Syncro vs. 4MOTION

Passat

Kertokaapa kokemuksia/mielipiteitä kumpi vetosysteemeistä on parempi kun kyseessä on 98-99 vuoden Passatti ja 2.8-30V kone.

Sen mitä olen S4:ä (C4) ajanut ja 200TQ:n kyydissä ollut niin hieman "kulmikkailta" ja kankeilta tuntuivat. Käsittääkseni 4MOTION on ei ole jatkuva neliveto eli auto tuntuisi enimmän osan aikaa vajaavetoiselta (=hyvä puoli)?

11

2116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • quattro

      Tuon ikäisissä passateissa on samanlainen nelivetojärjestelmässä nimestä huolimatta. Aluksi neliveto oli nimellä syncro, mutta jossain vaiheessa nimi muuttui 4 Motioniksi, jotta koko VW mallistossa olisi yhtenäinen nimi kuvamaan nelivetoa.

      Elikkä nimestä huolimatta on alla Audin quattro tekniikkaa.

      • Passat

        On se vaan hyvä että joku tietää, muuten olisin ikuisesti kuvitellut haldexin hypänneen kehiin 4MOTIONin myötä :-)


      • VW mies

        Quattro on sama juttu Audilla kuin 4motion VW:llä, eli halvemmissa on tuo haldex kytkin ja kalliimmissa torsen.


      • Haldex
        VW mies kirjoitti:

        Quattro on sama juttu Audilla kuin 4motion VW:llä, eli halvemmissa on tuo haldex kytkin ja kalliimmissa torsen.

        Minusta parempi sanoa, että vanhemmissa malleissa Torsen ja uudemmissa Haldex. Miltäs kuulostaa Volvo XC90 , Audi S3, Audi TT Quattro ja Bugatti Veyron?


      • Haldex
        Haldex kirjoitti:

        Minusta parempi sanoa, että vanhemmissa malleissa Torsen ja uudemmissa Haldex. Miltäs kuulostaa Volvo XC90 , Audi S3, Audi TT Quattro ja Bugatti Veyron?

        Meinasi unohtua nuo halvat Haldex R Volvot.


      • TorSen
        Haldex kirjoitti:

        Minusta parempi sanoa, että vanhemmissa malleissa Torsen ja uudemmissa Haldex. Miltäs kuulostaa Volvo XC90 , Audi S3, Audi TT Quattro ja Bugatti Veyron?

        Iästään huolimatta Torsen on paljon fiksumpi kuin viscon korvaava Haldex. Jälkimmäisissä on vain monilevykytkin... ne ei ole oikeita jatkuvia nelivetoja vaan tarpeen mukaan automaattisesti kytkeytyviä.


      • VW mies
        Haldex kirjoitti:

        Meinasi unohtua nuo halvat Haldex R Volvot.

        on valitettavasti ollut kalliimmissa vag-tuotteissa.


      • Jartsa
        TorSen kirjoitti:

        Iästään huolimatta Torsen on paljon fiksumpi kuin viscon korvaava Haldex. Jälkimmäisissä on vain monilevykytkin... ne ei ole oikeita jatkuvia nelivetoja vaan tarpeen mukaan automaattisesti kytkeytyviä.

        Pitkittäismoottoreiden yhteydessä käytetty Torsen on 100% jatkuva 4WD, kun taas poikittaismoottoreiden Haldex on erittäin nopeasti kytkeytyvä. Tästä seuraa, että Haldex säästää polttoainetta, koska voimansiirron vastukset ovat pitävällä pinnalla pienempiä. Haldex kytkee nelivedon päälle nopeammin kuin muut elektroniset systeemit kilpailijoilla, ja sitä kannattaa kokeilla liukkaalla ennen oman mielipiteen esittämistä.


      • JoJ
        Jartsa kirjoitti:

        Pitkittäismoottoreiden yhteydessä käytetty Torsen on 100% jatkuva 4WD, kun taas poikittaismoottoreiden Haldex on erittäin nopeasti kytkeytyvä. Tästä seuraa, että Haldex säästää polttoainetta, koska voimansiirron vastukset ovat pitävällä pinnalla pienempiä. Haldex kytkee nelivedon päälle nopeammin kuin muut elektroniset systeemit kilpailijoilla, ja sitä kannattaa kokeilla liukkaalla ennen oman mielipiteen esittämistä.

        Hyvä Jartsa.

        Olen itsekin tosi ihastunut Haldex nelivetoon, olkoonkin että minulla se on Octaviassa. Maantiekulutus 5 - 5,2 l/100km diesel. Ihmettelen silti, miten ne on saanu sen kestämään Rallycross euroopan mestarin Citikassa ja Bugatissa.

        Bugatti Veyron, VV 16 moottori n.1000 hp ja huiput 406 km/h. Kaamee laite.


      • Jartsa
        JoJ kirjoitti:

        Hyvä Jartsa.

        Olen itsekin tosi ihastunut Haldex nelivetoon, olkoonkin että minulla se on Octaviassa. Maantiekulutus 5 - 5,2 l/100km diesel. Ihmettelen silti, miten ne on saanu sen kestämään Rallycross euroopan mestarin Citikassa ja Bugatissa.

        Bugatti Veyron, VV 16 moottori n.1000 hp ja huiput 406 km/h. Kaamee laite.

        Sen kytkimen max. kuormitus on muuten 2400 Nm, eli eipä taida edes Bugattia virittämällä saada kytkintä rikki...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2453
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2276
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1864
    Aihe