Kartta+kompassi vai GPS kartalla varustettu

anter 0

Itse käytän karttaa ja kompassia lapin retkilläni ja hyvin toimineet.
GPS kartta on käynyt mielessä hankkia, mutta lähinnä taitaa mieleni tuon geokätköilyn syystä mietettä tehdä.

Karttaa on mukava katsella vaikka teltassa ja arvioida minne jatkuu matka aamulla. Voiko tuolla GPS.llä saman tunteen saada?

Laitteita karttoja saa jo edukkaasti, mutta...

Kumpaa käytät ja miksi?

17

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kartta

      2. tulee gps laite ilman karttaa ja sitten kompassi 3. eli varalla.

      Gps on ehdoton kertomaan paljon on matkaa takana ja edessä ja vielä missä suunnassa. Kompassí ei tähän pysty.

      Autiotupien seinissä on jo karttoja ja niissä koordinaatit useisiin pisteisiin.

      • pitäminen gepsin kanssa ihan

        välttämätöntä.Mikään elektroninen laite ei ole 100%varma.Tiedän mont ajolla pimentynyt kesken reissun ja sitten jos pois poluilta onkin jo äitiä ikävä,kun ei tiedä minne suuntaan mennään ja kierretään ympyrää.vähintäin kompassi ja tieto päässä mistä päin löytyy lähin tie pitää olla.
        parempi ostaa gepsi ilman ilman kartoja tulee halvemmaksikin ja kunnon kompassi messiin ja sitten kartta.Itsellä gepsi johon merkkaan hyvät kalapaikat ja leiripaikat kulkiessa.Muuten kiinni yleensä.


      • kannalla..

        Edellisen irjoittajan kanssa olen samalla kannalla, että kartta, kompassi on oltava ja satellittipaikannin on sitten lisuke.
        Hienoelekronioseen laitteeseen voi tulla toiminnan keskeyttävä vika tai paristot loppua, usein noita ei osata edes käyttää, näin on itselleni käynyt.

        Gepsiä tarvitaan silloin, kun ei tiedetä missä ollaan. Tällaisia tiukkapaikkoja voisi olla , kun on sattunut tapaturma tai sairaskohtaus ja pitäis selittää pelastushelikopterille, missä olen.

        Gepsistä on kiva seurata matkan etenemistä ja paljonko on taivalta jäljellä.

        ... On se pakko olla....onneksi hinnat on laskeneet ja laatu parantunut.


    • Palasin toissa viikolla Haltilta, siellä tuli käytettyä sekä karttaa, kompassia ja navia. Yhtenä päivänä oli niin sumuista, että kartalla ei tehny ikävä kyllä mitään, koska näkyvyys oli muutama kymmenen metriä - parhaimmillaan. Navissa ainoa huolestuttava seikka on se, että se voi pimentyä millä hetkellä vain. Ikävä kyllä siihen tulee välillä luotettua kuitenkin liikaa.

      • toimistkin..

        Jos vaikka laite toimiskin moitteettomasti, niin ihminen voi tehdä näppisvirheen, joka lienee yleisin vika / virhe näitten laitteiden kohdalla.

        Hyvin yleistä on myös ettei laitetta osata edes käyttää, tästä löytyy malli esimerkkejä autoilu / paikantimet palstalta.

        Hyvin yleistä on tämäkin, ettei nykyihmiset osaa käyttää kompassia ja karttaakaan, pitäisi olla salkkumikro karttaohjelmineen ja tuosta jatkojohto kotia.


    • Tapas-Papa

      Olen käyttänyt GPS:ää jo vuosia. Se on ihan hauska ja todella hyvä - aina, kun se toimii. Yleensä toimii, mutta olisi umpihullua lähteä jonnekin vain GPS:n varassa. Se voi hajota, akku voi hyytyä...
      Mottoni ja ohjeeni on: pitää olla kaksi kolmesta:
      1) luotettava, yksityiskohtainen reittiselostus,
      2) kartta ja kompassi
      3) GPS.
      Jos kaksi kolmesta vörkkii, ei huolia. Vain yhden varassa VOI tulla hätä.
      Suomessa - tasamaata - GPS yleensä toimii, mutta todella vuoristoisessa maastossa tulee joskus täysi pimennys tai yllättäviä häiriöitä, jotka voivat olla harhauttavan systemaattisia.
      Itse vaeltelen lähinnä Espanjan luonnossa, joten kokemukseni ovat käsitykseni mukaan hyvin hankalasta GPS-maastosta.

      • PUPPUA

        Vai ei GPS toimi vuoristoisessa maastossa ,eikö ne satalliitit ole taivaalla ja niitä USA:n satelliitteja käytetään myös sodissa,ja siellähän GPS toimii ei toimi,niinkö???
        ja aina varoitellaan noista pattereista:mulla on repussa aina varaparistot(ja nykyisin vanha GPS(200g) varalla).
        ja noista kartoista:lapissakin pitäisi olla aina mukana topo-kartta ,mutta eihän niitä voi olla kaikkia mukana,mutta GPS kartta on aina missä liikutkin.
        kymmeniä vuosia olen kairoja kiertänyt ja annan mielelläni neuvoja esim GPS:n käytöstö(myös geogacache)


      • kokemusta..
        PUPPUA kirjoitti:

        Vai ei GPS toimi vuoristoisessa maastossa ,eikö ne satalliitit ole taivaalla ja niitä USA:n satelliitteja käytetään myös sodissa,ja siellähän GPS toimii ei toimi,niinkö???
        ja aina varoitellaan noista pattereista:mulla on repussa aina varaparistot(ja nykyisin vanha GPS(200g) varalla).
        ja noista kartoista:lapissakin pitäisi olla aina mukana topo-kartta ,mutta eihän niitä voi olla kaikkia mukana,mutta GPS kartta on aina missä liikutkin.
        kymmeniä vuosia olen kairoja kiertänyt ja annan mielelläni neuvoja esim GPS:n käytöstö(myös geogacache)

        Tällaiset marssigepsit, ainakin vanhemmanmalliset ei kovin herkkiä ole.
        Kaupungissa kerrostalojen välissä ja luonnossa vahvassa metsässä helpostikkin paikannin menettää älynsä.
        Paikantimen on taivaalta löydettävä vähintään kolme satelliittia ja tuolloinkin sen tarkkuus jää melko huonoksi.
        Sateinen raskas sumu saa myös nämä laitteet epätarkaksi.

        Jos satut liikkumaan, niin testaappa Altakanjonissa laitettasi,, minne satelliitit katos. Tuo lienee vuoristoa.

        Mitä taas tulee jenkkilän sotakaluihin, niillä on ihan eri paikantimet, vaikka samoja satelliitteja käyttävätkin.
        Tarkimilla satelliittipaikantimilla mitataan jopa mannerlaattojen liikkeitä, eli millimetrien siirtymää vuodessa.
        Näitä ei saa Gikattimesta.


      • PUPPUA
        kokemusta.. kirjoitti:

        Tällaiset marssigepsit, ainakin vanhemmanmalliset ei kovin herkkiä ole.
        Kaupungissa kerrostalojen välissä ja luonnossa vahvassa metsässä helpostikkin paikannin menettää älynsä.
        Paikantimen on taivaalta löydettävä vähintään kolme satelliittia ja tuolloinkin sen tarkkuus jää melko huonoksi.
        Sateinen raskas sumu saa myös nämä laitteet epätarkaksi.

        Jos satut liikkumaan, niin testaappa Altakanjonissa laitettasi,, minne satelliitit katos. Tuo lienee vuoristoa.

        Mitä taas tulee jenkkilän sotakaluihin, niillä on ihan eri paikantimet, vaikka samoja satelliitteja käyttävätkin.
        Tarkimilla satelliittipaikantimilla mitataan jopa mannerlaattojen liikkeitä, eli millimetrien siirtymää vuodessa.
        Näitä ei saa Gikattimesta.

        ongelma kuin satelliittien "katoaminen" on se,että esim. kompassinäyttö ei päivity paikallaan ollessa tai hiljaa liikuttaessa,vaan jää näyttämään vanhaa suuntaa,vaikka olet kääntynyt.
        Olet varmaan törmännyt tähän ongelmaan

        jonkinlaisen ratkaisun tähän antaa monista nyky GPS:stä löytyvä sähköinen kompassi,se näyttää suunnan myös paikallaan oltaessa.


      • mesenaatissa
        PUPPUA kirjoitti:

        ongelma kuin satelliittien "katoaminen" on se,että esim. kompassinäyttö ei päivity paikallaan ollessa tai hiljaa liikuttaessa,vaan jää näyttämään vanhaa suuntaa,vaikka olet kääntynyt.
        Olet varmaan törmännyt tähän ongelmaan

        jonkinlaisen ratkaisun tähän antaa monista nyky GPS:stä löytyvä sähköinen kompassi,se näyttää suunnan myös paikallaan oltaessa.

        Kartta kompassi GPS

        Kyllä se GPS tulee aina reppuun pakattua. Siellä se sitten kulkee sammutettuna vähän niinkuin kaiken varalta.

        Gepsille talletan oudossa maastossa tauko ja yöpymispaikat. Olen laiska suunnistaja ja myönnän joskus pudonneeni kartalta. Tällöin on mukava tietää, että koneella on edellinen paussipaikka tallessa ja jo pelkästään tieto sen suunnasta ja välimatkasta auttaa asettumaan taas paperikartalle.

        Kun kapulaa käyttää edellämainitusti harvakseltaan oppii arvostamaan nopeaa käynnistymistä, keveyttä ja pientä virrankulutusta. Nämä ominaisuudet ovat yleensä parhaiten kohdallaan halvoissa peruskoneissa.

        Varapatteripari ei paljoa paina ja ihanne olisi, että kaikki patterivehkeet, mitä mukana on, toimisivat saman kokoisilla paristoilla. (Otsalamppu, radio, kamera, GPS) aina niissä jossain on sisällä kurantit virtalähteet.


      • mesenaatissa kirjoitti:

        Kartta kompassi GPS

        Kyllä se GPS tulee aina reppuun pakattua. Siellä se sitten kulkee sammutettuna vähän niinkuin kaiken varalta.

        Gepsille talletan oudossa maastossa tauko ja yöpymispaikat. Olen laiska suunnistaja ja myönnän joskus pudonneeni kartalta. Tällöin on mukava tietää, että koneella on edellinen paussipaikka tallessa ja jo pelkästään tieto sen suunnasta ja välimatkasta auttaa asettumaan taas paperikartalle.

        Kun kapulaa käyttää edellämainitusti harvakseltaan oppii arvostamaan nopeaa käynnistymistä, keveyttä ja pientä virrankulutusta. Nämä ominaisuudet ovat yleensä parhaiten kohdallaan halvoissa peruskoneissa.

        Varapatteripari ei paljoa paina ja ihanne olisi, että kaikki patterivehkeet, mitä mukana on, toimisivat saman kokoisilla paristoilla. (Otsalamppu, radio, kamera, GPS) aina niissä jossain on sisällä kurantit virtalähteet.

        kaikki luonnossa vähänkään liikkuneet ovat joskus pudonneet kartalta. Jotka muuta väittävät ovat valehtelijoita, tai eivät ole koskaan tosi erämaissa käyneetkään.


      • 300 reitin kokemus
        PUPPUA kirjoitti:

        ongelma kuin satelliittien "katoaminen" on se,että esim. kompassinäyttö ei päivity paikallaan ollessa tai hiljaa liikuttaessa,vaan jää näyttämään vanhaa suuntaa,vaikka olet kääntynyt.
        Olet varmaan törmännyt tähän ongelmaan

        jonkinlaisen ratkaisun tähän antaa monista nyky GPS:stä löytyvä sähköinen kompassi,se näyttää suunnan myös paikallaan oltaessa.

        Minulla on 300 reitin GPS-patikoinnin kokemus Espanjasta. Käytössä on ollut kaksi eri GPS-vastaanotina. Yhteys hukkuu joskus, yleensä jossain kapeassa, korkeiden seinämien ympäröimässä kurussa.
        Esimerkiksi Asturiassa Rio Cares -reitti on tällainen. Voit katsoa reitin topwalks.net -sivustosta, jos kiinnostaa.
        Aivan hiljattain - minulle mystiseksi jäänyt - häiriö tapahtui suhteellisen tasaisessa maastossa, missä en havainnut mitään järkeenkäypää estettä. Ja kävelyvauhtikin oli tasaisesti 3,5-4 km/tunnissa. GPS alkoi näyttää sijaintia noin 300 metriä todellisuutta pohjoisempana. Se oli helppo havaita, kun GPS:n näyttö ja oma todellinen sijaintini olivat selkeästi havaittavan kukkulan eri puolilla.
        PR


      • Vätsäri

        Olen kulkenut aina pelkän kartan ja kompassin avulla, enkä ole hirveästi muuta tietoa kaipaillut. Kartta antaa lähes kaiken tarpeellisen informaation, kun jaksaa vain paneutua sisältöön. Reittiselostuksia en ole tarvinnut, korkeintaan vain lähtöpaikoista on pitänyt tietoa hakea.


    • anter 0

      Kyllä kartalta näkee paljonko matkaa menty sekä jäljellä, tosin ei ilman laskemista mitalla.
      Sain sellaisen tuntuman vastauksista, että GPS ihan ok "lisuke" eräretkille ja ei kannata kartalliseen sellaiseen satsata turhaan...

      No vuodesta -96 olen lappia kierrellyt kompassin ja karttojen kanssa ja ne kyllä "toimineet" kuten pitääkin, ainoastaan loppu lähellä eräiden karttojen kohtalo. Päivitettävä uudeksi on helppoa ja edullista.

      Olen monesti olohuoneen lattialle levittänyt kartan ja sitä katsellut miten mennyt aiemmin ja miten seuraavaksi aikoo, On siinä melkoisen halpa väline ja pitää just.

      Onko siis sellainen GPS jossa nuoli sekä kordinaatit ihan ok väline? Tosin jos muka eksyy niin saahan siitä kordinaatit missä on ja mittailee ne kartalta mikä aina mukana tietenkin.
      Minulla on aina ollut tapan mennä takas leiriin tai lähteä kotiin jos huomaa että on eksynyt....

      • lisälaite GPS

        on ja siitä on kiva seurata paljonko on kuljettu ja paljonko on matkaa jäljellä.

        Ja aika monesti kun tulet polulle tai purolle niin et tiedä onko laavu tai kämppä kummassa suunnassa. Samoin joku pistekohde jonka haluat löytää on kartan avulla joskus aika hakemista.

        Eli ei se välttämätön ole mutta mukava lisä ja ilman karttapohjaistakin pärjää mainiosti.


    • Vätsäri

      anter 0, kysäisit voiko GPS:ää katselemalla saada saman tunteen kuin tutkimalla edellisenä iltana karttaa teltassa.

      Mielestäni ei kyllä voi. GPS:ssä mittakaavoja voi tietysti vaihtaa eli näkymää joko suurentaa tai pienentää, mutta jos ottaa laajemman alueen näkyviin, silloin häviävät karttamerkitkin. Sen jälkeen ei pysty millään arvioimaan millaisia nousuja tai miten upottavia soita vastaan tulee. Se on tutkittava pienemmällä mittakaavalla ja vie tietysti aikaa.

      Kartastahan näkee kertavilkaisulla kaikki mahdolliset yksityiskohdat jokaiseen ilmansuuntaan.

      Jossakin viestissä mainittiin, että GPS:stä on hyvä katsoa mihin kohtaan polkua osuu ja että pieniä kohteita on helpompi löytää. Kyllä se kartalla ja kompassillakin onnistuu.

      • kun kävelee ensin

        vasempaan puolikilsaa ja jos ei löydy niin sitten oikelle tarpeeksi kauan. Nimittäin kun tulet polulle tai purolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe