista....

        tai tavallisuudeta,saati erikoisuuden tavoittelusta.Kyseessä on vapautumisen tavoittelu.Kovaa kamppailua sisimmpänsä kanssa,
        pelon voittaminea ja sitä kautta vapautuminen kärsimyksellisestä elämästä ,päästä "jumalaisen tiedon haltijaksi"


      • kokija
        normaalista.... kirjoitti:

        tai tavallisuudeta,saati erikoisuuden tavoittelusta.Kyseessä on vapautumisen tavoittelu.Kovaa kamppailua sisimmpänsä kanssa,
        pelon voittaminea ja sitä kautta vapautuminen kärsimyksellisestä elämästä ,päästä "jumalaisen tiedon haltijaksi"

        Jos tavoittelee lopullista vapautumista niin sitä ei saavuta. Tavoittelu synnyttää jännitteen joka estää tavoitteen saavuttamisen. Jotain on hyvä tehdä, ja sopivalla hetkellä tajuta lopettaa tavoittelu.

        Vapauteen pudotaan, ei päästä.


      • päästään....
        kokija kirjoitti:

        Jos tavoittelee lopullista vapautumista niin sitä ei saavuta. Tavoittelu synnyttää jännitteen joka estää tavoitteen saavuttamisen. Jotain on hyvä tehdä, ja sopivalla hetkellä tajuta lopettaa tavoittelu.

        Vapauteen pudotaan, ei päästä.

        ..uutteralla meditaatiolla.Siis työkalulla.
        Ja sen jälkeen työkalun voi jättää seuraavalle,siitä on 2500 vuoden todisteet kokemuspohjalla.


      • kokija
        päästään.... kirjoitti:

        ..uutteralla meditaatiolla.Siis työkalulla.
        Ja sen jälkeen työkalun voi jättää seuraavalle,siitä on 2500 vuoden todisteet kokemuspohjalla.

        Meditointi on hyvä työkalu kun on selvillä miksi meditoi. Oikein hyvä syy meditoida on altruistinen motiivi. Kaiken hyödyksi tai miten sen muotoileekaan.


      • Valaistumisella
        kokija kirjoitti:

        Jos tavoittelee lopullista vapautumista niin sitä ei saavuta. Tavoittelu synnyttää jännitteen joka estää tavoitteen saavuttamisen. Jotain on hyvä tehdä, ja sopivalla hetkellä tajuta lopettaa tavoittelu.

        Vapauteen pudotaan, ei päästä.

        ei ole muotoa.Niin kauan kuin ihmiset toivovat valaistuvansa ja tavoittelevat sitä,se on merkki siitä,että harhakäsitys on yhä heissä;sen vuoksi niiden jotka seuraavat tietä valaistumiseen,ei pidä tavoitella sitä,ja jos he saavuttavat valaistumisen,heidän ei pidä viipyä siinä.


      • kun...
        Valaistumisella kirjoitti:

        ei ole muotoa.Niin kauan kuin ihmiset toivovat valaistuvansa ja tavoittelevat sitä,se on merkki siitä,että harhakäsitys on yhä heissä;sen vuoksi niiden jotka seuraavat tietä valaistumiseen,ei pidä tavoitella sitä,ja jos he saavuttavat valaistumisen,heidän ei pidä viipyä siinä.

        ...ihmiset toivovat vapautumista ja tavoittelevet sitä,se on merkki että meditaatio voi toimia,vielä pitkään.


      • lukkoa
        kun... kirjoitti:

        ...ihmiset toivovat vapautumista ja tavoittelevet sitä,se on merkki että meditaatio voi toimia,vielä pitkään.

        ei ole,sillä olemme jo vapaita,mutta kuinka voimme tajuta vapautemme.Aivan, meditaation avulla voimme asettua sinnikkäiksi tarkkailijoiksemme. Meidän ei tarvitse istua sellissämme ja yrittää kuumeisesti muuttaa itseämme vapautuaksemme,silloinhan vain koristelisimme sellimme seinät uudelleen.
        Kun koemme itsemme sellaisina kuin olemme,kärsimättömyys alkaa haihtua,koska sitä ylläpitää vain omat ajatuksemme.


      • ei vastaa..
        lukkoa kirjoitti:

        ei ole,sillä olemme jo vapaita,mutta kuinka voimme tajuta vapautemme.Aivan, meditaation avulla voimme asettua sinnikkäiksi tarkkailijoiksemme. Meidän ei tarvitse istua sellissämme ja yrittää kuumeisesti muuttaa itseämme vapautuaksemme,silloinhan vain koristelisimme sellimme seinät uudelleen.
        Kun koemme itsemme sellaisina kuin olemme,kärsimättömyys alkaa haihtua,koska sitä ylläpitää vain omat ajatuksemme.

        ..käytäntöä meditaation historiassa.
        Kumpi vois korjaa käsitystänsä?


      • Dösäkuski

        näen minäkin .Se on tavallaan elämää vailla pyrkimystä paremmasta ,hyväksyntää.

        Tietysi nyrkkeily salilla tilanne on toinen ,suosittelen kaikille nyrkkeilyn treenaamista jos kuvittelee liikoja itsestään.


      • meditoinnista
        ei vastaa.. kirjoitti:

        ..käytäntöä meditaation historiassa.
        Kumpi vois korjaa käsitystänsä?

        ei ole sama asia kuin sen harjoittaminen.
        Harjoittamisessa ei ole kyse psygologisen muutoksen tuottamisesta,eikä siitä että ymmärretään älyllisesti todellisuuden fyysinen luonne,se mistä maailmankaikkeus koostuu tai kuinka se toimii,eikä myöskään minkään autuaan olotilan saavuttamisesta tai erityiskykyjen kehittämisestä.


      • tämä rajasi
        meditoinnista kirjoitti:

        ei ole sama asia kuin sen harjoittaminen.
        Harjoittamisessa ei ole kyse psygologisen muutoksen tuottamisesta,eikä siitä että ymmärretään älyllisesti todellisuuden fyysinen luonne,se mistä maailmankaikkeus koostuu tai kuinka se toimii,eikä myöskään minkään autuaan olotilan saavuttamisesta tai erityiskykyjen kehittämisestä.

        hyvin kaiken humpuukin ulkopuolelle ,tätä kuin miettii niin ydin alkaa paljastua.


    • Kyllä voi.

      "Onko minän tuhoutuminen merkki valaistumisesta"

      On ja ei.

      Minä voi olla tietoinen valaistumisesta.

      On myös olemassa valaistumisen tila jossa minää ei ole.

      Molemmat tilat ovat sanoinkuvaamaton autuuden tila.

      Edellisessä valaistumisen tilassa minä tiedostaa maailman, siinä olevat ilmiöt ja itsensä.

      Toinen valaistumisen tilassa ei tiedosteta edellisiä mainittuja asioita. Siinä tilassa tietoisuus tiedostaa äärettömyyden, ei mitään muuta. Sitä tilaa ei voi minä kohdata .

      • tajuntaa...

        Tiedollinen vakuuttuneisuus minän suhteellisuudesta ja katoavaisuudesta on Buddhalainen vakio.
        Sitä voi jokainen kokeilla omassa päässään.Kokemuspohja idässä ylittää länsimaisen käsityskyvyn.


    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Se voi olla merkki myös mieli-sairaudesta.

      Tai tiedämmekö varmasti mitä "hullu" tietää?
      Näemme ahdistuneisuuden, minä-tuhoisuuden,herkkyyden,sisäisen taistelun ulkoiset merkit hänessä, mutta johtuuko tämä kadoksissa olemisesta,vai siitä, että hän on löytänyt todellisen olemuksensa ja uppoutunut täysin tähän.

      Valaistunut voi vaikuttaa ulkoisesti "hullulta" -->kömpelöltä, poissa olevalta, olemukseltaan huolimattomalta, jopa autistiselta johtuen sisäisen maailman yli-otteesta valaistumisen tuoman olo-tilan viedessä kaiken huomion pois maailmasta/"kuolleesta ruumiista".

      Minä-maailman laantuminen vaikuttaa fyysiseen olemukseen niin ratkaisevasti,että ulkoinen olemus voi tuhoutua-->yhteydet mieli-hyvä-keskuksiin lakastua, kehollisuuden jäädessä taustalle keho näivettyy ja ajattelun lisääntyessä sisäinen vahvistuu tuoden rauhan ja tyyneyden, tavallaan valmistaen, eli irroittaen kahleita yksi kerrallaan materiasta, auttaen näin tietoisuutta irtoamaan kuoleman yhteydessä tämän elämän kehällisyydestä lopullisesti.

    • ajattelemaan

      Onko hyötyä meditoida ensin 10 vuotta ja tuhota minä, ja sen jälkeen opetella uudestaan 10 vuotta "positiivista" itsekkyyttä takaisin?

      • Istuskelija

        Mitä tarkoitat "positiivisella" itsekkyydellä?


      • edellinen
        Istuskelija kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "positiivisella" itsekkyydellä?

        Tarkoitan itsekkyyttä sopivassa määrin. Sen verran ettei suostu heittopussiksi ja uskoo omiin kykyihinsä, ehkä loppupelissä sitä kuuluisaa keskitietä. No en usko, että buddhalaisilla tätä ongelmaa tulee, mutta aina välillä iltapäivälehtien ja makasiinien kansista saa lukea: "Opettelin sanomaan EI", "Vihdoinkin uskallan olla oma itseni..".


      • kun valo...

        ...sammuu,aikaa se vei Buddhalta noin 5 vuotta ,tiibetiläiset kykenivät siihen viikossa.

        Buddha oli tien raivaaja ja siksi se vei aikaa,
        valaistuksen jälkeiset viikot hän käytti opin eli dharman kokoamiseen,noin pari kuukautta.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dharma

        Tiibetiläiset suoriutuvat samasta noin viikossa.

        Kyseessä on tietoisuuden ja tajuisuuden välialue aivoissa jossa pelko on kokonaisvaltainen kokemus.

        http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/kurssit/Tiibettilainenkuolleidenkirja.pdf

        Meditaatio on sisäänpäinajattelua kohti pelkoa.
        Valo sammuu,viha sammuu....
        Kouluta ,tyynnytä mielesi....sanoi Buddha....

        Pari tuntia päivässä,parikolme vuotta,vois johtaa tuloksiin,siis vapaaksi.

        http://www.buddhanet.net/wheel2.htm
        Yksi tulkinta mielikuvituksesta

        Työkalulla pääsee vapauteen,on siitä se hyöty.


      • Meditaatio.

        Meditoimisella ei voida minää tuhota koska meditoiminen edellyttää minän olemassa oloa.

        Kun ei ole minää ei ole itsekkyyttäkään.


      • minäkeskeisyydestä...
        Meditaatio. kirjoitti:

        Meditoimisella ei voida minää tuhota koska meditoiminen edellyttää minän olemassa oloa.

        Kun ei ole minää ei ole itsekkyyttäkään.

        ja siirtyminen tajuntakeskeisyyteen.
        Käytännössä persoonallisuuden muutos.
        Minuus on ,mutta ei määräävänä persoonallisuutena.Munkit elää epäitsekkkäästi,siihen ei moni pysty.


      • minähartha
        minäkeskeisyydestä... kirjoitti:

        ja siirtyminen tajuntakeskeisyyteen.
        Käytännössä persoonallisuuden muutos.
        Minuus on ,mutta ei määräävänä persoonallisuutena.Munkit elää epäitsekkkäästi,siihen ei moni pysty.

        Luopuminen turhasta minäkeskeisestä ajattelusta. Siteeraan tähän vähän Dhammapadaa;
        Mitä ajattelemme sitä olemme.
        Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe