http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=36700&tyyppi=1
Näkeehän korvallankin että sirussa on vain neljä ydintä!
Se mitä wintoosa näyttää, ei ole todellisuutta!
INTEL kusettaa! muka 8 ydintä!
Intell Fake Fake...
11
211
Vastaukset
- jos käyttää
32-bittistä käyttistä? Mun käsitykseni on että ei mitään, tietääkseni kahdenkin ytimen käyttö, eli toiminnan nopeutuminen vaatisi 64-bittistä käyttistä...vai olenko väärässä? Tiedän että 2-ydin prossut osaa toki 32-bittiset tilat mutta nopeusetua niistä ei ole eli ne toimisi kuten 1-ydinprossut.
Eli jos käytän 32-bittistä käyttistä ja 32-bittisiä softia niin minunhan kannattaisi ostaa mielummin yhtä ydintä käyttävä 3 GHz prossu sen sijaan että ostaisin 2-ydin prossun jonka nopeus hertseinä olisi 2 GHz...vai olenko ihan hakoteillä?Mulla on tässä samanaikaisesti Americas Army 3D-paukuttelu käynnissä ja prosu AMD64 X2 6000 ottaa 50% kuormaa. Kun katson sitä järjestelmänvalvonnasta niin siellä näkyy molempien ytimien käyrät jotka on ikäänkuin sinikäyriä joiden kulmakerroin on 1 eli ne ovat täsmälleen päinvastoin. Kun toinen nousee niin toinen laskee eli kuormat vaihtelevat prosujen kesken. Tästä voisi päätellä että tarvittaessa niistä tosiaan on hyötyä.
- 32-bittinen se
exergy kirjoitti:
Mulla on tässä samanaikaisesti Americas Army 3D-paukuttelu käynnissä ja prosu AMD64 X2 6000 ottaa 50% kuormaa. Kun katson sitä järjestelmänvalvonnasta niin siellä näkyy molempien ytimien käyrät jotka on ikäänkuin sinikäyriä joiden kulmakerroin on 1 eli ne ovat täsmälleen päinvastoin. Kun toinen nousee niin toinen laskee eli kuormat vaihtelevat prosujen kesken. Tästä voisi päätellä että tarvittaessa niistä tosiaan on hyötyä.
Ubuntu vai käytätkö siitä 64-bittistä versiota? Vai onko tuo peli windowsin puolella ja mikä bittisyys siinä?
Mulla itelläni ei ole kuin 32-bittisiä käyttiksiä. Kaikki linux-jakelut ja windowsit on 32-bittisiä...tai öh, on mulla vanhoja Ubuntuja myös 64-bittisinä mutta ne on siis vanhoja enkä ole niitä koskaan käyttänyt johtuen juuri siitä että koneeni on yksiytimisellä. Ei moniprosessorisuudella ole mitään tekemistä käyttöjärjestelmän muistinosoituslaajuuden (bittisyyden) kanssa. Käytettiinhän moniprosessointia menestyksekkäästi jo 16-bittisten käyttöjärjestelmien yhteydessä ja moniytimisyydestä on selvää hyötyä myös nykyisillä 32-bittisillä käyttöjärjestelmillä.
- mulla vaan
Kollimaattori kirjoitti:
Ei moniprosessorisuudella ole mitään tekemistä käyttöjärjestelmän muistinosoituslaajuuden (bittisyyden) kanssa. Käytettiinhän moniprosessointia menestyksekkäästi jo 16-bittisten käyttöjärjestelmien yhteydessä ja moniytimisyydestä on selvää hyötyä myös nykyisillä 32-bittisillä käyttöjärjestelmillä.
oli sellainen mielikuva ettei tuo moniytimisyys antaisi nopeusetua jos käyttis on vanhempi. Nimittäin joskus aikoinaan muistan että oli Pentium Pro joka oli Windows 3.1:stä (16-bittinen) käyttäessä jopa hitaampi kuin jos sitä olisi käytetty Windows NT:llä 32-bittisellä versiolla. Eli siis vanhat käyttikset kyllä toimii mutta niillä ei saavutettaisi sitä nopeusetua. Mutta jos asia kerran on niin että noista hyötyy kaikki käyttikset niin aina parempi.
Sellainen kysymys vielä multa tyhmältä että jos koneessa on 2 GHz:n tuplaydin niin vastaisiko se nopeudeltaan ainakin 3-4 GHz:n yksiytimistä vai olisiko nopeampikin? Siis ja käytössä edelleen 32-bittinen käyttis. mulla vaan kirjoitti:
oli sellainen mielikuva ettei tuo moniytimisyys antaisi nopeusetua jos käyttis on vanhempi. Nimittäin joskus aikoinaan muistan että oli Pentium Pro joka oli Windows 3.1:stä (16-bittinen) käyttäessä jopa hitaampi kuin jos sitä olisi käytetty Windows NT:llä 32-bittisellä versiolla. Eli siis vanhat käyttikset kyllä toimii mutta niillä ei saavutettaisi sitä nopeusetua. Mutta jos asia kerran on niin että noista hyötyy kaikki käyttikset niin aina parempi.
Sellainen kysymys vielä multa tyhmältä että jos koneessa on 2 GHz:n tuplaydin niin vastaisiko se nopeudeltaan ainakin 3-4 GHz:n yksiytimistä vai olisiko nopeampikin? Siis ja käytössä edelleen 32-bittinen käyttis.Kaikki nykyään yleisessä käytössä olevat käyttöjärjestelmät tukevat moniprosessoriarkkitehtuureja, esim. kaksiytimisen nopeusetu on huomattava, ei kuitenkaan kaksinkertainen.
Moniytimisyyden hyöty on suurimmillaan moniajossa eli tietokoneen tyypillisessä käytössä, jossa on useita sovelluksia, sähköposti, selain, musiikkisoitin, tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym. yhtaikaa päällä ja käytössä, käyttäjän vaihdellessa aktiivista sovellusta ja siirtäessä dataa sovelluksesta toiseen.
Pienimmillään hyöty on tehtäessä yhtä asiaa sovelluksella, joka ei hyödynnä moniajoa eikä sovelluksen prosessien haaroittumista säikeisiin, kuten vanhemmat pelit. Tällöin pahimmillaan toinen ydin tekee töitä täysillä toisen paimentaessa vain käyttöjärjestelmän muita prosesseja, eli käytännössä ollessa täysin jouten.32-bittinen se kirjoitti:
Ubuntu vai käytätkö siitä 64-bittistä versiota? Vai onko tuo peli windowsin puolella ja mikä bittisyys siinä?
Mulla itelläni ei ole kuin 32-bittisiä käyttiksiä. Kaikki linux-jakelut ja windowsit on 32-bittisiä...tai öh, on mulla vanhoja Ubuntuja myös 64-bittisinä mutta ne on siis vanhoja enkä ole niitä koskaan käyttänyt johtuen juuri siitä että koneeni on yksiytimisellä.Ubuntu 8.04.2_32 käyttis
Kollimaattori kirjoitti:
Kaikki nykyään yleisessä käytössä olevat käyttöjärjestelmät tukevat moniprosessoriarkkitehtuureja, esim. kaksiytimisen nopeusetu on huomattava, ei kuitenkaan kaksinkertainen.
Moniytimisyyden hyöty on suurimmillaan moniajossa eli tietokoneen tyypillisessä käytössä, jossa on useita sovelluksia, sähköposti, selain, musiikkisoitin, tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym. yhtaikaa päällä ja käytössä, käyttäjän vaihdellessa aktiivista sovellusta ja siirtäessä dataa sovelluksesta toiseen.
Pienimmillään hyöty on tehtäessä yhtä asiaa sovelluksella, joka ei hyödynnä moniajoa eikä sovelluksen prosessien haaroittumista säikeisiin, kuten vanhemmat pelit. Tällöin pahimmillaan toinen ydin tekee töitä täysillä toisen paimentaessa vain käyttöjärjestelmän muita prosesseja, eli käytännössä ollessa täysin jouten.Niin mä pistin esimerkkini koska tuo Linuxin Army on vanha, versiota 2.5 mutta uudempaakaan ei ole Linuxille, uusin windowsille lienee versiossa 3 ihan kohta, välissä oli monta eri versiota. En pelaa windowsilla koska se on paljon raskaamman oloinen ja tökkii/lagittaa enemmän. Mutta meinasin että mahtaako noin vanha peli olla säikeistetty, epäilen, silti ainakin prosessori vaihtelee kuormaa ytimien kesken joten kai siinä jokin äly yrittää touhuta.
- tullut jo
exergy kirjoitti:
Ubuntu 8.04.2_32 käyttis
toinen päivitetty versio? Meinaan vaan kun sanoit että 8.04.2 eikä 8.04.1...
Mä en ole tiennyt että siitä on tullut jo x.xx.2 versiokin..
Itelläni on sisarversio Xubuntu 8.04.1 tullut jo kirjoitti:
toinen päivitetty versio? Meinaan vaan kun sanoit että 8.04.2 eikä 8.04.1...
Mä en ole tiennyt että siitä on tullut jo x.xx.2 versiokin..
Itelläni on sisarversio Xubuntu 8.04.1Tarkista itse
cat /etc/issue- Linux-hippi
exergy kirjoitti:
Mulla on tässä samanaikaisesti Americas Army 3D-paukuttelu käynnissä ja prosu AMD64 X2 6000 ottaa 50% kuormaa. Kun katson sitä järjestelmänvalvonnasta niin siellä näkyy molempien ytimien käyrät jotka on ikäänkuin sinikäyriä joiden kulmakerroin on 1 eli ne ovat täsmälleen päinvastoin. Kun toinen nousee niin toinen laskee eli kuormat vaihtelevat prosujen kesken. Tästä voisi päätellä että tarvittaessa niistä tosiaan on hyötyä.
Olen kyllä yliopistotasolla matematiikkaa opiskellut, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, mikä mahtaa olla tuo kahden sinikäyrän kulmakerroin ja kuinka se määritellään. Olen aina pitänyt kulmakerrointa suoran ominaisuutena. Sinikäyrän tangentin kulmakerroin on välillä [-1, 1], mutta ei ei tämä kyllä silti oikein avaudu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2335111Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1194151- 583753
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363609- 513490
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413205Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202586Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv42397- 232386
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo592377